1. Thuis
  2. Klantenservice
  3. Alles over je dynamische contract

Alles over je dynamische contract

Een dynamisch contract werkt anders dan een variabel of vast contract. Naast de wisselende tarieven, verschillen ook andere dingen. Vind hier hoe het bijvoorbeeld gaat met je termijnbedrag, meterstanden en jaarafrekening.

Actuele tarieven

Je vindt je actuele dynamische tarieven op deze pagina, in Mijn Vattenfall en de Energie-app. Daar vind je ook je verbruik en eventuele teruglevering van stroom.

Stroomprijs onder 0

De tarieven voor FlexPrijsStroom kunnen in bepaalde uren onder € 0,00 zakken. Dit wordt veroorzaakt door een negatieve beursprijs voor stroom. In die uren is er te veel aanbod is en te weinig vraag.

Wanneer het tarief negatief is, ontvang je geld voor de stroom die je verbruikt. Maar lever je tijdens deze uren stroom terug, dan betaal je voor je teruglevering het tarief.

Bij je jaarafrekening wordt je teruglevering eerst in waarde gesaldeerd met de leveringswaarde: zie ook waardesaldering.

Goed om te weten over je dynamische contract

Stroomprijs per uur, gasprijs per dag 

Voor stroom betaal je elk uur een ander tarief. Voor gas wijzigt het tarief elke dag. Je gastarief gaat om 6 uur 's ochtends in en geldt tot de volgende ochtend 6 uur.

Elke dag zijn ongeveer om 3 uur ’s middags de stroomtarieven van de volgende dag bekend. Voor de gastarieven is dit rond 12 uur 's nachts.

Je termijnbedrag verandert elke maand

Elke maand passen we je termijnbedrag aan. We kijken naar de prijsverwachting en hoeveel energie je waarschijnlijk gaat verbruiken. Je vindt je termijnbedrag in Mijn Vattenfall en onze app.

We doen dit omdat dynamische prijzen kunnen schommelen. Zo voorkomen we verrassingen op je jaarafrekening.

Ga slim met je energieverbruik om

Benut de laagste prijzen met je dynamische energiecontract. Laat bijvoorbeeld je wasmachine draaien op het tijdstip dat de stroomprijs laag is. En gaat de gasprijs morgen omhoog, zet dan de verwarming lager en kies voor een extra deken.

Ga slim met je verbruik om en bespaar op je energiekosten.

Automatisch uitlezen slimme meter

Voor een dynamisch contract heb je een slimme meter nodig. Ook is het vereist dat je toestemming geeft:

  • Aan ons, om je meterstanden dagelijks en per kwartier uit te lezen.
  • Aan je netbeheerder, om bij FlexPrijsStroom je meterstanden op afstand uit te kunnen lezen.

We gebruiken je meterstanden om je verbruik af te rekenen tegen de tarieven op dat moment. Trek je je toestemming in, dan moeten we je contract helaas ontbinden.

Energie-app: altijd inzicht in de actuele tarieven

Met onze Energie-app heb je altijd en overal inzicht in de actuele dynamische tarieven. Hierin zie je wanneer de tarieven laag zijn, zodat je je verbruik erop kunt afstemmen.

Download de app

FlexPrijsStroom en stroom terugleveren

Een dynamisch energiecontract is ongunstig wanneer je veel stroom teruglevert. Dit komt doordat je meestal teruglevert op momenten dat de tarieven laag liggen. Je teruggeleverde zonne-energie kan met een dynamisch stroomcontract minder opleveren dan met een vast of variabel contract.

FlexPrijsStroom en starten met terugleveren

Het kan zijn dat je begint met stroom terugleveren terwijl je FlexPrijsStroom hebt. Dan verrekenen we je teruglevering met je verbruik op je jaarafrekening, net als bij een variabel of vast stroomcontract. Salderen werkt alleen wel anders: we passen dan waardesaldering toe.

Waardesaldering

Waardesaldering bestaat uit vier stappen:

  1. Eerst vermenigvuldigen we voor elk uur je teruglevering met de uurprijs per kWh.
  2. Dan vermenigvuldigen we voor elk uur je verbruik met de uurprijs per kWh.
  3. Daarna verrekenen we deze twee bedragen voor elk uur met elkaar.
  4. Ten slotte tellen we de uitkomsten van alle uren bij elkaar op.

