Je nieuwe termijnbedrag
Bij de jaarafrekening berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Bekijk hoe we het nieuwe termijnbedrag berekenen.
Bij je jaarafrekening hebben we opnieuw je termijnbedrag berekend. Dit bedrag kan hoger zijn dan je vorige termijnbedrag. Ook als je geld van ons terugkreeg bij je jaarafrekening.
Bij je jaarafrekening hebben we opnieuw je termijnbedrag berekend. Misschien is het bedrag hoger dan je vorige termijnbedrag. Dit kan verschillende oorzaken hebben.
Dit jaar was je energieverbruik lager dan wij vooraf hadden berekend. Je krijgt geld terug. Maar omdat we naar je verbruik van de afgelopen jaren kijken, kan je nieuwe termijnbedrag bij de nieuwe berekening hoger uitkomen.
Het was een zachte winter waardoor je minder hebt gestookt en dus minder hebt verbruikt. Je krijgt geld terug. Maar ons rekenmodel kijkt naar een periode van 10 jaar. Deze ene zachte winter heeft dus niet direct effect. Bij de nieuwe berekening kan je nieuwe termijnbedrag dus hoger uitkomen.
Het kan zijn dat leveringstarieven, overheidsheffingen en/of netbeheerkosten zijn gestegen maar dat wij jouw termijnbedrag toen niet hebben verhoogd. Je verbruik was tenslotte lager. Hierdoor krijg je geld terug bij de jaarafrekening. Bij de nieuwe berekening verwerken we alsnog de prijswijziging van afgelopen jaar. Hierdoor kan je nieuwe termijnbedrag hoger uitkomen.
Dat klinkt niet logisch. Toch kan het gebeuren. In deze video kom je te weten wat de mogelijke oorzaken zijn.
Bij de jaarafrekening berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Bekijk hoe we het nieuwe termijnbedrag berekenen.
Je past je termijnbedrag eenvoudig aan in Mijn Vattenfall. Doe dit bijvoorbeeld als je verbruik verandert omdat je je woning hebt geïsoleerd of zonnepanelen hebt geinstalleerd.
In Mijn Vattenfall kan je zelf je termijnbedrag vastzetten. Dit is niet definitief: na het vastzetten heb je de mogelijkheid om het bedrag nog te wijzigen.
Na je jaarafrekening schatten we je termijnbedrag opnieuw in: