1. Home
  2. Service
  3. Energierekening betalen

Je energierekening betalen, kies zelf wanneer

We maken je rekening betalen zo makkelijk mogelijk voor je. Je kiest zelf op welke dag je wilt betalen bijvoorbeeld. Maar we helpen je ook als betalen even moeilijk gaat. Ook dan staan we voor je klaar.

Zo kies je op welke dag je wilt betalen

Betaal je de energierekening liever aan het begin of aan het einde van de maand? Het maakt niet uit, want bij ons kies je zelf de dag waarop je betaalt. In Mijn Vattenfall kies je voor automatisch betalen en de dag die je het beste uitkomt. 

Betaaldag kiezen

Je kunt ook met acceptgiro betalen

Als je liever met acceptgiro wilt betalen, kan dat ook. Onze mensen van de klantenservice kunnen dit voor je regelen. Wel rekenen we voor elke acceptgiro € 1,82 administratiekosten. 

Als je een keer te laat bent met betalen

Een keer te laat betalen kan iedereen overkomen. Er is niets aan de hand als je betaalt binnen 14 dagen na de betaaldatum die op je rekening staat. Ben je later, vraag dan om uitstel of spreek een betalingsregeling met ons af. 

Heb je al een aanmaning of incassobrief ontvangen, bekijk wat je kunt doen

Hulp nodig bij betalen?

Helpt een betalingsregeling of uitstel van betaling je niet verder, ook dan staan we voor je klaar. Bekijk hoe we je kunnen helpen.

Onze hulp bij betalen

Vragen & antwoorden over betalen

Wat moet ik nog betalen, waar zie ik mijn openstaande rekeningen?

In Mijn Vattenfall/Facturen zie je precies welke rekeningen al betaald zijn of nog betaald moeten worden. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. En betalen kan hier ook meteen. Wel zo makkelijk. 


De automatische incasso is mislukt, wat nu?

Dat kan gebeuren. Kijk in Mijn Vattenfall/Facturen welke rekening nog niet betaald is. Je kunt deze dan ook meteen betalen.

Pas eventueel je betaaldag aan. Jij weet tenslotte het beste wanneer er voldoende geld op je rekening staat.

Het is voor mij deze maand lastig om te betalen, kan ik hulp krijgen?

Goed dat je hulp zoekt. Is onze betalingsregeling, of uitstel van betaling geen oplossing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We bekijken je situatie en nemen de mogelijkheden met je door. Zo komen we snel tot een oplossing. 
Je vindt ook informatie op de pagina over Schuldhulp.

De betalingsregeling is vervallen, wat moet ik doen?

Als er onvoldoende geld op je rekening stond, mislukt de automatische incasso en vervalt je betalingsregeling.

Nu is het nodig dat je alle openstaande bedragen in een keer betaalt via Mijn Vattenfall/Facturen

Ik heb een aanmaning of incassobrief ontvangen, wat moet ik doen?

Het kan zijn dat je inmiddels alles betaald hebt. Dan hebben wij je onterecht een aanmaning of incassobrief gestuurd.

Je checkt dit eenvoudig zelf. Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen. Hier zie je precies of er nog bedragen open staan. 

Lees meer over: Aanmaning of incassobrief ontvangen

Ik heb een brief van een incassobureau ontvangen, wat nu?

Als je al een brief van je incassobureau hebt gekregen, is het niet meer mogelijk een betalingsregeling met ons te treffen. We adviseren je contact op te nemen met het incassobureau. Zij helpen je verder.

Ik heb een brief van de deurwaarder of netbeheerder ontvangen over einde levering, wat nu?

Deze brief krijg je als:

  • je energiecontract afloopt en je nog geen nieuw contract hebt afgesloten.
  • Als je een te grote betalingsachterstand hebt.

We leggen uit wat je moet doen op: Dreigende afsluiting

Wordt het tegoed van de jaarafrekening verrekend met de openstaande bedragen?

Ja, als je nog een openstaande rekening hebt, verrekenen we dit met het tegoed. Het bedrag dat we naar je overmaken is dan lager dan het bedrag op je jaarafrekening.


Ik kom er financieel niet uit, wat kan ik doen?

Goed dat je hulp zoekt. Een schuldhulpinstantie kan uitkomst bieden. Zij bekijken je situatie en kunnen je verder helpen.

Meld je aan bij de afdeling Sociale Zaken van jouw gemeente. Zij schakelen dan schulphulp voor je in. 

Een heldere jaarafrekening zonder verrassingen

We beloven je een begrijpelijke jaarafrekening zonder verrassingen. Daarom doen wij er alles aan om dit te voorkomen. Je ontvangt regelmatig een persoonlijk termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall, de Energie-app of via ons Seintje. Je weet altijd waar je voor betaalt.

Een heldere jaarafrekening

Slim omgaan met energie helpt je rekening te verlagen

Onze slimme bespaartips helpen je niet alleen om jouw huis energiezuiniger te maken, je bespaart ook op je energiekosten. Met onze gratis Duurzaam Wonen Check of gratis Energiescan weet je precies waarop je kunt besparen.

Meer nuttige onderwerpen