De Vattenfall jaarafrekening geeft inzicht in je energie

We beloven je een begrijpelijke jaarafrekening zonder verrassingen. Daarom doen wij er alles aan om dit te voorkomen. Je ontvangt regelmatig een persoonlijk termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall, de Energie-app of via ons Seintje. Je weet altijd waar je voor betaalt. 

De Vattenfall jaarafrekening

Bekijk hieronder de video over onze Vattenfall jaarafrekening.

De jaarafrekening

Bekijk wat er in de jaarafrekening staat en hoe we verrassingen voorkomen.

Zo weet je wanneer je Vattenfall jaarafrekening komt

Door het woord jaarafrekening verwacht je misschien dat we die altijd per kalenderjaar sturen. Toch is het voor iedereen anders. De begindatum van je contract bepaalt wanneer je, twaalf maanden later, je jaarafrekening krijgt.

  • Ben je al klant?
    Ga naar Mijn Vattenfall/Jaarafrekening. Hier zie je meteen wanneer de jaarafrekening voor je klaar staat.
  • Ben je een nieuwe klant?
    Dan ontvang je de jaarafrekening Vattenfall ongeveer een jaar na de ingangsdatum van je contract.
  • Ben je verhuisd?
    Dan krijg je de jaarafrekening ongeveer een jaar na de sleuteloverdracht 

Meestgestelde vragen over de jaarafrekening

Wanneer krijg ik geld terug van Vattenfall?

Op je jaarrekening zie je of je geld terugkrijgt. En hoeveel. Dat staat dan binnen een week op je bankrekening.

Let op: het kan zijn dat je een lager bedrag teruggestort krijgt. Je had dan nog een openstaande rekening. Dit bedrag hebben we meteen verrekend. Bijvoorbeeld met je volgende termijnbedrag.

Wat wordt de uitkomst van de jaarafrekening?

In Mijn Vattenfall/Termijnbedrag zie je de verwachte uitkomst van je jaarafrekening. Tot ongeveer zes weken voordat je de jaarafrekening krijgt. Daarna niet meer, omdat we dan je jaarafrekening al aan het voorbereiden zijn.

 

Ik moet bijbetalen, kan dat in termijnen?

Heb je een bijbetaling van € 100,- of meer, dan kan de Vattenfall betalingsregeling een oplossing voor je zijn.

Deze betalingsregeling tref je eenvoudig zelf via Mijn Vattenfall:

  1. Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen
  2. Kies  'Betaal in termijnen'

Meer informatie over de betalingsregeling

 

Ik krijg geld terug, maar mijn termijnbedrag is verhoogd. Waarom is dat?

We berekenen je termijnbedrag bij elke jaarafrekening opnieuw. Natuurlijk kun je altijd zelf je termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall. Krijg je geld terug, maar verhogen we je termijnbedrag voor het komende jaar? Of moet je bijbetalen en verlagen we je termijnbedrag? We leggen dat graag uit.

Kan ik zelf mijn termijnbedrag aanpassen?

Bij elke jaarafrekening berekenen we zorgvuldig je nieuwe termijnbedrag. Vind je een ander termijnbedrag beter bij je passen? Wijzig je termijnbedrag dan eenvoudig zelf in de Energie-app of in Mijn Vattenfall.

Check je termijnbedrag regelmatig gedurende het jaar. Zo weet je of je termijnbedrag nog past bij je energieverbruik. Hiermee voorkom je verrassingen op de jaarafrekening.

 

Waar staat mijn Blijven Loont-korting?

Je Blijven Loont-korting vind je op twee plekken op je jaarafrekening. 

  1. Op het voorblad van je jaarafrekening
    Onder factuurnummer, factuurdatum, 'contracten bij ons'. Daar zie je achter "Uw Blijven Loont-korting" het kortingspercentage staan. 

