1. Home
  2. Stroom
  3. Daltarief, normaaltarief en enkeltarief

Daltarief en normaaltarief of enkeltarief voor stroom

Als je een slimme meter hebt, kun je bij ons kiezen uit twee tariefsoorten voor je stroom. Je kunt een combinatie krijgen van een voordelig daltarief stroom met een iets hoger normaaltarief overdag. Of je kiest het enkeltarief dat altijd hetzelfde is. In dit artikel lees je wanneer welk tariefsoort het voordeligst voor je is.

Met het enkeltarief betaal je 24/7 dezelfde prijs voor je stroom

Heb je ons enkeltarief, dan betaal je maar één dezelfde prijs per kilowatt stroom. Het maakt niet uit wanneer je precies hoeveel stroom verbruikt op een dag of in de week. Je hoeft dus niet speciaal je wasmachine of vaatwasser pas in de avonduren te laten draaien. Sinds 1 juli 2021 heb je met een gewone meter altijd het enkeltarief. Heb je een slimme meter en verbruik je gedurende het jaar 55% of meer van je stroom doordeweeks vóór 21.00 uur? Dan ben je het voordeligst uit met het enkeltarief. Geldt dat ook voor jouw situatie? In Mijn Vattenfall hebben we een persoonlijk tariefadvies voor je.

Met het daltarief betaal je in daluren minder en in normale uren juist meer

Bij stroom verstaan we onder daluren de latere avonduren en het weekend. Dan gebruiken we in Nederland met z'n allen minder stroom. Omdat er in deze daluren meer aanbod is dan vraag, kunnen we je een lagere stroomprijs bieden. Dat noemen we ons daltarief. Je betaalt dan een lager tarief voor elke kWh stroom die je tijdens de daluren gebruikt. 

Tegelijkertijd betaal je op werkdagen overdag het normaaltarief. Je stroom is dan juist iets duurder. Het is dus belangrijk om te weten hoeveel stroom je wanneer gebruikt. Het daltarief/normaaltarief is voor jou het voordeligst als je meer dan 45% van je stroom in de daluren gebruikt. Je persoonlijke berekening en ons tariefadvies staan in Mijn Vattenfall.

Bekijk onze aanbiedingen voor energie

In Mijn Vattenfall gebruiken we je persoonlijke gegevens. Zo weet je precies of dat voordeliger voor je is. Ga naar Mijn Vattenfall.

Bekijk onze scherpe prijzen en aanbiedingen voor stroom en gas.

Bekijk onze aanbiedingen

Het daltarief voor stroom gaat om 21.00 uur of 23.00 uur in

Je regionale netbeheerder bepaalt het tijdstip waarop het lagere tarief ingaat. Dat is dus afhankelijk van waar je woont. In Limburg en Noord-Brabant begint je lage tarief om 21.00 uur. In de rest van Nederland begint het om 23.00 uur. Het daltarief loopt altijd tot 7.00 uur. In het weekend en op officiële feestdagen geldt het daltarief de hele dag.

Advies over je tariefsoort

Zelf inschatten hoeveel stroom je wanneer op de dag en in de week verbruikt is best lastig. Gelukkig houdt je slimme meter dat allemaal bij. Heb je ons eenmalig toestemming gegeven om je meterstanden dagelijks uit te lezen? In Mijn Vattenfall zie je onder 'Laag' je stroomverbruik in de daluren. En onder 'Hoog' je verbruik tijdens normale uren. Je ziet ook wat precies je totale kosten per jaar (zouden) zijn bij de verschillende tariefsoorten. We adviseren je of je huidige tarief nog steeds de beste keuze is of niet. Zie het fictieve voorbeeld hieronder.

Bekijk nu ons tariefadvies voor jouw situatie

Tariefadvies in Mijn Vattenfall

Je kunt zelf gemakkelijk je tariefsoort wijzigen

Heb je nog een conventionele stroommeter, dan is een 'dubbeltarief' niet meer mogelijk. Met een slimme meter kan je wel overstappen van het enkeltarief op het normaaltarief en daltarief stroom. Of andersom. Dit regel je makkelijk zelf in Mijn Vattenfall. Overstappen kost niks.

