Contract opzeggen of klant blijven: laat je goed informeren

Denk je aan opzeggen bij ons? We waarderen het erg als je blijft. Wil je wel opzeggen, dan vind je hier wanneer en hoe je dat het beste kunt doen. Zo voorkom je een onverwacht hoge eindafrekening of overstapboete.

Opzeggen is niet nodig bij een verhuizing

Ga je verhuizen? Dan verhuis je je energiecontract eenvoudig zelf mee in Mijn Vattenfall. Dit kan al tot 3 maanden voordat je de sleutels krijgt of inlevert.

Opzeggen bij verhuizen kan natuurlijk ook. Maar soms is het beter om je contract mee te verhuizen of nog even te wachten met opzeggen. Bekijk waar je op moet letten vóór je je contract opzegt.

Voor je overstapt...

Denk je aan overstappen naar een andere leverancier? Telefonisch kunnen we je het beste helpen. Dan nemen we je contract door en bekijken we samen wat de mogelijkheden zijn. En helpen we jou om een goede keuze te maken.

Bel me terug

Je krijgt deze voordelen en services als je bij ons blijft

Als klant krijg je altijd iets extra's met onze voordelen, zoals bijvoorbeeld met Exclusief. Hier vind je korting op duurzame producten of leuke cadeautjes. En hoe langer je klant blijft, hoe groter je voordeel.

Natuurlijk kun je ook op onze andere servicebeloftes blijven rekenen:

Opzeggen kan op 3 manieren

  1. Via onze Klantenservice
    Wil je onze energie opzeggen, neem dan bij voorkeur telefonisch contact met ons op via: 088­-­363 79 90. Een van onze collega's checkt dan gelijk de einddatum van je contract. En neemt met je door hoe we je contract beëindigen.

  2. Via WhatsApp
    Whatsapp je opzegging naar ons via +31208920230. Vermeld in je bericht je naam, adres en klantnummer (deze staat op je bankafschrift of jaarafrekening). Vaak hoor je binnen een uur al van ons.

  3. Via ons online opzegformulier
    Geef je naam, adres en klantnummer via het opzegformulier aan ons door. We nemen dan binnenkort contact met je op.

Elk jaar voordeel voor klanten die blijven

We waarderen klanten die bij ons blijven. Daar zetten we dus graag iets tegenover. Je krijgt altijd iets extra’s met de voordelen van Vattenfall. Er zit voor iedereen iets tussen, zoals korting op duurzame producten of leuke cadeautjes. En hoe langer je klant blijft, hoe groter je voordeel.

Bekijk alle voordelen

Kies eventueel een ander contract als dat beter bij je past

Overweeg je of een ander contract misschien beter bij je past? Misschien wil je overstappen op een groen contract of wil je een andere looptijd? Altijd goed om te checken. Opzeggen is in dit geval niet nodig. Je kiest eenvoudig een ander contract bij ons. In Mijn Vattenfall vind je niet alleen informatie over je huidige contract, je krijgt er ook advies. We helpen je bij het maken van je keuze. Je stelt zelf je wensen in en krijgt dan een passend aanbod.

Overweeg je je vaste contract op te zeggen?

Houd rekening met een maand opzegtermijn

Een vast contract opzeggen zodra het afloopt, kan tot uiterlijk 30 dagen voor afloop van het contract. Dat is onze opzegtermijn. Zeg je je contract niet op, of doe je dit te laat? Dan verlengen we je contract: je krijgt dan een contract voor onbepaalde tijd met een variabele prijs.

Misschien betaal je een opzegvergoeding

Je betaalt een opzegvergoeding als je je vaste contract voor de einddatum beëindigt. We blijven dan met kosten zitten, omdat we al energie voor je hebben ingekocht.

Meer informatie over de opzegvergoeding

Opzeggen in de wintermaanden is vaak duurder

De verwachte kosten van je energieverbruik in een heel jaar verdelen we over twaalf gelijke termijnen. Zo betaal je elke maand hetzelfde termijnbedrag. In de koude wintermaanden verbruik je eigenlijk meer dan dat termijnbedrag. En in de zomer juist weer minder.

Zeg je je contract in of na de winter op? Dan zijn je opgetelde termijnbedragen misschien niet genoeg voor de eindafrekening. Het verschil moet je op het moment van je eindafrekening bijbetalen. Bij een strenge winter kan dat bedrag hoog zijn. Vaak is het dan slimmer om nog niet op te zeggen en je contract door te laten lopen in de warmere maanden.

