Als in een keer betalen niet lukt
Het kan gebeuren dat je je jaar- of eindafrekening niet in een keer kunt betalen. Een betalingsregeling of uitstel van betaling kan dan helpen.
Een onverwacht hoge jaarafrekening kan verschillende oorzaken hebben. Misschien heb je er nieuwe apparaten bij gekregen bijvoorbeeld. Of was het een koude winter en heb je de verwarming daardoor vaker aangezet. Met onze tips houd je grip op je jaarafrekening. Zo voorkom je een hoge jaarafrekening.
Elk jaar schatten we in hoeveel energie we verwachten dat je gaat verbruiken. Als we deze schatting hebben gemaakt, berekenen we je termijnbedrag. Als je meer energie verbruikt dan we vooraf hebben ingeschat, ligt je termijnbedrag dus te laag. Dat betekent dat je elke maand minder betaalt dan je verbruikt. Aan het eind van het jaar verrekenen we dat tekort in de jaarafrekening en betaal je bij. Als dat een klein bedrag is, is het waarschijnlijk niet zo’n probleem, maar een groot bedrag is een vervelende verrassing.
Met ons Seintje laten we je regelmatig weten of je nog goed zit. Je ontvangt een mailtje met een advies over je termijnbedrag. Ook in de Energie-app en in Mijn Vattenfall zie je eenvoudig of je termijnbedrag nog in de pas loopt met je verbruik.
Als je geen meterstanden doorgeeft, schatten we de standen. Dat doen we zo nauwkeurig mogelijk, maar soms zijn er verschillen. Dit zijn de twee manieren waarop er een verschil kan ontstaan op je jaarafrekening:
Als je verhuisd bent, kan het zijn dat je termijnbedrag nog niet is afgestemd op je nieuwe situatie. Je bent bijvoorbeeld groter gaan wonen, of misschien is je nieuwe huis minder goed geïsoleerd. Hierdoor verbruik je meer energie dan eerder.
Als je nieuw bij ons bent kennen we energieverbruik nog niet. We gebruiken dan het energieverbruik dat bekend is op je adres. Als dit verbruik lager lag dan dat van jouw huishouden, is je termijnbedrag te laag en ontstaat er een verschil op de jaarafrekening.
Het kan gebeuren dat je je jaar- of eindafrekening niet in een keer kunt betalen. Een betalingsregeling of uitstel van betaling kan dan helpen.
Letten op je verbruik is een eerste stap. Zo ontdek je bijvoorbeeld eerder wat zorgt voor meer verbruik. Vaak zijn er meerdere oorzaken die zorgen voor een hoge jaarafrekening. Met onze gratis Energie-app of in Mijn Vattenfall zie je precies wat je verbruik is.
Altijd een actueel termijnbedragadvies, zelf je termijnbedrag bijstellen of gegevens wijzigen. Een verhuizing doorgeven of inzicht in je facturen. Met de Energie-app regel je zelf je energiezaken wanneer het jou uitkomt.
Soms past je termijnbedrag niet goed meer bij je verbruik. Het is dan slim om het bedrag aan te passen. Zo voorkom je verrassingen op je jaarafrekening. Met ons Seintje laten we je regelmatig weten of je nog goed zit. Je ontvangt een mailtje met een advies over je termijnbedrag. Ook in de Energie-app en in Mijn Vattenfall zie je eenvoudig of je termijnbedrag nog in de pas loopt met je verbruik.
Door een tijdige waarschuwing hebben wij ons maandbedrag kunnen aanpassen en nu bij de jaarafrekening krijgen we wat terug. Heel plezierig zo.
Bedankt!
Onze slimme bespaartips helpen je niet alleen om je huis energiezuiniger te maken, je bespaart ook op je energiekosten. Doe onze Duurzaam Wonen Check of boek een Energiescan. Ze zijn gratis en je weet meteen waar je bespaarkansen liggen.