Alles wat je wilt weten over de e-bike

Online zie je dat er veel verschillende e-bikes te koop zijn. Je vindt veel informatie en leest ervaringen van andere mensen. Dat is fijn, maar maakt het ook een uitdaging om e-bike te vinden die het beste bij je past. Op deze pagina lees je alles wat je wilt weten over de e-bike, van de prijzen tot de levensduur van de accu tot de plek van de motor. 

E-bikes worden steeds populairder

De e-bike blijft aan populariteit winnen. In 2018 werden 40% meer elektrische fietsen verkocht dan in 2017, blijkt uit recente cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en onderzoeksbureau GfK. Dat betekent meer gezonde fietskilometers, meer duurzaam vervoer en een nóg groter aanbod van e-bikes. Maar de toenemende vraag maakt de e-bike ook duurder. Van gemiddeld € 734 in 2011 naar € 1.207 euro in 2018. 

E-bikes worden hoog gewaardeerd

Uit een uitgebreide e-bike test van de ANWB blijkt dat mensen met een e-bike de elektrische ondersteuning van bijna alle fietsen redelijk tot méér dan goed waarderen. En prijs blijkt niet doorslaggevend: ook modellen die honderden euro’s goedkoper zijn, scoren soms goed. De Consumentenbond lijkt anders te concluderen: ''Als het gaat om algemene merktevredenheid staan de wat duurdere merken in de top.''

Over de actieradius en batterijduur

De actieradius en batterijduur zijn erg belangrijk voor je fietsbeleving. In principe geldt dat je per 0,1 kWh 12 tot 14 kilometer fietst, en dat kost je ongeveer € 0,02 aan stroom. Er komen veelbelovende accu's aan, maar voor nu zijn er deze vier types:

  • NiMh-accu’s: eigenlijk achterhaald; goedkoop, maar ook groot, zwaar en een korte levensduur
  • Li-Ion: nu nog het meest toegepast; klein, licht en met een gemiddelde levensduur
  • LiPo: nóg lichter en sneller opgeladen, maar ook een iets kortere levensduur en een fractie duurder
  • LiFe: duurder dan de andere accu-types, maar ook vrijwel een dubbel zo lange levensduur

De levensduur van een accu

Bij normaal gebruik heeft een fietsaccu een levensduur van ongeveer vijf jaar. Een vervangende accu kost al snel € 500. Duurdere accu-modellen met meer dan 0,5 kWh gaan langer mee als je die verstandig gebruikt. Door een grotere accu minder intensief op te laden, belast je de accu minder. Zo verleng je de levensduur van je accu. Overigens claimen fabrikanten al een tijd dat een aanstormende generatie accu’s 12 jaar meegaat.

Zo gebruik je de accu slim

De meest voorkomende klacht is het snel leegraken van de accu. Dat voorkom je door je e-bike regelmatig op te laden en de accu nooit helemaal leeg te laten lopen. En laad de accu op bij kamertemperatuur.

In sommige gevallen is een lage temperatuur juist goed. Als je je e-bike langere tijd niet gebruikt, bewaar de accu dan bij een lage temperatuur boven nul, bij voorkeur met een lading van ongeveer 40%. Dat kan ook in de koelkast. Doe dat in een afgesloten zak, zodat je condensvorming voorkomt. Als je daarna je e-bike weer oplaadt, werkt dat misschien niet meteen optimaal. Dat effect zal bij een normale temperatuur snel verdwijnen.

De voor- en nadelen van een snellader

Gemiddeld duurt het tussen de vier en acht uur om een lege accu van een elektrische fiets op te laden, ongeveer 75 watt per uur. Met een snellader laad je je e-bike twee keer zo snel op, maar verkort je de levensduur van je e-bike met elke oplaadbeurt een beetje.

Elektrisch fietsen is een stuk goedkoper dan autorijden

Pak je de e-bike in plaats van de auto, dan heb je veel lagere kosten per kilometer. Die besparing is flink. Opladen voor ongeveer 100 kilometer fietsen kost ongeveer 0,9 kWh, ofwel € 0,18. Een zuinige benzineauto is bijna 40 keer duurder. Er zijn ook e-bikes met een speciale boost-functie, maar zelfs die minder zuinige e-bikes  zijn veel goedkoper in gebruik dan een auto, brommer of scooter.

Behoor je tot de gelukkige fietsers die al in het bezit van een e-bike is? Dan is het handig om te weten waar de oplaadpunten zijn. Op verschillende websites kan je laadpunten opzoeken.

Laadpunten

Bekijk de routeplanner van de Fietsersbond

De plek van de motor maakt uit

E-bikes kunnen voor, achter of in het midden een motor hebben. De meest geschikte plek hangt af van je voorkeuren, maar de middenmotor lijkt de meeste voordelen te hebben. De aandrijving is direct verbonden met de trapas, waardoor de trapondersteuning heel natuurlijk aanvoelt. Deze e-bikes zijn iets stabieler en banden plakken en banden verwisselen is veel makkelijker. Een middenmotor is wel iets duurder dan een achter of voormotor. Dat komt omdat alle krachten op de ketting en versnellingssystemen komen, dus die moeten steviger zijn. Als je vooral vlakke, kortere ritten maakt, dan heb je aan een goedkopere fiets met voormotor genoeg.

Wat de toekomst brengt

Verschillende ondernemers komen met slimme systemen om van normale fietsen e-bikes te maken. Die ombouwsystemen zien er steeds geavanceerder uit en hebben vaak een goed verhaal. Toch lijken ze in de praktijk niet écht te kunnen concurreren met de prestaties van de normale e-bikes.

Verder wordt de elektrische kinderfiets steeds populairder. Als je dat duur vindt, dan is een elektrische step een leuk alternatief.

Deel deze pagina