1. Thuis
  2. Klantenservice
  3. Jaarafrekening geld terug

Geld terug bij je jaarafrekening

Hebben we meer geld in rekening gebracht, dan je moet betalen? Dan krijg je bij je jaarafrekening geld van ons terug.

Binnenkort op je rekening

We maken het bedrag dat je van ons tegoed hebt naar je over. Dit is binnen een paar weken nadat je je jaarafrekening hebt ontvangen. Is je rekeningnummer niet bekend bij ons, geef dan je IBAN aan ons door.

Een hoger nieuw termijnbedrag

Bij je jaarafrekening hebben we opnieuw je termijnbedrag berekend. Misschien is het bedrag hoger dan je vorige termijnbedrag. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Je gemiddelde energieverbruik over de afgelopen jaren

Dit jaar was je energieverbruik lager dan wij vooraf hadden berekend. Je krijgt geld terug. Maar omdat we naar je verbruik van de afgelopen jaren kijken, kan je nieuwe termijnbedrag bij de nieuwe berekening hoger uitkomen.

Het weer over een periode van 10 jaar

Het was een zachte winter waardoor je minder hebt gestookt en dus minder hebt verbruikt. Je krijgt geld terug. Maar ons rekenmodel kijkt naar een periode van 10 jaar. Deze ene zachte winter heeft dus niet direct effect. Bij de nieuwe berekening kan je nieuwe termijnbedrag dus hoger uitkomen.

De energieprijzen

Het kan zijn dat leveringstarieven, overheidsheffingen en/of netbeheerkosten zijn gestegen maar dat wij jouw termijnbedrag toen niet hebben verhoogd. Je verbruik was tenslotte lager. Hierdoor krijg je geld terug bij de jaarafrekening. Bij de nieuwe berekening verwerken we alsnog de prijswijziging van afgelopen jaar. Hierdoor kan je nieuwe termijnbedrag hoger uitkomen.

Hoger termijnbedrag terwijl je geld terug krijgt?

Dat klinkt niet logisch. Toch kan het gebeuren. In deze video kom je te weten wat de mogelijke oorzaken zijn.

Uitbetalen tegoed op nieuwe IBAN

Heb je een bedrag tegoed van ons, en wil je dit uitbetaald hebben op een IBAN die niet bekend bij ons is? Geef dan een andere IBAN aan ons door.

Hiervoor hebben we wel een aantal dingen van je nodig. Dit verschilt per situatie.

IBAN doorgeven

Je nieuwe termijnbedrag

Bij de jaarafrekening berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Bekijk hoe we het nieuwe termijnbedrag berekenen.

Berekening termijnbedrag

Termijnbedrag aanpassen

Je past je termijnbedrag eenvoudig aan in Mijn Vattenfall. Doe dit bijvoorbeeld als je verbruik verandert omdat je je woning hebt geïsoleerd of zonnepanelen hebt geinstalleerd. 

Termijnbedrag aanpassen

Termijnbedrag vastzetten

In Mijn Vattenfall kan je zelf je termijnbedrag vastzetten. Dit is niet definitief: na het vastzetten heb je de mogelijkheid om het bedrag nog te wijzigen.

Na je jaarafrekening schatten we je termijnbedrag opnieuw in:

  • Is dit lager dan je termijnbedrag was? Dan blijft het hetzelfde.
  • Is dit gelijk of maximaal € 10,- hoger dan wat je termijnbedrag was? Dan blijft het gelijk.
  • Is dit hoger dan € 10,- dan wat je termijnbedrag was? Dan verhogen we je termijnbedrag. Het staat dan niet meer vast.

Termijnbedrag vastzetten

Meer relevante onderwerpen