
-
Service
Populaire onderwerpen, Mijn Vattenfall, of stel je vraag aan Nina, onze chatbot
Onze reactie op dreigementen tegenstanders biomassa
Wat zou je willen regelen?
Waarover wil je meer weten?
Wat wil je ons laten weten?
Vragen & antwoorden over contract verlengen
Overweeg je om over te stappen? Dan hebben we een aantal tips voor je. Zodat je je goed kunt verdiepen in het aanbod. Want soms lijkt een aanbod beter dan het is. Met deze checklist zie je eenvoudig hoe mooi de aanbieding écht is.
- Check eerst de looptijd van je contract bij ons. Als je een contract hebt voor een vaste periode en de looptijd is nog niet voorbij, kan het zijn dat wij een opzegboete in rekening brengen. Sommige leveranciers vergoeden deze, maar lang niet allemaal of bij alle aanbiedingen.
- Vraag na hoe de hoogte van het termijnbedrag wordt bepaald.
Komen de verbruiksgegevens overeen met je gemiddelde jaarverbruik? Bij een laag termijnbedrag loop je kans dat je bij de jaarafrekening veel moet bijbetalen. - Lees de voorwaarden van de welkomstkorting of het welkomstcadeau.
Een welkomstpremie of welkomstcadeau ziet er aanlokkelijk uit. Maar onder welke voorwaarden ontvang je deze? En wat zijn de voorwaarden als je voortijdig je contract opzegt. Vaak ontvang je dan geen korting of cadeau meer of moet je deze terugbetalen. - Hoe voordelig is de korting bij jóuw verbruik?
Vaak is het voordeel per jaar gebaseerd op een gemiddeld verbruik, niet op het verbruik van jouw huishouden. Het gemiddelde voordeel zegt dus niet hoe groot jóuw voordeel in euro’s per jaar is. - Zijn er geen verborgen kosten?
Is de korting inclusief of exclusief overheidsheffingen en btw? En wat betaal je voor netbeheerkosten? Vraag gerust wat je precies per maand gaat betalen. En kijk bijvoorbeeld ook naar de hoogte van de servicekosten, zoals voor het gebruik van acceptgiro. Hoeveel tijd krijg je voor het betalen van de energienota? En wat gebeurt er als je een keer te laat betaalt?
Kies je voor een vaste prijs? Dan blijven de tarieven die je aan ons betaalt gelijk tijdens de afgesproken looptijd. Zo weet je precies waar je aan toe bent. En wanneer de energieprijzen in de markt stijgen, profiteer je van je vaste prijs. Wel kunnen de netbeheerders of overheid hun tarieven tijdens jouw looptijd aanpassen. Hier hebben wij geen invloed op.
Kies je voor een variabele prijs? Dan wijzigen de tarieven die je aan ons betaalt twee keer per jaar. Afhankelijk van de marktprijzen van stroom en gas op dat moment. Deze prijzen kunnen dus stijgen. Maar wanneer de prijzen dalen, profiteer je daar van.
Jouw energietarief bestaat uit drie delen. Je betaalt een deel aan:
- Ons, je energieleverancier
- Je netbeheerder
- De Rijksoverheid
De kosten voor de netbeheerders of Rijksoverheid berekenen wij door en dragen vervolgens voor jou af.
Wanneer je kiest voor een vaste of variabele prijs, dan bedoelen we daarmee het deel dat je aan ons betaalt.
Wanneer je geen nieuw contract met ons afsluit, verlengen we automatisch naar een contract voor onbepaalde tijd. Je kunt dat opzeggen wanneer je wilt, maar je zit in ieder geval geen moment zonder stroom of gas. Je betaalt dan voor het variabele tarief van dat moment. Een variabel tarief beweegt mee met de marktprijzen voor energie. De prijs kan dus hoger of lager worden. Meestal passen we onze prijzen twee keer per jaar aan. In januari en juli. Je krijgt hier vooraf bericht van.
