Jaarafrekening: uitleg en informatie

In je jaarafrekening vind je hoeveel energie je het afgelopen jaar hebt verbruikt. En of je geld terugkrijgt of bijbetaalt. Vind hier meer over je jaarafrekening, zoals de berekening, meterstanden en je nieuwe termijnbedrag.

Uitkomst van je jaarafrekening

Je krijgt geld terug

Vrouw in tuin

Hebben we meer geld in rekening gebracht, dan je moet betalen? Dan krijg je geld van ons terug.

Je moet bijbetalen

Man en kind bakken koekjes

Hebben we via je termijnbedragen te weinig in rekening gebracht, dan moet je bijbetalen.

Je nieuwe termijnbedrag

Vrouw met hond op bed

Je nieuwe termijnbedrag berekenen we met je verwachte verbruik en je leveringstarieven. 

Seintje: geen verrassing op je jaarafrekening

Met ons Seintje voorkom je verrassingen op je jaarafrekening. Geef ons toestemming voor het uitlezen van je meterstanden. Dan krijg je een aantal keer per jaar een Seintje met een advies over je termijnbedrag.

Meer over het Seintje

Meterstanden en je jaarafrekening

Met je meterstanden weten we hoeveel energie je hebt verbruikt. En daarmee berekenen we het bedrag dat je terugkrijgt of bijbetaalt. Het kan zijn dat we je meterstanden schatten. Dit doen we alleen als je geen slimme meter hebt en geen meterstanden aan ons doorgeeft. 

Prijsplafond op je jaarafrekening

In 2023 is er een prijsplafond voor energie. Op je jaarafrekening zie je wat dit voor jou betekent. Wil je weten hoe we de vergoeding van het prijsplafond precies hebben berekend? We leggen je het graag in detail uit.

Bekijk de uitleg

Als in een keer betalen niet lukt

Het kan gebeuren dat je je jaarafrekening niet in een keer kunt betalen. Een betalingsregeling of uitstel van betaling kan dan helpen. Helpt dit je niet verder? Ook op andere manieren bieden we hulp bij betalen.

Je hebt een onverwacht hoge jaarafrekening?

We leggen je uit wat de mogelijke oorzaken zijn van een onverwacht hoge jaarafrekening. En met onze tips houd je grip op je jaarafrekening. Zo voorkom je verrassingen achteraf. 

Bekijk de oorzaken en onze tips

Zo berekenen we je jaarafrekening

  1. Eerst rekenen we het verschil uit tussen je meterstanden van vorig jaar en die van nu. Zo weten we wat je hebt verbruikt.

  2. Met je verbruik berekenen we je kosten. De exacte periode waarover we kosten hebben berekend, vind je bovenaan de jaarafrekening.

  3. Van de totale kosten trekken we de termijnbedragen af die we je in rekening hebben gebracht. Deze vind je op de jaarafrekening onder 'termijnbedragen'.

  4. Er blijft dan een bedrag over dat je terugkrijgt of bijbetaalt

Bespaar energie en krijg een lagere jaarafrekening

In Mijn Vattenfall en de Energie-app vind je allerlei slimme bespaartips. Hiermee maak je gratis je eigen bespaarplan. En je ziet direct je mogelijke besparing.

Maak je bespaarplan

Jaarafrekening: algemene vragen

Wanneer ontvang ik mijn jaarafrekening?

Dat hangt af van je situatie:

  • Je bent net klant bij ons
    In Mijn Vattenfall zie je wanneer je je jaarafrekening ontvangt.

  • Je bent kortgeleden verhuisd
    Je ontvangt ongeveer een jaar na de begindatum van je contract je je jaarafrekening.

  • Je bent net klant bij ons
    Je jaarafrekening ontvang je ongeveer een jaar na de sleuteloverdracht.
Wat wordt de uitkomst van de jaarafrekening?

In Mijn Vattenfall zie je de verwachte uitkomst van je jaarafrekening. Tot ongeveer zes weken voordat je de jaarafrekening krijgt. Daarna niet meer, omdat we dan je jaarafrekening al aan het voorbereiden zijn.

Waar staat de specificatie van de jaarafrekening?

De specificatie van je jaarafrekening vind je in Mijn Vattenfall.

Het document heet 'Tarievenspecificatie' en staat als extra pdf onder de pdf van de jaarafrekening. Meer over de tarievenspecificatie lees je hier

Kan ik een kopie van mijn jaarafrekening krijgen?

Zo maak je eenvoudig een kopie van de jaarafrekening:

  1. Ga naar je jaarafrekening in Mijn Vattenfall
  2. Download de pdf door op het icoon achter de jaarafrekening te klikken.
    > Onderaan (!) de pagina verschijnt de pdf.
  3. Open de pdf en sla het document op, of klik op het print icoon om uit te printen.
Waar vind ik meer informatie over mijn jaarafrekening?

Jaarafrekening: geld betalen of ontvangen

Ik moet bijbetalen, kan dat in termijnen?

Heb je een bijbetaling van € 100,- of meer, dan kan de Vattenfall betalingsregeling een oplossing voor je zijn.

