1. Grootzakelijk
  2. Klantenservice
  3. Alles over uw zakelijke factuur

Alles over uw energiefactuur en uw betaalmogelijkheden

We begrijpen dat u graag inzicht heeft in uw zakelijke energiekosten. We zorgen daarom dat u gemakkelijk toegang krijgt tot uw al uw energiefacturen en leggen u graag uit wat de mogelijkheden zijn bij het betalen van uw Vattenfall factuur. Zo weet u precies waar u aan toe bent.

Uw factuur online bekijken en downloaden

Al uw facturen op één plaats

Met Mijn Vattenfall Zakelijk kunt u al uw facturen op één plaats bekijken, downloaden en doorsturen. Daarnaast heeft u de mogelijkheid om verschillende gebruikers aan te maken en te beheren. Daardoor is het niet meer nodig om zelf facturen te kopiëren en door te sturen.

Een kopie factuur? U kunt deze zelf downloaden!

In Mijn Vattenfall Zakelijk kunt u gemakkelijk zelf al uw facturen en jaarafrekeningen terugvinden. Een kopie van uw factuur hoeft u dus niet meer telefonisch op te vragen. En zo u kunt nog veel meer zelf regelen:

  • uw facturen automatisch laten doorsturen via e-mail
  • uw contract- en aansluitgegevens inzien
  • uw actuele verbruikgegevens downloaden
  • eenvoudig wijzigingen aan ons doorgeven
  • nieuwe gebruikers aanmaken, zodat collega's ook inzicht krijgen

Hoe is uw energiefactuur opgebouwd?

Voor uw administratie is het handig om precies te weten wat er op uw energiefactuur staat. Dat begrijpen we en daarom leggen we alle onderdelen graag aan u uit. Bekijk de toelichting op uw factuur.

Wat kunt u doen als uw gegevens onjuist zijn?

Als u het vermoeden heeft dat de verbruiksgegevens op uw factuur onjuist zijn, neem dan voor uw grootverbruikaansluitingen contact op met uw netbeheerder. Zodra wij van uw netbeheerder het gecorrigeerde verbruik ontvangen hebben, zorgen we alsnog voor een correcte factuur. Gaat het om kleinverbruikaansluitingen? Neem dan contact op via 088 363 79 00.

Heeft u een nieuwe IBAN of een andere wijziging?

We benaderen u graag met de juiste gegevens. Geef daarom administratieve wijzigingen zo snel mogelijk aan ons door. Bekijk hoe u uw wijzigingen doorgeven kunt.

Heeft u al toegang tot Mijn Vattenfall Zakelijk?

Heeft u als grootzakelijke klant al een account voor Mijn Vattenfall Zakelijk? Dan kunt u hier direct inloggen.

Heeft u nog geen toegang? Dan kunt u nu ook zelf uw Mijn Vattenfall Zakelijk account aanvragen.

Vraag nu uw Mijn Vattenfall account aan

Betalen van uw energiefacturen, zo zit het

Welke betaalmogelijkheden heeft u?

Bij het afsluiten van uw contract maken we verschillende afspraken met u over de betaalmogelijkheden en over de manier waarop we uw factuur opmaken. Standaard betaalt u uw facturen via automatische incasso. We schrijven het bedrag iedere maand automatisch af van uw rekening. In bepaalde gevallen kunt u zelf iedere maand de bedragen naar ons overmaken.

Meer weten over uw zakelijke betaalmogelijkheden?

Bel onze klantenservice op 088 363 79 00. We zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.

Wat is het rekeningnummer van Vattenfall?

Als u niet via automatische incasso betaalt en uw energiefactuur wilt betalen, dan kunt u dit doen naar IBAN NL42 INGB 0000827935 te name van Vattenfall Sales NV Nederland. Vermeld altijd uw factuurnummer in de omschrijving van uw overboeking.

Meerdere energiefacturen tegelijk betalen?

Als u meerdere facturen in één keer wilt overmaken mail ons dan een specificatie van uw betaling met daarin vermeld: de factuurnummers, de bedragen per factuurnummer en het totaalbedrag dat u overmaakt. We zorgen er dan voor dat uw betaling geboekt wordt zoals u het in uw eigen administratie heeft aangegeven.

Goed om te weten over uw factuurmogelijkheden:

Welke factuurmogelijkheden zijn er?

