Je termijnbedrag aanpassen? Zorg ervoor dat het met je meebeweegt

Hoe groot of hoe klein je ook woont: de energierekening is altijd een flink bedrag dat elke maand terugkomt.

Om ervoor te zorgen dat het termijnbedrag goed bij je past, berekenen we het elk jaar opnieuw bij de jaarafrekening. En met het termijnbedragadvies en onze seintjes, zorgen we ervoor dat dit bedrag tijdens het jaar met je meebeweegt. Zo voorkomen we samen dat je moet bijbetalen op je jaarafrekening.

Een gemiddeld termijnbedrag voorkomt een hoge rekening in de winter

We berekenen je termijnbedrag door een inschatting te maken van je jaarverbruik, het weer en de internationale energieprijzen. Dat bedrag delen we door 12 maanden: dit is dan je gemiddeld termijnbedrag. Zo betaal je zomer en winter hetzelfde. Je betaalt dus een voorschot. Op de jaarafrekening verrekenen we de energie die je echt hebt verbruikt. 

Goed om te weten: de energieprijs bestaat uit drie delen:
1. leveringskosten; die betaal je aan ons
2. netbeheerkosten; die dragen wij af aan je netbeheerder
3. overheidsheffingen; die dragen we af aan de overheid

 

Wanneer en hoe we je termijnbedrag berekenen

Je termijnbedrag berekenen we als je klant wordt, verhuist en na elke jaarafrekening. Hoe we dit doen leggen we uit in deze video.

Je termijnbedrag aanpassen als er iets verandert

Het is natuurlijk niet nodig om je termijnbedrag aan te passen als je een feestje hebt gehad of als een winterse dag kouder is dan anders. Dit zijn de momenten dat het wel zinvol is:

Als je verbruik verandert

Heb je sinds kort zonnepanelen, dan neem je voortaan minder stroom van ons af. Daardoor kan je termijnbedrag waarschijnlijk omlaag. En is je huis pas uitgebouwd? Dan gaat je gasverbruik waarschijnlijk omhoog.

Als de tarieven van stroom en gas flink stijgen of dalen

Als overheidsheffingen, netbeheerkosten of leveringstarieven fors omhoog of omlaag gaan, kan je termijnbedrag te laag of te hoog zijn. Als deze tarieven wijzigen, krijg je altijd persoonlijk bericht van ons. 

Je termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall

We geven advies over je termijnbedrag

Te weinig of teveel betalen voorkom je eenvoudig door regelmatig ons termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall of in onze Energie-app te gebruiken.

We kijken dan naar het aantal termijnen tot aan je jaarafrekening en naar je actuele verbruik. Daar rolt een bedrag uit, dat je ook meteen kunt instellen.

Ben je net verhuisd of nieuw bij ons, dan weten we nog niet precies hoeveel energie je verbruikt. Je kunt daarom het termijnbedragadvies nog niet gebruiken. Na zes maanden hebben we voldoende gegevens en kunnen we je wel een goed advies geven.

Download de Energie-app

Deze vragen stellen onze klanten over het Vattenfall termijnbedrag

Vattenfall termijnbedrag aanpassen

In Mijn Vattenfall en in onze Energie-app pas je eenvoudig zelf je termijnbedrag aan.[t8]  Wanneer je je termijnbedrag moet aanpassen, en hoe we je adviseren over een bij-jou-passend termijnbedrag lees je op deze pagina.

Vattenfall termijnbedrag aanpassen

Ik ben klant geworden, wanneer wordt het eerste termijnbedrag afgeschreven?

Bij een overstap naar Vattenfall bepalen we samen met jou het moment waarop wij energie aan je gaan leveren en wanneer we je contract beëindigen bij je huidige leverancier. Zo proberen we een eventuele overstapboete te voorkomen.

De ingangsdatum, je termijnbedrag, de datum waarop wij het afschrijven, plus alle aanvullende informatie van je nieuwe contract krijg je schriftelijk bevestigd, per e-mail of brief. 

 

Ik krijg geld terug, maar waarom is mijn termijnbedrag dan toch verhoogd?

Inderdaad: dat klinkt niet logisch. Toch kan het gebeuren. We leggen hier uit wat de mogelijke oorzaken zijn.

 

Kan ik in minder termijnen betalen?

De meeste mensen betalen per maand. Maar betalen per twee, drie of zes maanden kan ook. Neem je dan wel even contact met ons op? Dan regelen we het meteen voor je.

Waarom heb ik geen maandelijkse afschrijving of termijnfactuur ontvangen?

Heb je geen termijnfactuur of acceptgiro ontvangen? Dan ben je misschien overgestapt op automatische incasso. In Vattenfall/Gegevens zie je of je met automatische incasso of een acceptgiro betaalt

Hier lees je meer over een mislukte automatische incasso. Zo zorg je dat je geen betaling mist.

In Mijn Mijn Vattenfall/Facturen zie je of je rekening wel of niet is betaald. En ook betalen kan hier meteen.

Past mijn termijnbedrag nog bij mijn energieverbruik?

Misschien heb je de afgelopen periode meer thuis gewerkt. Hierdoor kan je verbruik zijn toegenomen.

Via ons termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall zie je of het termijnbedrag nog past bij je energieverbruik en kun je het meteen aanpassen.

Ben je net verhuisd of nieuw bij ons, dan weten we nog niet precies hoeveel energie je verbruikt. Je kunt daarom het termijnbedragadvies nog niet gebruiken. Na zes maanden hebben we voldoende gegevens en kunnen we je wel een goed advies geven.

