1. Grootzakelijk
  2. Zakelijk elektrisch rijden

Grote en kleine laadoplossingen voor zakelijk elektrisch rijden

Vattenfall biedt grote en kleine laadoplossingen aan voor particulieren, bedrijven en overheden. U kunt voor zakelijk elektrisch rijden en alle soorten laadoplossingen bij ons terecht: van individuele laadstations tot grote series van aaneengesloten stations. Ook is het mogelijk de gehele laadinfrastructuur bij ons onder te brengen. Met onze Power-as-a-service bieden wij u een complete end-to-end service wanneer u overstapt naar een batterij-aangedreven wagenpark.

Zakelijk elektrisch rijden is volop in ontwikkeling

Green Deal Elektrisch Vervoer

Het aantal elektrische auto’s in Nederland neemt snel toe. Eind 2016 werd de 100.000e elektrische personenauto geregistreerd. Inmiddels zijn er bijna 350.000 elektrische personenauto's in ons land geregistreerd, waarmee het aandeel 'elektrisch' in ons land op 3,73 procent uitkomt.

En de ontwikkelingen in elektrisch vervoer gaan door. Het doel van de Green Deal Elektrisch Vervoer (18 partijen waaronder de ANWB, Bovag en Rijksoverheid) is alle acties op het terrein van elektrisch vervoer te bundelen en daarmee de elektrificatie van het (weg)verkeer te versnellen. Er moeten steeds meer volledig elektrisch auto’s worden verkocht. Voor 2020 was de doelstelling 10%, voor 2025 is dat 15% van het totaal aantal verkochte auto’s. Een groot deel van die groei zal komen van zakelijk gebruikte auto’s.

Proeftuin Slimme laadpleinen

Door de ambitie om de elektrificatie van het (weg)verkeer te versnellen ontstaat er een grote behoefte aan oplaadpunten. Eén van de manieren om deze laadbehoefte snel en efficiënt te realiseren is het aanleggen van laadpleinen.

Met de Proeftuin Slimme Laadpleinen worden er op 46 plekken door het hele land (in 19 gemeenten) laadpleinen gerealiseerd. Kennisdeling is een belangrijk uitgangspunt van een proeftuin. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil met subsidies voor proeftuinen bereiken dat de laadtechniek verder wordt ontwikkeld en aantrekkelijk wordt gemaakt voor alle deelnemende partijen. Deelnemende gemeenten kunnen van elkaar leren door de opgedane kennis openbaar te maken, zodat ook alle andere gemeenten in Nederland ervan kunnen profiteren. Het project eindigt eind 2022.

Voor alle soorten laadoplossingen

De ontwikkelingen rondom zakelijk elektrisch rijden zijn continu gaande. U kunt voor alle soorten laadoplossingen bij ons terecht: van individuele laadstations tot de volledige installatie en administratie van uw laadinfrastructuur.

Wij adviseren u over welke oplossing het best bij uw bedrijf past. U bepaalt zelf wie de elektrische auto gratis bij u mag opladen en wie betaalt. Uw klanten laden eenvoudig op met een laadpas, laadlade of app van InCharge. Wij handelen de betaling af en u behoudt de winst.

We zitten dagelijks aan tafel met ondernemers om samen met hen de best passende laadoplossing te bepalen. Maar ook om misvattingen uit de wereld te helpen.

Bekijk de 3 misvattingen over laadpalen:

U heeft een grotere netaansluiting nodig en dat kost enorm veel geld

Al die auto’s die stroom staan te slurpen – daarvoor moet wel een flinke aansluiting nodig zijn. Niets is minder waar: er zijn verschillende manieren waarop u slim kunt omgaan met de beschikbare stroom. Zo zorgt dynamisch laden ervoor dat er afwisselend geladen wordt. Als de vraag groot is, laden auto’s automatisch tijdelijk iets minder snel, of worden ze afwisselend kort in de wacht geplaatst. Zo is uw huidige vermogen vaak voldoende en verzwaring niet nodig.

Er dient zich bovendien een nieuwe oplossing aan, waarbij een batterij wordt gebruikt om zelf opgewekte zonne-energie tijdelijk op te slaan. Wanneer de prijs in de markt hoog is, kunt u elektriciteit terugleveren aan het energiebedrijf. Is de prijs laag of zijn er veel auto’s aan het laden? Dan gebruikt u de stroom voor de laadpunten. De investering in een grotere aansluiting is daarom niet nodig.