Jouw termijnbedrag wijzigt niet automatisch na het aanvragen van jouw nieuwe contract. Ook niet als je minder gaat betalen. Dit komt omdat het termijnbedrag een voorschot is op je energieverbruik voor het komende jaar. Als het jaar om is verrekenen we de termijnbedragen met wat je werkelijk aan stroom en gas hebt verbruikt.Wil je een hoger of lager termijnbedrag betalen? Deze wijzig je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall.
De hoogte van je termijnbedrag baseren we op de vaste maandelijkse kosten. Plus de variabele kosten: je verwachte energieverbruik maal de afgesproken prijs per kWh of m3. We houden hierbij ook rekening met eventuele stijgingen in de tarieven. Zo proberen we verrassingen op de jaarafrekening voor jou te voorkomen.
Lees meer over het termijnbedrag en bekijk het filmpje.
Vragen & antwoorden over de jaarafrekening
Ongeveer vier tot zes weken voordat je de jaarafrekening ontvangt, vragen we om je meterstanden. Je krijgt hier vanzelf bericht van.
In Mijn Vattenfall zie je wanneer je de jaarafrekening krijgt.
Heb je een slimme meter dan is doorgeven niet nodig. We krijgen ze dan via je netbeheerder.
In Mijn Vattenfall/Termijnbedrag zie je de verwachte uitkomst van je jaarafrekening. Tot ongeveer zes weken voordat je de jaarafrekening krijgt, kun je dit hier zien. Daarna niet meer, omdat we dan je jaarafrekening al aan het voorbereiden zijn.
Krijg je geld terug, dan staat het bedrag binnen een week op je rekening.
Let op: Soms is het bedrag dat je terug gestort krijgt lager dan het bedrag op de jaarrekening. Dan had je nog een openstaande rekening. Die hebben we meteen verrekend.
Heb je een bijbetaling van € 100,- of meer, dan kan de Vattenfall betalingsregeling een oplossing voor je zijn.
Deze betalingsregeling tref je eenvoudig zelf via Mijn Vattenfall:
- Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen
- Kies 'Betaal in termijnen'
De specificatie van je jaarafrekening vindt je op Mijn Vattenfall/jaarafrekening.
Het document heet: ‘Tarievenspecificatie’ en staat als extra pdf onder de pdf van de jaarafrekening.
Krijg je geld terug maar verhogen wij je termijnbedrag voor het komende jaar? Of moet je bijbetalen en verlagen wij je termijnbedrag? We begrijpen dat dit vragen oproept.
We leggen het graag uit:
We berekenen je termijnbedrag bij elke jaarafrekening opnieuw. Natuurlijk kun je altijd zelf je termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall
Check je termijnbedrag regelmatig gedurende het jaar. Zo weet je of je termijnbedrag nog past bij je energieverbruik. Hiermee voorkom je verrassingen op de jaarafrekening.
Zo maak je eenvoudig een kopie van de jaarafrekening:
- Ga naar Mijn Vattenfall/Jaarafrekening
- Download de pdf door op het icoon achter de jaarafrekening te klikken.
> Onderaan (!) de pagina verschijnt de pdf. - Open de pdf en sla het document op, of klik op het print icoon om uit te printen.
Je Blijven Loont-korting vind je terug:
- Op de pagina 'Uw energiekosten'
- Onder het kopje ‘Stroom’
- Hier staan de 'variabele kosten stroom’
- Daar staat je Blijven Loont-korting
We verrekenen je jaarlijkse stroomafname met je jaarlijkse teruglevering (salderen). Deze verrekening is op basis van je stroomtarieven. Dus voor elke kWh die je opwekt, krijg je dezelfde prijs als die je per kWh aan ons zou betalen. We verrekenen dit op je jaarrekening.
Wek je meer stroom op dan je afneemt? Dan ontvangt je over deze netto teruggeleverde stroom een terugleververgoeding van 7 eurocent per kWh.
