1. Home
  2. Service
  3. Energierapport

Zo lees je het Vattenfall energierapport

We zijn op weg naar een fossielvrij leven. Om dat te bereiken investeren we niet alleen in het opwekken van duurzame energie, maar ook in energiebesparende oplossingen. Zoals spaarlampen die mooi licht geven. En we kijken verder. Naar mogelijkheden die je helpen om energie te besparen. Want ook die maken verschil. Een daarvan is ons energierapport.

Het energierapport helpt je verder

In het energierapport zie je niet alleen je stroom-, gas- of warmteverbruik. Het rapport laat ook zien of je meer of minder bent gaan gebruiken. En wat andere, vergelijkbare huishoudens verbruiken. Zo ga je van cijfers en bedragen naar inzicht.

We leggen het energierapport per onderdeel uit

Het energierapport bevat veel informatie en is best ingewikkeld. Daarom leggen we de belangrijkste onderdelen hier uit. Ook lees je de antwoorden op de vragen die het meest bij ons binnenkomen.

Jouw energierapport

De voorbeelden op deze pagina zijn ter illustratie en gaan dus niet over jouw verbruik. Je persoonlijke energierapport vind je in Mijn Vattenfall en in de Energie-app, veilig in een besloten omgeving.

Je persoonlijke energierapport

Uitleg energierapport Vattenfall

Vergelijk je verbruik met het landelijk gemiddelde (pagina 1)

Landelijk gemiddelde-energierapport_2021.JPG

(de getoonde afbeeldingen zijn een voorbeeld)

Zo lees je deze grafieken

De paarse grafiek geeft je inzicht in stroom, de rode in gas of warmte. Bestaat jouw huishouden uit twee personen? Kijk dan naar je eigen verbruik (het donkere staafje in de grafiek). En naar het landelijk verbruik met twee poppetjes.

Je vergelijkt je huishouden met andere tweepersoonshuishoudens in Nederland. Je weet nu of je verbruik hoger, lager, of gelijk is aan het verbruik van hetzelfde soort huishouden.

We vergelijken nauwkeurig

Is het dit jaar in december koud en donker geweest, maar vorig jaar december niet? Dan kun je de twee decembermaanden niet goed met elkaar vergelijken. Daarom rekenen we het verbruik van vorig jaar alvast voor je om.

Voor gas en warmte stroomlijnen we je verbruik van vorig jaar naar het aantal graaddagen (*) van dit jaar. Voor stroom rekenen we je verbruik van vorig jaar om naar het aantal lichtdagen van dit jaar.

(*) Een graaddag is een rekeneenheid om varierende temperatuur mee te nemen in energieverbruik-berekeningen. Nederland heeft ongeveer 3000 graaddagen per jaar. De berekening van het aantal graaddagen is als volgt:

De referentietemperatuur - de gemiddelde temperatuur over de hele dag = aantal graaddagen.  De referentietemperatuur  is 18oC;  de temperatuur waarbij geen verwarming nodig is. Een dag met een gemiddelde temperatuur van 10oC telt dus als 8 graaddagen.
18 - 10 = 8

 

* Bron Wikipedia: Graaddagen
Kosten energieverbruik vergeleken met vorig jaar (pagina 1)

Je ziet wat je aan stroom hebt afgenomen. En je ziet wat je aan ons hebt teruggeleverd. Het verschil is de netto opbrengst.

De meter registreert alleen de stroom die je teruglevert aan het stroomnet. De stroom die je hebt opgewekt en zelf al hebt verbruikt is hier dus al vanaf.

Heb je Blijven Loont-korting? Dan hebben we die afgetrokken. Krijg je een overstapkorting omdat je klant bent geworden? Die korting hebben we niet verwerkt maar verrekenen we op de jaarafrekening.

Kosten energieverbruik als je zelf energie opwekt (pagina 1)

Op de eerste pagina tonen we je stroomverbruik dat via de meter is verbruikt. Dat doen we exclusief opwek, want anders zie je een deel van je verbruik nog steeds niet.

Bij de kosten op de tweede pagina, hebben we de teruglevering wél in mindering gebracht. Op de tweede pagina zie je dus het netto-saldo van die maand.

Een rekenvoorbeeld:
1500 kWh (stroom zelf opgewekt en teruggeleverd aan het stroomnet) - 1000 kWh (stroom afgenomen van Vattenfall) = 500 kWh (je netto opbrengst)

Heb je Blijven Loont-korting? Dan hebben we die afgetrokken. Krijg je een overstapkorting omdat je net klant bent? Die verrekenen we op de jaarafrekening.

