Je jaarafrekening uitgelegd

Elk jaar ontvang je als klant van ons een jaarafrekening. Zo weet je precies hoeveel energie je hebt verbruikt en of je geld terugkrijgt of bijbetaalt. Hoe we de jaarafrekening berekenen leggen we je uit. Net als hoe je verrassingen voorkomt. En, als het nodig is, hoe we je helpen met betalen.

Zo berekenen we je jaarafrekening

Op je jaarafrekening rekenen we het verschil uit tussen de meterstanden van vorig jaar en die van nu. Zo weet je wat je hebt verbruikt en wat je hiervoor betaalt. Van deze kosten halen we het totaalbedrag af die je in termijnen hebt betaald. Er blijft dan een bedrag over dat je terugkrijgt of bijbetaalt.

Wanneer we je meterstanden schatten

Als je geen meterstanden doorgeeft, schatten we de standen. Dat doen we zo nauwkeurig mogelijk. Toch kunnen de standen verschillen van de standen op je meter. Gaat het om een klein verschil, dan hoef je niets te doen. We verrekenen dit op de volgende jaarafrekening. Is het verschil groot, dan berekenen we de jaarafrekening opnieuw voor je.

Je hebt een onverwacht hoge jaarafrekening?

We leggen je uit wat de mogelijke oorzaken zijn van een onverwacht hoge jaarafrekening. En met onze tips houd je grip op je jaarafrekening. Zo voorkom je verrassingen achteraf. 

Bekijk de oorzaken en onze tips

Als in een keer betalen niet lukt

Het kan gebeuren dat je je jaarafrekening niet in een keer kunt betalen. Een betalingsregeling of uitstel van betaling kan dan helpen. Helpt dit je niet verder? Ook op andere manieren bieden we hulp bij betalen.

Slim omgaan met energie helpt

Onze slimme bespaartips helpen je niet alleen om je huis energiezuiniger te maken, je bespaart ook op je energiekosten. Doe onze Duurzaam Wonen Check of boek een Energiescan. Ze zijn gratis en je weet meteen waar je bespaarkansen liggen.

Advies op maat

Kies het advies dat het beste aansluit bij jouw behoefte:

  • Wil je algemene tips voor energiebesparing? Bekijk dan onze tips op de website of in de app.
  • Wil je persoonlijk advies over energiebesparing met een minimale investering (€0-€100)? Maak dan gebruik van onze Direct Besparen Check of de Energiescan.
  • Wil je weten wat de beste eerste stap is om een grotere investering te doen in energiebesparing (> €100)? Doe dan de Duurzaam Wonen Check

Vragen & antwoorden over de jaarafrekening

Wanneer ontvang ik mijn jaarafrekening?

Wanneer je je jaarafrekening ontvangt hangt af van je situatie:

  • Je bent net klant bij ons
    In Mijn Vattenfall zie je wanneer je je jaarafrekening ontvangt.

  • Je bent kortgeleden verhuisd
    Je ontvangt ongeveer een jaar na de begindatum van je contract je je jaarafrekening.

  • Je bent net klant bij ons
    Je jaarafrekening ontvang je ongeveer een jaar na de sleuteloverdracht.
Wanneer krijg ik geld terug van Vattenfall?

Op je jaarrekening zie je of je geld terugkrijgt. En hoeveel. Dat staat dan binnen een week op je bankrekening.

Let op: het kan zijn dat je een lager bedrag teruggestort krijgt. Je had dan nog een openstaande rekening. Dit bedrag hebben we meteen verrekend. Bijvoorbeeld met je volgende termijnbedrag.

Wat wordt de uitkomst van de jaarafrekening?

In Mijn Vattenfall/Termijnbedrag zie je de verwachte uitkomst van je jaarafrekening. Tot ongeveer zes weken voordat je de jaarafrekening krijgt. Daarna niet meer, omdat we dan je jaarafrekening al aan het voorbereiden zijn.

