Alles over je energiecontract

In je contract staan de afspraken die we met elkaar hebben gemaakt. Bijvoorbeeld over je tarieven en de looptijd. Vind hier de mogelijkheden die je met je contract hebt.

Je contract bekijken

Je energietarieven vind je in je contract. Heb je een vaste prijs met ons afgesproken? Dan zie je hier ook de startdatum en de einddatum van je contract.

Je contract verlengen

Een contract met een vaste prijs kun je verlengen als het afloopt. Je ontvangt ongeveer een maand voor de einddatum een nieuw aanbod van ons.

Je prijs vastzetten

Bij een variabel contract wijzigen je tarieven meestal meerdere keren per jaar. Je kan ervoor kiezen om je tarieven vast te zetten. Je hebt dan een vaste prijs en meer zekerheid.

Ben je net klant geworden?

Goed dat je voor ons gekozen hebt. Je krijgt natuurlijk een bevestiging van je contract. Daarin vind je alle afspraken. En we regelen je opzegging bij je vorige leverancier. Jij hoeft verder niets te doen.

Zo gaat je overstap

Mijn Vattenfall account

We adviseren je een Mijn Vattenfall account te maken. Zo ben je altijd op de hoogte van voortgang van je nieuwe contract. Ook regel je hier veel zelf, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van je termijnbedrag. 

Ga je verhuizen? We verhuizen je contract

Je contract verhuist gewoon met je mee. Als je ons het nieuwe adres doorgeeft en de datum waarop je de sleutel krijgt, is dat voldoende. Maar misschien wil jij je contract aanpassen? Dat kan natuurlijk ook. We regelen het voor je.

Verhuizing doorgeven

Alles over je dynamische contract

Een dynamisch contract werkt anders dan een variabel of vast contract. Vind hier hoe het bijvoorbeeld gaat met je termijnbedrag, jaarafrekening en meterstanden.

Zo werkt het

Vragen & antwoorden over contract verlengen

Ik heb een ander aanbod gekregen. Hoe weet ik of ik nog goed zit bij jullie?

Overweeg je om over te stappen? Dan hebben we een aantal tips voor je. Zodat je je goed kunt verdiepen in het aanbod. Want soms lijkt een aanbod beter dan het is. Met deze checklist zie je eenvoudig hoe mooi de aanbieding écht is.

  • Check eerst de looptijd van je contract bij ons. Als je een contract hebt voor een vaste periode en de looptijd is nog niet voorbij, kan het zijn dat wij een opzegvergoeding in rekening brengen. Sommige leveranciers vergoeden deze, maar lang niet allemaal of bij alle aanbiedingen.
  • Vraag na hoe de hoogte van het termijnbedrag wordt bepaald.
    Komen de verbruiksgegevens overeen met je gemiddelde jaarverbruik? Bij een laag termijnbedrag loop je kans dat je bij de jaarafrekening veel moet bijbetalen.
  • Lees de voorwaarden van de welkomstkorting of het welkomstcadeau.
    Een welkomstpremie of welkomstcadeau ziet er aanlokkelijk uit. Maar onder welke voorwaarden ontvang je deze? En wat zijn de voorwaarden als je voortijdig je contract opzegt. Vaak ontvang je dan geen korting of cadeau meer of moet je deze terugbetalen.
  • Hoe voordelig is de korting bij jóuw verbruik?
    Vaak is het voordeel per jaar gebaseerd op een gemiddeld verbruik, niet op het verbruik van jouw huishouden. Het gemiddelde voordeel zegt dus niet hoe groot jóuw voordeel in euro’s per jaar is.
  • Zijn er geen verborgen kosten?
    Is de korting inclusief of exclusief overheidsheffingen en btw? En wat betaal je voor netbeheerkosten? Vraag gerust wat je precies per maand gaat betalen. En kijk bijvoorbeeld ook naar de hoogte van de servicekosten. Hoeveel tijd krijg je voor het betalen van de energienota? En wat gebeurt er als je een keer te laat betaalt?
Wat is het verschil tussen een vaste prijs en een variabele prijs?

Kies je voor een vaste prijs? Dan blijven de tarieven die je aan ons betaalt gelijk tijdens de afgesproken looptijd. Zo weet je precies waar je aan toe bent. En wanneer de energieprijzen in de markt stijgen, profiteer je van je vaste prijs. Wel kunnen de netbeheerders of overheid hun tarieven tijdens jouw looptijd aanpassen. Hier hebben wij geen invloed op.

Kies je voor een variabele prijs? Dan wijzigen de tarieven die je aan ons betaalt meerdere keren per jaar. Afhankelijk van de marktprijzen van stroom en gas op dat moment. Deze prijzen kunnen dus stijgen. Maar wanneer de prijzen dalen, profiteer je daar van.

Jouw energietarief bestaat uit drie delen. Je betaalt een deel aan:

  • Ons, je energieleverancier
  • Je netbeheerder
  • De Rijksoverheid

De kosten voor de netbeheerders of Rijksoverheid berekenen wij door en dragen vervolgens voor jou af.

Wanneer je kiest voor een vaste of variabele prijs, dan bedoelen we daarmee het deel dat je aan ons betaalt.

Wat gebeurt er als ik mijn contract niet verleng?

Wanneer je geen nieuw contract met ons afsluit, verlengen we automatisch naar een contract voor onbepaalde tijd. Je kunt dat opzeggen wanneer je wilt, maar je zit in ieder geval geen moment zonder stroom of gas. Je betaalt dan voor het variabele tarief van dat moment. Een variabel tarief beweegt mee met de marktprijzen voor energie. De prijs kan dus hoger of lager worden. We passen onze prijzen een aantal keer per jaar aan. Je krijgt hier vooraf bericht van.

Hoe wordt mijn termijnbedrag berekend?

Voor de berekening van je termijnbedrag schatten we je energiekosten van het komende jaar in. Die kosten delen we door twaalf. De uitkomst is het termijnbedrag dat je elke maand betaalt.

Bij het inschatten van energiekosten houden we rekening met:

  • De (verwachte) energietarieven
  • Hoeveelheid energie je waarschijnlijk verbruikt

Bekijk je termijnbedrag in Mijn Vattenfall

Bekijk alle informatie over je contract

Nog niet gevonden wat je zocht? Lees verder op: Contract