Zo gaat het afsluiten van gas, water en licht voor je nieuwe woning

Gefeliciteerd met je nieuwe huis. Geniet je al van het vooruitzicht van een warm en comfortabel huis? Gelukkig is gas, water en licht afsluiten voor je nieuwe huis zo geregeld.

Gas, water en licht afsluiten voor je nieuwe woning is zo geregeld

Ga je voor het eerst samenwonen en heb je net je eerste huis gekocht? Regel je gas, water en licht dan op tijd. Wanneer je de sleutel krijgt, hoef je daar niet meer over na te denken. Dan heb je alle tijd om je nieuwe huis op te knappen en in te richten.

Je eerste contract afsluiten

Een nieuw energiecontract afsluiten kan best spannend zijn, als je dit voor het eerst doet. Bij ons kies je in een paar stappen je energieproducten. Zo stel je zelf het contract samen dat perfect bij je past.

Ik ben al klant en ga verhuizen

Je energiecontract verhuizen doe je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall. Geef je nieuwe adres door, en meld je oude adres af. Dit kan al vanaf drie maanden voordat je de sleutels krijgt of inlevert.

Ik verhuis en wil naar Vattenfall

Je bent van harte welkom. Stel stap voor stap je energieproduct samen en maak je aanvraag compleet. Wij zorgen dat de overstap bij je verhuizing soepel verloopt.

Wanneer moet je gas, water en licht afsluiten voor je nieuwe woning?

Je sluit binnen een paar minuten een contract af voor gas en licht. We helpen je bij het maken van je keuze. Bij ons stel je eenvoudig binnen 3 stappen je eigen energieproduct samen.

Heb je al een contract bij ons voor gas en licht als je gaat verhuizen? Je contract verhuist gewoon met je mee. Heb je een variabel tarief en wil je naar vast? Dat kan ook. Je sluit het gemakkelijk af.

Kies voor de zekerheid van energie met een vaste prijs

Zo weet je waar je aan toe bent tijdens de looptijd van je contract. Ook tijdens de koudste maanden van het jaar. Sluit nu je contract af in Mijn Vattenfall.

Bekijk je aanbod

Water voor je nieuwe huis sluit je af bij het waterbedrijf

Water afsluiten gaat niet via ons. Dat regel je bij een van de tien waterbedrijven in Nederland. Ga naar vewin.nl en typ je nieuwe postcode in de zoekbalk. Geef vervolgens je nieuwe adres en verhuisdatum aan je (nieuwe) waterbedrijf door.

Gas, water, licht aansluiten bij nieuwbouw

Verhuis je naar een gloednieuw huis dat je hebt laten bouwen? Dan kan het zijn dat er nog aansluitingen moeten komen voor gas, water en licht. In de meeste gevallen regelt de aannemer of projectontwikkelaar die basisaansluitingen op gas, water en licht. Zelf kies je een nieuwe energieleverancier die bij je wensen past. Mocht je de aansluitingen toch zelf moeten regelen dan doe je dat bij de netbeheerder en het waterbedrijf in jouw regio. Via mijnaansluiting.nl regel je het in één keer.

Energie aanvragen

Zo bereken je hoeveel je gas en licht je per maand kost

Je kosten berekenen voor gas en licht is eenvoudig. Een inschatting van je kosten voor water kun je opvragen bij het waterbedrijf. Hoeveel gas en licht per maand kost, hangt af van je keuze tussen standaard of (iets) duurzamer. Hoeveel gas en licht verbruik je per maand? Bij het aanvragen van je gas en licht kun je dat invullen. Of we helpen je met schatten. Vervolgens krijg je te zien hoeveel je maandelijkse termijnbedrag wordt.

Wanneer moet ik gas en licht afsluiten voor mijn nieuwe huurwoning?

Als nieuwe huurder wil je weten wanneer je gas en licht moet aanvragen voor je nieuwe huurhuis. We adviseren je gas en licht aan te vragen zodra je verhuisdatum bekend is. Maar in ieder geval uiterlijk twee weken voor je gaat verhuizen. Dan heb je zeker op tijd stroom en warm water. Om te klussen bijvoorbeeld. Of gewoon om te genieten van een warm en gezellig nieuw huis. Je kunt de aanvraag ook al drie maanden voor je verhuizing indienen.

