Seintje: kom goed uit met je termijnbedrag
Met ons Seintje voorkomen we samen verrassingen op je jaarafrekening. Zet Seintje aan in Mijn Vattenfall. Dan ontvang je een paar keer per jaar advies over je termijnbedrag.
Je termijnbedrag is het bedrag dat je elke maand betaalt voor je energie. Vind hier alles over je termijnbedrag aanpassen, de berekening en je termijnbedragadvies.
Je kan je termijnbedrag zelf verhogen of verlagen. Bijvoorbeeld als je energieverbruik verandert. Of wanneer je tarieven stijgen of dalen.
Voorkom verrassingen en bekijk of je termijnbedrag nog past bij je verbruik. Je bepaalt zelf of je ons advies overneemt.
Als het kan verlagen we je termijnbedrag. Wil je dit niet? Bijvoorbeeld omdat je graag een spaarpotje hebt. Zet je termijnbedrag dan vast.
Je termijnbedrag is een voorschot op je energiekosten in een jaar. We berekenen hoeveel energie je volgend jaar waarschijnlijk verbruikt, en wat dat kost. Dit bedrag delen we door twaalf. Zo ontstaat je termijnbedrag.
Aan het eind van het jaar verrekenen we de termijnbedragen met je werkelijke verbruik. Dan krijg je je jaarafrekening.
Je termijnbedrag bestaat uit drie verschillende kosten:
Hierin maken we een onderscheid tussen:
Je netbeheerder rekent een bedrag voor je energie-aansluiting. We dragen deze kosten voor jou af. Op de website van je netbeheerder vind je de opbouw van deze kosten.
De overheid heft energiebelasting. Daarnaast betaal je btw. We dragen deze kosten voor je af aan de overheid.
Je past eenvoudig zelf je termijnbedrag in Mijn Vattenfall en de Energie-app. Met ons termijnbedragadvies check je hier ook of je termijnbedrag past bij je verbruik.
Voor de berekening van je termijnbedrag schatten we je energiekosten van het komende jaar in. Die kosten delen we door twaalf. De uitkomst is het termijnbedrag dat je elke maand betaalt.
Bij het inschatten van energiekosten houden we rekening met:
Dit doe je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall. Goed om te weten:
Met ons Seintje voorkomen we samen verrassingen op je jaarafrekening. Zet Seintje aan in Mijn Vattenfall. Dan ontvang je een paar keer per jaar advies over je termijnbedrag.
Als je klant wordt, kiezen we samen een betaaldag. Op die dag schrijven we je termijnbedrag automatisch af. Dit is standaard op de 27ste van de maand. Wil je liever een andere betaaldag? Dat kan. Kies hier je betaaldag
Het eerste termijnbedrag schrijven we af op de eerste betaaldag na de startdatum van je energiecontract.
Of je in een maand vooraf of achteraf betaalt, hangt dus af van je betaaldag en de startdatum van je contract.
Dit vind je op je contractbevestiging en in Mijn Vattenfall.
Ja, je kiest zelf wanneer we je termijnbedrag van je rekening afschrijven. Stel dit eenvoudig in Mijn Vattenfall in.
De meeste mensen betalen per maand. Maar betalen per twee, drie of zes maanden kan ook. Neem je dan wel even contact met ons op? Dan regelen we het meteen voor je.
Ben je misschien overgestapt op automatische incasso? In Mijn Vattenfall/Gegevens zie je of je met automatische incasso betaalt
Hier lees je meer over een mislukte automatische incasso. Zo zorg je dat je geen betaling mist.
In Mijn Vattenfall/Facturen zie je ook of je rekening wel of niet is betaald. En ook betalen kan hier meteen.
Het kan gebeuren dat je een maand een dubbele factuur ontvangt.
We adviseren je om beide facturen te betalen. Dus storneer het bedrag niet. Zo voorkom je eventuele incassokosten of aanmaningen.
Wacht vervolgens op de eindafrekening van je vorige leverancier. Op de eindafrekening is de teveel betaalde factuur alsnog verrekend. Is dit niet het geval, dan verrekent je nieuwe leverancier het teveel betaalde bedrag via de jaarafrekening. Je betaalt dus nooit dubbel.
Het termijnbedrag dat we nu hebben vastgesteld is gebaseerd op je verbruik. Hierdoor kan het afwijken van het termijnbedrag dat we eerder hebben aangegeven.
Wil je toch een ander bedrag, pas je termijnbedrag dan aan in Mijn Vattenfall. Houd wel in de gaten of het bedrag blijft passen bij je energieverbruik. Dit voorkomt verrassingen op je jaarafrekening. Gebruik regelmatig ons termijnbedragadvies. Dan weetje zeker dat je goed zit.
Ben je net verhuisd of nieuw bij ons, dan weten we nog niet precies hoeveel energie je verbruikt. Je kunt daarom het termijnbedragadvies nog niet gebruiken. Na zes maanden hebben we voldoende gegevens en kunnen we je wel een goed advies geven.
Hoewel het niet logisch klinkt, kan het gebeuren: geld terug bij je jaarafrekening en toch een hoger termijnbedrag. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals je verbruik, de energietarieven en het weer. Bekijk de uitgebreide uitleg hier:
Dit check je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall. Via ons termijnbedragadvies zie je of je termijnbedrag nog past bij je energieverbruik. Hier pas je het ook makkelijk aan.
Let op: ben je net verhuisd of nieuw bij ons, dan kun je het termijnbedragadvies nog niet gebruiken. Na zes maanden weten we genoeg over je verbruik. Dan kunnen we je een goed advies geven.
Dat kan aan verschillende dingen liggen.
Ben je net verhuisd of nieuwe klant, dan hebben we nog te weinig verbruiksgegevens van je. Na ongeveer drie maanden kunnen we je een passend termijnbedragadvies te geven.
Heb je nog geen slimme meter, vul dan zelf je meterstanden in voor een termijnbedragadvies. Dan zie je direct hoe je met je termijnbedrag uitkomt op je jaarafrekening.
Naar termijnbedragadvies
Dit komt omdat je ons nog geen toestemming hebt gegeven om je meterstanden uit te lezen. Je doet dit eenvoudig in Mijn Vattenfall. Nadat je dit hebt gegeven, hoef je zelf je meterstanden niet meer in te vullen.
Bij ons bepaal je zelf op welke dag wij het bedrag voor je energierekening afschrijven. Bijvoorbeeld direct na bijschrijving van je loon. Verandert er iets in je inkomsten? Dan verschuif je de betaaldag eenvoudig mee.