Vragen & antwoorden over betalen
In Mijn Vattenfall/Facturen zie je precies welke rekeningen al betaald zijn of nog betaald moeten worden. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. En betalen kan hier ook meteen. Wel zo makkelijk.
Dat kan gebeuren. Kijk in Mijn Vattenfall/Facturen welke rekening nog niet betaald is. Je kunt deze dan ook meteen betalen.
Pas eventueel je betaaldag aan. Jij weet tenslotte het beste wanneer er voldoende geld op je rekening staat.
Goed dat je hulp zoekt. Is onze betalingsregeling, of uitstel van betaling geen oplossing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We bekijken je situatie en nemen de mogelijkheden met je door. Zo komen we snel tot een oplossing.
Je vindt ook informatie op de pagina over Schuldhulp.
Ja, dat kan als je een bijbetaling hebt van € 100,- of meer. Je regelt eenvoudig zelf een betalingsregeling in Mijn Vattenfall/Facturen. Kies voor 'betalingsregeling'.
Als er onvoldoende geld op je rekening stond, mislukt de automatische incasso en vervalt je betalingsregeling.
Nu is het nodig dat je alle openstaande bedragen in een keer betaalt via Mijn Vattenfall/Facturen.
Ja dat kan. Als betalen deze maand niet uitkomt, krijg je maximaal 30 dagen uitstel. Alleen voor de rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel aanvragen.
Je regelt dit makkelijk zelf in Mijn Vattenfall/Facturen. Voor rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel van betaling aanvragen.
Het kan zijn dat je inmiddels alles betaald hebt. Dan hebben wij je onterecht een aanmaning of incassobrief gestuurd.
Je checkt dit eenvoudig zelf. Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen. Hier zie je precies of er nog bedragen open staan.
Lees meer over: Aanmaning of incassobrief ontvangen
Als je al een brief van je incassobureau hebt gekregen, is het niet meer mogelijk een betalingsregeling met ons te treffen. We adviseren je contact op te nemen met het incassobureau. Zij helpen je verder.
Deze brief krijg je als:
- je energiecontract afloopt en je nog geen nieuw contract hebt afgesloten.
- Als je een te grote betalingsachterstand hebt.
We leggen uit wat je moet doen op: Dreigende afsluiting
Ja, als je nog een openstaande rekening hebt, verrekenen we dit met het tegoed. Het bedrag dat we naar je overmaken is dan lager dan het bedrag op je jaarafrekening.
Goed dat je hulp zoekt. Een schuldhulpinstantie kan uitkomst bieden. Zij bekijken je situatie en kunnen je verder helpen.
Meld je aan bij de afdeling Sociale Zaken van jouw gemeente. Zij schakelen dan schulphulp voor je in.
Fossielvrij leven binnen één generatie
We zijn vastberaden dat ene doel te bereiken. Daarom produceren we steeds meer fossielvrije energie, investeren in elektrisch vervoer en werken samen met industrieën.
Fossielvrij leven binnen één generatie
Maar ook voor jou hebben we oplossingen die het verschil maken. Praktisch, simpel en meteen te gebruiken:
Hulp bij energie besparen
Energiescan
Duurzaam Wonen Check
Bespaartips
Inzicht in je verbruik
Grip op je jaarafrekening
Vragen & antwoorden over meterstanden doorgeven
Als wij je vragen je meterstanden aan ons door te geven, ontvang je ook meteen het opnamenummer. Dit staat dus in de brief, mail of meterstandenkaart.
Dit nummer heb je nodig bij het doorgeven van je standen. Zo weten wij van wie deze standen zijn.
Wil je de standen voor de jaarafrekening doorgeven, maar ben je het opnamenummer kwijt? Als het niet anders kan, geef dan de standen met je klantnummer door. Het klantnummer vind je op het bankafschrift en in Mijn Vattenfall.
Naar: jaarafrekening meterstanden doorgeven in Mijn Vattenfall.
