1. Thuis
  2. Energie
  3. Overstappen regelen we voor je
  • Energie overstappen: zo werkt het

  • Nog geen klant? Kijk wat beschikbaar is op jouw adres

    Vul de 4 cijfers en 2 letters van de postcode in, bijv. 1234 AB.
    Vul een huis-nummer in tussen 1 en 99999.

Overstappen van energieleverancier

Wanneer je wisselt van de ene energieleverancier naar de andere, heet dat overstappen. Bij energie overstappen heb je vast veel vragen. Bijvoorbeeld of je zomaar kan overstappen zonder overstapboete. En of je kan overstappen met een cadeau of korting. Op deze pagina vind je alles wat je moet weten.

Wanneer ga je overstappen van energie?

Er zijn verschillende redenen om over te stappen. Want overstappen van energie is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Dit zijn de meest voorkomende redenen: 

  • Kosten en besparingen: Misschien vind je een andere energieleverancier die scherpere prijzen biedt. Zodat je op kosten kan besparen. 
  • Interessante aanbiedingen: Profiteer van speciale energie-aanbiedingen of cadeaus. 
  • Een verhuizing: Een verhuizing is een mogelijke reden om over te stappen. 
  • Het einde van een contract: Vaak stap je over als je contract afloopt. Dit doe je dan zonder overstapboete. 

Daarom kies je voor Vattenfall

100% groene stroom

De groene stroom van ons product Groen uit Nederland wordt 100% opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen, zoals wind en zon uit eigen land. Bekijk het stroometiket om te zien uit welke bronnen onze stroom is opgewekt.

Bespaar energie

Ga direct aan de slag met je persoonlijke tips en bespaar op energie, via je persoonlijk bespaarplan.

Korting op cadeaus

Spaar punten en wissel ze in voor duurzame producten voor in huis.

Energie overstappen: hoe werkt het en waar moet je op letten?

Als je wilt overstappen van energie, bepaal dan eerst wat je nodig hebt. Kies je voor stroom en gas, alleen stroom of alleen gas? Maar er is nog meer om rekening mee te houden. Heb je hier al over nagedacht?

  • Looptijd: bedenk hoelang je aan een energiecontract verbonden wil zijn. Bij ons kan je bijvoorbeeld kiezen voor een vast contract met een looptijd van 1 of 3 jaar. Of voor een variabel of dynamisch energiecontract. Houd bij de twee laatstgenoemde rekening met een onbepaalde looptijd.
  • Opzegtermijn: Houd in de gaten hoelang de opzegtermijn is. Zo weet je precies wanneer je in de toekomst kan overstappen. Het is slim om uit te gaan van een maand opzegtermijn.
  • Prijs: vergelijk de kosten voor energie nauwkeurig en let hierbij goed op eenmalige kortingen. Belijk deze pagina voor onze actuele prijzen en een persoonlijk aanbod.
  • Service: welke service verleent de energieleverancier? Bekijk onze 7 servicebeloftes voor meer informatie.
  • Groene stroom: ga na hoe belangrijk dit voor je is. Wil je weten hoe het bij ons zit? Bekijk dan ons product Groen uit Nederland. Wil je nog meer weten? Dan verwijzen we je graag naar ons stroometiket.
  • Welkomstbonussen en acties: niet iedere aanbieding is even aantrekkelijk als dat in eerste instantie misschien lijkt. Let dan ook altijd goed op de voorwaarden.
  • Overstapboetes: lees de algemenene voorwaarden goed door. Hoeveel ben je bijvoorbeeld kwijt aan een overstapboete?

Vervolgens laten we je het energieproduct zien dat het beste past bij je wensen. Ben je tevreden? Verstuur dan direct je aanvraag. We maken alles in orde en mailen je de contractbevestiging, vaak al binnen een uur.

Kies voor de Black Friday Energiedeal

Speciaal voor nieuwe klanten hebben we de Vattenfall Black Friday Energiedeal: een Apple iPad t.w.v. € 409 bij een vasteprijscontract voor stroom en gas tot 1 jaar.

Bekijk je aanbod

Overstappen in 5 stappen

  1. Vul je adresgegevens in
    Vul je adresgegevens in via energie bestellen. Dit is het adres van je huis of van je bedrijf.

