Tarieven stadsverwarming voor grootverbruik

De grootzakelijke tarieven voor warmte per 1 januari 2025 zijn nog niet bekend. Grootzakelijk klanten ontvangen hierover in december bericht.

Zo komt de warmteprijs tot stand

Bij het vaststellen van het tarief voor verbruik (de prijs per gigajoule, ook wel GJ-prijs) kijken we naar de commodity gasprijs. Dit is het gemiddelde van 6 TTF-kwartaalprijzen, die fictief op de eerste van een maand worden vastgeklikt. De TTF is een virtuele marktplaats waarop gas in Nederland verhandeld wordt. We hanteren dit gemiddelde om een stabiele prijsontwikkeling te kunnen garanderen. Op de achterkant van het tarievenblad vindt u meer uitleg.

We herzien de tarieven voor grootzakelijke warmtecontracten elk kwartaal. Dit betekent dat de tarieven sneller kunnen stijgen of dalen dan bij consumenten, waarbij we de tarieven gewoonlijk één keer per jaar vaststellen.

Tarieven per 1 januari 2025

De nieuwe tarieven zijn op dit moment nog niet bekend. Ten opzichte van het derde kwartaal van 2024 verwachten we dat zowel de variabele prijs per gigajoule als het tarief voor de vaste kosten omhoog gaat. Voor de wijziging van de GJ-prijs zijn de ontwikkelingen op de energiemarkt leidend. De vaste kosten volgen de algemene prijsindex.

Zo verlaagt u uw verbruik

De goedkoopste energie is de energie die u niet verbruikt. Door te investeren in energiebesparende maatregelen en te letten op verbruiksgedrag, kunt u uw energiekosten in de hand houden. Zulke maatregelen hebben blijvend effect, ook wanneer de tarieven weer gaan dalen.

Tips om energie te besparen

Veelgestelde vragen

Waarom wordt het grootzakelijke tarief ieder kwartaal gewijzigd?

De stadswarmtetarieven voor grootzakelijke contracten worden elk kwartaal gewijzigd. Bij stadswarmtecontracten voor kleinverbruik worden de tarieven slechts één keer per jaar gewijzigd. Dit heeft te maken met de mate van zekerheid die geboden moet worden. Als de tarieven vaker gewijzigd kunnen worden, hoeven we er minder risico in te verwerken. We kunnen dan de tarieven iets lager houden dan wanneer we ze één keer per jaar zouden bepalen.

Wat is de betalingstermijn voor zakelijke energiefacturen?

Bij het afsluiten van uw energiecontract spreken we met u een betalingstermijn af. Deze gaat in vanaf de factuurdatum. We verwachten uw betaling dus op of voor de vervaldatum op onze rekening. 

Een keer niet op tijd betaald? Dat kan gebeuren. Zorg er dan voor dat het openstaande bedrag binnen de op de aanmaning vermelde termijn alsnog op onze rekening staat.

Wat te doen als het financieel niet lukt om te betalen?

We begrijpen dat het lastig is als betalen niet direct lukt. Belangrijk is dat u in dat geval snel, in ieder geval voor het aflopen van de betalingstermijn, contact opneemt met onze klantenservice via 088 363 79 00. Dan zorgen we samen voor een oplossing.

Meer informatie