Energie besparen & weten wat het oplevert (pagina 1)

Elke maand geven we praktische bespaartips. In de afbeelding zie je wat de gemiddelde besparing is als je de tip opvolgt. Zo zorgen we samen voor een lager energieverbruik.

Stroomverbruik (pagina 2)

Stroomverbruik-energierapport_2021.JPG

(de getoonde afbeelding is een voorbeeld)

Zo ziet de grafiek eruit als je zelf stroom opwekt
Stroom die je zelf hebt opgewekt en meteen verbruikt, lezen we niet af. Als je zelf zonnepanelen hebt, zien we niet hoeveel kWh je hebt opgewekt en gebruikt. In de grafiek 'Stroomverbruik' zie je niet hoeveel je in totaal hebt verbruikt.

Wek je zelf geen stroom op of heb je je niet aangemeld bij de netbeheerder?
De grafiek toont dan alleen de paarse staven. 

Voor alle situaties
We tonen de totale kosten van je stroomverbruik en vergelijken dat met de kosten van het jaar ervoor. Zo weet je of je meer of minder bent gaan verbruiken. Ook zie je meteen wat je betaalt aan vaste kosten.

Gasverbruik (pagina 2)

Gasverbruik-energierapport_2021.JPG

(de getoonde afbeelding is een voorbeeld)

Zo lees je de grafiek van je gasverbruik

De staven in de grafiek voor de hoeveelheid gas die je verbruikt hebt, vormen een 'badkuip'. Dat is normaal. In de winter, de staafjes links en rechts, verbruiken we tenslotte meer gas dan in de zomer. Dit verschil hebben we al verrekend in je termijnbedrag. Hierdoor betaal je een vast bedrag per maand. En heb je in de winter niet opeens een heel hoog termijnbedrag.

Ook zie je hier meteen wat je betaalt aan vaste kosten.

Kies een bespaarcadeau

Sommige bespaarkansen zijn te mooi om te laten schieten. In onze webshop Exclusief krijg je deze bespaarlamp cadeau als je je gratis punten bij ons inlevert. Mooi toch?
 
Nog geen gratis punten gespaard? Meld je meteen even aan.

Ledlamp van Exclusief

Elke maand een praktische bespaartip

Het rapport geeft je ook elke maand een praktische bespaartip, die we baseren op je verbruik. Wist je dat het energierapport is opgenomen in het nationale Energieakkoord? Zo’n rapport helpt ons tenslotte allemaal verstandiger om te gaan met energie.

We maken besparen nog makkelijker voor je

Inzicht in je verbruik

Download onze gratis Energie-app of bekijk Mijn Verbruik. Zo heb je altijd en overal inzicht in je energieverbruik en je verbruikskosten.

Bespaaradvies bij je thuis

Plan een afspraak voor een gratis energiescan via de camera van je telefoon. Je krijgt meteen praktische bespaartips.

Doe de Duurzaam Wonen Check voor gratis en vrijblijvend advies over het verduurzamen van je huis.

Checks op je termijnbedrag

Stel ons Seintje in. Dan krijg je een e-mail met een termijnbedragadvies. Zelf je termijnbedrag aanpassen kan ook. Ga naar termijnbedragadvies en je weet het meteen.

Bekijk ook je dag- en weekverbruik

Je krijgt het rapport elke maand. Maar het kan preciezer. Als je ons toestemming geeft je slimme meter elke dag af te lezen. Want dan zie je in Mijn Verbruik en in onze Energie-app zelfs je dag- en weekverbruik. Wanneer je maar wilt.

Hoe meer je weet over je energieverbruik, hoe scherper je kunt besparen tenslotte.

Veelgestelde vragen Energierapport Vattenfall

1. Waarom krijg ik een energierapport?

We weten dat inzicht in energieverbruik vaak een eerste stap is naar besparen. Daarom geven we je met het energierapport inzicht in je verbruik en je kosten. En dat werkt. Niet voor niets is het energierapport opgenomen in het nationale Energieakkoord.

Het rapport ontvang je elke maand. Je bent nog beter op de hoogte als we je slimme meter vaker mogen uitlezen. Dan zie je op elk moment wat je verbruik is, in Mijn Verbruik of via onze Energie-app. Want ook die geven je inzicht in verbruik en je kosten.  

Mogen we je meter vaker uitlezen, dan sturen we je voortaan ook een Seintje. Dit is een e-mail met een persoonlijk termijnbedragadvies. Je weet dan steeds of je termijnbedrag nog past bij je verbruik. Zo voorkom je verrassingen op je jaarafrekening.