  2. Kies je energie
    Kies je voor stroom en gas, alleen stroom of alleen gas?

  3. Vul je energieverbruik en -opwek in
    Onze rekenhulp helpt je een schatting maken

  4. Kies je looptijd
    Maandelijks opzegbaar of vaste prijzen voor 1 of 3 jaar

  5. Bekijk je aanbod
    Tevreden? Je kunt het aanbod aan jezelf mailen of meteen overstappen van energie. Zodra je aanvraag binnen is sturen we een bevestiging per mail. We maken de overstap voor je in orde.

Energie vergelijken wanneer je wilt overstappen

Wat vind je belangrijk? Je kunt energie vergelijken op allerlei punten. Tarieven bijvoorbeeld, of voorwaarden, contractduur, kortingen en klantbeoordelingen. Is de prijs belangrijker voor je bij het overstappen van energie, omdat je energierekening een flinke kostenpost is? Dan is energie vergelijken zeker slim om te doen.

Stel zelf je energie samen

Kies voor stroom en/ of gas, met een variabele óf vaste prijs. Nieuwe klanten krijgen groene stroom, opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen in Nederland, zoals wind en zon. Bekijk hier het stroometiket om te zien welke bronnen gebruikt worden voor onze stroom.

Overstapkosten

Het overstappen naar een andere energieleverancier kost geen geld. Let wel op de einddatum van je huidige contract. Als je te vroeg opzegt, moet je misschien een overstapboete betalen. Heeft je huidige energiecontract geen vaste looptijd? Dan kan je direct opzeggen.

Opzegvergoeding of opzegboete

Wil je eerder overstappen dan de einddatum van je contract? Dan betaal je in de meeste gevallen een opzegvergoeding of opzegboete. Je betaalt hiermee deels voor het verlies dat een energieleverancier heeft omdat het jou als klant kwijtraakt. 

Opzegtermijn

Hoelang je opzegtermijn precies is, vind je in de algemene voorwaarden van je huidige leverancier.

Wij bieden ook dynamische contracten aan

Een dynamisch energiecontract is een contract waarbij de leveringstarieven voor stroom en gas snel kunnen schommelen. Je gasprijzen veranderen per dag en je stroomprijzen zelfs per uur. Ze kunnen zowel stijgen als dalen. Ons product voor dynamische prijzen heet: FlexPrijsStroom en FlexPrijsGas. Bekijk of het voor jou geschikt is.

Bekijk je aanbod

Bedenktijd bij overstappen

Heb je van ons de bevestiging van je energiecontract gekregen? Vanaf dit moment krijg je 14 dagen bedenktijd. In die periode kun je je aanvraag nog aanpassen of stoppen. Na de bedenktijd zeggen we het contract met je oude energieleverancier op.

Veelgestelde vragen over energie overstappen

Hoe werkt overstappen van energie?

Vul op onze website je gegevens in zoals adres en energieverbruik in. Kies hierna of je een contract met vaste looptijd of een variabel energiecontract wil. Deze informatie gebruiken we om je een energieaanbod te doen. Bevalt het aanbod, dan kun je direct een aanvraag doen. Hierna regelen wij je overstap.

Welk moment overstappen energie?

Een goede periode om over te stappen van energie is één maand voordat je je jaarafrekening ontvangt of net voor de winterperiode. Wanneer je bijna je jaarafrekening ontvangt, heb je in de meeste gevallen een jaar vol gemaakt. Dan zijn je hoge energiekosten in de winter gecompenseerd met de lagere energiekosten van de zomer.

Kan ik verhuizen en overstappen tegelijk?

In veel gevallen is het mogelijk om te verhuizen en over te stappen tegelijk. Wil jij weten of het voor jou mogelijk om van energieleverancier te veranderen als je verhuist? Dit zoeken we graag voor je uit

Is het verstandig om over te stappen van energieleverancier?

De energiemarkt is continu in beweging. Dat heeft invloed op wat je als consument betaalt. Bekijk de tips hoe je de verschillende energieleveranciers het beste kan vergelijken.

Hoe lang van te voren mag je overstappen energie?

Vanaf 3 maanden kan dit al worden doorgegeven aan je nieuwe energieleverancier. De meeste energiebedrijven hanteren een opzegtermijn van 30 dagen. Wanneer de hele overstap is geregeld, stopt je vorige energieleverancier met leveren.

Kan ik op elk moment veranderen van energieleverancier?

Huishoudens en kleine of middelgrote ondernemingen mogen altijd veranderen van energieleverancier bij een contract met variabele looptijd, maar houd rekening met een opzegtermijn van minimaal een maand.

