Alles over je energiecontract

Energiecontracten verschillen van elkaar. Denk bijvoorbeeld aan het soort contract, vast of variabel. In Mijn Vattenfall vind je details van je persoonlijk energiecontract. Bekijk hier wat dat allemaal is, en wat je nog meer met je contract kunt doen.

Zo weet je welk contract je hebt

Misschien weet je niet meer precies weet wat voor contract je hebt afgesloten. Daarom vind je alle informatie over je contract overzichtelijk in Mijn Vattenfall. Zo ben je altijd op de hoogte. Hieronder zie je een voorbeeld van een fictieve klant met Blijven Loont-korting.

Mijn Vattenfall contract pagina
 

Vast contract of onbepaalde tijd

Je contract kan een vaste looptijd hebben. Bijvoorbeeld van een of drie jaar. Tijdens deze contractperiode verandert je leveringstarief bij dit type contract niet.

Een contract voor onbepaalde tijd heet ook een variabel contract. Hierbij loopt je contract automatisch door. Je kunt deze altijd opzeggen, maar je hebt wel een maand opzegtermijn. Tijdens de looptijd van een variabel contract veranderen de variabele leveringstarieven meerdere keren per jaar.

Einddatum energiecontract

Als je vaste contract afloopt, kan het zijn dat je een aanbod van ons ontvangt voor een nieuw contract. Dat krijg je dan ongeveer een maand voor de einddatum van ons.

Heb je geen aanbod van ons ontvangen? Dan kan het zijn dat je contract nog niet afloopt. De einddatum van je energiecontract vind je in Mijn Vattenfall onder Mijn Contract.

Looptijd energiecontract

Bekijk tot wanneer je vaste contract loopt in Mijn Vattenfall onder Mijn Contract. Daar zie je ook voor hoeveel jaar je je vaste contract hebt afgesloten.

Bekijk je contract in Mijn Vattenfall

Weet je niet meer welk contract je met ons hebt afgesloten? Geen punt. In Mijn Vattenfall zie je bij Mijn Contract precies wat je nu hebt, hoe lang het nog loopt en wat je betaalt.

Bekijk je contract

Ben je net klant geworden?

Goed dat je voor ons gekozen hebt. Je krijgt natuurlijk een bevestiging van je contract. Daarin vind je alle afspraken. En we regelen je opzegging bij je vorige leverancier. Jij hoeft verder niets te doen.

Zo gaat je overstap

Mijn Vattenfall account

We adviseren je een Mijn Vattenfall account te maken. Zo ben je altijd op de hoogte van voortgang van je nieuwe contract. Ook regel je hier veel zelf, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van je termijnbedrag. 

Start je Blijven Loont-korting

Elk jaar krijg je meer korting op de variabele leveringskosten van stroom. Dat noemen we Blijven Loont. 

Ben je al klant, dan begin je met 10% korting. Je korting groeit elk jaar met 5%, tot een blijvend voordeel van 25%. 

Blijven Loont-korting is tijdelijk niet aan te vragen

Ga je verhuizen? We verhuizen je contract

Je contract verhuist gewoon met je mee. Als je ons het nieuwe adres doorgeeft en de datum waarop je de sleutel krijgt, is dat voldoende. Maar misschien wil jij je contract aanpassen? Dat kan natuurlijk ook. We regelen het voor je.

Verhuizing doorgeven

Vragen & antwoorden over contract verlengen

Ik heb een ander aanbod gekregen. Hoe weet ik of ik nog goed zit bij jullie?

Overweeg je om over te stappen? Dan hebben we een aantal tips voor je. Zodat je je goed kunt verdiepen in het aanbod. Want soms lijkt een aanbod beter dan het is. Met deze checklist zie je eenvoudig hoe mooi de aanbieding écht is.