Laadpunten kosten alleen maar geld en leveren weinig op

Laadpunten zijn er al vanaf € 659 (exclusief btw). Een kleine investering als u kijkt naar de voordelen, zoals gastvrijheid voor uw gasten en medewerkers. Daarbij komt dat u per geladen kilowattuur een vaste vergoeding voor het gebruik van uw laadpunt ontvangt. Gemiddeld gezien verdient u hiermee het laadpunt binnen vijf jaar terug.

Het is een gedoe om zo’n laadpaal aan te laten leggen

Dat is niet het geval wanneer u kiest voor een partij die alles voor u regelt: hierdoor wordt het slechts een kwestie van aanvragen, schouwen en plaatsen. De periode van aanvraag tot plaatsing duurt vaak zo’n twee tot vier weken. Een laadpunt is in een dag geplaatst, dus u heeft er op uw locatie weinig last van.

Voordeel halen uit uw eigen laadpunten

Verdienen aan laadpalen

Een aantal laadpunten bij uw bedrijf geeft u een duurzame en gastvrije uitstraling. Maar ook financieel gezien is investeren in laadpalen een goed idee. De investering verdient zich namelijk redelijk snel terug. De gebruiker van het laadpunt betaalt via zijn of haar pasje een bedrag per kWh, dat een aantal cent boven de werkelijke kosten ligt.

Op dit moment kost het nog vijf à zes jaar om de investering terug te verdienen, maar de steeds verder gaande innovaties maken de terugverdientijd steeds korter. Wilt of kunt u niet zelf investeren? U kunt laadpunten ook leasen voor een vast bedrag per maand. Ook zijn er bedrijven die een deel van de investering kunnen doen op locaties waar veel geladen wordt, zoals VvE’s en hotels.

Voordeel met een batterij

Een interessante optie is het koppelen van zelf opgewekte energie aan uw laadpunten. Energie die u zelf opwekt, bijvoorbeeld via zonnepanelen, wordt dan opgeslagen in een batterij. De energie van die batterij voorziet de laadpalen van energie als er auto’s op aangesloten zijn.

Ook is het mogelijk om in te spelen op de prijs van elektriciteit in de markt. Als de prijs hoog is, levert u terug aan het net. Als de prijs laag is, kunt u uw batterij opladen vanuit het net. Of energie gebruiken die u opwekt via zonnepanelen en normaal gezien zou terugleveren. Bijkomend voordeel is dat u geen grotere energieaansluiting nodig heeft voor uw laadpalen. De batterij vormt de buffer die u nodig hebt.

Flexibel laden voor optimaal energiegebruik

In het project Flexpower Amsterdam onderzoeken wij samen met de gemeente, Liander, E-Laad, Heijmans en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) of de snelheid waarmee elektrische auto’s geladen worden aan te passen is aan de hoeveelheid beschikbare energie in het elektriciteitsnet.

Lees meer over Flexpower

Bekijk onze power-as-a-service oplossingen

Uw eigen ­infrastructuur beheren is een complexe taak waarvoor aanzienlijke middelen nodig zijn. Door zowel het eigendom als het beheer aan ons over te dragen, vermindert u de risico's en de overheadkosten voor uw bedrijf. Bekijk al onze power-as-a-service oplossingen.

Samenwerken om fossielvrij leven mogelijk te maken

Samenwerken om fossielvrij leven mogelijk te maken

Voor het verder ontwikkelen en uitbreiden van ons oplaadnetwerk werken we samen met onze partners. Zo leveren we laadpalen aan zakelijke klanten van ons dochterbedrijf DELTA, thuislaad­punten aan klanten van Hyundai-dealers en laadpassen aan klanten van BP.

En bij een groot aantal restaurants van McDonald’s is het nu mogelijk om uw elektrische auto op te laden aan onze snelladers.

Ook interessant voor u?

Fossielvrij leven binnen één generatie

De Markt Expertise Desk staat voor u klaar

Onze Markt Expertise Desk helpt u graag met al uw vragen over energie besparen, energie-inkoop, e-mobility, zonne-energie, windenergie en warmte.

Bel 088 098 56 50 (van 08.30 tot 17.00 uur)

Stroometiket 2020

In het stroometiket van 2020 ziet u met welke energie­bronnen onze elektriciteit is opgewekt. En wat het aandeel van elke gebruikte energiebron is.
Stroometiket 2020

Platinum status voor Vattenfall

Na de gouden CSR Rating in 2018 en 2019 (ook geldig over 2020), heeft Vattenfall nu in 2021 de platinum Sustainability Rating van EcoVadis ontvangen. 

2019 ecovadis gold.jpg EcoVadis platinum 2021

De platinum ranking betekent dat wij gemiddeld behoren tot de top 1% van alle bedrijven die door EcoVadis zijn geëvalueerd (40.000 leveranciers). En bij de top 3% in de categorie Energie.