Blijven is vaak voordeliger dan je contract opzeggen

Denk je aan opzeggen bij ons? We waarderen het erg als je blijft. En hebben daar graag iets voor over. Zoals een mooie aanbieding en diverse extra's. Wil je wel opzeggen, bekijk hieronder dan goed wanneer en hoe je dat het beste kunt doen. Zo voorkom je een onverwacht hoge eindafrekening of overstapboete.

Opzeggen is niet altijd nodig

Overstappen naar een andere leverancier
Je nieuwe leverancier regelt je opzegging. Hiervoor hoef je niets te doen. Wil je het zelf regelen? Dat kan. Kies op welke manier je wilt opzeggen. 

Opzegging doorgeven

Je wilt je afmelden voor levering van energie op je adres

Verhuis je naar een nieuw adres of ga je samenwonen, scheiden of naar (zorg)instelling? Geef dan in Mijn Vattenfall je verhuizing aan ons door.

Verhuizing doorgeven

Je wilt je meter laten verwijderen op je adres
Wil je bijvoorbeeld je gasmeter laten verwijderen, dan regelt je netbeheerder dit voor je. Ga hiervoor naar mijnaansluiting.nl. Je vraagt hier het verwijderen van je meter aan.

Naar mijnaansluiting.nl

Je krijgt extra korting en voordeel als je bij ons blijft

Als je klant van ons blijft, geven we je extra korting en voordeel. Met Blijven Loont en Exclusief bijvoorbeeld. En natuurlijk kun je ook op onze andere servicebeloftes blijven rekenen:

Opzeggen kan op 3 manieren

  1. Via onze Klantenservice
    Wil je onze energie opzeggen, neem dan bij voorkeur telefonisch contact met ons op via: 088­-­363 79 90. Een van onze collega's checkt dan gelijk de einddatum van je contract. En neemt met je door hoe we je contract beëindigen.

  2. Via WhatsApp
    Whatsapp je opzegging naar ons via +31208920230. Vermeld in je bericht je naam, adres en klantnummer (deze staat op je bankafschrift of jaarafrekening). Vaak hoor je binnen een uur al van ons.

  3. Via ons online opzegformulier
    Geef je naam, adres en klantnummer via het opzegformulier aan ons door. Je hoort van ons welke stappen we nemen om je contract te beëindigen.

Elk jaar voordeel voor klanten die blijven

We waarderen klanten die bij ons blijven. Daar zetten we dus graag iets tegenover. Je krijgt altijd iets extra’s met de voordelen van Vattenfall. Er zit voor iedereen iets tussen, zoals korting op stroom of leuke cadeautjes. En hoe langer je klant blijft, hoe groter je voordeel.

Bekijk alle voordelen

Kies eventueel een ander contract als dat beter bij je past

Overweeg je of een ander contract misschien beter bij je past? Misschien wil je overstappen op een groen contract of wil je een andere looptijd? Altijd goed om te checken. Opzeggen is in dit geval niet nodig. Je kiest eenvoudig een ander contract bij ons. In Mijn Vattenfall vind je niet alleen informatie over je huidige contract, je krijgt er ook advies. We helpen je bij het maken van je keuze. Je stelt zelf je wensen in en krijgt dan een passend aanbod. Heb je een vast contract en loopt dit binnenkort af? Dan staat er een nieuw aanbod voor je klaar.

Overweeg je je vaste contract op te zeggen?

Houd rekening met een maand opzegtermijn

Heb je een contract voor bijvoorbeeld één, twee of drie jaar? En wil je na deze periode opzeggen? Dan kan dat tot uiterlijk 30 dagen voor afloop van het contract. Dat is onze opzegtermijn. Zeg je je contract niet op, of doe je dit te laat? Dan verlengen we je contract en krijg je een contract voor onbepaalde tijd met een variabele prijs.

Misschien krijg je een overstapboete

Wissel je tijdens je contractduur naar een nieuw contract, dan brengen we je  opzegkosten in rekening. Deze zogenaamde tussentijdse opzegvergoeding vind je terug op je jaarafrekening.

Meer informatie over de overstapboete

In de wintermaanden opzeggen is vaak duurder

De verwachte kosten van je energieverbruik in een heel jaar verdelen we over twaalf gelijke termijnen. Gedurende die periode betaal je elke maand hetzelfde termijnbedrag. In de koude wintermaanden verbruik je eigenlijk meer dan dat bedrag. En in de zomer juist weer minder. Stop je met je contract in of na de winter? Je opgetelde termijnbedragen zijn dan misschien niet genoeg voor de eindafrekening. En dus moet je het verschil op het moment van je eindafrekening bijbetalen. Zeker als het een strenge winter is geweest, kan dat bedrag hoog zijn. Vaak is het dan slimmer om nog niet op te zeggen en je contract door te laten lopen in de warmere maanden.

