1. Home
  2. Verhuizen
  3. Verhuizen wie inlichten

Maak een lijstje wie je bij verhuizen gaat inlichten

Ineens is het zover. Je verhuisdatum is bekend. Dan kun je mensen en instanties op de hoogte brengen. Begin met het inlichten van je gemeente. En vind hier nog meer antwoorden op de vraag 'wie moet ik inlichten bij verhuizen'.

Geef ruim vóór het verhuizen je adreswijziging al door

Bij je verhuizing heb je genoeg te doen. Maak het jezelf daarom gemakkelijk en geef zo snel mogelijk je adreswijzing door.

  1. Licht als eerste je nieuwe gemeente in. Die geeft je nieuwe adres door aan verschillende organisaties, zoals je ziektekostenverzekeraar en de Belastingdienst.
  2. Bekijk wat de verhuizing betekent voor je contract voor stroom en gas.
  3. Stuur familie en vrienden je nieuwe adres via groepsapps of e-mail.
  4. Of post leuke verhuiskaarten naar je naasten.
  5. Check bij je bank(en) hoe en wanneer zij het liefst je adreswijziging ontvangen.
  6. Gebruik de checklist van PostNL om ook verenigingen en goede doelen niet te vergeten.

Altijd goed geholpen garantie

Een uitstekende service, daar doen we elke dag ons best voor. Met onze online tools regel je 24/7 al je energiezaken zonder moeite. En voor zaken waar je zelf niet uitkomt, zijn we goed bereikbaar. Onze mensen hebben een oplossing voor iedere energievraag. We kijken verder, zodat je altijd in één keer geholpen wordt.

Zo helpen we je

Deze instanties krijgen automatisch bericht bij verhuizing

De gemeente verwerkt je adreswijziging en datum van verhuizing in de zogenaamde Basis Registratie Personen (BRP) van de overheid. Dat is een centrale database met de adressen van alle inwoners van Nederland. Bij wijzigingen krijgen verschillende belangrijke instanties je nieuwe adres door. Op de Basis Registratie Personen vind je welke precies. Dat hangt bijvoorbeeld af van of je kinderen hebt en of je al pensioen krijgt. In de meeste gevallen gaat het om deze organisaties:

  • Centraal Bureau voor de Statistiek
  • Belastingdienst
  • Ziekenhuizen en de GGD
  • Zorgverzekeraars
  • Ministeries

Sinds 14 maart 2022 zie je op MijnOverheid welke (overheid-)organisaties ook je persoonsgegevens uit BRP halen.

Je verhuizing en meterstanden voor stroom en gas doorgeven

Ben je klant bij ons en ga je verhuizen? Geef je nieuwe adres aan ons door via Mijn Vattenfall. Bij je verhuizing hebben we je meterstanden nodig. We gebruiken deze om te berekenen hoeveel energie je hebt verbruikt in je oude huis. Een slimme meter kan ons automatisch je meterstanden doorgeven. Heb je nog een normale meter? Dan werkt meterstanden doorgeven net even anders.

Je eerste contract afsluiten

Extra comfortabel thuiskomen, zonder na te denken over je energie. Dat doe je bij ons. Stel je eigen energiecontract samen en kies zelf hoe duurzaam je energie is.

Ik ben al klant en ga verhuizen

Je energiecontract verhuizen doe je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall. Geef je nieuwe adres door, en meld je oude adres af. Dit kan al vanaf 3 maanden voordat je de sleutels krijgt of inlevert.

Ik verhuis en wil naar Vattenfall

Je bent van harte welkom. Stel stap voor stap je energieproduct samen en maak je aanvraag compleet. Wij zorgen dat de overstap bij je verhuizing soepel verloopt.

Veelgestelde vragen

Welke instanties worden door gemeente ingelicht bij verhuizing?

De gemeente verwerkt je adreswijziging en datum van verhuizing in de zogenaamde Basis Registratie Personen (BRP) van de overheid. Dat is een centrale database met adresgegevens van alle inwoners van Nederland. Op de website van de Rijksoverheid staat een handige tool. Beantwoord de vragen en zie welke instanties je adreswijziging doorkrijgen.

Waar moet ik mijn nieuwe adres doorgeven?

Begin bij de gemeente. De gemeente verwerkt je adreswijziging en datum van verhuizing in de zogenaamde Basis Registratie Personen (BRP) van de overheid. Op de website van de Rijksoverheid staat een handige tool met vragenlijst. Hiermee krijg je een persoonlijk overzicht met instanties die automatisch ook je nieuwe adresgegevens ontvangen. En kijk bovenaan dit artikel wie je bij je verhuizing nog meer moet inlichten.

Hoe kan ik mijn verhuizing doorgeven aan de gemeente?

Bij de meeste gemeentes kun je altijd je verhuizing persoonlijk en per brief doorgeven. In steeds meer gemeentes kan dat ook veilig en gemakkelijk online. Met je DigiD. Pas gelijk ook je adres vast aan in je account op mijn.overheid.nl. Heb je nog geen DigiD of heb je je DigiD langer dan een jaar niet gebruikt? Dan moet je opnieuw een DigiD aanvragen. We adviseren je dat zo snel mogelijk te doen. Omdat de verwerkingstijd één tot twee weken kan duren.

Wanneer moet je je verhuizing doorgeven?

Dat verschilt per organisatie. Bij de gemeente is dat wettelijk verplicht binnen een maand vóór en uiterlijk 5 dagen ná je verhuizing. Bij de ene gemeente kan dat alleen persoonlijk of via een brief. Bij andere gemeentes kun je online je verhuizing doorgeven via DigiD.

Ons doel

Wij zijn Vattenfall. Een energiebedrijf met een duidelijk doel: fossielvrij leven binnen één generatie mogelijk maken.

Doe je mee?

Meer over verhuizen