De actieradius: hoeveel kilometer kan een elektrische auto rijden?

De actieradius is de maximale afstand die een elektrische auto op een volle accu kan rijden, zonder tussentijds bij te laden. Dit heet ook wel het rijbereik. De actieradius hangt af van het vermogen van de accu en het verbruik van de elektrische auto.

Accu en verbruik

De actieradius hangt af van de grootte van de accu (de capaciteit) en het verbruik van de elektrische auto. De accucapaciteit bepaalt de hoeveelheid energie die kan worden opgeslagen. Hoe groter het accupakket, hoe groter de actieradius. Het verbruik van elektrische auto's drukken we uit in kilowattuur (kWh) per honderd kilometer. Een grote en zware elektrische auto verbruikt meer stroom dan een compact model.

Factoren die de actieradius beïnvloeden

  • Het weer: de actieradius van een elektrische auto kan afnemen bij koud weer en bij warm weer, omdat het accupakket minder efficiënt werkt. Het beste werken ze bij 20 tot 25 graden. Daaronder en daarboven loopt de capaciteit sneller terug. Ook het gebruik van de airconditioning of verwarming kan de actieradius beïnvloeden.

  • Je rijgedrag: het verbruik van een elektrische auto hangt af van het rijgedrag, zoals de snelheid en het accelereren. Boven de 100 kilometer per uur stijgt het verbruik flink.

  • De laadsnelheid: snelladen kan de levensduur van het accupakket verkorten en daarmee de actieradius verminderen.

Het is dus belangrijk om te weten dat de actieradius van een elektrische auto afhangt van verschillende factoren. Om de actieradius optimaal te gebruiken is belangrijk om zuinig te rijden en rekening te houden met de weersomstandigheden.

De capaciteit groeit

De capaciteit van accu’s wordt steeds groter, doordat de technologie van accu’s steeds beter wordt en het maken van accu’s steeds goedkoper. Wel verschilt de capaciteit sterk per automerk en model. Om je een idee te geven: een Tesla Model S heeft een accu van 95 kWh, een Volvo C40 Recharge Pure Electric 67 kWh en een Dacia Spring Electric 25 kWh.

In de praktijk gebruik je trouwens nooit de volledige capaciteit. Een accu helemaal opladen of helemaal leegrijden is namelijk slecht voor de levensduur van de accu. De accu zorgt er daarom voor dat dat niet kan. Het beste is om de accu op te laden tot 80% en leeg te rijden tot 20%.

Slim laden

Binnenkort voegen we Slim laden toe aan de Vattenfall Energie App. Hiermee laad je automatisch op de meest voordelige momenten: wanneer de stroomvraag laag is of wanneer er veel groene stroom beschikbaar is. Dit is stroom die wordt opgewekt uit onuitputtelijke energiebronnen. Denk aan: zon en wind. Zo maak je niet alleen gebruik van groene én goedkope stroom. Je helpt ook het stroomnet balanceren.

Slim laden is beschikbaar voor klanten. Meld je aan en krijg bericht wanneer Slim laden beschikbaar is.

Hou me op de hoogte

De levensduur neemt toe

De levensduur van de accu bepaalt voor een belangrijk deel de prijs van een elektrische auto. Het vervangen van een accu is namelijk zo duur dat dat in de meeste gevallen financieel gezien geen aantrekkelijke optie is. Nu al gaan moderne accu’s langer mee dan brandstofmotoren. Onderzoek onder Tesla-rijders wijst uit dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit hebben.

De ontwikkelingen gaan snel. Zo kwam het Chinese bedrijf Catl in 2023 met een doorbraak in batterijtechniek. Catl is de grootste accumaker ter wereld en levert onder andere accu’s van Tesla. Het bedrijf heeft een LFP-batterij ontwikkeld die in 10 minuten voor 400 kilometer aan actieradius kan laden (Bron: Autovisie). De totale range van het accupakket is 700 kilometer.

Er zitten grote verschillen in de levensduur van accu’s

Omdat de ontwikkelingen rond accu’s zo snel gaan, verschilt de levensduur van nieuwe accu’s sterk met die van accu’s die al wat ouder zijn. Ook per automerk en per model zijn er verschillen. Op deze website zie je per automerk en model de verwachte levensduur van de accu.

Gemiddeld verliezen accu’s 2,3% van hun capaciteit per jaar, zo blijkt uit onderzoek van Geotab, een Canadese specialist in software voor wagenparkbeheer. Verder blijkt uit dat onderzoek dat oudere accu’s die vaak aan snelladers laden, tot 4,5% per jaar aan capaciteit verliezen en nieuwere accu’s vaak minder dan 1% per jaar.

Elektrisch rijden? Ga thuisladen!

Met een eigen laadpaal heb je altijd een opgeladen auto voor de deur. Wel zo makkelijk en vaak voordeliger. We helpen je graag bij het samenstellen van je ideale laadpaal. En bieden deskundige begeleiding rondom de installatie en het onderhoud. 

Bekijk onze laadpalen

Lees meer over elektrische auto's