Meer over een hoge eindafrekening in de wintermaanden

Contract opzeggen of wijzigen na een overlijden

Bij het overlijden van een dierbare heb je veel aan je hoofd. Daarom regel je een opzegging of wijziging na een overlijden eenvoudig online. Ook kan je natuurlijk contact opnemen met onze klantenservice.

Meer informatie

Een variabel contract bij Vattenfall opzeggen

Een variabel contract heeft geen vaste looptijd. Je kunt het daarom altijd opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Je betaalt geen overstapboete. De prijs van een variabel contract kan meerdere keren per jaar hoger of lager worden. Heb je een variabel contract, dan kun je wél overstappen op een vaste variant. In Mijn Vattenfall vind je welk contract je momenteel hebt.

Gasmeter laten verwijderen

Wil je je gasmeter laten verwijderen? Je netbeheerder regelt dit voor je. Ga naar mijnaansluiting.nl en doe hier je aanvraag.

Naar mijnaansluiting.nl

Na je opzegging krijg je onze eindafrekening

Binnen acht weken na de overstapdatum ontvang je van ons de eindafrekening. We houden de meterstanden aan die je aan je nieuwe leverancier hebt doorgegeven. Het kan zijn dat je nog 1 of 2 keer een termijnbedrag aan ons betaalt. Dit heeft te maken met de verwerkingstermijn. Deze termijnbedragen verrekenen we op de eindafrekening.

Eindafrekening

Zo vergelijk je een aanbod

Waar krijg je precies korting over bij de andere energieleverancier?

Soms alleen korting op de leveringskosten. Dat is ongeveer de helft van je energienota. De andere helft bestaat uit o.a. overheidsheffingen. Kijk ook hoe lang je korting krijgt.

Hoe voordelig is de korting bij je verbruik?

Vaak is het voordeel per jaar gebaseerd op een gemiddeld verbruik, niet op het verbruik van je huishouden. Het gemiddelde voordeel zegt dus niet hoe groot jouw voordeel in euro’s per jaar is.

Zijn er geen verborgen kosten?

Is de korting inclusief of exclusief overheidsheffingen en btw? En wat betaal je voor netbeheerkosten? Vraag gerust wat je precies per maand gaat betalen.

Wat zijn de voorwaarden van de welkomstkorting of het welkomstcadeau?

Een welkomstpremie of welkomstcadeau ziet er aanlokkelijk uit. Het is altijd verstandig om te checken onder welke voorwaarden je korting of het cadeau ontvangt. Hoe lang het contract loopt, en wat je betaalt per maand bijvoorbeeld.

Voor welke periode is de speciale prijs die je krijgt geldig?

Informeer of het om vaste of variabele leveringskosten gaat. Variabele leveringskosten kunnen meerdere keren per jaar worden aangepast. Het kan zijn dat een speciale prijs voor enkele maanden geldt. Daarna betaal je dan een hogere prijs.

Hoe stelt de andere leverancier het termijnbedrag vast?

Het is goed om na te vragen hoe de hoogte van het termijnbedrag wordt bepaald. Bij een laag termijnbedrag loop je kans dat je bij de jaarafrekening veel moet bijbetalen.

Hoe lang loopt het contract?

Vaak moet je een meerjarig contract ondertekenen om korting te krijgen. Je bent dan voor lange tijd aan deze leverancier gebonden.

Zijn er 'kleine lettertjes'?

Kijk bijvoorbeeld naar de hoogte van de servicekosten, zoals voor het ontvangen van je factuur op papier. Hoeveel tijd krijg je voor het betalen van de energienota? En wat gebeurt er als je een keer te laat betaalt?

Wil je overstappen of liever blijven?

Als je overstapt naar een andere leverancier is bij Vattenfall opzeggen niet nodig. Dan regelt de nieuwe leverancier de opzegging bij ons. Overweeg je over te stappen naar een andere leverancier, houd dan wel rekening met een einddatum van je contract. Zo voorkom je een eventuele opzegvergoeding. Heb je een aanbod gehad bij een andere leverancier, maar wil je je overstap weer annuleren? Dan heb je 14 dagen de tijd. Het annuleren van je overstap is niet moeilijk.

Overstap annuleren