Vader met zijn melkdrinkende peuter op tafel voor hem | Vattenfall energie jaarafrekening zonder verrassingen

Samen zorgen we voor een jaarafrekening zonder verrassingen

We begrijpen dat je wilt weten wanneer je Vattenfall jaarafrekening komt en hoe wij deze berekenen. We leggen het uit. We vertellen natuurlijk ook hoe we samen verrassingen op de jaarafrekening voorkomen.

Een jaarafrekening zonder verrassingen, zo doen we dat:

  • Na je jaarafrekening of zodra je klant bij ons bent geworden, start een nieuw verbruiksjaar.
  • We stellen je een zorgvuldig berekend termijnbedrag voor. Je termijnbedrag aanpassen kan natuurlijk ook, als je dat graag wilt.
  • Heb je slimme meter en ons toestemming gegeven die uit te lezen, dan geven we je regelmatig een seintje; een mailtje om te checken of je termijnbedrag nog past bij je energieverbruik.
  • Of check eenvoudig zelf of je termijnbedrag past, met ons termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall.
  • Ongeveer vier weken voorafgaand aan de jaarafrekening vragen wij om je meterstanden. In Mijn Vattenfall/Mijn jaarafrekening zie je wanneer je de jaarafrekening ontvangt.
  • Heb je een slimme-meter? Dan is doorgeven niet nodig. Wij ontvangen de standen van je netbeheerder.
  • We verrekenen je energieverbruik met de termijnbedragen en je ontvangt de jaarafrekening. Daarna beginnen we weer aan een nieuw jaar.

De 6 services van Vattenfall

  • Elk jaar voordeel als vaste klant
    op weg naar fossielvrij leven
  • Met het seintje een heldere jaarafrekening
    zonder verrassingen
  • Steeds meer schone energie
    uit zon, wind en water
  • Altijd inzicht
    in je persoonlijk verbruik
  • Stap voor stap fossielvrij leven
    en energie besparen
  • Zelf aan het stuur van je betalingen
    wat en wanneer je betaalt kies je zelf

Lees meer over de 6 services

De 6 services van Vattenfall

6

Je bepaalt zelf je nieuwe termijnbedrag

Om ervoor te zorgen dat je termijnbedrag goed bij je verbruik past, berekenen we dit elk jaar opnieuw. We stellen je een maandelijks bedrag voor op je jaarafrekening. Maar dat is een voorstel. Als dat niet past bij jouw situatie op dat moment, stel je ons voorgestelde bedrag eenvoudig bij in Mijn Vattenfall. Daar heb je ons niet eens bij nodig.

Als je het aantal termijnen wilt aanpassen vragen we je wel even contact met ons op te nemen. We maken dat persoonlijk in orde. 

Met ons seintje voorkomen we verrassingen op de jaarafrekening

We sturen we je een aantal keer per jaar een seintje, een e-mail om te checken of je termijnbedrag nog past bij je verbruik. Met ons termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall weet meteen of je nog goed zit en pas je zelf ook meteen het termijnbedrag aan. Wel zo makkelijk. Zo zorgen we samen voor een jaarafrekening zonder verrassingen.

Wanneer kan je de meterstanden voor de jaarafrekening doorgeven?

Vier weken voor het eind van je (verbruiks)jaar vragen we je de meterstanden door te geven. Maar als je een slimme meter hebt krijgen wij de jaarstanden van je netbeheerder. Dan is zelf meterstanden doorgeven niet nodig. Je krijgt dan ook geen e-mail of brief van ons. 
In Mijn Vattenfall zie je in welke periode je de jaarafrekening ontvangt. Zo weet je meteen wanneer wij je meterstanden gaan vragen. 

Lees meer over meterstanden doorgeven

Zo berekenen we de jaarafrekening

Met je actuele meterstanden berekenen we de jaarafrekening. We verrekenen de afgesproken termijnbedragen met je verbruik. Zo weet je zeker dat je betaalt wat je hebt verbruikt. We doen er alles aan je werkelijke standen te ontvangen. 

Toch kan het  gebeuren dat wij je standen niet hebben. Om ervoor te zorgen dat je op tijd je jaarafrekening ontvangt, rekenen we dan met geschatte standen. Deze standen zijn berekend op basis van eerder verbruik op jouw adres. Je ziet dit altijd terug op je jaarafrekening. Wijken de standen toch teveel af van je werkelijke standen, kijk dan of wij een nieuwe jaarafrekening voor je kunnen maken.  

 

Wanneer ontvang je de jaarafrekening en zie je hem in Mijn Vattenfall?

Elk jaar ontvang je de rekening rond dezelfde periode. Op je persoonlijke pagina Mijn Jaarafrekening zie je wanneer dat is. In Mijn Vattenfall bewaren we al je jaarafrekeningen en de bijbehorende tarievenspecificaties. Zo kan je makkelijk je jaarafrekeningen vergelijken. 

  • Ben je nieuw bij ons? Dan ontvang je de jaarafrekening ongeveer een jaar na de ingangsdatum van je contract.

  • Ben je verhuisd? We verrekenen het energieverbruik met de termijnbedragen van je oude adres. Uiterlijk vier weken na je verhuizing ontvang je een eindafrekening. De jaarafrekening van het nieuwe adres ontvang je ongeveer een jaar de datum van de sleuteloverdracht.

Jouw energienota betalen

Betalen maken we niet alleen zo makkelijk mogelijk, maar we geven je ook veel keus. Zo kies je bij ons zelf de betaaldag. Je weet tenslotte zelf het beste wanneer er voldoende op je rekening staat.

Krijg je geld terug op de jaarafrekening of moet je juist bijbetalen?

Als je geld terugkrijgt op de jaarafrekening, staat het bedrag binnen een week op je rekening. Soms is het bedrag dat je terugkrijgt lager dan het bedrag dat op je jaarrekening staat. Dan had je nog een openstaande rekening. Die hebben we dan alvast verrekend.

Moet je juist bijbetalen? Dan kan het zijn dat je meer energie hebt verbruikt dan wij van te voren hebben ingeschat. Meer oorzaken van een bijbetaling op de jaarafrekening vind je op hoge jaarafrekening.

Tip: Vergelijk je verbruik met vorig jaar

Wist je dat we je jaarafrekeningen ook als pdf in Mijn Vattenfall bewaren? Zo vergelijk je het jaarverbruik makkelijk met je verbruik van vorig jaar.

Geld terug maar termijnbedrag verhoogd?

Krijg je geld terug maar verhogen wij je termijnbedrag voor het komende jaar? Of moet je bijbetalen en verlagen wij je termijnbedrag? We begrijpen dat dit vragen oproept. We leggen het graag uit.

Meer over je termijnbedrag

Heb je zonnepanelen? Wat je zelf opwekt verrekenen we gewoon op de jaarrekening.

Als je met je zonnepanelen onderaan de streep meer stroom levert aan ons, dan wij aan jou, lever je terug. Die terugleververgoeding verrekenen wij op je jaarafrekening. Dit wordt ook wel 'salderen' genoemd.

Zonnepanelen: Zo werkt terugleveren precies

Gratis energiescan

Maak een afspraak via Mijn Vattenfall. Onze energieadviseur kijkt via videobellen met je mee en geeft meteen bespaartips. Gratis voor alle klanten.

Interessant artikel?