1. Thuis
  2. Zonnepanelen
  3. Salderen en terugleveren

Salderen en terugleveren met zonnepanelen

Zonne-energie die je met je zonnepanelen opwekt, mag je salderen. Dan streep je het weg tegen stroom die je op een ander moment verbruikt. Lees hier hoe het precies werkt, en waarom er nu discussie over is.

Salderen en terugleveren, zo zit het

  • Op sommige dagen wekken je zonnepanelen meer stroom op dan je zelf nodig hebt. Als je op een zonnige dag op je werk zit bijvoorbeeld. Of wanneer je op vakantie bent. Je bent dan niet thuis, dus het licht staat uit, de was draait niet, maar je panelen wekken wel stroom op. Stroom die je nu opwekt en niet direct gebruikt, gaat terug het stroomnet in.

    's Avonds en in de winter neem je juist stroom af van het net. Als je thuiskomt van het werk, ga je meestal koken, zet je de vaatwasser aan en wie weet draai je ook nog snel een wasje. Maar dit zijn juist de momenten dat je panelen weinig tot geen stroom opwekken. Zie je kans om op een zonnige dag (met een timer of startuitstel op je wasmachine) overdag je apparaten aan te zetten? Dan verbruik je de stroom van je zonnepanelen. En je helpt ook nog het stroomnet te ontlasten.

    Om het investeren in zonnepanelen aantrekkelijker te maken is in 2004 de salderingsregeling ingevoerd. De terugverdientijd van zonnepanelen was op dat moment lang waardoor maar weinig consumenten kozen om te investeren in zonnepanelen. Inmiddels is de terugverdientijd flink korter door lagere aanschafkosten en efficiëntere zonnepanelen.

  • Eéns per jaar verrekenen we de zonne-energie die je teruglevert aan het net met de stroom die je afnam. Dit heet salderen. Het resultaat van de saldering vind je terug op je jaarafrekening. Er zit wel een maximum aan de hoeveelheid stroom je kan salderen (je kan niet onbeperkt salderen). Lever je op jaarbasis meer stroom terug dan je verbruikt, dan blijft er een deel over dat je niet kan verrekenen. Voor dit deel ontvang je een terugleververgoeding. Bekijk de rekenvoorbeelden hoe het precies werkt.

    Wat gebeurt er als je normaal én daltarief hebt?
    We salderen op je jaarafrekening in een vaste volgorde:

    1. Eerst salderen we je verbruik en teruglevering op normaal tarief.
    2. Daarna salderen we je verbruik en teruglevering op het dal tarief.
    3. Leverde je meer terug op daltarief dan je in daluren verbruikte? Dan strepen we dit overschot weg tegen je verbruik op normaal tarief, als dat mogelijk is.

    We salderen dus zoveel mogelijk op normaal tarief. Blijft er op beide tarieven nog verbruik over, dan brengen we dat bij je in rekening. Blijft er op zowel normaal als dal tarief teruglevering over? Dan krijg je hiervoor een terugleververgoeding. Deze vind je in Mijn Vattenfall onder Correspondentie.

    De teruggeleverde stroom wordt verrekend op je jaarafrekening

    Je teruggeleverde stroom verrekenen wij op je jaarafrekening. Dit gebeurt vanaf het moment dat je netbeheerder aan ons doorgeeft dat je zonnepanelensysteem is aangemeld. Je krijgt van ons een brief wanneer wij dit bericht van de netbeheerder hebben ontvangen.

  • Salderen is voor zonnepaneelbezitters zeer voordelig. Maar er zit ook een andere kant aan. Niet alleen voor ons, als energiebedrijf, maar ook voor klanten zonder zonnepanelen. De kosten verbonden aan het terugleveren van energie zijn namelijk flink toegenomen, ook wel profilering- en onbalanskosten genoemd. Deze kosten worden door veel energieleveranciers doorberekend in de stroomprijs voor iedereen. Dus voor klanten met én zonder zonnepanelen (bron: Milieu Centraal). De vraag is of dit niet anders verdeeld kan worden over de klanten.