Terugleververgoeding

Lever je meer kWh stroom terug dan je verbruikt? Dan ontvang je een terugleververgoeding voor de kWh stroom die je méér hebt teruggeleverd. Deze is gelijk aan de beursprijs die geldt in het uur dat je teruglevert. De terugleververgoeding is exclusief overheidsheffingen, inkoopvergoeding en btw. Wel kan het zijn dat je een verkoopvergoeding per kWh betaalt.

 

Ik lever stroom terug. Wat gebeurt er als ik FlexPrijsStroom afsluit?

Lever je stroom terug, maar sluit je FlexPrijsStroom toch af? Dan ontbinden we je contract voor FlexPrijsStroom en FlexPrijsGas. Neem je al energie bij ons af, dan zetten we dat contract voort.

Waarom kan ik FlexPrijsStroom niet afsluiten, als ik stroom teruglever?

FlexPrijsStroom is niet beschikbaar bij teruglevering vanwege het verschil in salderingsmethodes bij verschillende contractvormen. Dynamische contracten werken met waardesaldering. Vaste en variabele contracten werken met volumesaldering. Het combineren van deze twee salderingsmethodes binnen één verbruiksjaar is complex en willen we zo veel mogelijk voorkomen. Daarom is het afsluiten van FlexPrijsStroom met teruglevering niet mogelijk.

Zo haal je het meeste uit FlexPrijsStroom

  1. Download de Energie-app voor de actuele tarieven.

  2. Check wanneer de gastarieven en stroomtarieven laag zijn.

  3. Zet je wasmachine en andere stroomapparaten aan op het tijdstip dat de stroomprijs het laagst is.

  4. Gaat de gasprijs morgen omhoog, zet dan de verwarming lager en kies voor een extra deken op de bank. 

  5. Bespaar geld door op deze manier slim met je energieverbruik om te gaan.

Jaarafrekening dynamisch contract

De jaarafrekening bij een dynamisch contract verschilt nauwelijks van een vast of variabel contract. Dit is wel anders:

  • Bij je verbruik zie je drie cijfers achter de komma bij FlexPrijsStroom en FlexPrijsGas. Bijvoorbeeld 246,405 m3 of 1.891,321 kWh.
  • De tarievenspecificatie. Bij een dynamisch contract kan je alle beursprijzen (stroom per uur en gas per dag) met de inkoopvergoeding en eventuele verkoopvergoeding downloaden via Mijn Vattenfall en de Energie-app.

Gedeeltelijk dynamisch contract op jaarafrekening

Je kunt gedurende het jaar zowel een periode FlexPrijsStroom als een periode een variabel of vast stroomcontract bij ons hebben. Op je jaarafrekening staat 'Stroom Interval' bij je meterstanden bij de start van je dynamische contract. Dit is je dalverbruik en normaalverbruik bij elkaar opgeteld.

Dynamische prijzen en je termijnbedrag

Bij een dynamisch contract kan je zelf niet je termijnbedrag aanpassen. Dit doen wij elke maand voor je. We schatten hierbij twee dingen in: wat de prijzen gaan doen en hoeveel energie je gaat verbruiken.

Omdat dynamische prijzen kunnen schommelen, voorkomen we op deze manier verrassingen op je jaarafrekening. Je vindt je termijnbedrag in Mijn Vattenfall en de Energie-app:

  • Bij stijgende tarieven of een hoger verbruik gaat je termijnbedrag meestal omhoog.
  • Bij dalende tarieven of een lager verbruik gaat je termijnbedrag over het algemeen omlaag.

Verder werkt het termijnbedrag hetzelfde als bij een vast of variabel contract. Het termijnbedrag is altijd een voorschot op de energiekosten die je in een jaar maakt.

Vragen over dynamische tarieven

Waar staan de dynamische tarieven?

De actuele dynamische tarieven van FlexPrijsStroom en FlexPrijsGas vind je in Mijn Vattenfall, de Energie-app en op onze website. Ook staan hier de dynamische tarieven van eerdere dagen.

Waaruit bestaan dynamische tarieven?

