1. Thuis
  2. Elektrisch rijden
  3. Wat kost elektrisch rijden?

Wat kost elektrisch rijden?

Elektrische auto's zijn in aanschaf vaak duurder dan brandstofauto's. Maar als je kijkt naar de totale maandelijkse kosten is het verschil niet groot. Lees hier meer over de kosten van elektrisch rijden.

Elektrisch rijden: waarom het steeds betaalbaarder wordt

De kosten van elektrisch rijden hangen af van verschillende factoren. Elektrische auto's zijn op dit moment in de aanschaf over het algemeen duurder dan vergelijkbare auto's met een brandstofmotor. Maar in onderhoud zijn ze dan weer een stuk goedkoper. Daarnaast zijn er vaak subsidies en belastingvoordelen beschikbaar voor de aanschaf van een elektrische auto, wat de totale kosten kan verlagen.

Een ander belangrijk punt is de prijs dat je betaalt voor het opladen van de auto. Dit bedrag hangt af van de prijs per kWh die je betaalt op de plek waar je laadt. Bij thuisladen hangt de prijs per kWh af van je energiecontract. En bij laden op het werk van het tarief dat je werkgever voor de stroom in rekening brengt. Wanneer je onderweg laadt hangen de kosten af van je laadpas en het type openbare laadpaal. Wie aan een snellader laadt, is duurder uit. 

 

De kosten uitgesplitst

  • Elektrische auto’s zijn nu nog duurder dan auto’s die op benzine en diesel rijden. Zo is de vanafprijs van een Volkswagen ID.3 met een actieradius van 429 km € 38.990,- en van een gewone Golf Life € 35.990,-. Maar er is een aanschafsubsidie beschikbaar voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto's. Als je deze subsidie krijgt bij de aankoop van de elektrische ID 3, betaal je nog zo'n duizend euro meer dan voor de gewone Golf Life.

    Die hogere prijs komt vooral doordat accu’s duurder zijn om te maken dan brandstofmotors. Verder speelt de ‘aandrijflijn’ een rol: alle andere onderdelen om de auto te laten rijden. Veel van die onderdelen worden naar verwachting de komende jaren steeds goedkoper, vooral de accu. Ook omdat het recyclen van de materialen in de accu's het mogelijk maakt om deze te hergebruiken in nieuwe accu's, zal het in de toekomst goedkoper worden om een elektrische auto aan te schaffen dan een brandstofauto. 

    Op de website ev-database.nl vind je een overzicht van de elektrische auto’s in Nederland. Dit geeft je een goed beeld van van alle prijzen.

  • Om elektrisch rijden te stimuleren biedt de overheid belastingvoordelen. Deze belastingregels hebben behoorlijk wat invloed op de totale kosten van elektrisch rijden. 

    Tot en met 2024 gelden de volgende regels:

    • Je betaalt geen motorrijtuigenbelasting (mrb) tot en met 2024.
    • Je betaalt geen aanschafbelasting (belasting van personenauto's en motorrijwielen, ofwel bpm) tot en met 2024.
    • Je betaalt 8% bijtelling bij een catalogusprijs tot € 45.000,-, daarboven 22%.

    Vanaf 2025 gelden er weer andere regels:

    • Mrb gaat dan ook voor elektrische auto’s gelden. In 2025 krijg je als je elektrisch rijdt nog een korting van 75%. Daarna betaal je het volledige bedrag.
    • De bpm gaat met € 200,- omhoog voor zowel nieuwe brandstofauto's als nieuwe elektrische auto's. Dit betekent dat je bij aankoop van een nieuwe auto minimaal € 600,- aan bpm betaalt. De hoogte van de bpm wordt voor een groot deel bepaald door de CO2-uitstoot van de auto. Elektrische auto's waren tot nu toe vrijgesteld van bpm om de verkoop ervan te stimuleren en zo de klimaatdoelen te halen. Maar om de verkoop van tweedehands elektrische auto's te blijven subsidiëren, is het kabinet nu van plan om de bpm ook voor elektrische auto's te laten gelden.
    • Vanaf 2025 gaat de bijtelling stapsgewijs omhoog naar 22%.

    Tot slot: de belasting op stroom daalt, terwijl de belasting op benzine de komende jaren waarschijnlijk stijgt.