    Er wordt gediscussieerd of de huidige salderingsregeling anders moet, gezien de extra kosten door de groei van zonnepanelen. Onderzoek van het ACM toont aan dat er inderdaad extra kosten zijn, door hogere inkoop- en onbalanskosten, en de kosten van de salderingsregeling.

    Wat betekent dit?

    Steeds meer leveranciers gaan deze meerkosten doorberekenen aan klanten met zonnepanelen. Ook wel: terugleverkosten. Hiermee betaal je als zonnepaneelbezitter een bedrag aan de energieleverancier voor het terugleveren van stroom (bron: Milieu Centraal). Ook Vattenfall gaat vanaf 1 juli vaste terugleverkosten in rekening brengen bij klanten met zonnepanelen. Lees hier meer over waarom we dit gaan doen, hoe het precies werkt en wat het betekent voor jou.

  • Naast salderen, hebben we ook de terugleververgoeding. Maar wat houdt dit precies in? Als je over een heel jaar meer zonnestroom teruglevert dan je van het net afneemt, lever je netto terug. Je krijg dan over die extra stroom een terugleververgoeding. Hoe hoog die vergoeding is staat in je contract en vind je in Mijn Vattenfall onder Correspondentie.

    Belangrijk om te weten:

    • Je krijgt alleen een terugleververgoeding over het deel dat je extra teruglevert na saldering. Of je netto teruglevert en wat je vergoeding wordt, weet je pas bij je jaarafrekening.
    • Het resultaat van saldering en de hoogte van een eventuele terugleververgoeding vind je terug op je jaarafrekening.

    Veel huishoudens wekken niet meer op dan ze verbruiken. De kans is dus groot dat de terugleververgoeding niet voor jou geldt.

    • Salderen is mogelijk als je een aansluiting hebt van maximaal 3x80 Ampère. Dit geldt voor de meeste huishoudens en veel kleine bedrijven.
    • Het aanmelden van je zonnepanelensysteem kan je zelf doen via energieleveren.nl. Hiermee versnel je het registratieproces bij je netbeheerder en Vattenfall. Wij kunnen je dus beter helpen bij eventuele vragen en zorgen ervoor dat we het administratief verwerken van je opgewekte stroom vast regelen. Het aanmelden van je zonnepanelen is verplicht.

Nog steeds een slimme investering

De drie redenen, lees meer

Salderen en terugleveren: 3 rekenvoorbeelden

Laten we dit allemaal nog eens uitleggen met wat rekenvoorbeelden. We laten zien wanneer je moet bijbetalen, niets hoeft te betalen voor je kWh's of een terugleververgoeding ontvangt.

1. Na saldering moet je bijbetalen

We verrekenen je eigen opwek met de stroom die wij je leveren op momenten dat je niks opwekt ('s nachts bijvoorbeeld). Als aan het einde van het jaar blijkt dat je meer stroom van ons hebt afgenomen dan andersom, dan betaal je nog een restbedrag aan ons. Hier zie je een rekenvoorbeeld:

Voorbeeld (jaarverbruik)

 

Afgenomen stroom (kWh)*

3.500 kWh

Teruggeleverde stroom (kWh)

3.000 kWh

Netto afgenomen stroom (kWh)

500 kWh

Je betaalt aan Vattenfall

500 kWh x € 0,30* = € 150,-

*Dit is een voorbeeld stroomprijs. In Mijn Vattenfall onder Mijn Contract zie je precies welke stroomprijs je betaalt. 

In dit rekenvoorbeeld hebben we geen rekening gehouden met de vaste terugleverkosten. Bekijk hier de schalen.