Deze betalingsregeling tref je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall:

  1. Ga naar Facturen in Mijn Vattenfall
  2. Kies  'Betaal in termijnen'

Meer informatie over de betalingsregeling

 

Kan ik zelf mijn termijnbedrag aanpassen?

Bij elke jaarafrekening berekenen we zorgvuldig je nieuwe termijnbedrag. Vind je een ander termijnbedrag beter bij je passen? Wijzig je termijnbedrag dan eenvoudig zelf in de Energie-app of in Mijn Vattenfall.

Check je termijnbedrag regelmatig gedurende het jaar. Zo weet je of je termijnbedrag nog past bij je energieverbruik. Hiermee voorkom je verrassingen op de jaarafrekening.

Wanneer krijg ik geld terug van Vattenfall?

Op je jaarrekening zie je of je geld terugkrijgt. En hoeveel. Dat staat dan binnen een week op je bankrekening.

Let op: het kan zijn dat je een lager bedrag teruggestort krijgt. Je had dan nog een openstaande rekening. Dit bedrag hebben we meteen verrekend. Bijvoorbeeld met je volgende termijnbedrag.

Hoe zie ik het prijsplafond op m'n jaarafrekening?

Je ziet het prijsplafond op je jaarafrekening als ‘Vergoeding prijsplafond’. Hoe hoog je vergoeding is, hangt af van je verbruik en je tarieven.

  • Je ontvangt een vergoeding als je gemiddelde tarief hoger was dat het tarief van het prijsplafond. 
  • De vergoeding geldt tot een bepaald verbruik: het verbruiksplafond.

Hoe het precies werkt, zie je hier

Ik krijg geld terug, maar mijn termijnbedrag is verhoogd. Waarom is dat?

We berekenen je termijnbedrag bij elke jaarafrekening opnieuw. Natuurlijk kun je altijd zelf je termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall. Krijg je geld terug, maar verhogen we je termijnbedrag voor het komende jaar? Of moet je bijbetalen en verlagen we je termijnbedrag? We leggen dat graag uit.

Jaarafrekening: meterstanden, Blijven Loont en terugleveren

Waar staat mijn Blijven Loont-korting?

Je Blijven Loont-korting vind je op twee plekken op je jaarafrekening. 

  1. Op het voorblad van je jaarafrekening
    Onder factuurnummer, factuurdatum, 'contracten bij ons'. Daar zie je achter "Uw Blijven Loont-korting" het kortingspercentage staan. 

  2. Op de pagina 'Uw energiekosten'
    Je ziet je Blijven Loont-korting onder het kopje ‘Stroom’. Om precies te zijn onder het tussenkopje 'variabele kosten stroom’. Daar zie je zowel het percentage als het bedrag van de korting op je jaarafrekening.

    Blijven Loont op de jaarrekening

 

Ik heb zonnepanelen, hoe zie ik dat terug op mijn jaarafrekening?

We verrekenen je jaarlijkse stroomafname met je jaarlijkse teruglevering (salderen). Deze verrekening is op basis van je stroomtarieven. Dus voor elke kWh die je opwekt, krijg je dezelfde prijs als die je per kWh aan ons zou betalen. We verrekenen dit op je jaarrekening.

Wek je meer stroom op dan je afneemt? Dan ontvang je over deze netto teruggeleverde stroom een terugleververgoeding. De hoogte van de terugleververgoeding hangt af van je contract. Hoeveel je na saldering ontvangt per kWh stroom die je aan ons teruglevert, staat in je contractbevestiging en de communicatie over je nieuwe tarieven. Deze vind je in Mijn Vattenfall onder Correspondentie.

Meer informatie over salderen en terugleveren

Moet ik mijn meterstanden voor de jaarafrekening doorgeven?

Dat hangt af van wat voor meter je hebt.

  • Heb je een slimme meter, dan is doorgeven niet nodig. We krijgen je meterstanden dan via je netbeheerder.
  • Heb je nog geen slimme meter? Dan vragen we je wel om je meterstanden door te geven. Ongeveer vier tot zes weken voordat je de jaarafrekening ontvangt, krijg je hier bericht over.

Meer over meterstanden doorgeven

Wat als de meterstanden op mijn jaar- of eindafrekening niet kloppen?

Kijk eerst naar het verschil tussen de juiste en onjuiste meterstanden. Is het meer dan deze hoeveelheden, dan is het een groot verschil:

  • 250 kWh stroom
  • 100 m³ gas
  • 2 Gj stadswarmte of -koude
  • 2 m³ warm tapwater

Wat we doen, ligt aan het verschil tussen de juiste en onjuiste meterstanden:

  • Is het verschil klein, dan verrekenen we dit bij je volgende jaarafrekening.
  • Is het verschil groot, geef dan de juiste meterstanden aan ons door. Dit doe je via het formulier Correctie meterstanden jaar- of eindafrekening. We berekenen dan de jaar- of eindafrekening opnieuw.

Meterstanden jaarafrekening aanpassen

Meer nuttige onderwerpen