1. Thuis
  2. Verhuizen
  3. Verhuizing doorgeven

Je verhuizing doorgeven begint online

Je verhuizing doorgeven is een wettelijke plicht. Stuur je nieuwe adres daarom snel naar bedrijven en instanties waar je mee te maken hebt. Zoals de gemeente, je energieleverancier, werkgever, en bank. Daar kun je al mee beginnen zodra je de verhuisdatum weet.

Geef op tijd je verhuizing door aan instanties

Als je verhuist, is het belangrijk om op tijd adreswijzigingen door te geven aan alle relevante instanties. Dan hebben die de tijd om je wijzigingen door te voeren. Ben je niet op tijd, dan loop je misschien belangrijke documenten mis. Geef je adreswijziging daarom minimaal één maand voor je verhuizing in ieder geval door aan:

  • Je energieleverancier
  • De bank
  • Eventuele werkgever(s)
  • De gemeente (en daarmee ook de Belastingdienst, zorgverzekeraar en ziekenhuis)
  • De uitgever van je krant of tijdschriften
  • Je sportschool
  • De administratie van de school van je kinderen

Je verhuizing en meterstanden voor stroom en gas doorgeven

Ben je klant bij ons en ga je verhuizen? Geef je nieuwe adres aan ons door via Mijn Vattenfall. Bij je verhuizing hebben we je meterstanden nodig. We gebruiken deze om te berekenen hoeveel energie je hebt verbruikt in je oude huis. Een slimme meter kan ons automatisch je meterstanden doorgeven. Heb je nog een normale meter? Dan werkt meterstanden doorgeven net even anders.

Je eerste contract afsluiten

Een nieuw energiecontract afsluiten kan best spannend zijn, als je dit voor het eerst doet. Bij ons kies je in een paar stappen je energieproducten. Zo stel je zelf het contract samen dat perfect bij je past.

Ik ben al klant en ga verhuizen

Je energiecontract verhuizen doe je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall. Geef je nieuwe adres door, en meld je oude adres af. Dit kan al vanaf drie maanden voordat je de sleutels krijgt of inlevert.

Ik verhuis en wil naar Vattenfall

Je bent van harte welkom. Stel stap voor stap je energieproduct samen en maak je aanvraag compleet. Wij zorgen dat de overstap bij je verhuizing soepel verloopt.

Begin met je verhuizing door te geven aan de gemeente

Wanneer je gaat verhuizen, adviseren we je dit tijdig door te geven bij je (nieuwe) gemeente. Het liefst vier weken voor je verhuisdatum en uiterlijk vijf dagen na je verhuizing. Geef je je verhuizing niet op tijd door? Dan kan de gemeente je een boeten geven. Op de website van de Rijksoverheid lees je er meer over. Let op: als verhuist naar het buitenland, geef je dit niet eerder dan 5 dagen vóór vertrek door.

Je kunt op 3 manieren je verhuizing doorgeven

  1. Online: In steeds meer gemeenten kun je via mijn.overheid.nl en je DigiD je verhuizing doorgeven.
  2. Schriftelijk: Check vooraf wat je allemaal mee moet sturen, zoals een kopie van je huurcontract of koopactie.
  3. Persoonlijk: Maak een afspraak en ga naar de gemeente toe als dat mogelijk is. Neem een geldig legitimatiebewijs en je koop- of huurcontract mee.

Je nieuwe adres komt in de BRP database

De nieuwe gemeente past je adres aan in de zogenaamde Basisregistratie Personen (BRP). In dit systeem staan de persoonsgegevens van alle inwoners van Nederland. Zoals huisadressen en data van huwelijken en geboortes. Als je verhuist vanuit een andere gemeente, verhuizen je gegevens automatisch met je mee. Ook de Belastingdienst krijgt via dit systeem je nieuwe adres door.

De Belastingdienst en zorginstanties krijgen vanzelf bericht

De gemeente stuurt via de aanpassing in de BRP je nieuwe adres door naar de Belastingdienst. Dat is belangrijk voor je eventuele toeslagen. In een andere gemeente of provincie kunnen andere toeslagen gelden. Je hoeft dus niet én bij de gemeente én bij de Belastingdienst je nieuwe adres door te geven. Ook ziekenhuizen en zorgverzekeraars halen de juiste adresgegevens op uit de BRP database.

Altijd goed geholpen garantie

Een uitstekende service, daar doen we elke dag ons best voor. Met onze online tools regel je 24/7 al je energiezaken zonder moeite. En voor zaken waar je zelf niet uitkomt, zijn we goed bereikbaar. Onze mensen hebben een oplossing voor iedere energievraag. We kijken verder, zodat je altijd in één keer geholpen wordt.

Zo helpen we je

Handig en veilig online je verhuizing doorgeven met DigiD

In veel gemeenten kun je online in vier stappen je verhuizing doorgeven. Je kunt je gegevens online beschermen door in te loggen met je DigiD. Zoals in Amsterdam en Weesp of Utrecht.

