1. Home
  2. Service
  3. Energierekening betalen

De energierekening betalen, kies zelf hoe en wanneer

Betalen maken we niet alleen zo makkelijk mogelijk, we geven je ook veel keus. Kies hoe je betaalt en welke dag jou het beste uitkomt.

Openstaande energierekening

Wil je weten of je energierekening betaald is, kijk dan in Mijn Vattenfall. Je ziet hier niet alleen de openstaande bedragen, veilig betalen kan hier ook meteen. Betalen kan via Mijn Vattenfall of onze betaalmail, met internetbankieren, iDEAL, MasterCard of VISA.

Je online betalingen zijn veilig, daar kun je op rekenen.

Vattenfall rekeningnummer

  • IBAN NL54 INGB 0000 0005 03
  • ten name van Vattenfall Klantenservice
  • Vermeld ook je klant- en contractrekeningnummer bij het betaalkenmerk 

Onze BIC-code : INGBNL2A. Ons btw-nummer is: NL8087.06.857.B01

Kies zelf je betaaldag

Natuurlijk wil je zelf bepalen wanneer je de energienota betaalt. Daarom kies je bij ons zelf je betaaldag van je automatische incasso. 

Kies je de 17e van de maand? Of wil je toch liever de 2e? Je past het zo vaak aan als je wilt. Je regelt het eenvoudig zelf.

Betaaldag wijzigen

Te laat met betalen energierekening

Te laat met betalen van je energierekening? Geen probleem. Als je ervoor zorgt dat het openstaande bedrag binnen 14 dagen na de betaaldatum op onze rekening staat, is er niets aan de hand. Is die termijn al voorbij? Bekijk dan wat je moet doen bij een betalingsachterstand.

Komt betalen even niet uit?

Dat kan iedereen overkomen. We raden je aan om snel hulp te zoeken.
Bekijk de informatie op de pagina betalingsregeling.

Simpel overstappen op automatische incasso

  1. Ga naar Mijn gegevens in Mijn Vattenfall

  2. Klik op 'betaalgegevens'

  3. Selecteer hier 'automatische incasso'

  4. Kies je gewenste betaaldag

Betalen met acceptgiro kan ook

Betaal je liever met acceptgiro, dat kan natuurlijk ook. Wel rekenen we dan € 1,82 administratiekosten per acceptgiro.

Je energierekening bestaat uit drie delen

Je energierekening bestaat uit leveringskosten, netbeheerkosten, overheidsheffingen en btw. 

De leveringskosten zijn voor ons. Het deel voor de netbeheerder en de overheid betaal je aan ons, maar dit dragen wij voor je af aan de netbeheerder en de overheid.  We leggen uit hoe het zit: De opbouw van de energierekening.

Je termijnbedrag

Via de energierekening betaal je het termijnbedrag. Je betaalt een voorschot. Aan het eind van het jaar verrekenen we je verbruik met je termijnbedragen en krijg je de jaarafrekening. 

Termijnbedrag

Veelgestelde vragen

In Mijn Vattenfall/Facturen zie je precies welke rekeningen al betaald zijn of nog betaald moeten worden. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. En betalen kan hier ook meteen. Wel zo makkelijk. 


Dat kan gebeuren. Kijk in Mijn Vattenfall/Facturen welke rekening nu niet betaald is en betaal hem alsnog.

Heb je een betalingsregeling? Dan is deze nu niet meer geldig. We verwachten nu van je dat je het totale openstaande bedrag in één keer betaalt. 

Pas eventueel je betaaldag aan. Jij weet tenslotte het beste wanneer er voldoende geld op je rekening staat.

Ja, dat kan als je een bijbetaling hebt van € 100,- of meer. Je regelt eenvoudig zelf je betalingsregeling in Mijn Vattenfall/Facturen. Kies voor 'betalingsregeling'. 

Wil je de factuur later betalen? Gebruik dan de mogelijkheid: uitstel van betaling. Ook dit regel je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall/Facturen. Kies voor 'uitstel van betaling'. 

Ja dat kan. Als betalen deze maand niet uitkomt, krijg je maximaal 30 dagen uitstel. Alleen voor de rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel aanvragen.

Je regelt dit makkelijk zelf in Mijn Vattenfall/Facturen. Voor rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel van betaling aanvragen.  

Als er onvoldoende geld op je rekening stond, mislukt de automatische incasso en vervalt je betalingsregeling.

Nu is het nodig dat je alle openstaande bedragen in een keer betaalt via Mijn Vattenfall/Facturen

Meer informatie over schuldhulp

Goed dat je hulp zoekt. Kijk of onze betalingsregeling, of uitstel van betaling een oplossing voor je is.

Kom je daar niet mee uit? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We bekijken je situatie en nemen de mogelijkheden met je door. Zo komen we snel tot een oplossing. 

Je vindt ook veel informatie op de pagina: Schuldhulp.

Het kan zijn dat je inmiddels alles betaald hebt. Dan hebben wij je onterecht een aanmaning of incassobrief gestuurd.

Je checkt dit eenvoudig zelf. Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen. Hier zie je precies of er nog bedragen open staan. 

Lees meer over: Aanmaning of incassobrief ontvangen

Heb je een brief van een incassobureau gekregen? Dan is het niet meer mogelijk om nog iets met ons te regelen.

We adviseren je contact op te nemen met het incassobureau. Zij helpen je nu verder.

Deze brief krijg je als:

  • je energiecontract afloopt en je nog geen nieuw contract hebt afgesloten.
  • Als je een te grote betalingsachterstand hebt.

We leggen uit wat je moet doen op: Dreigende afsluiting

Ja, als je nog een openstaande rekening hebt, verrekenen we dit met het tegoed. Het bedrag dat we naar je overmaken is dan lager dan het bedrag op je jaarafrekening.


Goed dat je hulp zoekt. Als je de energierekening niet kan betalen, kijk dan of een betalingsregeling een oplossing voor je is. Is dat geen uitkomst voor je, neem dan contact met ons op. Samen bekijken we je situatie en bedenken een geschikte oplossing.

Kunnen wij je niet voldoende helpen, dan kan een schuldhulpinstantie uitkomst bieden. Via de afdeling Sociale Zaken van jouw gemeente kun je hiervoor aanmelden. Zij schakelen dan schulphulp voor je in.