Alles wat je wilt weten over de e-bike

E-bikes zijn inmiddels behoorlijk ingeburgerd en allang van zijn suffe imago ontdaan. Misschien heb je er nog geen of ben je alweer aan een tweede toe. Op deze pagina lees je alles wat je wilt weten over de e-bike, van de aanschaf- prijzen, ontwikkelingen tot de levensduur van de accu tot de meest handige plek van de motor. 

E-bikes worden steeds populairder

De e-bike blijft aan populariteit winnen. In 2020 werd een recordaantal van 1,1 miljoen nieuwe e-bikes verkocht in Nederland, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2010. Inmiddels wordt bijna 75% van de totale marktomzet uit de verkopen van elektrische fietsen behaald. Dat betekent meer duurzaam vervoer en een nóg groter aanbod van e-bikes. Maar de toenemende vraag maakt de e-bike ook duurder. Van gemiddeld € 734 in 2011 naar € 2.259 in 2020.

E-bikes worden hoog gewaardeerd

Uit een uitgebreide e-bike test van de ANWB blijkt dat mensen met een e-bike de elektrische ondersteuning van bijna alle fietsen redelijk tot méér dan goed waarderen. En prijs blijkt niet doorslaggevend: ook modellen die honderden euro’s goedkoper zijn, scoren vaak goed. De Consumentenbond lijkt anders te concluderen: ''Als het gaat om algemene merktevredenheid staan de wat duurdere merken in de top.''

Over de actieradius en batterijduur

De actieradius en batterijduur zijn erg belangrijk voor je fietsbeleving. In principe geldt dat je per 1 kWh 130 kilometer fietst, en dat kost je ongeveer € 0,23 aan stroom. Er komen veelbelovende accu's aan, maar voor nu zijn er deze vier types:

  • NiMh-accu’s: eigenlijk achterhaald; goedkoop, maar ook groot, zwaar en een korte levensduur
  • Li-Ion: verzamelnaam voor verschillende accu's op basis van Lithium. Deze accu's zijn prijziger in de aanschaf dan de NiMh-variant maar gaan langer mee. Ze zijn kleiner, lichter en hebben een gemiddelde levensduur
  • LiPo: nóg lichter en sneller opgeladen. Ze hebben een iets langere levensduur dan een standaard accu met Lithium en zijn een fractie duurder
  • LiFe: duurder dan de andere accu-types en zijn licht en compact, maar hebben een dubbel zo lange levensduur

De levensduur van een accu

Bij normaal gebruik heeft een fietsaccu een levensduur van ongeveer vijf jaar. Een vervangende accu kost al snel € 500. Duurdere accu-modellen gaan langer mee als je die verstandig gebruikt. Door een grotere accu minder intensief op te laden, belast je de accu minder. Zo verleng je de levensduur van je accu. Overigens claimen fabrikanten al een tijd dat een aanstormende generatie accu’s 12 jaar meegaat.

Zo gebruik je de accu slim

De meest voorkomende klacht is het snel leegraken van de accu. Dat voorkom je door je accu regelmatig op te laden en deze nooit helemaal leeg te laten lopen.  Wanneer je een lege accu voor een langere periode opbergt, heb je kans dat de accu niet meer oplaadt.

Laad de accu op bij kamertemperatuur en bewaar hem op een veilige, warme en droge plek. Er zijn speciale, thermische, draaghoezen beschikbaar waarin je de accu van je e-bike kunt bewaren. In de winter houdt zo’n hoes de accu langer op temperatuur en in de zomer houdt de hoes de accu wat koeler. Heb je geen afneembare accu en zit hij vast in het frame van je fiets? Probeer je fiets dan ergens binnen te stallen. Lukt dit niet, houd er dan rekening mee dat bij vrieskou de capaciteit van je accu afneemt. Door de kou gaat de interne weerstand van de batterijen omhoog, waardoor de lading moeilijker door de batterij beweegt. Gemiddeld betekent dit bij 10 uur buiten stallen een capaciteitsafname van 10-20 procent.

De voor- en nadelen van een snellader

Gemiddeld duurt het tussen de vier en acht uur om een lege accu van een elektrische fiets op te laden. Met een snellader laad je je e-bike twee keer zo snel op, maar verkort je de levensduur van je e-bike met elke oplaadbeurt een beetje.

Elektrisch fietsen is een stuk goedkoper dan autorijden

Pak je de e-bike in plaats van de auto, dan heb je veel lagere kosten per kilometer. Die besparing is flink. Opladen voor ongeveer 100 kilometer fietsen kost ongeveer 0,9 kWh, ofwel € 0,21. Een zuinige benzineauto is bijna 40 keer duurder. Er zijn ook e-bikes met een speciale boost-functie, maar zelfs die minder zuinige e-bikes  zijn veel goedkoper in gebruik dan een auto, brommer of scooter.

Behoor je tot de gelukkige fietsers die al in het bezit van een e-bike is? Dan is het handig om te weten waar de oplaadpunten zijn. Op verschillende websites kan je laadpunten opzoeken.

Laadpunten

Bekijk de routeplanner van de Fietsersbond

De plek van de motor maakt uit

E-bikes kunnen voor, achter of in het midden een motor hebben. De meest geschikte plek hangt af van je voorkeuren, maar de middenmotor lijkt de meeste voordelen te hebben. De aandrijving is direct verbonden met de trapas, waardoor de trapondersteuning heel natuurlijk aanvoelt. Deze e-bikes zijn iets stabieler en banden plakken en banden verwisselen is veel makkelijker. Een middenmotor is wel iets duurder dan een achter- of voormotor. Dat komt omdat alle krachten op de ketting en versnellingssystemen komen, dus die moeten steviger zijn. Als je vooral vlakke, kortere ritten maakt, dan heb je aan een goedkopere fiets met voormotor genoeg.

De achterwielmotor voelt net zoals bij een middenmotor, erg natuurlijk. De motor is doorgaans stil en fietst prima in de bergen. Een nadeel is dat door de gebruikte techniek een achterwielmotor minder efficiënt is dan een middenmotor. Bij een gelijke accucapaciteit zal een fiets met achterwielaandrijving een kleinere actieradius hebben en minder lang ondersteuning bieden.

Wat de toekomst brengt

Je kunt je fiets ombouw naar een elektrische fiets. Er bestaan al ombouwsets vanaf € 495 maar niet alle fietsen zijn geschikt. Van sommige merken en types is bekend dat de frames, en dan met name de voorvork, de hogere krachten niet aankunnen. Vraag altijd advies bij een erkende fietsenmaker of jouw fiets geschikt is. Dat is wel zo veilig.

Verder wordt de elektrische kinderfiets steeds populairder. Als je dat duur vindt, dan is een elektrische step een leuk alternatief.

Deel deze pagina