Stadsverwarming: kan ik daarmee overstappen?

Ja, met stadsverwarming kun je ook overstappen. Het is mogelijk om alleen stroom bij ons af te nemen. Als bewuste energieklant ben je bij ons van harte welkom. Je blijft dan voor stadswarmte bij de vaste aanbieder in jouw woonplaats en voor stroom kun naar ons overstappen.

Wat is voordeliger vast of variabele energie?

Dat hangt heel erg van de marktsituatie af. Misschien twijfel je of je je energieprijs wilt vastzetten voor 1 of voor 3 jaar. Of dat je misschien beter (tijdelijk) op een contract met variabele tarieven kunt overgaan. Bekijk dan het laatste nieuws over de marktsituatie.

Lees hier meer over de voor- en nadelen van een contract met een vast tarief  of een variabel contract.

Je kan ook kiezen voor een energiecontract met dynamische tarieven, als je voldoet aan de voorwaarden: je hebt een slimme meter, je levert geen stroom terug en je hebt, of regelt, een persoonlijk Vattenfall account. 

Kan ik mijn overstap nog terugdraaien? 

Ja, dat kan. Je mag om wat voor reden dan ook, je aanvraag binnen 14 dagen stopzetten. Deze termijn gaat meteen in nadat je de aanvraagbevestiging krijgt.

Kost het geld om over te stappen naar een andere energieleverancier? 

Nee, het overstappen naar een andere leverancier kost geen geld. Let wel op de einddatum van je huidige contract. Als je te vroeg overstapt, betaal je mogelijk een opzegvergoeding aan je huidige energieleverancier. 

Hoe lang duurt het voor een overstap is geregeld?

Zit je in een vrij opzegbaar contract, of wil je per direct overstappen? Dan duurt een overstap gemiddeld vier tot zes weken. Direct na je aanvraag gaan de 14 dagen bedenktijd in. Het verschilt per leverancier hoe lang zij hierna nog de tijd nodig hebben om je overstap te verwerken. Over het algemeen gebeurt dit binnen twee tot vier weken. Je nieuwe leverancier regelt je overstap met je oude leverancier en je netbeheerder. Wanneer je nieuwe contract aansluit op een lopend contract, duurt de overstap langer. Dat hangt ook af van de einddatum van je huidige contract.

Moet ik zelf mijn oude contract opzeggen?

Bij het overstappen naar een andere energieleverancier hoef je niet zelf je oude contract op te zeggen. De nieuwe leverancier geeft dit namelijk door aan je oude leverancier. Ga je verhuizen? Dan moet je wel zelf de beëindiging doorgeven aan je leverancier. Let op: je energieleverancier gaat ervan uit dat als je verhuist, je jouw energiecontract meeneemt. Als je op het nieuwe adres een andere leverancier kiest, terwijl je oude contract nog niet was afgelopen dan kan je oude leverancier een opzegvergoeding in rekening brengen.

Mijn energie is afgesloten: kan ik nu overstappen?

Is je energie afgesloten? Dan is dit gedaan door jouw netbeheerder. Neem in dat geval contact op met je netbeheerder om na te gaan wat er aan de hand is. Mocht je niet weten wie je netbeheerder is, neem dan eerst contact op met je leverancier of kijk op eancodeboek.  Zolang niet duidelijk is waarom je bent afgesloten van energie, kun je niet overstappen. Ook moet je netbeheerder jou eerst weer aansluiten voordat je weer stroom en/of gas geleverd kunt krijgen.

Kan ik tijdens m'n overstap zonder energie komen te zitten?

Als je overstapt, kom je geen moment zonder stroom te zitten. De overstap zelf is slechts een administratieve handeling. De nieuwe energieleverancier geeft de overstap namelijk door aan je huidige leverancier. Zo ga je soepel over van het ene naar het andere energiecontract. Je netbeheerder levert daadwerkelijk de stroom en het gas. De energieleverancier geeft door aan de netbeheerder dat je overstapt, zodat je aangesloten blijft op het net. Ga je verhuizen en ligt de startdatum van je energiecontract verder in de toekomst? Je ontvangt dan alsnog gewoon stroom en gas. De netbeheerder blijft normaal gesproken leveren op dat adres, ongeacht of je contract al loopt of niet.

Meer over als klant bij Vattenfall