1. Thuis
  2. Nieuws
  3. Meterstanden doorgeven voor tariefswijzigingen

Geen slimme meter: meterstanden en nieuwe tarieven

Heb je een variabel contract en geen slimme meter? Dan vragen we je vlak voor een tariefswijziging om je meterstanden. Zo rekenen we je verbruiken tegen het juiste tarief af.

 

Laatste update: december 2023

Je ontvangt van ons bericht

Bij een variabel contract veranderen je tarieven een paar keer per jaar. Heb je geen slimme meter, dan ontvang je een persoonlijk bericht over je meterstanden.

Met je meterstanden maken we een nauwkeurige schatting van je meterstanden op de dag dat je nieuwe tarieven ingaan. Zo rekenen we je verbruiken tegen het juiste tarief af.

Je geeft je meterstanden eenvoudig door via Mijn Vattenfall.

Niet doorgegeven meterstanden

Als je geen meterstanden aan ons doorgeeft, schatten we de meterstanden op de dag van de tariefswijziging. We berekenen je verbruik dan op basis van geschatte meterstanden.

Meterstanden aflezen

Energiemeters verschillen van elkaar. Ze zien er niet allemaal hetzelfde uit. Daarom hebben we de meest voorkomende meters op een rijtje gezet. Je vindt er ook we hoe je ze afleest.

Zo lees je je meterstanden af

Vragen over meterstanden en nieuwe tarieven

Waarom moest ik mijn meterstanden doorgeven bij nieuwe tarieven?

Omdat we daarmee je verbruiken tegen het juiste tarief afrekenen.

Ik heb mijn meterstanden niet doorgegeven. Wat nu?

Dan schatten we je meterstanden. We berekenen je verbruik dan op basis van geschatte meterstanden.

Wat als ik iets eerder of later dan de tariefswijziging mijn standen doorgeef?

Dan nemen we de standen niet 1 op 1 over. We maken daar wel een nauwkeurige berekening van je meterstanden op de dag van de tariefswijziging mee.

Bekijk ook