2. Na saldering betaal je niks

Je levert over het hele jaar net zoveel stroom aan Vattenfall als Vattenfall aan jou. Je teruglevering wordt dan volledig gesaldeerd met onze levering aan jou. Je betaalt op jaarbasis niets voor je stroom. Hier zie je een rekenvoorbeeld:

Voorbeeld (jaarverbruik)

 

Afgenomen stroom (kWh)*

2.500 kWh

Teruggeleverde stroom (kWh)

2.500 kWh

Netto teruggeleverde stroom (kWh)

0 kWh

Je betaalt aan Vattenfall

0 kWh = € 0,-

*Dit is een voorbeeld stroomprijs. In Mijn Vattenfall onder Mijn Contract zie je precies welke stroomprijs je betaalt. 

In dit rekenvoorbeeld hebben we geen rekening gehouden met de vaste terugleverkosten. Bekijk hier de schalen.

3. Na saldering krijg je een terugleververgoeding

Je levert meer stroom aan het net dan Vattenfall aan jou. Je teruglevering wordt dan volledig gesaldeerd met onze levering aan jou. Je ontvangt bovendien een vergoeding voor het deel dat je meer teruglevert.

Voorbeeld (jaargebruik)

 

Afgenomen stroom (kWh)

3.000 kWh

Teruggeleverde stroom (kWh)

4.000 kWh

Netto teruggeleverde stroom (kWh)

1.000 kWh

Je krijgt terug van Vattenfall

1.000 kWh x € 0,045* = € 45,-

*Dit bedrag is een voorbeeld. De hoogte van de terugleververgoeding hangt af van je contract. Hoeveel je na saldering ontvangt per kWh stroom die je teruglevert, staat in je contractbevestiging en in Mijn Vattenfall onder Correspondentie.

In dit rekenvoorbeeld hebben we geen rekening gehouden met de vaste terugleverkosten. Bekijk hier de schalen.

Wat levert je dak op?

Check of je dak geschikt is voor zonnepanelen en hoeveel je per maand kan besparen. Onze Dakcheck geeft een schatting op basis van je adres en energieverbruik. Ziet het er goed uit? Vraag dan meteen gratis een vrijblijvende offerte aan.

Doe de Dakcheck

Veelgestelde vragen over salderen en terugleveren

Wat is salderen?

Stroom die je niet zelf gebruikt maar teruglevert aan het net, mag je salderen. Dat betekent dat je het wegstreept tegen je verbruik. Je ontvangt dus dezelfde prijs als je betaalt.

Wat is het verschil tussen terugleververgoeding en terugleverkosten?

Bij de terugleververgoeding ontvang je een vergoeding als je meer stroom teruglevert aan het net dan je verbruikt.

Bij terugleverkosten worden kosten in levering gebracht als je stroom teruglevert aan het net. De kosten hangen af van hoeveel stroom je teruglevert per jaar.

Wat zijn onbalanskosten?

Kosten die we betalen als vraag en aanbod anders zijn dan verwacht. Als er door onze klanten meer stroom is teruggeleverd of afgenomen dan voorspeld, betalen we hiervoor kosten aan de netbeheerder, omdat er gascentrales of windparken moeten worden af- of bijgeschakeld.

Wat zijn profileringskosten?

De energie die verbruikt mag je wegstrepen tegen de energie die je teruglevert. Dit heet salderen. De energie die je teruglevert is alleen minder waard. Als je teruglevert is er namelijk vaak een overschot waardoor de prijs laag is. Op het moment dat je stroom verbruikt van het net ligt de prijs hoger. Het verschil is voor rekening van je leverancier. Dit noemen we profileringskosten.

Wat zijn vaste terugleverkosten?

Kosten die wij in rekening brengen als je stroom teruglevert aan het net. Aan de hand van je teruglevering bepalen we op je afrekening in welke schaal je valt. Bij elke schaal hoort een vast bedrag.

Lees meer over vaste terugleverkosten

Lees meer over zonnepanelen