Heb je de verkeerde meterstanden doorgegeven? Dan kun je op dezelfde dag de juiste meterstanden nog een keer doorgeven:
Wij controleren na ontvangst ook je meterstanden. Heb je de meterstand verkeerd doorgegeven en wijken ze daardoor veel af? Dan krijg je opnieuw bericht en kun je de juiste standen alsnog aan ons doorgeven.
Krijg je geen bericht? Maar weet je zeker dat je een foute meterstand doorgegeven hebt, wacht dan op de jaar- of eindafrekening. Controleer dan de standen. En wijken ze inderdaad veel af, laat ze dan aanpassen:
Meterstanden aanpassen
Bij een groot verschil kunnen we je meterstanden aanpassen. Is het verschil klein, dan verrekenen we dit bij de volgende jaarafrekening.
Stadswarmte storing
Een storing van je stadsverwarming zit in je huis of in het warmtenet. Kijk eerst of er werkzaamheden of storingen zijn in je wijk. Als het probleem niet in de wijk zit, dan zit het in je huis. Met onze online storingscheck zie je in een paar stappen waar het probleem zit. In veel gevallen kun je het zelf oplossen. En als het nog nodig is, verwijzen we je door naar de juiste hulplijn.
Gaslek of stroomstoring
Wij kunnen je hier niet mee helpen. Neem hiervoor contact op met je netbeheerder. Dit kan via het Nationaal Storingsnummer: 0800 9009. Informeer ook alvast je buren.
Heb je een andere storing?
Kijk dan of je de storing hier terugvindt
We horen graag waarover je klacht gaat. Neem contact met ons op, dan zoeken we samen naar een passende oplossing.
Whatsapp met onze medewerkers
Stel je vraag via WhatsApp. We zijn er voor je op werkdagen van 8:00‑21:00 uur.
Voeg +31208920230 toe aan je contacten en start een gesprek op WhatsApp
Dit is ons Vattenfall telefoonnummer
Op dit moment kun je ons niet bellen
Voor consumenten
werkdagen van 08:00 - 15:00
gebruikelijke belkosten
Vanuit het buitenland
Op dit moment kun je ons niet bellen
Voor ondernemers
werkdagen van 08:00 - 15:00
gebruikelijke belkosten
Vanuit het buitenland
Onze gegevens
Postadres:
Vattenfall Klantenservice
Postbus 40021
6803 HA Arnhem
IBAN:
IBAN NL54 INGB 0000 0005 03
ten name van Vattenfall Klantenservice
BIC: INGBNL2A.
Btw-nummer:
NL8078.06.857.B01
- Vattenfall publieksvoorlichting
Postbus 41920
1009 DC Amsterdam
Vattenfall N.V. is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, nummer 33292246. Statutair gevestigd: Hoekenrode 8 1102 BR Amsterdam
- Btw-identificatienummer: NL8078.06.857.B01
Vattenfall N.V. is houdermaatschappij van de Vattenfall-groep. Hieronder vallen Vattenfall Sales Nederland N.V., Vattenfall Klantenservice N.V. en Vattenfall Warmte N.V.
Toezichthouder in de energiesector is de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Vattenfall is aangesloten bij Energie-Nederland Vereniging van Energiebedrijven in Nederland. Deze brancheorganisatie draagt namens de energiebranche bij aan een toekomstgericht energiebeleid.
Whatsapp met onze medewerkers
Stel je vraag via WhatsApp. We zijn er voor je op werkdagen van 8:00‑21:00 uur.
Voeg +31208920230 toe aan je contacten en start een gesprek op WhatsApp
Dit is ons Vattenfall telefoonnummer
Op dit moment kun je ons niet bellen
Voor consumenten
werkdagen van 08:00 - 15:00
gebruikelijke belkosten
Vanuit het buitenland
Op dit moment kun je ons niet bellen
Voor ondernemers
werkdagen van 08:00 - 15:00
gebruikelijke belkosten
Vanuit het buitenland