Gratis bespaaradvies op maat

De meest duurzame energie is nog altijd de energie die je niet verbruikt. Ga samen met ons op weg naar fossielvrij leven. Met onze Energiescan of Duurzaam Wonen Check. Bespaar energie samen met je gezin, met je buren en met andere Vattenfall klanten. Als we samen besparen, kunnen we steeds grotere stappen zetten.

Zo helpen we besparen

Veelgestelde vragen over het daltarief

Wat zijn daluren voor stroom?

Daluren zijn uren waarop er in Nederland gemiddeld minder vraag is naar stroom. Het aanbod van elektriciteit is dan groter dan de vraag. Daardoor kunnen we elektriciteit goedkoper, tegen een lager tarief leveren. Je kiest het daltarief altijd in combinatie met het normaaltarief. In de normale uren betaal je dan juist een iets hoger tarief. Dat is interessant als je meer dan 45% van je stroom in daluren gebruikt. Je slimme meter houdt allemaal automatisch bij voor je. Je persoonlijke berekening en ons tariefadvies staan in Mijn Vattenfall.

Wanneer gaat het daltarief voor stroom in?

Je regionale netbeheerder bepaalt hoe laat het daltarief voor stroom in gaat. In het grootste deel van Nederland gaat het lage tarief voor stroom op werkdagen in om 23.00 uur. Als je in Limburg en Noord-Brabant woont gaat het lage tarief al in vanaf 21.00 uur. In het weekend en op officiële feestdagen geldt het daltarief de hele dag.

Wat is een dubbele meter?

Een dubbele meter voor stroom is een meter die automatisch bijhoudt wanneer je je stroom verbruikt. Of je nu kiest voor een daltarief met normaaltarief of toch gewoon het enkeltarief.

  1. Stroom I: Deze meter houdt bij hoeveel elektriciteit je in de daluren verbruikt.
  2. Stroom II: Deze meter houdt je stroomverbruik bij in de andere uren.

Alle slimme stroommeters zijn automatisch dubbele meters. Sinds 1 juli 2021 heb je bij een 'normale' meter altijd het enkeltarief.

Wat is stroom 1 en 2?

Je meter heeft één of meer telwerken. Dit zijn de lopende cijfers op je meter. Daarop kun je je meterstanden aflezen.

  1. Stroom 1 staat voor telwerk 1. Hierop wordt je verbruik tijdens daluren aangegeven (bij daltarief)
  2. Stroom 2 staat voor telwerk 2. Hierop vind je je verbruik tijdens piekuren (bij normaaltarief)

Sinds 1 juli 2021 heb je bij een 'normale' meter altijd het enkeltarief.

Wat zijn de piek en daluren bij elektriciteit?

De piekuren van elektriciteit zijn op werkdagen overdag vanaf 7.00 uur. De daluren zijn:

  • In het weekend
  • Op officiële feestdagen
  • Op werkdagen vanaf vanaf 23.00 uur
    (in Limburg en Noord-Brabant al vanaf 21.00 uur)
Wanneer is het nachttarief?

In het grootste deel van Nederland gaat het nachttarief voor stroom op werkdagen in vanaf 23.00 uur. Als je in Limburg en Noord-Brabant woont, geldt het nachttarief vanaf 21.00 uur. In het weekend en op officiële feestdagen geldt het daltarief de hele dag. In de piekuren betaal je een hoger dagtarief.

Of je een combinatie van daltarief / normaaltarief hebt, kun je terugvinden in je contract op Mijn Vattenfall.

Wanneer kun je goedkoop wassen?

Heb je een enkeltarief voor je stroom, dan maakt het niet uit wanneer je je wasmachine aanzet. Je betaalt toch altijd hetzelfde tarief voor je stroom. Heb je de combinatie daltarief / normaaltarief, dan maakt je timing wel uit. Zet dan je wasmachine het liefste aan in de daluren. Dus in het weekend of doordeweeks na 23.00 uur. Bij veel nieuwe wasmachines kun je instellen hoe laat je wasprogramma moet starten of klaar moet zijn. Je stopt je vuile was er dan vast in en hoeft niet op te blijven om op de knop te drukken. De volgende ochtend is je was gewoon klaar.