Dit verschilt voor stroom en gas.

Je tarief voor FlexPrijsStroom bestaat uit deze onderdelen:

  • Beursprijs (EPEX Day Ahead Index)
  • Inkoopvergoeding
  • Overheidsheffingen
  • Verkoopvergoeding (bij teruglevering)
  • btw

Je tarief voor FlexPrijsGas bestaat uit deze onderdelen:

  • Beursprijs (EEX End of Day Index)
  • Inkoopvergoeding
  • Overheidsheffingen
  • btw
Wat is de inkoopvergoeding?

Naast de beursprijs betaal je bij je dynamische contract ook een inkoopvergoeding. Bij FlexPrijsStroom is dit per kWh stroom, bij FlexPrijsGas per m3 gas. Je betaalt de inkoopvergoeding voor de dekking van kosten, risico’s en winstbijdrage. In de productvoorwaarden lees je er meer over.  

We kunnen de hoogte van de inkoopvergoeding maximaal vier keer per kalenderjaar wijzigen. Dit laten we tijdig weten. 

Wat is de verkoopvergoeding bij FlexPrijsStroom?

Je betaalt een verkoopvergoeding per kWh als je op je jaarafrekening meer kWh stroom hebt teruggeleverd dan verbruikt. De verkoopvergoeding bestaat uit de kosten die we maken voor de verkoop en afhandeling van stroom op de energiemarkt. 

We kunnen de hoogte van de verkoopvergoeding maximaal vier keer per kalenderjaar wijzigen. Dit laten tijdig weten. 

Op welke groothandelsbeurs zijn de prijzen gebaseerd?

Het tarief van FlexPrijsStroom beweegt ieder uur mee op basis van de beursprijs voor elektriciteit (EPEX Day Ahead Index).

Het tarief van FlexPrijsGas beweegt iedere dag mee op basis van de beursprijs voor gas (EEX End of Day Index).

Je dynamische contract opzeggen

FlexPrijsStroom en FlexPrijsGas zijn dynamische energiecontracten voor onbepaalde tijd. Je kunt deze contracten opzeggen wanneer je wilt. De opzegtermijn bedraagt 30 kalenderdagen.  

Bekijk hoe je opzegt

Dynamisch contract en meterstanden

Wat als mijn slimme meter het niet doet?

Als we je meterstanden niet kunnen uitlezen, berekenen we de ontbrekende meterstanden. Dit doen we tot maximaal twee weken.

Is je meter langer dan twee weken niet uitleesbaar, dan beëindigen we je dynamische contract. Ook zetten we je dan automatisch over naar een ander contract. Voor stroom is dit Groen uit Nederland voor onbepaalde tijd, voor gas is dit Gas voor onbepaalde tijd. Je betaalt dan het variabele tarief van dat moment.

Wat gebeurt er als ik mijn toestemming voor uitlezen slimme meter intrek?

Trek je je toestemming in, dan beëindigen we je dynamische contract. Ook zetten we je dan automatisch over naar een ander contract. Voor stroom is dit Groen uit Nederland voor onbepaalde tijd, voor gas is dit Gas voor onbepaalde tijd. Je betaalt dan het variabele tarief van dat moment.

Waarom moet ik toestemming geven tot het uitlezen van mijn slimme meter?

Voor de prijsberekening van je dynamische energie is het nodig dat we je verbruik nauwkeurig bepalen. De leveringsprijs wijzigt immers elk kwartier voor stroom en elke dag voor gas.

Voor het vaststellen van je bijbehorende verbruik, hebben we de meterstanden van je slimme meter nodig. Bij stroom zijn dat de meterstanden per kwartier, bij gas de meterstanden per uur.

We hebben je toestemming nodig om je slimme meter uit te mogen lezen. Daarnaast heeft de netbeheerder je toestemming nodig, zodat ook de inkoop juist kan worden afgerekend. Hiervoor verwerkt je netbeheerder de meterstanden. Ook geef je toestemming aan je netbeheerder om je verbruik per kwartier en meterstanden per de eerste van de maand geanonimiseerd te verwerken in een maandrapportage, en om deze maandrapportage te verstrekken aan alle marktpartijen.

Bekijk ook