Lees meer over een hoge eindafrekening in de wintermaanden

Informeer je vooraf goed over opzeggen bij verhuizen

Is de verkoop van je huis rond en ga je binnenkort verhuizen? Of ga je misschien voor het eerst samenwonen? Kies hieronder welke situatie voor jou van toepassing is. Soms is het beter om je contract mee te verhuizen of nog even te wachten met opzeggen. Lees waar je op moet letten vóór je je contract opzegt. Wil je of moet je echt opzeggen? Bekijk hoe je in jouw situatie je contract online opzegt.

Opzeggen bij overlijden regelen we persoonlijk

Bij het overlijden van een dierbare heb je veel aan je hoofd. Daarom maken we bij Vattenfall opzeggen bij overlijden zo gemakkelijk mogelijk. Bel tussen 8.00-15.00 uur gerust met onze Servicedesk via 0900 0808. Of neem contact op via WhatsApp. Onze collega's zorgen voor een soepele afhandeling.

Een variabel contract bij Vattenfall opzeggen

Een variabel contract heeft geen vaste looptijd. Je kunt het daarom altijd opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Je betaalt geen overstapboete. De prijs van een variabel contract kan twee keer per jaar hoger of lager worden. Hier zijn geen vaste momenten voor, maar het is meestal in januari en juli. Heb je een variabel contract, dan kun je wél overstappen op een vaste variant. In Mijn Vattenfall vind je welk contract je momenteel hebt.

Na je opzegging krijg je onze eindafrekening

Binnen acht weken na de overstapdatum ontvang je van ons de eindafrekening. We houden de meterstanden aan die je aan je nieuwe leverancier hebt doorgegeven. Het kan zijn dat je nog 1 of 2 keer een termijnbedrag aan ons betaalt. Dit heeft te maken met de verwerkingstermijn. Deze termijnbedragen verrekenen we op de eindafrekening.

Eindafrekening

Zo vergelijk je een aanbod

Waar krijg je precies korting over bij de andere energieleverancier?

Soms alleen korting op de leveringskosten. Dat is ongeveer de helft van je energienota. De andere helft bestaat uit o.a. overheidsheffingen. Kijk ook hoe lang je korting krijgt.

Hoe voordelig is de korting bij je verbruik?

Vaak is het voordeel per jaar gebaseerd op een gemiddeld verbruik, niet op het verbruik van je huishouden. Het gemiddelde voordeel zegt dus niet hoe groot jouw voordeel in euro’s per jaar is.

Zijn er geen verborgen kosten?

Is de korting inclusief of exclusief overheidsheffingen en btw?? En wat betaal je voor netbeheerkosten? Vraag gerust wat je precies per maand gaat betalen.

Wat zijn de voorwaarden van de welkomstkorting of het welkomstcadeau?

Een welkomstpremie of welkomstcadeau ziet er aanlokkelijk uit. Het is altijd verstandig om te checken onder welke voorwaarden je korting of het cadeau ontvangt. Hoe lang het contract loopt, en wat je betaalt per maand bijvoorbeeld.

Voor welke periode is de speciale prijs die je krijgt geldig?

Informeer of het om vaste of variabele leveringskosten gaat. Variabele leveringskosten kunnen meerdere keren per jaar worden aangepast. Het kan zijn dat een speciale prijs voor enkele maanden geldt. Daarna betaal je dan een hogere prijs.

Hoe stelt de andere leverancier het termijnbedrag vast?

Het is goed om na te vragen hoe de hoogte van het termijnbedrag wordt bepaald. Bij een laag termijnbedrag loop je kans dat je bij de jaarafrekening veel moet bijbetalen.

Hoe lang loopt het contract?

Vaak moet je een meerjarig contract ondertekenen om korting te krijgen. Je bent dan voor lange tijd aan deze leverancier gebonden.

Zijn er 'kleine lettertjes'?

Kijk bijvoorbeeld naar de hoogte van de servicekosten, zoals voor het gebruik van acceptgiro. Hoeveel tijd krijg je voor het betalen van de energienota? En wat gebeurt er als je een keer te laat betaalt?

Wil je overstappen of liever blijven?

Als je overstapt naar een andere leverancier is bij Vattenfall opzeggen niet nodig. Dan regelt de nieuwe leverancier de opzegging bij ons. Overweeg je over te stappen naar een andere leverancier, houd dan wel rekening met een einddatum van je contract. Zo voorkom je een eventuele overstapboete. Heb je een aanbod gehad bij een andere leverancier, maar wil je je overstap weer annuleren? Dan heb je 14 dagen de tijd. Het annuleren van je overstap is niet moeilijk.

Overstap annuleren