We zijn begonnen bij onszelf
Als één van de grootste Nederlandse energiebedrijven voelen we de urgentie om onze CO2-uitstoot flink terug te dringen. Wij zetten ons dan ook in voor een toekomst waarin we voor onze energie minder afhankelijk zijn van het gebruik van fossiele brandstoffen. Bekijk hoe we, om dit te bereiken, bij onszelf zijn begonnen.
Het opwekken van stroom
Dit hebben we al bereikt (2017 - 2024)
- We wekken in Nederland geen energie meer op met steenkool. We sloten de kolencentrale Hemweg 8 in Amsterdam in 2019. Daarmee verminderden we de CO2-uitstoot met ongeveer 2,6 Mton op jaarbasis.
- We openden windparken op land: Prinses Ariane, Klaverspoor, Moerdijk, Haringvliet-Zuid en Hollandse Kust Zuid.
- We openden nieuwe zonneparken: Diemen, Haringvliet-Zuid, Hemweg, Kooypunt, Velsen en Symbizon.
In onze stroometiketten kan je zien hoe al onze stroom wordt opgewekt.
Onze CO2-uitstoot bij het opwekken van stroom (in Mton)
Stand per 31-12-2024
Dit willen we nog gaan doen
- We willen wind- en zonneparken blijven ontwikkelen. Zo hebben we in 2024 de veiling van IJmuiden Ver Beta (Zeevonk) gewonnen, dus mogen wij opnieuw één van de grootste windparken op de Noordzee gaan bouwen.
- Onze centrales in Velsen en IJmond zijn essentieel voor Tata Steel om een transitie te maken naar de productie van fossielvrij staal. Op termijn is Tata de meest logische eigenaar van de centrales. Wij gaan in de berekening uit van een overdracht in het jaar 2027. In de berekeningen over de periode van 2017 tot nu is de CO2-uitstoot van de centrales in Velsen en IJmond nu nog meegenomen. We zullen dit met terugwerkende kracht corrigeren zodra wij geen eigenaar meer zijn.
- We gaan minder uren draaien met onze centrales Hemweg 9, Diemen 33 en 34. Ten opzichte van 2024 draaien we 25-30% minder uren in 2030 en 70-75% minder in 2035. Daarnaast onderzoeken we of we in deze centrales aardgas kunnen vervangen door een fossielvrije brandstof, zoals hernieuwbare waterstof.
Hoe al onze stroom wordt opgewekt
Het stroometiket voor Consumenten & MKB
Bij Vattenfall Nederland Consumenten & MKB is 100% van de stroom opgewekt uit duurzame energiebronnen in Nederland.
Het stroometiket voor de Zakelijke Markt
Bij Vattenfall Nederland Zakelijke Markt is bijna 67% van de stroom opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen in Nederland.
Stadswarmte via onze warmtenetten
Dit hebben we al bereikt (2017 - 2023)
- Op onze locatie in Diemen hebben we twee gascentrales die zowel elektriciteit als warmte produceren. Daarbij maken we gebruik van een warmtebuffer. Wanneer de centrales aan moeten om aan de vraag naar stroom te kunnen voldoen, wordt de warmte opgeslagen in de warmtebuffer. Wanneer het hard waait of de zon schijnt en er voldoende fossielvrije stroom is, hoeven we geen aardgas te stoken en kan de in de warmtebuffer opgeslagen warmte gebruikt worden in het warmtenet.
- We hebben de CO2-uitstoot in deze periode nog beperkt kunnen verminderen.
Onze CO2-uitstoot bij stadswarmte via onze warmtenetten (in Mton)
Stand per 31-12-2024
Dit willen we nog gaan doen
- We verminderen de productie van warmte in elektriciteitscentrales en zorgen voor alternatieve warmtebronnen, zoals aardwarmte en aquathermie.
- We bouwen in Diemen een e-boiler. Deze installatie zet stroom uit fossielvrije bronnen om in warmte. De e-boiler zorgt ervoor dat deze stroom nuttig gebruikt kan worden op momenten dat er een overschot is. Dit draagt bij aan de stabiliteit van het stroomnet.
- We werken aan toevoeging van restwarmte uit datacentra aan onze warmtenetten in Amsterdam, Diemen en Leiden.
- We werken samen met partners aan de toepassing van aardwarmte als warmtebron in Lelystad, Diemen, Arnhem en Almere. Het is ons voornemen om deze bronnen in de toekomst aan te sluiten op onze warmtenetten.
- In Leiden gaan we warmte terugwinnen bij de zuivering van rioolwater. Deze toepassing van aquathermie is op dit moment in ontwikkeling.
We verlagen ook de CO2-uitstoot van de toeleveringsketen
Bij het verlagen van de CO2-uitstoot door het opwekken van stroom, stadswarmte en onze bedrijfsvoering, telt ook onze toeleveringsketen mee. De CO2-uitstoot hiervan maakt onderdeel uit van scope 3 en bestaat uit de uitstoot door:
- De productie van materialen die worden gebruikt voor de opwekking van hernieuwbare energie. Zoals staal dat nodig is voor de bouw van een windpark.
- Het winnen van aardgas. Samen met leveranciers, partners, sectoren en overheden werken we eraan om de CO2-uitstoot in de hele keten te verminderen. Daarvoor hebben we ons onder meer verbonden aan de Steel Zero en First Movers Coalition.
- De productie van materialen die worden gebruikt voor de bouw van warmtenetwerken en de (aansluiting van) warmtebronnen. Op dit moment is er geen informatie beschikbaar over de CO2-uitstoot van deze leveranciers.
- De productie van warmte uit bedrijfsprocessen van derden.
- De productie van aardgas.
Verder nemen we in elk contract met een leverancier eisen op over duurzaamheid en het recyclen van afval. We streven hierbij naar een vermindering van de CO2-uitstoot van 50% bij de inkoop van producten en diensten in 2030.
Onze bedrijfsvoering in Nederland
Dit hebben we al bereikt (2017 - 2024)
- Tussen 2017 en 2024 is onze CO2-uitstoot door vliegreizen met 21% verminderd.
- We zijn overgestapt op elektrische leaseauto's. Op dit moment rijdt 78% van de personenauto’s elektrisch en 19% rijdt hybride.
- We hebben woon-werkverkeer per trein aangemoedigd. In 2024 reisde ten minste 44% van onze medewerkers met het OV naar het werk.
Onze CO2-uitstoot bij onze bedrijfsvoering in Nederland (in kton)
Stand per 31-12-2024
Dit willen we nog gaan doen
- We streven ernaar dat ons hele bedrijfswagenpark in 2030 voor 100% uit elektrische of hybride wagens bestaat. In 2040 is ons wagenpark volledig elektrisch.
- We willen in 2030 alleen nog 100% fossielvrije stroom gebruiken voor onze kantoorgebouwen.
- We zorgen ervoor dat in 2030 de hoeveelheid bedrijfsafval uit onze (kantoor) gebouwen met 30% is afgenomen ten opzichte van 2017. Van het overgebleven afval streven we ernaar dat 85% herbruikbaar is. We gebruiken geen plastic wegwerpbekers en -voedselverpakkingen meer.
- We verminderen het aantal zakelijke reizen. En als ze toch nodig zijn stimuleren we het gebruik van de trein in plaats van het vliegtuig.