1. Grootzakelijk
  2. Klantenservice
  3. Alles over teruglevering

Alles over teruglevering en het ontstaan van negatieve prijzen

Door de toename van de hoeveelheid energie uit duurzame bronnen, zoals zon en wind, komt het steeds vaker voor dat er negatieve prijzen op de energiemarkt tot stand komen. Dat kan ook gevolgen hebben voor uw teruglevering. We vertellen u alles over negatieve prijzen en wat u zelf kunt doen als u teruglevert.

Teruglevering nader uitgelegd

Hoe verrekenen wij uw teruglevering?

Wij verrekenen met u de elektriciteit die u zelf heeft opgewekt en levert aan het elektriciteitsnet. We noemen dit teruglevering. De manier waarop we dit doen hangt af van uw contract en van het type aansluiting. De teruggeleverde elektriciteit kan als extra regel op de factuur komen of wordt direct in mindering gebracht op de energie die wij aan u geleverd hebben. Als u elektriciteit wilt terugleveren aan het net, informeer dan altijd uw netbeheerder en uw energieleverancier.

Verschillen tussen groot- en kleinverbruik

Er is een aantal verschillen tussen groot- en kleinverbruikaansluitingen in regelgeving en werkwijze als het gaat om teruglevering. Zo zijn we bij grootverbruikaansluitingen verplicht uw btw-nummer te registreren en bij kleinverbruik niet. Bij kleinverbruik salderen we de energiebelasting en bij grootverbruik is dit niet toegestaan. Bij grootverbruik krijgt u een verrekening voor de teruggeleverde elektriciteit.

Salderen voor kleinverbruik

Salderen is alleen van toepassing voor kleinverbruikaansluitingen en betreft het verrekenen van de energie die is opgewekt met de energie die is verbruikt. Is er meer teruglevering dan levering? Dan verrekenen wij deze teruglevering tegen variabele energieprijzen. Bij grootverbruik wordt alle teruggeleverde elektriciteit verrekend tegen variabele energieprijzen (Day-Ahead EPEX prijs per uur).

Hoe ontstaat een negatieve prijs bij teruglevering?

Ontstaan van negatieve prijzen

Het aandeel energie afkomstig van duurzame bronnen, zoals zon en wind, neemt nog elke dag toe door de bouw van nieuwe windparken en het plaatsen van zonnepanelen. Als het de verwachting is dat er op bepaalde dagen mogelijk meer energie wordt geproduceerd dan dat er zal worden afgenomen, ontstaat er een overschot aan elektriciteit. Dat kan niet, omdat het elektriciteitsnet altijd in balans moet zijn. Hierdoor zullen de prijzen gaan dalen en op sommige momenten zelfs negatief zijn. Op die momenten van negatieve prijzen kost het ook geld om terug te leveren. Veel bedrijven met zonnepanelen op hun bedrijfspand hebben hier in toenemende mate mee te maken.

Overigens is het tegenovergestelde ook het geval: op momenten dat er veel vraag naar elektriciteit is maar er te weinig elektriciteit beschikbaar is (bijvoorbeeld omdat er weinig wind of zon is), zullen de prijzen stijgen en is er ook sprake van positieve prijzen voor teruglevering.

Negatieve prijzen zijn voordelig als u op dat moment energie verbruikt, maar hebben een nadelig effect als u op dat moment teruglevert. U moet dan betalen voor de teruglevering op de uren dat er negatieve prijzen zijn.

Hoe wordt mijn teruglevering berekend?

U krijgt een terugleverprijs gebaseerd op de EPEX-prijs op het moment van terugleveren. Deze prijzen zijn gecorrigeerd op basis van uw profiel- en onbalanskosten. Als u teruglevert in een uur waarin de EPEX-prijzen negatief zijn, dan zal uw gemiddelde maandprijs van de teruglevering lager uitvallen. Op de onbalansmarkt zijn deze effecten vaak nog groter, en vandaar dat wij dat risico voor u afkopen in de afslag die wij hanteren. Hoe uw terugleververrekening tot stand komt, kunt u in onze laatste EnergieUpdate bekijken.

Wat kunt u doen bij negatieve spotprijzen en u levert terug aan het net?

Allereerst is het goed om te weten of er negatieve prijzen zijn. Houd daarvoor de actuele EPEX-prijzen in de gaten. Als er inderdaad sprake is van negatieve prijzen, kunt u het volgende doen:

  • Probeer zoveel mogelijk van uw zelf opgewekte elektriciteit direct te verbruiken.
  • Heeft u een SDE++-subsidie? Dan heeft u mogelijk aan het einde van het jaar nog recht op een compensatie. Deze wordt automatisch verrekend in uw jaarafrekening.
  • Overweeg of een zakelijke batterij-oplossing interessant is voor uw bedrijf.

Inzicht in uw teruglevering

Wist u dat u op elk gewenst moment in Mijn Vattenfall Zakelijk kunt bekijken hoeveel elektriciteit uw bedrijf teruglevert aan het net? U kunt dat doen door in te loggen op Mijn Vattenfall Zakelijk.

Heeft u nog geen account? Vraag dan een account aan via het aanvraagformulier.

De energiemarkt is altijd in beweging

Omdat we begrijpen dat u niet altijd op de hoogte kunt zijn van de laatste prijsontwikkelingen op de energiemarkt, houden wij u graag wekelijks op de hoogte via ons MarktRapport.

Meld u aan en ontvang de updates

Meer weten over de energiemarkt?

Wij staan voor u klaar!

Vraag het de Markt Expertise Desk

Onze Markt Expertise Desk helpt u bij al uw vragen over energie besparen, energie-inkoop en duurzamer ondernemen. Wij geven u advies over het gebruik van zonne- en windenergie, e-mobility en warmte binnen uw bedrijf of organisatie.

groepsfoto-med-vattenfall-laag.jpg

Onze beloften aan zakelijke klanten

  • Een vast contact­persoon, rechtstreeks bereikbaar en gericht op kansen voor uw bedrijf

  • Direct een prijsalert, als u kunt profiteren van een gunstigere marktprijs

  • Een signaal bij afwijkend energieverbruik, inclusief bespaaradvies

  • Continu inzicht in uw verbruik en kosten, overzichtelijk op één plek

  • Inzicht op maat voor uw duurzaamheidsvraagstuk.

  • Ondersteuning bij het realiseren van uw duurzaamheidsambities, van advies, subsidieaanvraag tot aan de oplevering