  • Voor het opladen van je elektrische auto is stroom nodig. Je betaalt voor die stroom. Het tarief dat je betaalt, hangt af van de plek waar je laadt:

    • Voor thuisladen betaal je het standaard stroomtarief dat je aan je stroomleverancier betaalt. Een gemiddelde elektrische auto kan 5 kilometer rijden op één kWh. Bij een prijs van € 0,40 per kWh betaal je dan ongeveer € 0,08 per kilometer aan stroom.

    • Bij een openbare laadpaal betaal je gemiddeld € 0,50 per kWh. Dit betekent dat je ongeveer € 0,10 per kilometer betaalt. Thuisladen is dus goedkoper dan het laden bij een openbare laadpaal.

    • Snelladers zijn op dit moment het duurst. Meestal rond de € 0,70 per kWh. Met een gemiddelde elektrische auto komt dit neer op ongeveer € 0,14 per kilometer.

    Ter vergelijking: met een benzineauto die 1 op 14 rijdt, betaal je bij een literprijs van € 2,- ongeveer € 0,14 per kilometer.

    Op deze webpagina vind je een plattegrond waarop alle openbare laadpalen van het Vattenfall InCharge netwerk staan.

    Een thuislaadpunt is vooral geschikt als gedurende een langere periode kan worden opgeladen, wanneer de elektrische auto geparkeerd is. Je ontvangt nu tot € 100,- korting op een laadpaal voor thuis. Je bent dan verzekerd van onze deskundige begeleiding rondom de installatie en het onderhoud. 

  • Als je een eigen garage of een eigen parkeerplek of oprit hebt, dan adviseren we je om voor een eigen laadpaal te kiezen. Want thuis je auto opladen is vaak goedkoper dan aan een openbare laadpaal.

    De kosten lopen uiteen
    De kosten voor een eigen laadpunt hangen af van een aantal dingen. Om te beginnen welke lader je kiest en of je de lader op een paal of aan de muur wilt bevestigen. Ook speelt het aantal meters afstand tussen de meterkast en het laadpunt een rol. En een eventuele verzwaring van je meterkast. 

    De kosten lopen door dat alles sterk uiteen. Bij ons koop je een laadpaal voor thuis vanaf € 599,- excl. btw + basisinstallatie van € 760,-. Daarnaast betaal je jaarlijks € 58,08 voor je InCharge Smart abonnement. Daarmee krijg je 24/7 hulp op afstand, een laadpas voor openbaar laden en je kunt eenvoudig slimme laadsessies plannen en inzien in de app. 

    Wil je je laadpaal in vaste maandelijkse termijnen betalen? Dan biedt BNP Paribas Personal Finance een lening aan

  • Omdat een elektrische auto wel zo’n 7 tot 11 keer minder onderdelen heeft dan een brandstofauto is een elektrische auto in het onderhoud een stuk goedkoper. Je hoeft bijvoorbeeld je olie niet te vervangen, geen filters te vervangen en ook heb je geen versnellingsbak of brandstofpomp. Dat scheelt behoorlijk in de onderhoudskosten van een elektrische auto. Verder heb je minder onderhoud aan je remmen nodig, omdat remenergie weer terug de accu in gaat in plaats van omgezet wordt in warmte.

    Die onderhoudskosten zijn lager, maar je bent er toch wel wat aan kwijt. Het is bijvoorbeeld verstandig om je accu, remvoering en koeling te laten controleren. En om regelmatig nieuwe software updates te installeren.

Elektrisch rijden? Ga thuisladen!

Rijd je elektrisch of overweeg je het? Met een eigen laadpaal heb je altijd een auto met een volle accu voor de deur. Wel zo makkelijk en vaak voordeliger. We helpen je bij het maken van je keuze en bieden deskundige begeleiding rondom de installatie en het onderhoud. 

Bekijk onze laadpalen

Goedkoper laden door zelf stroom op te wekken

Met een laadpaal in combinatie met zonnepanelen laad je je elektrische auto op met zelf opgewekte zonnestroom. Met een eigen laadpaal gaat je stroomverbruik flink omhoog. Maar met zonnepanelen op je dak, wek je die extra stroom (deels) zelf op. Een slimme zet dus. Bekijk in onze Dakcheck of je dak geschikt is voor zonnepanelen en zie je opbrengst en besparingen. 

dak met zonnepanelen | fossielvrij leven Vattenfall

 

Meer over elektrisch rijden