1. Home
  2. Service
  3. Energietarieven per 1-januari-2022

Stijging energietarieven Antwoord op je vragen

Op dit moment stijgen de energieprijzen flink. We snappen dat je wilt weten of je je contract aan moet passen. Ons advies is om op dit moment niets te doen. We leggen het je graag uit.

Zit ik nog goed met mijn energiecontract?

Heb je een contract met een vaste prijs?

Met een vaste prijs heb je nu geen last van de prijsstijgingen. Loopt je contract binnenkort af, dan adviseren we je onze variabele prijs. Die ligt namelijk een stuk lager dan de vaste prijzen op dit moment. Om over te gaan op de variabele prijs hoef je verder niets te doen. Zodra je contract afloopt zetten wij het automatisch voor je over. Per 1 januari gaan ook de variabele prijzen omhoog. Maar omdat we scherp voor je hebben ingekocht liggen ze ook dan lager dan de vaste prijzen nu.

Wil je de nieuwe prijzen niet afwachten? Dan kun je ervoor kiezen je tarief nu al vast te zetten. Je gaat dan meer betalen, maar hebt wel de zekerheid van een vaste prijs.

Goed om te weten: naast onze leveringstarieven betaal je netbeheerskosten en overheidsheffingen. De netbeheerder en de overheid stellen deze tarieven vast. Je kunt ze dus niet vastzetten. Per 1 januari wijzigen deze tarieven ook. We informeren je hier persoonlijk over.

Heb je een contract met een variabele prijs?

Op dit moment is onze variabele prijs een stuk lager dan de vaste prijzen die worden aangeboden. We hebben namelijk scherp voor je ingekocht toen de energieprijzen nog gunstig waren. Je zit dus nog steeds goed. Wel gaan de variabele prijzen per 1 januari ook omhoog. Hoeveel weten we nog niet precies, maar ze zullen ook dan lager zijn dan de vaste prijzen op dit moment.

We informeren je hier voor 1 december persoonlijk over. Wil je de nieuwe prijzen niet afwachten? Dan kun je ervoor kiezen je tarief nu al vast te zetten. Je gaat dan meer betalen, maar hebt wel de zekerheid van een vaste prijs.

Hoe weet ik of ik een vaste of variabele prijs heb?

In Mijn Vattenfall vind je het overzicht van je contract. Kijk bij contractduur.

  • Onbepaalde tijd: je hebt een contract met een variabele prijs. Deze prijzen wijzigen meestal 2 keer per jaar. 
  • 1 jaar of 3 jaar: je hebt een contract met een vaste prijs. Bij einddatum zie je tot wanneer je contract loopt. Tot die datum betaal je een vaste prijs. Na deze datum kun je je prijs opnieuw vastzetten. Doe je niets, dan ga je automatisch over op een variabele prijs. Je hebt dan een contract voor onbepaalde tijd.  

Ga naar Mijn Vattenfall  

Een variabel tarief bij Vattenfall. Is dat nou gunstig?

Onze klanten met een variabel tarief betaalden de afgelopen 5 jaar de laagste prijs, als je kijkt naar het gemiddelde van de top-10 energieleveranciers. Daarnaast verwachten we dat onze variabele prijs in het komend half jaar onder het vaste prijsniveau van 1 jaar zal blijven. Deze zal dus nog steeds zeer scherp geprijsd zijn vergeleken met andere energiemaatschappijen. Ook verwachten we dat de variabele prijs in de zomer weer gaat dalen. Kortom: met een variabel tarief bij Vattenfall zit je dus goed.

Ik heb stadswarmte. Hoe zit het met mijn warmtetarieven?

Tot en met 31 december 2021 verandert er niets aan de warmtetarieven. Na 31 december zal je energierekening waarschijnlijk stijgen, omdat de inkoopprijzen stijgen. We kunnen nog niet zeggen hoeveel je tarief omhooggaat. In januari 2022 ontvang je daarover persoonlijk bericht.

Waarom kunnen jullie nu nog niet zeggen hoe hoog het tarief wordt?
We stellen de warmtetarieven aan het eind van het jaar vast. Dat doen we omdat de ACM (Autoriteit Consument en Markt) dan de maximumtarieven vaststelt. Wij mogen en willen daar niet overheen.

