Vrouw op e-bike | Vattenfall energie

Feiten over de e-bike

Overweeg je een e-bike aan te schaffen, dan zijn er gelukkig een hoop ervaringen om op terug te vallen. Maar het enorme aanbod maakt kiezen ook weer een uitdaging. Hoe kun je zinvol besluiten over de levensduur van de accu, de plek van de motor én de prijzen? De feiten op een rij.

E-bikes worden steeds populairder

De e-bike blijft aan populariteit winnen. In 2018 werden er 40 procent meer elektrische fietsen verkocht dan in 2017, blijkt uit recente cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en onderzoeksbureau GfK. Goed voor meer gezonde fietskilometers, meer duurzaam vervoer en een nóg groter aanbod van e-bikes. Maar de toenemende vraag maakt de e-bike ook duurder. Van gemiddeld 734 euro in 2011 naar 1.207 euro in 2018. Een aanschaf om goed over na te denken dus.

E-bikes hoog gewaardeerd

Uit een uitgebreide e-bike test van de ANWB blijkt dat de elektrische ondersteuning van bijna alle fietsen redelijk tot méér dan goed werd gewaardeerd. En prijs blijkt niet doorslaggevend: ook modellen die honderden euro’s goedkoper zijn, scoren soms goed. De Consumentenbond lijkt anders te concluderen: ‘Als het gaat om algemene merktevredenheid staan de wat duurdere merken in de top.

Actieradius en batterijduur

De actieradius en batterijduur zijn erg belangrijk voor jouw fietsbeleving. In principe geldt de stelregel dat je per 0,1 kWh 12 tot 14 kilometer kunt fietsen, en dat kost je ongeveer 2 eurocent aan stroom. Er zijn veelbelovende accu's in aantocht, maar vooralsnog hebben we te maken met de volgende 4 types:

  • NiMh-accu’s: eigenlijk achterhaald; goedkoop, maar ook groot, zwaar en een korte levensduur.
  • Li-Ion: nu nog het meest toegepast; klein, licht en met een gemiddelde levensduur.
  • LiPo: nóg lichter en sneller opgeladen, maar ook een iets kortere levensduur en een fractie duurder.
  • LiFe: duurder dan de andere accu-types, maar ook vrijwel een dubbel zo lange levensduur.

Levensduur accu

Bij normaal gebruik heeft een fietsaccu een levensduur van ongeveer 5 jaar. Een vervangende accu kost al snel zo’n € 500. Duurdere accu-modellen met meer capaciteit (> 0,5 kWh) kunnen langer mee, als je die verstandig gebruikt. Door een grotere accu minder intensief op te laden, zal de accu minder zwaar belast worden. Zo kan de levensduur van de accu worden verlengd. Overigens claimen fabrikanten al enige tijd dat een aanstormende generatie accu’s het 12 jaar zou moeten kunnen volhouden.

Gebruik accu

De meest voorkomende klacht is het snel leegraken van de accu. Hoe kan je dit voorkomen? Gebruik de e-bike regelmatig en zorg ervoor dat de accu nooit volledig leeg raakt. En laad de accu op bij kamertemperatuur.
In uitzonderingsgevallen kan een lage temperatuur juist helpen. Gebruik je de e-bike langere tijd niet? Bewaar de accu dan bij 5 graden Celsius, bij voorkeur met een lading van circa 40 procent. Dat kan zelfs in de koelkast, maar dan wel in een afgesloten plastic zak in verband met condensvorming en zéker niet onder het vriespunt. Bij terugkomst kan je de accu misschien nog niet optimaal opladen. Maar dat verschijnsel is tijdelijk en zal zich herstellen.

Snellader?

Gemiddeld duurt het tussen de 4 en 8 uur om een lege accu van een elektrische fiets op te laden (zo’n 75 Watt per uur). Er zijn ook snelladers op de markt, dat gaat bijna 2 keer zo snel. Maar let op: iedere snellaadbeurt verkort de levensduur van je accu een beetje.

Elektrisch fietsen fors goedkoper dan autorijden

Pak je de e-bike in plaats van de auto dan heb je veel lagere kosten per kilometer. Die besparing is fors. Opladen voor circa 100 kilometer fietsen, kost zo’n 18 eurocent (0,9 kWh). Een zuinige benzineauto is bijna 40 keer duurder. Goed, ook onder e-bikes zijn minder zuinige modellen. Zo is er een middenmotorsysteem met een speciale boost-functie, voor een extra duwtje onder zware omstandigheden. Uiteraard kost die functie meer energie, maar zelfs dan blijft de e-bike veel goedkoper dan auto, brommer of scooter.

Behoor je tot de gelukkige fietsers die al in het bezit van een e-bike is? Dan is het handig om te weten waar de oplaadpunten zijn. Op verschillende websites kan je laadpunten opzoeken.

Laadpunten

Bekijk de routeplanner van de Fietsersbond

Plek van de motor

E-bikes kunnen voor, achter of in het midden een motor hebben. De meest geschikte plek houdt verband met jouw voorkeuren, maar de middenmotor lijkt de meeste voordelen te hebben. De aandrijving is direct verbonden met de trapas, waardoor de trapondersteuning heel natuurlijk aanvoelt. Deze e-bikes zijn iets stabieler en bandenplakken en banden verwisselen is veel eenvoudiger. Goed, een middenmotor is wél iets duurder (hoewel steeds goedkoper). En alle krachten komen op de ketting en versnellingssystemen, dus dat moet zwaarder worden uitgevoerd. Maak je vooral vlakke, kortere ritten, dan volstaat ook een goedkopere fiets met voorwielmotor.

Toekomst

Wat heeft de toekomst nog voor ons in petto? Verschillende ondernemers komen met ingenieuze systemen om e-bikes te maken van alledaagse fietsen. De 'ombouwsystemen' zien er steeds geavanceerder uit en hebben vaak een overtuigend verhaal. Toch lijken ze in de praktijk niet écht te kunnen concurreren met de prestaties van de normale e-bikes. En verder wordt er een sterke productietoename verwacht van elektrische kinderfietsen. Lijkt je dat wat duur? Misschien is een elektrische step een leuk alternatief.

Deel deze pagina