Na je contractaanvraag, krijg je binnen 24 uur een bevestigingsmail. Maak alvast een account aan voor Mijn Vattenfall. Dan kun je de status van je aanvraag volgen. Contractinfo én voorwaarden ontvang je binnen vijf werkdagen per e-mail of post. Hier vind je ook de start- en einddatum op terug.

Elk jaar voordeel voor klanten die blijven

We waarderen klanten die bij ons blijven. Daar zetten we dus graag iets tegenover. Je krijgt altijd iets extra’s met de voordelen van Vattenfall. Er zit voor iedereen iets tussen, zoals korting op duurzame producten of leuke cadeautjes. En hoe langer je klant blijft, hoe groter je voordeel.

Bekijk alle voordelen

Hoe lang duurt het aansluiten van gas, water en licht in mijn nieuwe woning?

Hoe lang het aansluiten van gas, water en licht duurt, hangt af van je type huis. Het aansluiten in een bestaande woning is voor energieleveranciers zoiets als 'een knop omzetten'. Zorg wel dat minimaal twee weken voor je verhuisdatum je contract in orde is.

In een nieuwbouwhuis kan het aansluiten van stroom langer duren. Zodra de leidingen en de meters zijn aangesloten, kan de levering van stroom wel snel beginnen. Stem dit goed af met je aannemer. Gas aan laten sluiten in je nieuwbouwhuis kan niet meer. Alle nieuwbouwhuizen zijn (op een paar uitzonderingen na) sinds 2018 aardgasvrij. Over het afsluiten van water, adviseren we je contact op te nemen met je waterbedrijf.

Altijd goed geholpen garantie

Een uitstekende service, daar doen we elke dag ons best voor. Met onze online tools regel je 24/7 al je energiezaken zonder moeite. En voor zaken waar je zelf niet uitkomt, zijn we goed bereikbaar. Onze mensen hebben een oplossing voor iedere energievraag. We kijken verder, zodat je altijd in één keer geholpen wordt.

Zo helpen we je

Tips bij het gas, water, licht afsluiten voor je nieuwe woning

  • Neem contact op met je waterbedrijf over je verhuisdatum
  • Geef ruim op tijd je verhuisdatum aan ons door voor je gas, stroom of allebei
  • Noteer op de dag dat je de sleutel krijgt de meterstanden in het nieuwe huis
  • Laat de makelaar of verhuurder dit ter plekke gelijk nog even extra controleren
  • Geef de meterstanden aan ons door (voor de beginstand) 
  • Check of je al een account hebt aangemaakt of start vandaag met Mijn Vattenfall
  • Download onze Energie-app voor inzicht in je contract, je verbruik en nog veel meer

Andere veelgestelde vragen

Welke energieleverancier heb ik nu?

Als je niet zeker weet welke energieleverancier je nu hebt, kun je drie dingen doen.

  1. Controleer je bankafschrift of in je mobiel bankieren app. Wie schrijft elke maand een termijnbedrag voor energie van je rekening?
  2. Check je e-mail of oude post van welke energieleverancier je serviceberichten hebt gekregen.
  3. Vraag het aan je netbeheerder.

Weet je niet wie je netbeheerder is? Volg dan deze stappen:

  1. Ga naar de website mijnaansluiting.nl
  2. Vul je postcode en huisnummer in
  3. Klik op het logo rechts van het blauwe stroom-icoontje voor de contactgegevens
  4. Bel het nummer om te vragen wie je energieleverancier is

Wat zijn nutsbedrijven?

Nutsbedrijven zijn bedrijven "die vaak vanuit een monopoliepositie, belangrijke producten of diensten leveren die in het algemeen belang zijn." In de praktijk gaat het bij nutsbedrijven meestal om:

  • Netbeheerders die de technische voorzieningen leveren voor stroom, gas en stadswarmte
  • Regionale waterbedrijven die zorgen voor de drinkwatervoorziening

Welke watermaatschappij heb ik?

Welke watermaatschappij je drinkwater regelt, hangt af van waar je woont.Weet je niet welk waterbedrijf dat is? Ga naar vewin.nl en vul in de zoekbalk je postcode in. Neem vervolgens contact op met het juiste waterbedrijf.

Meer lezen rondom gas, water en licht