1. Grootzakelijk
  2. Klantenservice
  3. Aansluitingen en verbruik

Alles over aansluitingen en energieverbruik

Een nieuwe aansluiting voor uw energie aanvragen of een aansluiting toevoegen aan uw huidige energiecontract? Hoe werkt dat eigenlijk? En hoe kan ik grip krijgen op mijn energieverbruik? Hoe weet ik of mijn energieverbruik niet veel te hoog (of te laag) is? We hebben geluisterd naar de vragen die onze klanten regelmatig stellen en alles over aansluitingen en energieverbruik op een rij gezet.

Een nieuwe energieaansluiting aanvragen?

Als u een nieuwe grote aansluiting nodig heeft, dient u daarvoor een aanvraag in bij uw systeembeheerder (nieuwe term voor netbeheerder). Zodra u een EAN-code van uw systeembeheerder ontvangt, neemt u contact met ons op via 020 892 00 75. Terwijl de systeembeheerder uw aansluiting technisch in orde maakt, zorgen wij alvast dat we zo snel mogelijk starten met de levering van uw energie.

Wat is een systeembeheerder?

De term netbeheerder wordt in de nieuwe Energiewet vervangen door systeembeheerder om de taken duidelijker te onderscheiden en de wet toekomstbestendig te maken. De taken van de systeembeheerder veranderen onder andere doordat de aansluitplicht bij netcongestie niet langer direct wordt nagekomen en er meer transparantie moet komen over de beschikbare capaciteit en de aansluitmogelijkheden.

Wat is een EAN-code?

Elke aansluiting voor elektriciteit of gas heeft een unieke, 18-cijferige EAN-code. EAN staat voor European Article Number. Alle energieleveranciers, netbeheerders en transporteurs gebruiken deze codes om verbruiksgegevens uit te wisselen.

Met spoed een grote aansluiting nodig?

We begrijpen dat het in bepaalde gevallen nodig is om met spoed een grote aansluiting aan te vragen. Bijvoorbeeld als uw zakelijke energie afgesloten wordt, als u verhuist naar een nieuw bedrijfspand of als u uw elektriciteits­aansluiting wilt verzwaren. Daar helpen we u graag bij.

Vraag een spoedaansluiting aan

Meest gestelde vragen over aansluitingen

Hoe voeg ik een extra aansluiting toe aan mijn energiecontract?

Als u een kleine of grote aansluiting aan uw energiecontract wilt toevoegen, dan kunt u het best contact opnemen met onze klantenservice (via 088 363 79 00). Dan kijken we samen met u of het mogelijk is om de aansluiting aan uw bestaande energiecontract toe te voegen. Of dat het nodig is om daar een nieuw energiecontract voor af te sluiten.

Hoe voeg ik een grote aansluiting toe aan mijn energiecontract?

Als u een grote aansluiting wilt toevoegen aan een energiecontract met uitsluitend kleine aansluitingen, dan is het nodig dat we uw energiecontract omzetten in een leveringsovereenkomst voor grootverbruik. Maar natuurlijk niet zonder dat we u helpen bij het kiezen van het best passende contract voor uw bedrijf. Vraag daarom eerst vrijblijvend een offerte aan. Zo kunnen we een aanbod doen dat volledig past bij uw wensen.

Kan ik een grote aansluiting aanmelden als ik nog geen klant van Vattenfall ben?

Bent u nog geen grootzakelijke klant bij ons en wilt u uw grote aansluiting(en) bij ons aanmelden? Dat kan. Samen met u kijken we graag naar de mogelijkheden en welk contract het best bij u en uw bedrijf past. Kijk ook hoe gemakkelijk u zakelijk kunt overstappen naar Vattenfall.

Hoe weet ik of ik een grote of kleine aansluiting heb?

U heeft een grote aansluiting als ...

  • uw elektriciteitsaansluiting groter is dan 3x 80 Ampère en/of uw gasaansluiting groter is dan G25 (meer dan 40 m3 per uur).
  • u maandelijks een factuur ontvangt voor de daadwerkelijk verbruikte hoeveelheid elektriciteit en gas.
  • u een leveringsovereenkomst volgens het netbeheerdersmodel heeft, waarbij u aparte facturen krijgt voor energielevering en netbeheerkosten.

U bent een kleine aansluiting als ..

  • u een elektriciteitsaansluiting van maximaal 3 x 80 Ampère en/of een gasaansluiting van maximaal G25 (maximaal 25 m3 per uur) heeft.
  • u maandelijks uw energierekening betaalt op basis van een voorschotbedrag en u aan het einde van het jaar een jaarafrekening ontvangt.
  • u een leveringsovereenkomst volgens het leveranciersmodel heeft, waarbij u een totaalfactuur krijgt voor zowel energielevering als netbeheerkosten.
Hoe kan ik een aansluiting aan- of afmelden?

Wilt u een elektriciteits- of gasaansluiting afmelden? Als zakelijke klant van Vattenfall heeft u toegang tot onze online leegstand service. Hierin geeft u gemakkelijk aan ons door welke aansluiting u wilt aan- of afmelden. Wij zorgen dan voor de rest.

Nog geen toegang? Neem dan contact op met onze klantenservice via 088 363 79 00.

Handig om te weten over aansluitingen

Een aansluiting toevoegen

Als u een aansluiting aan uw lopende contract wilt toevoegen, dan kunt u het best even bellen met onze klantenservice. Dan kijken we samen met u of het mogelijk is om de nieuwe aansluiting aan de bestaande overeen­komst toe te voegen of dat het nodig is om daar een nieuwe leverings­overeen­komst voor af te sluiten.

Een aansluiting aan- of afmelden

Als u meerdere woningen en/of panden beheert dan heeft u vast ook te maken met tijdelijke leegstand. Hieraan wilt u het liefst zo min mogelijk tijd kwijt zijn en uw energiekosten zo laag mogelijk houden. Met onze online leegstand service kunnen wij u hiervoor de juiste oplossing bieden.

Een bouwaansluiting nodig?

Om te kunnen starten met uw bouwprojecten, heeft u op uw bouwplaatsen vaak tijdelijk grote elektra aansluitingen nodig. We zorgen dat uw aanvraag snel en soepel verloopt. En met ons FlexibelePrijs product heeft u vervolgens de vrijheid van een maandelijks opzegbaar contract.

Besparen op uw energieverbruik doet u zo

Als u duidelijk inzicht heeft in uw verbruik, is besparen al een stuk gemakkelijker. Want als u weet wat uw energieslurpers zijn en hoe u dit kunt oplossen, dan kunt u doelgericht aan de slag! Met een paar simpele aanpassingen heeft u vaak al snel resultaat.

Bekijk de mogelijkheden

Meer tijd voor uw bedrijf met slimme meters

De introductie van de slimme meter heeft ervoor gezorgd dat u beter inzicht in uw energieverbruik krijgt. Slimme meters lezen namelijk automatisch het energieverbruik van uw aansluitingen uit. Daardoor is het niet meer nodig om handmatig meterstanden op te nemen. Zo bent u veel minder tijd kwijt aan uw energie-administratie. Ook heeft u altijd en overal inzicht in uw energieverbruik. Zo kunt u ook beter sturen op het besparen van energie.

Facturen op basis van werkelijk verbruik

Omdat slimme meters ervoor zorgen dat het verbruik van uw aansluitingen direct inzichtelijk is, kan het verbruik van al uw aansluitingen op exact hetzelfde moment worden uitgelezen. Daardoor is het schatten van het energieverbruik niet langer meer nodig en ontvangt u uw energiefacturen op basis van uw werkelijke energieverbruik.

Bekijk ook onze andere services