Ook is het nog te vroeg om te zeggen hoe de energieprijzen zich zullen ontwikkelen. Hoe later we de warmtetarieven vaststellen, hoe beter we ervoor kunnen zorgen dat deze tarieven zo laag mogelijk blijven.

Hoe zit het met de koppeling van de warmteprijs aan de gasprijs?
De wettelijke maximumtarieven voor de levering van warmte worden gebaseerd op de gemiddelde gastarieven (inclusief energiebelastingen op gas). De maximumtarieven volgen het niet-meer-dan-anders-principe. Je betaalt met stadswarmte bij een gemiddeld verbruik nooit méér dan iemand met een gasaansluiting. Onze tarieven zijn al jaren lager dan deze maximumtarieven.

Er is een nieuwe warmtewet in de maak, waarbij de directe koppeling aan de gasprijs verdwijnt. Hiervoor in de plaats komt er dan een tariefsysteem dat is gebaseerd op de werkelijke kosten van de warmtebedrijven.

Mijn warmte wordt met afval of biomassa gemaakt. Wat dan?
Misschien vind je het gek dat je door de stijgende gasprijzen meer kan gaan betalen, terwijl je warmte gemaakt is met een andere energiebron. Maar de stijgende energieprijzen beïnvloeden elkaar. Als één brandstof in prijs stijgt, wordt de vraag naar andere brandstoffen groter en stijgt die prijs ook.

We informeren je persoonlijk

Heb je een variabel tarief? Dan ontvang je van ons voor 1 december persoonlijk bericht over je nieuwe tarieven vanaf 1 januari. Dit bericht vind je ook terug in Mijn Correspondentie. De nieuwe tarieven zie je vanaf 1 januari 2022 in je contract. 

Mijn Contract

Veelgestelde vragen

Waarom stijgen de prijzen zo hard?

Er is op dit moment in Europa een tekort aan gas. Daardoor stijgt de prijs van gas. Dit heeft ook effect op de andere energieprijzen. Het tekort aan gas heeft een aantal oorzaken:

  • Afgelopen winter en voorjaar waren koud, waardoor er veel gas is verbruikt.
  • Onze gasvoorraad in Nederland is mede daardoor maar voor de helft gevuld.
  • Ook halen we weinig gas uit de grond in Nederland (Groningen), wordt er minder gas ingevoerd uit Rusland en waren veel Europese gasvelden in onderhoud. 
  • De wereldeconomie trekt na corona sneller aan. De vraag naar gas, in bijvoorbeeld Azië zorgt ook voor minder aanbod en een hogere prijs in Europa.
Er is een tekort aan gas, waarom wordt stroom dan ook duurder?

Energiecentrales gebruiken gas, kolen en biomassa om stroom op te wekken. Er is in Nederland namelijk nog niet voldoende stroom beschikbaar uit zon en wind. Door de hoge gasprijs is er automatische meer vraag naar kolen. Grondstoffen om stroom te maken zijn nu dus duurder. Dat zie je terug in de stroomprijs. Daarbovenop zorgt de stijging van de CO2-heffing nog eens voor een extra prijsverhoging.

Moet ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Dat hangt af van je persoonlijke situatie. Het tarief dat je betaalt speelt een grote rol maar je verbruik ook. We kunnen samen kijken of je nog goed zit met je maandbedrag of je kunt je termijnbedragadvies bekijken in Mijn Vattenfall of onze App.

Als je tarief straks wijzigt dan krijg je van sowieso op tijd bericht. Dat is ook een goed moment om in Mijn Vattenfall of onze App te checken of je nog goed zit met je termijnbedrag. Doe je niets dan krijg je in ieder geval een paar keer per jaar een Seintje met een advies. Zo voorkomen we dat je straks verrast wordt met een bijbetaling op de jaarafrekening.

Wat kan ik doen om mijn energierekening laag te houden?

De goedkoopste energie is de energie die je niet verbruikt. In de App onder Duurzaam & Slim vind je handige tips waarmee je vele euro’s per jaar kunt besparen. In Exclusief krijg je korting op energiebesparende producten zodat besparen nog sneller gaat. 

Wat als ik mijn energierekening niet meer kan betalen?