2. Hoe komen jullie aan mijn verbruiksgegevens?

Via de netbeheerder worden iedere eerste dag van de maand je meterstanden  van je slimme meter uitgelezen. En we krijgen deze standen van hen door. Zo weten we elke maand wat je verbruikt. De kosten berekenen we met het tarief dat je betaalt en de vaste kosten per dag.

3. Ik zie lege kolommen, hoe komt dat?

Als je lege kolommen ziet, dan was er geen informatie van je slimme meter beschikbaar. Dat kan komen doordat:

  • je toen bij een andere leverancier zat
  • je verhuisd bent; historische gegevens van je vorige adres vervallen zodra je bent verhuisd
  • er een tijdelijke storing was bij het uitlezen van de meterstanden. Hierdoor hadden we geen meterstanden.

Dit geldt voor de grafieken op de tweede pagina.

Zijn er op de eerste pagina geen gegevens beschikbaar voor een vergelijking? Dit gebeurt als er  geen gegevens beschikbaar waren over dezelfde maand vorig jaar.

 

4. Welke kosten zijn verwerkt in het energierapport?

We gebruiken de tarieven en kosten die geldig waren in de maand waarover het energierapport gaat. 

Kosten op pagina 1: 
Hier gebruiken we alleen de variabele kosten. Als je zelf stroom opwekt, is je teruglevering niet meegenomen.

Kosten op pagina 2:
Hier hebben we ook de vaste kosten verwerkt. Als je woont of werkt op dit adres is de vermindering energiebelasting al verrekend. En lever je energie terug omdat je zelf stroom opwekt? Dan is je teruglevering meegerekend.

5. Moet ik het bedrag op het energierapport betalen?

Nee, dit is geen rekening. Je betaalt net als anders je termijnbedrag. Pas bij de jaarafrekening verrekenen we je werkelijke verbruik en als je zelf energie opwekt, ook je teruglevering.

Tip: Heb je kortgeleden flink geïsoleerd of andere energiebesparende maatregelen getroffen, dan kan je termijnbedrag misschien omlaag. Bekijk het online termijnbedragadvies en je weet het meteen.

6. Waarom heb ik geen energierapport ontvangen?

Dit kan verschillende redenen hebben. Je ontvangt géén Energierapport als:

  • Je geen slimme meters hebt
  • De meters allebei administratief uit staan.
    (je hebt aangegeven dat ze niet uitgelezen mogen worden)
  • We voor een van beide producten geen standen hebben ontvangen; er kan een tijdelijke verstoring zijn geweest op het moment van uitlezen. (Er worden meerdere pogingen gedaan, maar ondanks dat, zijn de standen deze maand niet op tijd bij ons binnen gekomen). 
  • We niet over de hele maand hebben kunnen kijken, we hadden dan geen beginstand. Bijvoorbeeld door een meterwissel, doordat je een nieuwe klant bent, of een verstoring bij het uitlezen.

 

 

7. Ik neem stroom én gas of warmte af, maar ze staan niet allebei op mijn energierapport. Hoe komt dit?

Dit kan verschillende redenen hebben. Je ontvangt géén Energierapport als:

  • Je geen slimme meters hebt
  • De meters allebei administratief uit staan.
    (je hebt aangegeven dat ze niet uitgelezen mogen worden)
  • We voor een van beide producten geen standen hebben ontvangen; er kan een tijdelijke verstoring zijn geweest op het moment van uitlezen. (Er worden meerdere pogingen gedaan, maar ondanks dat, zijn de standen deze maand niet op tijd bij ons binnen gekomen). 
  • We niet over de hele maand hebben kunnen kijken, we hadden dan geen beginstand. Bijvoorbeeld door een meterwissel, doordat je een nieuwe klant bent, of een verstoring bij het uitlezen.

Je ontvangt een Energierapport met maar één product als:

  • Er maar één meter slim is
  • Er één meter administratief uit staat, je ontvangt alleen een energierapport van de meter die we mogen uitlezen. Als je dit wilt veranderen, neem dan contact op met je netbeheerder.
Jonge man brengt radiatorisolatie aan in zijn huis

Meegroeien of sneller gaan?

Je kunt met ons meegroeien maar je kunt ook sneller gaan door zelf stappen te zetten. De een kiest voor kleine veranderingen en zet de verwarming voortaan de hele winter een graad lager. De ander gaat voor nul op de meter en verbouwt het hele huis. En weer een ander kiest voortaan voor fossielvrije energie. Elke stap brengt een fossielvrij leven dichterbij. Daar helpen we je graag bij.

Meer relevante onderwerpen