1. Home
  2. Service
  3. Schuldhulp Vattenfall: advies en oplossingen

Schuldhulp Vattenfall: we geven advies en oplossingen

Door een scheiding, ontslag of een langdurige ziekte kan je financiële situatie ineens veranderen. Dit kan ons allemaal overkomen. Als je het uitgavenpatroon niet aanpast, kunnen er financiële problemen ontstaan. We bieden oplossingen. 

Betaalachterstand? Onderneem actie.

Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk actie onderneemt als betaalachterstand dreigt te ontstaan. Want financiële problemen lossen nooit vanzelf op. Ze worden zelfs groter als je niets doet. Dus, durf hulp te vragen en doe dat snel. Je bent écht niet de enige.

89.192 mensen met financiële problemen meldden zich in 2019 bij de schuldhulpverlening

*Bron: Nibud Jaarverslag 2019

Betalingsregeling

Heb je een bijbetaling van € 100,- of meer? Maak gebruik van onze betalingsregeling. Je regelt dit eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall/Facturen.  

Uitstel van betaling

Kun je deze maand niet betalen? Regel dan uitstel van betaling. Dit kan je zelf doen via Mijn Vattenfall/Facturen.

Lees meer over onze betalingsregelingen

Is een betalingsregeling niet mogelijk?

Kunnen we je geen regeling (meer) aanbieden? Schakel dan zo snel mogelijk een schuldhulpinstantie in. Op de betalingsherinnering van je energierekening staat wanneer je dit uiterlijk moet hebben gedaan.

Aanmelden bij een schuldhulpinstantie gaat via de afdeling Sociale Zaken van je gemeente.

Accepteert de schuldhulpinstantie je verzoek? Stuur ons hier dan zo snel mogelijk een bewijs van. En neem contact met ons op om de ontvangst te laten bevestigen. 

Is je verzoek om schuldhulp afgewezen?

Dan kan onderbewindstelling helpen. Een verzoek tot onderbewindstelling vraag je aan bij de kantonrechter in je rechtsgebied. Op rechtspraak.nl vind je meer informatie en het aanvraagformulier.

Sta je inmiddels onder bewindvoering? Dan kan je bewindvoerder je verder helpen.

Verlicht, samenwerking met bewindvoerders

Een energiecontract zonder borg

In Nederland staan ruim 300.000 mensen onder gerechtelijk bewind. Dit betekent dat een bewindvoerder de financiële zaken van je overneemt. Omdat energieleveranciers een waarborgsom vragen, is het dan lastig om een energiecontract af te sluiten. Daar hebben we nu een oplossing voor: Verlicht: een samenwerking met bewindvoerders.

Door Verlicht kan een bewindvoerders bij ons een energiecontract afsluiten voor hun klanten. Zo bieden we deze groep een energieleverancier zonder borg.

Spoedaansluiting zonder borg

Als de energierekening steeds niet betaalt wordt, volgt uiteindelijk een brief van de netbeheerder. De netbeheerder kondigt daarin aan dat zij de energie gaan afsluiten. Ook deze situatie kunnen we nu oplossen door Verlicht. Want zo kan een bewindvoerder een spoedaansluiting zonder borg aanvragen.

Voor bewindvoerders

Als bewindvoerder kun je je aanmelden voor Verlicht. Bekijk de informatie op de pagina: Voor bewindvoerders 

 

Vragen & antwoorden over betalen

In Mijn Vattenfall/Facturen zie je precies welke rekeningen al betaald zijn of nog betaald moeten worden. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. En betalen kan hier ook meteen. Wel zo makkelijk. 


Dat kan gebeuren. Kijk in Mijn Vattenfall/Facturen welke rekening nog niet betaald is. Je kunt deze dan ook meteen betalen.

Pas eventueel je betaaldag aan. Jij weet tenslotte het beste wanneer er voldoende geld op je rekening staat.

Goed dat je hulp zoekt. Is onze betalingsregeling, of uitstel van betaling geen oplossing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We bekijken je situatie en nemen de mogelijkheden met je door. Zo komen we snel tot een oplossing. 
Je vindt ook informatie op de pagina over Schuldhulp.

Ja, dat kan als je een bijbetaling hebt van € 100,- of meer. Je regelt eenvoudig zelf een betalingsregeling in Mijn Vattenfall/Facturen. Kies voor 'betalingsregeling'. 

Als er onvoldoende geld op je rekening stond, mislukt de automatische incasso en vervalt je betalingsregeling.

Nu is het nodig dat je alle openstaande bedragen in een keer betaalt via Mijn Vattenfall/Facturen

Ja dat kan. Als betalen deze maand niet uitkomt, krijg je maximaal 30 dagen uitstel. Alleen voor de rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel aanvragen.

Je regelt dit makkelijk zelf in Mijn Vattenfall/Facturen. Voor rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel van betaling aanvragen.  

Het kan zijn dat je inmiddels alles betaald hebt. Dan hebben wij je onterecht een aanmaning of incassobrief gestuurd.

Je checkt dit eenvoudig zelf. Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen. Hier zie je precies of er nog bedragen open staan. 

Lees meer over: Aanmaning of incassobrief ontvangen

Als je al een brief van je incassobureau hebt gekregen, is het niet meer mogelijk een betalingsregeling met ons te treffen. We adviseren je contact op te nemen met het incassobureau. Zij helpen je verder.

Deze brief krijg je als:

  • je energiecontract afloopt en je nog geen nieuw contract hebt afgesloten.
  • Als je een te grote betalingsachterstand hebt.

We leggen uit wat je moet doen op: Dreigende afsluiting

Ja, als je nog een openstaande rekening hebt, verrekenen we dit met het tegoed. Het bedrag dat we naar je overmaken is dan lager dan het bedrag op je jaarafrekening.


Goed dat je hulp zoekt. Een schuldhulpinstantie kan uitkomst bieden. Zij bekijken je situatie en kunnen je verder helpen.

Meld je aan bij de afdeling Sociale Zaken van jouw gemeente. Zij schakelen dan schulphulp voor je in. 

Lees meer over: