GVB, de Amsterdamse vervoersmaatschappij, wil voor 2025 klimaatneutraal zijn. Benieuwd hoe ze dat aanpakken? Bekijk het in de video.
GVB wil duurzaam ondernemen
Een uitdagende ambitie: een hele stad met uitstootvrij vervoer
Dé openbaar vervoerder van Amsterdam
GVB is dé openbaar vervoerder van Amsterdam. Van de Noord/Zuidlijn tot aan het bus- en tramvervoer door de stad en ook de veerpont over het IJ. Elke dag worden er maar liefst 875.000 mensen vervoerd. Om dit mogelijk te maken verbruikt GVB net zoveel energie als 45.000 huishoudens. En dat getal zal, met een groeiende stad, de komende jaren alleen maar verder oplopen.
In 2025 klimaatneutraal zijn
GVB heeft de uitdaging opgepakt om Amsterdam ook in de toekomst leefbaar te houden en heeft ambitieuze doelstellingen als het gaat om verduurzaming. Zo zijn de eerste elektrische bussen besteld en wordt er bij de metro volop getest met de nieuwste innovaties op het gebied van remenergie. Maar niet alleen het vervoer, ook de gebouwen worden aangepakt. Alles met het uiteindelijke doel: in 2025 klimaatneutraal zijn.
Ecologische voetdruk verkleinen
Samen met Talitha Koek, Manager MVO bij GVB, maken we in de video een rondje door Amsterdam en krijgen we inzicht in de manier waarop één van de grootste ondernemingen van Amsterdam stappen zet om haar ecologische voetafdruk te verkleinen.
Vattenfall als nieuwe energieleverancier
Vanaf 1 januari 2019 zijn wij de energieleverancier van GVB. De duurzame energie komt 100% uit eigen land. Daarnaast wordt er extra duurzame opwekcapaciteit gerealiseerd om in de energiebehoefte van GVB te voorzien. Wij zien dit als het begin van een 10-jarig durende partnerschap om het Amsterdamse vervoer groen te laten rijden en verschillende gezamenlijke activiteiten te ontwikkelen om duurzaamheid te promoten.
“De samenwerking met Vattenfall is een belangrijke sprong voorwaarts voor Amsterdam en draagt zo ook nog eens direct bij aan de klimaatdoelstellingen van ons kabinet. Op jaarbasis besparen we ruim 84 kiloton aan CO2 uitstoot”
zegt Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB.
"Onze overstap van dieselbussen naar elektrische bussen gaat 80.000 ton aan CO2-reductie per jaar opleveren."