  2. Op de pagina 'Uw energiekosten'
    Je ziet je Blijven Loont-korting onder het kopje ‘Stroom’. Om precies te zijn onder het tussenkopje 'variabele kosten stroom’. Daar zie je zowel het percentage als het bedrag van de korting op je jaarafrekening.

    Blijven Loont op de jaarrekening

 

Tip: vergelijk je verbruik met vorig jaar

Heb je een slimme meter en ons toestemming gegeven om je meterstanden uit te lezen? Vergelijk dan in de Energie-app je verbruik met dat van vorig jaar. Of met dezelfde maand vorig jaar.

Zo zie je in een oogopslag of je dit jaar meer of minder hebt verbruikt. 

 

Download de Energie-app

Andere veelgestelde vragen

Ik heb zonnepanelen, hoe zie ik dat terug op mijn jaarafrekening?

We verrekenen je jaarlijkse stroomafname met je jaarlijkse teruglevering. Dat noemen we ook wel salderen. Bij deze verrekening gaan we uit van dezelfde stroomtarieven die je aan ons betaalt. Dus voor elke kWh die je opwekt, krijg je dezelfde prijs per kWh terug. We verrekenen dit op je jaarrekening.

Wek je meer stroom op dan je afneemt? Dan ontvangt je over deze netto teruggeleverde stroom een vergoeding. Van 7 eurocent per kWh.


Meer informatie over salderen en terugleveren

Moet ik mijn meterstanden voor de jaarafrekening doorgeven?

Heb je een slimme meter dan is doorgeven niet nodig. We krijgen ze dan via je netbeheerder. 

Heb je nog een of meerdere normale meters? Dan vragen we je wel om meterstanden door te geven. Je krijgt hier vanzelf bericht van. Ongeveer vier tot zes weken voordat je de jaarafrekening ontvangt. 

Lees meer over meterstanden doorgeven

Waar staat de specificatie van de jaarafrekening?

De specificatie van je jaarafrekening vindt je op Mijn Vattenfall/jaarafrekening. 
Het document heet: ‘Tarievenspecificatie’ en staat als extra pdf onder de pdf van de jaarafrekening.

Kan ik een kopie jaarafrekening krijgen?

Zo maak je eenvoudig een kopie van de jaarafrekening:

  1. Ga naar Mijn Vattenfall/Jaarafrekening
  2. Download de pdf door op het icoon achter de jaarafrekening te klikken.
    > Onderaan (!) de pagina verschijnt de pdf.
  3. Open de pdf en sla het document op, of klik op het print icoon om uit te printen.
Hoe kan ik over mijn Vattenfall jaarafrekening contact opnemen?

Onze chatbot Nina kan je met veel vragen helpen. Type kort je vraag in het zoekvenster, bijvoorbeeld hoge jaarafrekening. Dan geeft Nina je stap voor stap antwoorden. Wil je alsnog contact, dan zorgt Nina ervoor dat je via Whatsapp je vraag aan onze klantenservice kunt stellen. En krijg je via deze chat antwoord van een van onze collega's.

Vergelijk geschatte standen met je huidige meterstanden

Het kan zijn dat we geen bruikbare standen hadden om je jaarafrekening mee te maken. Om deze toch op tijd bij je te bezorgen, hebben we dan je standen geschat. We adviseren je geschatte standen op je jaarafrekening te vergelijken met je huidige meterstanden.

  • Klein verschil
    Bij een klein verschil hoef je niets te doen. We verrekenen dit verschil op je volgende jaarafrekening.
  • Groot verschil
    Als het verschil tussen de standen echt groot is, ga dan naar vattenfall.nl/juiste-meterstanden. Vul daar je actuele meterstanden in. Je krijgt dan een nieuwe jaarafrekening van ons.

Hulp bij een hoge jaarafrekening

Maak gebruik van onze betalingsregeling als je meer dan € 100,- moet bij betalen. En bekijk de mogelijke oorzaken van een hoge jaarafrekening:

Hoge jaarafrekening