Als je er financieel niet meer uitkomt staan we ook voor je klaar. Zo maak je in Mijn Vattenfall en onze App eenvoudig een betaalafspraak als betalen even niet gaat. Of we helpen je persoonlijk als je er online niet uitkomt. Gaan je betaalproblemen verder dan de energierekening? Dan kun ook terecht bij Geldfit en Geldfit Zakelijk. Een samenwerking waar Vattenfall bij aangesloten is en die hulp biedt als je er zelf niet meer uitkomt. Bekijk onze hulp bij betalen

Wat zijn overheidsheffingen?

De overheidsheffingen bestaan uit energiebelasting en ODE 'opslag duurzame energie- en klimaattransitie'. Je betaalt Energiebelasting en ODE voor stroom voor elke kilowattuur (kWh) en energiebelasting voor gas voor elke kubieke meter (m3). De overheidsheffing ‘ODE’ staat op je energierekening om investeringen in duurzame energie te stimuleren.

Wat zijn netbeheerkosten?

Netbeheerders leggen kabels en leidingen voor stroom en gas aan. Die komen uit in je meterkast. Voor die kabels en leidingen betaal je netbeheerkosten. De huur van je meter in je meterkast zit daar ook in en staan ook op je energierekening. Je betaalt die kosten aan ons, wij dragen ze af aan je netbeheerder.

Voorkom verrassingen op je jaarafrekening

Heb je Mijn Vattenfall, dan sturen we je regelmatig een seintje. Op basis van je verbruik bekijken we dan of je termijnbedrag nog past bij je verbruik. Zelf tussentijds bekijken of je nog goed zit met je termijnbedrag kan ook. Ga naar je termijnbedrag in Mijn Vattenfall.  

Bespaar op je kosten met automatisch betalen

Betaal je met acceptgiro, dan rekenen we € 1,82 administratiekosten per acceptgiro. Je bespaart deze kosten als je automatisch betaalt. Dit is gratis en je  kiest bij ons zelf je betaaldag. Betaal je op de 10e, maar komt voortaan de  17e beter uit? Geen probleem. Je past het online aan in Mijn Vattenfall. Zo vaak als je wilt.

Naar wijzigen in automatische incasso

Termijnbedragadvies

De nieuwe variabele tarieven gaan in per 1 januari 2022. Toch is het verstandig om je termijnbedrag nu alvast bij te stellen. Zo spreid je de extra kosten en voorkom je dat je straks een hoge bijbetaling krijgt.

In Mijn Vattenfall en de Energie-app adviseren we je graag over een nieuw termijnbedrag.

Naar termijnbedragadvies

Goed om te weten

De energieprijs bestaat uit drie delen. Je betaalt niet alleen aan ons, maar ook aan je netbeheerder en de overheid. Wij zorgen ervoor dat de netbeheerder en de overheid hun deel krijgen. 

In de afbeelding zie je een voorbeeld van de opbouw van een termijnbedrag bij een gemiddeld energieverbruik van 2.250 kWh stroom en 1.200 m3 gas.

imageh5lrl.png

 

               
Dit overzicht is op basis van de overheidsheffingen en de netbeheertarieven van Liander per 1-7-2021. 

Energie die je niet gebruikt levert het meeste op.

Kosten en energie besparen

Hoe minder je verbruikt, hoe beter voor het milieu en voor je portemonnee.  

We hebben voor iedereen een passende oplossing. Praktische bespaartips, de Duurzaam Wonen Check voor het verduurzamen van je huis en we geven je korting bij onze partners. 

Hoe je wilt besparen, bepaal je zelf.  Investeer je in zonnepanelen, of houd je het bij korter douchen? Alles helpt, daar zijn we van overtuigd. Zo komen we samen steeds dichter bij ons doel: fossielvrij leven binnen een generatie. 

Gratis bespaaradvies op maat

De meest duurzame energie is nog altijd de energie die je niet verbruikt. Ga samen met ons op weg naar fossielvrij leven. Met onze Energiescan of Duurzaam Wonen Check. Bespaar energie samen met je gezin, met je buren en met andere Vattenfall klanten. Als we samen besparen, kunnen we steeds grotere stappen zetten.

Zo helpen we besparen

We helpen je graag