 

Ik moet bijbetalen, kan dat in termijnen?

Heb je een bijbetaling van € 100,- of meer, dan kan de Vattenfall betalingsregeling een oplossing voor je zijn.

Deze betalingsregeling tref je eenvoudig zelf via Mijn Vattenfall:

  1. Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen
  2. Kies  'Betaal in termijnen'

Meer informatie over de betalingsregeling

 

Ik krijg geld terug, maar mijn termijnbedrag is verhoogd. Waarom is dat?

We berekenen je termijnbedrag bij elke jaarafrekening opnieuw. Natuurlijk kun je altijd zelf je termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall. Krijg je geld terug, maar verhogen we je termijnbedrag voor het komende jaar? Of moet je bijbetalen en verlagen we je termijnbedrag? We leggen dat graag uit.

Kan ik zelf mijn termijnbedrag aanpassen?

Bij elke jaarafrekening berekenen we zorgvuldig je nieuwe termijnbedrag. Vind je een ander termijnbedrag beter bij je passen? Wijzig je termijnbedrag dan eenvoudig zelf in de Energie-app of in Mijn Vattenfall.

Check je termijnbedrag regelmatig gedurende het jaar. Zo weet je of je termijnbedrag nog past bij je energieverbruik. Hiermee voorkom je verrassingen op de jaarafrekening.

 

Waar staat mijn Blijven Loont-korting?

Je Blijven Loont-korting vind je op twee plekken op je jaarafrekening. 

  1. Op het voorblad van je jaarafrekening
    Onder factuurnummer, factuurdatum, 'contracten bij ons'. Daar zie je achter "Uw Blijven Loont-korting" het kortingspercentage staan. 

  2. Op de pagina 'Uw energiekosten'
    Je ziet je Blijven Loont-korting onder het kopje ‘Stroom’. Om precies te zijn onder het tussenkopje 'variabele kosten stroom’. Daar zie je zowel het percentage als het bedrag van de korting op je jaarafrekening.

    Blijven Loont op de jaarrekening

 

Ik heb zonnepanelen, hoe zie ik dat terug op mijn jaarafrekening?

We verrekenen je jaarlijkse stroomafname met je jaarlijkse teruglevering (salderen). Deze verrekening is op basis van je stroomtarieven. Dus voor elke kWh die je opwekt, krijg je dezelfde prijs als die je per kWh aan ons zou betalen. We verrekenen dit op je jaarrekening.

Wek je meer stroom op dan je afneemt? Dan ontvang je over deze netto teruggeleverde stroom een terugleververgoeding. Vanaf 1 september 2022 is de terugleververgoeding 16,8 cent per kWh.

Meer informatie over salderen en terugleveren

Moet ik mijn meterstanden voor de jaarafrekening doorgeven?

Heb je een slimme meter dan is doorgeven niet nodig. We krijgen ze dan via je netbeheerder. 

Heb je nog een of meerdere normale meters? Dan vragen we je wel om meterstanden door te geven. Je krijgt hier vanzelf bericht van. Ongeveer vier tot zes weken voordat je de jaarafrekening ontvangt. 

Lees meer over meterstanden doorgeven

Waar staat de specificatie van de jaarafrekening?

De specificatie van je jaarafrekening vindt je op Mijn Vattenfall/jaarafrekening. 
Het document heet: ‘Tarievenspecificatie’ en staat als extra pdf onder de pdf van de jaarafrekening.

Kan ik een kopie jaarafrekening krijgen?

Zo maak je eenvoudig een kopie van de jaarafrekening:

  1. Ga naar Mijn Vattenfall/Jaarafrekening
  2. Download de pdf door op het icoon achter de jaarafrekening te klikken.
    > Onderaan (!) de pagina verschijnt de pdf.
  3. Open de pdf en sla het document op, of klik op het print icoon om uit te printen.

Meer nuttige onderwerpen