Voor uw grootverbruikaansluitingen ontvangt u maandelijks energiefacturen op basis van het werkelijk verbruik.

Voor kleinverbruikaansluitingen ontvangt u standaard facturen op basis van voorschot, met daaropvolgend een jaarafrekening. Als u een slimme meter heeft, dan kunt u in overleg met ons ook maandelijkse facturen op basis van werkelijk verbruik ontvangen.

Heeft u hierover vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice via 088 363 79 00.

Wat is het verschil tussen betalen op basis van voorschot of werkelijk verbruik?

Bij betalen op basis van voorschot ziet u iedere maand exact hetzelfde bedrag terug op uw energiefactuur, het ‘voorschotbedrag’. U weet dus precies waar u aan toe bent. Aan het eind van het jaar kijken we hoeveel u werkelijk verbruik heeft. Heeft u minder energie verbruikt dan verwacht, dan krijgt u geld terug. Heeft u meer verbruikt, dan moet u bij betalen.

Bij maandelijkse facturatie op basis van werkelijk verbruik kijken we iedere maand hoeveel u precies verbruikt heeft. Als u een slimme meter heeft, dan lezen we de meterstanden automatisch uit. Bij grootverbruikaansluitingen krijgen we de verbruiken door van de netbeheerder. Bij deze manier van facturatie vindt er geen verrekening op basis van nacalculatie plaats. Zo heeft u geen verrassingen achteraf.

Is het mogelijk om het voorschotbedrag aan te passen?

Als u betaalt op basis van voorschotten, dan zorgen we ervoor dat we uw maandelijkse te betalen bedrag zo goed mogelijk afstemmen op uw gemiddelde verbruik. Jaarlijks rekenen we opnieuw voor u uit wat u maandelijks gaat betalen. Het is (nog) niet mogelijk om uw voorschotbedrag zelf te wijzigen.

Wilt u dit toch graag wijzigen? Neem dan contact op met onze klantenservice via 088 363 79 00.

Goed om te weten over ons betaalproces:

Op welke dag van de maand ontvangt u uw facturen?

Als u voorschotfacturen van ons krijgt, dan ontvangt u uw facturen in de eerste vier dagen van iedere maand. Na afloop van het jaar ontvangt u een jaarafrekening, gevolgd door het eerste nieuwe voorschot op de dag erna.

Maandelijkse verbruiksfacturen maken wij direct na ontvangst van de meetgegevens op en versturen die de dag erna naar u. Voor grootverbruikaansluitingen ontvangt u deze gewoonlijk in de derde week van de maand opvolgend aan de verbruiksperiode.

Wat is de betalingstermijn voor zakelijke energiefacturen?

Bij het afsluiten van uw energiecontract spreken we met u een betalingstermijn af. Deze gaat in vanaf de factuurdatum. We verwachten uw betaling dus op of voor vervaldatum op onze rekening.

Een keer niet op tijd betaald? Dat kan gebeuren. Zorg er dan voor dat het openstaande bedrag binnen de op de aanmaning vermelde termijn alsnog op onze rekening staat.

Wat te doen als het financieel even niet lukt om te betalen?

We begrijpen dat het lastig is als betalen even niet lukt. Belangrijk is dat u in dat geval snel, in ieder geval voor het aflopen van de betalingstermijn, contact opneemt met onze klantenservice via 088 363 79 00. Dan zorgen we samen voor een oplossing.

Wat zijn de stappen in ons betaalproces?

  1. U ontvangt maandelijks een energiefactuur van ons.

  2. Zorg dat u deze factuur binnen de overeengekomen betalingstermijn betaalt.

  3. Als u niet op tijd betaalt of onvoldoende saldo op uw rekening heeft, dan sturen we u een aanmaning. En als u dan nog niet betaalt, krijgt u een incassobrief en rekenen we wettelijke incassokosten.

  4. Heeft u daarna nog steeds niet betaald, dan krijgt u van ons een aankondiging dat we van plan zijn uw energiecontract te beeindigen.

  5. Als de betaling definitief uitblijft, dan beëindigen we uw leveringscontract en zoeken naar een andere oplossing om alsnog de openstaande bedragen te innen. Als er geen leverancier op uw aansluiting is aangemeld, gaat de netbeheerder over tot fysiek afsluiten van de aansluiting.

Bekijk ook onze andere services