Als je wilt, geven we je een seintje

Heb je een slimme meter, dan kunnen we grote stijgingen en dalingen in je verbruik bijtijds aan je doorgeven. Met die informatie pas je je termijnbedrag aan en voorkom je een onverwachte bijbetaling op je jaarafrekening. Het enige wat we van je nodig hebben is je toestemming om de slimme meter te mogen uitlezen. 

Toestemming uitlezen meter

Kies zelf de betaaldag die bij je past

Bij ons bepaal je zelf op welke dag wij het bedrag voor je energierekening afschrijven. Bijvoorbeeld direct na bijschrijving van je loon. Verandert er iets in je inkomsten? Dan verschuif je de betaaldag eenvoudig mee.

Betaaldag aanpassen

Andere vragen over het Vattenfall termijnbedrag

Ik heb een slimme meter, maar moet toch mijn meterstanden invullen in het termijnbedragadvies?

Als je ons toestemming geeft voor het uitlezen van je meterstanden voor het termijnbedragadvies, mogen wij je standen gebruiken. Zelf meterstanden invullen is dan niet meer nodig. 

Via 'toestemming geven' in Mijn Vattenfall zet je met één klik de toestemming aan. 

Ik krijg een thuislaadpunt voor een elektrische auto. Is het zinvol om mijn termijnbedrag aan te passen?

Ja. Wij adviseren om je termijnbedrag te verdubbelen. Zo voorkom je een onverwacht hoge jaarrekening.

Ik heb zonnepanelen, waarom werkt het termijnbedragadvies niet?

Op dit moment is het termijnbedragadvies nog niet zo gebouwd dat we teruglevering goed kunnen berekenen in het advies. We werken aan deze oplossing. 

Tot die tijd adviseren we je om zelf je termijnbedrag te verlagen. Dit regel je eenvoudig zelf via termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall of de Energie-app 

Waarom krijg ik een ander termijnbedrag dan is afgesproken?

Het termijnbedrag dat we nu hebben vastgesteld is gebaseerd op je verbruik. Hierdoor kan het afwijken van het termijnbedrag dat we eerder hebben aangegeven.

Wil je toch een ander bedrag, pas je termijnbedrag  dan aan in Mijn Vattenfall. Houd wel in de gaten of het bedrag blijft passen bij je energieverbruik. Dit voorkomt verrassingen op je jaarafrekening. Gebruik regelmatig ons termijnbedragadvies. Dan weetje zeker dat je goed zit. 

Ben je net verhuisd of nieuw bij ons, dan weten we nog niet precies hoeveel energie je verbruikt. Je kunt daarom het termijnbedragadvies nog niet gebruiken. Na zes maanden hebben we voldoende gegevens en kunnen we je wel een goed advies geven.

Ik ben overstapt maar krijg nu van 2 leveranciers een factuur. Hoe krijg ik mijn geld terug

Het kan gebeuren dat je een maand een dubbele factuur ontvangt. 

We adviseren je om beide facturen te betalen. Dus storneer het bedrag niet. Zo voorkom je eventuele incassokosten of aanmaningen. 

Wacht vervolgens op de eindafrekening van je vorige leverancier. Op de eindafrekening is de teveel betaalde factuur alsnog verrekend. Is dit niet het geval, dan verrekent je nieuwe leverancier het teveel betaalde bedrag via de jaarafrekening. Je betaalt dus nooit dubbel.


Hoe is het termijnbedrag opgebouwd

In deze video leggen we uit hoe je termijnbedrag tot stand komt en uit welke onderdelen je termijnbedrag bestaat. 

Of bekijk de uitleg op de pagina: Opbouw termijnbedrag

 

Wat is een Vattenfall termijnbedrag

Als je klant wordt, verhuist, en na elke jaarafrekening berekenen wij je Vattenfall termijnbedrag. We berekenen hoeveel energie je komend jaar waarschijnlijk nodig gaat hebben en wat dit gaat kosten. Dit totaalbedrag verdelen we over 12 termijnen en zo ontstaat je termijnbedrag.

Je termijnbedrag is dus een voorschot. Aan het eind van het jaar verrekenen we de termijnbedragen met je werkelijke verbruik en krijg je de Vattenfall jaarafrekening. 

We waarderen onze klanten

Dat we zoveel voor elkaar kunnen krijgen, danken we voor een groot deel aan onze klanten. Daar zetten we dus graag iets tegenover:

Blijven Loont

Het is eigenlijk heel simpel: als je klant bij ons blijft, verdien je iets extra’s. Daarom krijg je bij ons korting op de variabele leveringskosten van stroom. Tot wel 25%, zolang je blijft. Dat noemen we Blijven Loont.

Exclusief

Als je je aanmeldt bij Exclusief spaar je automatisch punten voor kortingen, duurzame cadeautjes, uitjes en hippe energiebespaarders. Elke maand maak je dan ook kans op een mooie prijs.

Korting bij onze partners

We werken samen met duurzame bedrijven: onze partners. En dat levert natuurlijk aantrekkelijke kortingen op. Die geven we aan je door. Zo komt een fossielvrij leven nog sneller dichtbij.

Kies een bespaarcadeau

Sommige bespaarkansen zijn te mooi om te laten schieten. In onze webshop Exclusief krijg je de Smart WiFi Plug met energiemonitor cadeau als je je gratis punten bij ons inlevert. Met dit apparaatje ontdek je snel de ‘stroomvreters’ in huis. Mooi toch?
 
Nog geen gratis punten gespaard? Meld je meteen even aan.

Smart WiFi Plug

Meer over het betalen van je termijnbedrag