Als je nog geen DigiD hebt, regel je dat eerst via www.digid.nl. Daarnaast moet je misschien een kopie huurcontract, toestemmingsverklaring of gebruikersovereenkomst uploaden. Na het inloggen met je DigiD zie je verder ook de gegevens van je (geregistreerd) partner en kinderen. Je kunt dan aangeven of zij ook meeverhuizen. Dat doe je door bij elk gezinslid de keuze op "ja" te zetten.

Je verhuizing naar buitenland doorgeven

  1. Meld je verhuizing 5 dagen voor vertrek (en niet eerder) bij je gemeente. Geef aan naar welk land je gaat. En op welk adres je daar bereikbaar bent. Op Rijksoverheid.nl staat veel nuttige informatie over emigreren en wat je vóór je vertrek goed moet regelen. Zoals je DigiD en DigiD-app.
  2. Bekijk wat je moet doen in het EU land waar je naartoe gaat. Lees op de officiële Europa website wanneer je je in het andere land precies moet registreren of melden. Check ook alvast welke documenten dan nodig zijn. En vind meer informatie over de verklaring van inschrijving.

Schakel eventueel PostNL in

In de meeste gevallen kun je je adreswijziging zelf online bij alle instanties doorgeven. Maar bekijk ook eens of de verhuisservice van PostNL iets voor je is. Dan geeft PostNL je adreswijzigingen gratis in één keer door aan alle instanties die je aanvinkt. En voor een klein bedrag per maand kun je je post door laten sturen als je al verhuisd bent. Van je oude naar je nieuwe adres. Je oude buren en nieuwe bewoners zullen er blij mee zijn. En dan is meteen duidelijk wie je nog een verhuisbericht moet sturen.

Stuur familie en vrienden een bericht of kaartje

De snelste manier is tegenwoordig natuurlijk een berichtje sturen via je smartphone. Maar als je familieleden hebt die je op die manier niet kunt bereiken, dan is een kaartje altijd goed. Combineer het met je kerstkaarten als dat zo uitkomt. Of bestel bij PostNL de speciale (maar wel saaie) adreswijzigingskaarten met voorbedrukte postzegels.

Ons plan

We zetten ons in voor een toekomst waarin we voor onze energie minder afhankelijk zijn van het gebruik van fossiele brandstoffen. Bekijk wat onze klimaatambitie is om onze afhankelijkheid van deze brandstoffen zoveel mogelijk af te bouwen.

Lees meer over ons plan

Mensen vragen ook

Aan welke instanties moet ik mijn verhuizing doorgeven?

Ongemerkt heb je met meer instanties te maken dan je denkt. Die wil je allemaal op de hoogte brengen van je nieuwe adres.

  1. Begin met je verhuizing door te geven aan je nieuwe gemeente. Dan komt je adreswijziging ook bij de Belastingdienst, je zorgverzekeraar en ander zorginstanties.
  2. Geef als klant voor je energie je verhuizing door via Mijn Vattenfall.
  3. Op de checklist van PostNL kun je precies aanvinken welke instanties je nieuwe adres moeten hebben.
  4. Check verder je abonnementen, sportschool en andere bedrijven.
Hoe verhuizing digitaal doorgeven?

Op de website van je nieuwe gemeente kun je vinden of je je verhuizing online kunt doorgeven en hoe. Bij veel gemeentes zie je een button "Verhuizing doorgeven". Je komt dan als het ware bij een digitaal loket waar je met je DigiD in kunt loggen. Door te starten met je DigiD geef je daarna veilig stap voor stap je nieuwe adres door. Vergeet niet bij alle gezinsleden die meeverhuizen "ja" te selecteren.

Zorgen voor energie op je nieuwe adres? Als je bij ons klant bent, kun je je verhuizing doorgeven via Mijn Vattenfall.

Wat kost adreswijziging doorgeven bij PostNL?

De verhuisservice met een checklist met meer dan 100 bedrijven en organisaties is gratis. PostNL stuurt je adreswijziging hierbij door naar alle organisaties die je zelf selecteert uit de lijst. 

Daarnaast kun je voor een laag bedrag de post laten doorsturen. Dat kost € 5,90 voor de eerste weken. Hiermee gaat verkeerd-geadresseerde post na je verhuizing automatisch door naar je nieuwe adres. Het kan ook langer dan twee weken. Dan kun je makkelijker zien welke bedrijven je adreswijzigingen nog moeten krijgen of verwerken.

Welke instanties worden door gemeente ingelicht bij verhuizing?

De gemeente zet je verhuizing in de zogenaamde Basisregistratie Personen (BRP). Vervolgens komt je verhuizing automatisch terecht bij de Belastingdienst. Maar ook bij andere instanties die deze gegevens wettelijk nodig hebben. Zoals je zorgverzekeraar, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.

Breng zelf je energieleverancier op de hoogte van je verhuizing. Ben je nog geen klant bij ons? Dan kan je verhuizing een goed moment zijn om over te stappen. We willen je van harte uitnodigen bij ons een contract af te sluiten.

Meer over verhuizen