1. Home
  2. Energie
  3. Boete bij overstappen energie

Belangrijke informatie over boete bij overstappen van energie

Bij het overstappen van energie kan het zijn dat je huidige energieleverancier je een boete berekent. Meestal krijg je zo'n boete bij het vroegtijdig opzeggen van je energie contract. In dit artikel vertellen we er meer over.

Vermijd kosten bij overstappen van energieleverancier

Natuurlijk vinden we het fijn als je naar ons overstapt voor je stroom, gas of stadswarmte. Je bent van harte welkom bij ons. Maar het is wel verstandig om het goede moment te kiezen. Je kunt namelijk een boete overstappen energie krijgen als je energiecontract nog niet is afgelopen. Of als je niet op tijd je contract opzegt.

Misschien heb je nog een contract voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 3 jaar. Dan heeft je energieleverancier je energie al ingekocht voor die 3 jaar. Zeg je voor het einde van die looptijd je energiecontract op? Dan loopt je energiemaatschappij verwachte inkomsten mis. Daar willen ze dan graag een vergoeding voor. Dat heet een overstapboete.

Zo verloopt het overstappen van energie zonder kosten

Kosteloos overstappen van energieleverancier is in twee gevallen wel mogelijk. De eerste: wachten tot het einde van je contract, zodat je helemaal geen boete krijgt. En als tweede kan je rondkijken of een andere energieleverancier je boete wil 'overnemen'.

  1. Wacht met overstappen tot je contract afloopt
    Houd hierbij rekening met een opzegtermijn van 30 dagen. Als je contract bijvoorbeeld over drie maanden afloopt, dan is het beter om nog drie maanden te wachten met je overstap. En over uiterlijk twee maanden op te zeggen. Dan heb je helemaal geen overstapkosten energie en kun je dus kosteloos overstappen.

  2. Check of we je boete kunnen 'overnemen'
    Dit houdt in dat we het boetebedrag aan jou betalen in de vorm van korting. Loopt je contract bijvoorbeeld 3 jaar en is daar pas 2 jaar van om? Dan betaal je bij het overstappen wel een boete. Stap je naar ons over, dan kan het zijn dat we als energieleverancier je boete vergoeden. Niet rechtstreeks, maar in de vorm van een eenmalige extra overstapkorting.

Prijsplafond: dit betekent het voor jou

In 2023 geldt er een prijsplafond voor energie. Daardoor betaal je tot een bepaald verbruik het plafondtarief. Bekijk de video's en ontdek wat dit precies betekent voor jou.

Alles over het prijsplafond

Maximale boetes bij overstappen energie met een vast contract

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een lijstje gemaakt met de maximale boete energie particulier per energieproduct. Ook wel opzegvergoedingen genoemd. Wil je overstappen van energieleverancier met doorlopend contract en duurt het einde van dat contract nog anderhalf jaar? Dan betaal je 75 euro per product. Stap je anderhalf jaar te vroeg over met stroom én gas, dan betaal je dus maximaal 150 euro.

Tijd tot einde contract Maximum boete
per product
Korter dan 1,5 jaar € 50
1,5 - 2 jaar € 75
2 tot 2,5 jaar € 100
Langer dan 2,5 jaar € 125


Belangrijk

De ACM wil in 2023 de regels voor opzegvergoedingen bij vaste contracten voor energie aanpassen. De nieuwe regels moeten voor energieleveranciers vaste contracten met consumenten en kleine ondernemers weer mogelijk maken. Wat die regels zijn en wat ze betekenen voor de maximale boete energieleveranciers is nog niet duidelijk.

Elk jaar voordeel voor klanten die blijven

We waarderen klanten die bij ons blijven. Daar zetten we dus graag iets tegenover. Je krijgt altijd iets extra’s met de voordelen van Vattenfall. Er zit voor iedereen iets tussen, zoals korting op stroom of leuke cadeautjes. En hoe langer je klant blijft, hoe groter je voordeel.

Bekijk alle voordelen

Je draagt bij aan ons doel

Wij hebben een duidelijk doel: fossielvrij leven binnen één generatie mogelijk maken. Alleen al door klant bij ons te blijven, draag je bij aan ons doel. We zijn vastberaden om het verschil te maken. Daarom werken we samen met de industrie, de overheid, andere bedrijven én met jou.

Zo bereiken we ons doel

Veelgestelde vragen

Kan je zomaar overstappen van energieleverancier?

Als je zoals veel mensen een 'variabel' contract hebt, dan kun je met een maand opzegtermijn overstappen. Dat kost je niets. Wil je je vaste contract ruim voor de einddatum opzeggen? Dan betaal je een overstapboete. Dat is een vergoeding aan je energieleverancier voor misgelopen inkomsten. In dat geval is wachten waarschijnlijk de beste oplossing.

Hoeveel kan de particuliere boete worden voor energie?

De ACM bepaalt de hoogte van de maximale boetes. In 2023 veranderen deze bedragen. Check altijd eerst de voorwaarden van je huidige energie contract. Wat is de einddatum? Hoe langer je contract nog zou lopen op het moment van opzeggen, hoe meer opzegboete je betaalt. De maximale opzegboete staat in het tabelletje bovenaan deze pagina.

Hoe vaak mag je overstappen van energieleverancier?

Als je een contract hebt met een einddatum, adviseren we te wachten tot het eind van het contract. Doe je dat niet, dan betaal je een boete. Let op: de hoogte van de boete gaat in 2023 veranderen. Heb je een variabel contract dan heb je een maand opzegtermijn. En betaal je geen overstapboete.

Wat is een opzegboete?

Een overstapboete is een boete die je krijgt van je energieleverancier bij voortijdige beëindiging van je contract. Als je je contract namelijk eerder beëindigt dan afgesproken, lopen energieleveranciers inkomsten mis. Daar willen we graag een vergoeding voor. Soms is overstappen van energieleverancier gratis. Bijvoorbeeld als je een contract voor onbepaalde tijd hebt en je je houdt aan een opzegtermijn van 1 maand. Heb je een vast contract met een bepaalde looptijd, zoals 2 of 3 jaar? Als je overstapt terwijl die tijd nog niet om is, dan krijg je wel een opzegboete. Ben je klant van ons, maar denk je aan overstappen? Neem vooral eerst even contact met ons op. Meestal is blijven voordeliger dan opzeggen.

Waar moet je op letten bij overstappen energieleverancier?
  1. Check welke type contract je hebt, een vast contract of een contract voor onbepaalde tijd. Een contract voor onbepaalde tijd kun je maandelijks opzeggen.

  2. Vraag bij je nieuwe energieleverancier of ze een eventuele overstapboete overnemen. Bijvoorbeeld in de vorm van een overstapkorting. Ben je klant van ons, maar denk je aan overstappen? Neem vooral eerst even contact met ons op. Meestal is blijven voordeliger dan opzeggen. We helpen je graag met eventuele aanpassingen aan je contract.

Bekijk ook deze informatie