Lees ook onze tips om energie te besparen met wassen en drogen

Ons doel

Wij zijn Vattenfall. Een energiebedrijf met een duidelijk doel: fossielvrij leven binnen één generatie mogelijk maken.

Doe je mee?

Sinds 1 juli 2021 heb je bij een 'normale' meter altijd het enkeltarief

Als je nog een 'normale' of conventionele stroommeter hebt, krijg je nu altijd het enkeltarief. Op 1 juli 2021 is het zogenaamde toonfrequent-signaal landelijk door alle netbeheerders uitgezet. Deze techniek om te schakelen tussen de verschillende tarieven was verouderd en wordt daarom niet meer ondersteund. Elke slimme meter is automatisch een dubbele meter. Je netbeheerder helpt je verder als je een slimme meter wilt laten plaatsen. De kosten voor het plaatsen van een slimme meter verschillen per netbeheerder.

Hoe weet ik wat voor meter ik heb?

Een handig ezelsbruggetje: Wanneer je een slimme meter hebt, lezen wij de standen automatisch uit voor de jaarafrekening. Je hoeft niets te doen. Met een conventionele meter krijg je een oproep via mail of de meterstandenkaart om je meterstanden door te geven.
Klik hier voor de meest voorkomende slimme en conventionele meters.

Hoe werkt de schakeling tussen normaal- en daltarief?

Je stroommeter registreert je verbruik op twee telwerken. Het registreert het verbruik in de normaalperiode op het ene telwerk en het verbruik in de dalperiode op het andere telwerk. De schakeling tussen deze twee telwerken gebeurt via een signaal op het stroomnet: het toonfrequent-signaal (TF-signaal).

Waarom wordt het TF-signaal uitgeschakeld?

De techniek van het TF-signaal is verouderd en er zijn nieuwe en betere technieken, zoals de slimme meter. Daarom wordt het TF-signaal per 1 juli 2021 voor alle conventionele meters uitgeschakeld. Meer informatie hierover vind je op de website van Netbeheer Nederland.

Wijzigt dit bij alle leveranciers?

Alle Nederlandse netbeheerders stoppen per 1 juli 2021 met het uitzenden van dit signaal. Geen enkele conventionele meter kan na 1 juli 2021 nog schakelen. Ongeacht welke leverancier je hebt. Het geldt daarom dus voor alle leveranciers.

Heeft dit gevolgen voor mijn boiler die op TF-signaal werkt?

De afschakeling van het TF-signaal heeft ook impact op boilers die van dit signaal gebruik maken. Dit kan een TF-boiler signaal zijn of een TF-tarief signaal. Dit geldt ook voor slimme meters, deze geven dit signaal voortaan ook niet meer door. Het gevolg van de afschakeling is dat deze geen signaal meer krijgt en niet meer verwarmt. Soms helpt het om de boiler aan en uit te zetten. Er moet een passende oplossing komen, zoals het plaatsen van een schakelklok. Als het goed is, word je hierover geïnformeerd door je installateur. Of neem zelf contact op.

Is normaal- en daltarief helemaal niet meer mogelijk?

De slimme meter kan door de ingebouwde klok zelf van normaal- naar daltarief schakelen. Wanneer je een slimme meter hebt, kun je daarom nog steeds kiezen voor normaal- en daltarief. Dus krijg je in de toekomst een slimme stroommeter geplaatst, dan kun je weer overstappen naar dubbeltarief. Meer weten over de slimme meter? Kijk op vattenfall.nl/slimme-meter. Wil je een slimme meter versneld aanvragen, informeer dan naar de mogelijkheden bij jouw netbeheerder.

Moet ik mijn termijnbedrag bijstellen?

Bij een verandering van tarieven of van je verbruik is het altijd goed om je termijnbedrag te checken. Dan weet je meteen of je nog goed zit voor de jaarafrekening. Je vindt ons termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall of in de Energie-app.

Meer over energie