  • Check eerst de looptijd van je contract bij ons. Als je een contract hebt voor een vaste periode en de looptijd is nog niet voorbij, kan het zijn dat wij een opzegvergoeding in rekening brengen. Sommige leveranciers vergoeden deze, maar lang niet allemaal of bij alle aanbiedingen.
  • Vraag na hoe de hoogte van het termijnbedrag wordt bepaald.
    Komen de verbruiksgegevens overeen met je gemiddelde jaarverbruik? Bij een laag termijnbedrag loop je kans dat je bij de jaarafrekening veel moet bijbetalen.
  • Lees de voorwaarden van de welkomstkorting of het welkomstcadeau.
    Een welkomstpremie of welkomstcadeau ziet er aanlokkelijk uit. Maar onder welke voorwaarden ontvang je deze? En wat zijn de voorwaarden als je voortijdig je contract opzegt. Vaak ontvang je dan geen korting of cadeau meer of moet je deze terugbetalen.
  • Hoe voordelig is de korting bij jóuw verbruik?
    Vaak is het voordeel per jaar gebaseerd op een gemiddeld verbruik, niet op het verbruik van jouw huishouden. Het gemiddelde voordeel zegt dus niet hoe groot jóuw voordeel in euro’s per jaar is.
  • Zijn er geen verborgen kosten?
    Is de korting inclusief of exclusief overheidsheffingen en btw? En wat betaal je voor netbeheerkosten? Vraag gerust wat je precies per maand gaat betalen. En kijk bijvoorbeeld ook naar de hoogte van de servicekosten. Hoeveel tijd krijg je voor het betalen van de energienota? En wat gebeurt er als je een keer te laat betaalt?
Wat is het verschil tussen een vaste prijs en een variabele prijs?

Kies je voor een vaste prijs? Dan blijven de tarieven die je aan ons betaalt gelijk tijdens de afgesproken looptijd. Zo weet je precies waar je aan toe bent. En wanneer de energieprijzen in de markt stijgen, profiteer je van je vaste prijs. Wel kunnen de netbeheerders of overheid hun tarieven tijdens jouw looptijd aanpassen. Hier hebben wij geen invloed op.

Kies je voor een variabele prijs? Dan wijzigen de tarieven die je aan ons betaalt meerdere keren per jaar. Afhankelijk van de marktprijzen van stroom en gas op dat moment. Deze prijzen kunnen dus stijgen. Maar wanneer de prijzen dalen, profiteer je daar van.

Jouw energietarief bestaat uit drie delen. Je betaalt een deel aan:

  • Ons, je energieleverancier
  • Je netbeheerder
  • De Rijksoverheid

De kosten voor de netbeheerders of Rijksoverheid berekenen wij door en dragen vervolgens voor jou af.

Wanneer je kiest voor een vaste of variabele prijs, dan bedoelen we daarmee het deel dat je aan ons betaalt.

Wat gebeurt er als ik mijn contract niet verleng?

Wanneer je geen nieuw contract met ons afsluit, verlengen we automatisch naar een contract voor onbepaalde tijd. Je kunt dat opzeggen wanneer je wilt, maar je zit in ieder geval geen moment zonder stroom of gas. Je betaalt dan voor het variabele tarief van dat moment. Een variabel tarief beweegt mee met de marktprijzen voor energie. De prijs kan dus hoger of lager worden. We passen onze prijzen een aantal keer per jaar aan. Je krijgt hier vooraf bericht van.

Hoe wordt mijn termijnbedrag berekend?

Jouw termijnbedrag wijzigt niet automatisch na het aanvragen van jouw nieuwe contract. Ook niet als je minder gaat betalen. Dit komt omdat het termijnbedrag een voorschot is op je energieverbruik voor het komende jaar. Als het jaar om is verrekenen we de termijnbedragen met wat je werkelijk aan stroom en gas hebt verbruikt. Wil je een hoger of lager termijnbedrag betalen? Deze wijzig je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall.

De hoogte van je termijnbedrag baseren we op de vaste maandelijkse kosten. Plus de variabele kosten: je verwachte energieverbruik maal de afgesproken prijs per kWh of m3. We houden hierbij ook rekening met eventuele stijgingen in de tarieven. Zo proberen we verrassingen op de jaarafrekening voor jou te voorkomen.

Lees meer over het termijnbedrag en bekijk de video

Bekijk alle informatie over je contract

Nog niet gevonden wat je zocht? Lees verder op: Contract