Meterstanden doorgeven

Met je meterstanden berekenen we hoeveel energie je hebt verbruikt. Heb je een slimme meter, dan krijgen we automatisch je meterstanden door. Heb je nog een normale meter? Dan zijn er vier momenten waarop je van ons bericht krijgt of je je meterstanden wilt doorgeven.

Met een slimme meter hoef je geen meterstanden door te geven

Met een slimme meter gaat je meterstanden doorgeven vanzelf. Dat zit zo. Nadat je een slimme meter hebt gekregen, vragen we je eenmalig toestemming voor uitlezen van je meterstanden. Met jouw toestemming stuurt je netbeheerder ons voortaan elke dag automatisch je meterstanden door.

Met een gewone meter geef je zelf je standen door

  • Voor je jaarafrekening. Je krijgt vanzelf van ons bericht. Met je meterstanden weten we je energieverbruik. En daarmee berekenen we het bedrag dat je terugkrijgt of bijbetaalt. Geef je je meterstanden niet door, dan schatten we je verbruik. Het is belangrijk dat je de standen op je jaarrekening altijd even naloopt.

  • Bij de start van je contract. Dan vragen we je om je eerste meterstanden. Die gebruiken we twaalf maanden later bij het maken van je jaarafrekening.

  • Als je gaat verhuizen. We vragen je dan om je meterstanden van het nieuwe en het oude adres. Met de standen van het oude adres maken we je eindafrekening. En de meterstanden van je nieuwe adres gebruiken we als beginstand. Vind meer informatie over een verhuizing doorgeven.

  • Bij een tariefswijziging. Bij een variabel contract veranderen de tarieven een paar keer per jaar. Voordat de nieuwe tarieven ingaan, vragen we om je meterstanden. Daarmee zorgen we ervoor dat je verbruiken tegen het juiste tarief afgerekend worden. Je geeft ze door via Mijn Vattenfall.

Hulp bij meterstanden aflezen

Niet alle energiemeters zien er hetzelfde uit. Daarom hebben we de meest voorkomende verzameld. Vind hier jouw meter en uitleg hoe je de meterstanden afleest.

Aflezen meterstanden

Geschatte meterstanden bij je jaarafrekening

Het kan zijn dat we je meterstanden schatten. Dit doen we alleen als je geen slimme meter hebt en geen meterstanden aan ons doorgeeft. We schatten je meterstanden dan zo nauwkeurig mogelijk. Toch kunnen ze verschillen van de standen op je meter.

Bij een klein verschil hoef je niets te doen. We verrekenen dit op de volgende jaarafrekening. Is het verschil groot tussen de geschatte en werkelijke meterstanden? Geef dan de juiste standen aan ons door. Dan berekenen we je jaarafrekening opnieuw. 

Meterstanden op jaarafrekening kloppen niet 

Klopt de jaarafrekening niet door een verschil in de meterstanden? Geef de juiste standen aan ons door bij een verschil groter dan 250 kWh stroom, 100 m³ gas of 2 Gj stadswarmte.

We berekenen je jaarafrekening dan opnieuw. Je ontvangt binnen twee een nieuwe jaarafrekening van ons.

Mijn meterstanden kloppen niet

Meterstanden inzien

Check of je meterstanden goed zijn doorgekomen in Mijn Vattenfall. Hier zie je ze zodra we ze hebben verwerkt. Hier vind je ook inzicht in je energieverbruik.

Verkeerde meterstanden doorgegeven

Het kan gebeuren dat je een foutje maakt bij het doorgeven van je meterstanden. Je past ze eenvoudig in een paar stappen aan.

Meterstanden: algemene vragen

Waar vind ik het opnamenummer?

Als we je vragen je meterstanden aan ons door te geven, ontvang je ook meteen het opnamenummer. Je vindt dit nummer in de brief of e-mail. Je hebt het nodig bij het doorgeven van je standen. Zo weten we zeker dat het jouw meterstanden zijn.

Hoe moet ik mijn meterstanden aflezen?

Niet alle energiemeters zien er hetzelfde uit. Daarom hebben we de meest voorkomende op 1 plek verzameld. Vind hier jouw meter en uitleg hoe je de meterstanden afleest.

Hulp bij aflezen meterstanden

Zijn mijn meterstanden goed doorgekomen?

Je ziet je meterstanden verschijnen in Mijn Vattenfall zodra we ze hebben verwerkt.

Wanneer moet ik mijn meterstanden voor de jaarafrekening doorgeven?

Ongeveer vier weken voordat je de jaarafrekening ontvangt, vragen we om je meterstanden. Je krijgt hier vanzelf bericht van.

In Mijn Vattenfall zie je wanneer je de jaarafrekening krijgt.

Waar vind ik meer informatie over meterstanden en slimme meters?

Meterstanden: er gaat iets verkeerd

Ik heb de verkeerde meterstanden doorgegeven. Kan ik dit aanpassen?

Het kan gebeuren dat je een foutje maakt bij het doorgeven van je meterstanden. Je kunt ze natuurlijk veranderen als ze niet kloppen. Dit doe je in een paar stappen.

Meterstanden aanpassen

Wat als de meterstanden op mijn jaar- of eindafrekening niet kloppen?

Kijk eerst naar het verschil tussen de juiste en onjuiste meterstanden. Is het meer dan deze hoeveelheden, dan is het een groot verschil:

  • 250 kWh stroom
  • 100 m³ gas
  • 2 Gj stadswarmte of -koude
  • 2 m³ warm tapwater

Wat we doen, ligt aan het verschil tussen de juiste en onjuiste meterstanden:

  • Is het verschil klein, dan verrekenen we dit bij je volgende jaarafrekening.
  • Is het verschil groot, geef dan de juiste meterstanden aan ons door. Dit doe je via het formulier Correctie meterstanden jaar- of eindafrekening. We berekenen dan de jaar- of eindafrekening opnieuw.

Meterstanden jaarafrekening aanpassen

Ik heb een slimme meter. Waarom krijg ik een oproep om m'n meterstanden door te geven?

Dat kan verschillende oorzaken hebben.

  1. Misschien heb je nog niet voor al je energie een slimme meter. Bijvoorbeeld wel een slimme meter voor stroom, maar (nog) niet voor warmte of gas. Of andersom. 

  2. Als je pas een nieuwe slimme meter hebt of als we je toestemming niet (op tijd) hebben ontvangen. Dan was de oproep misschien al onderweg. 

  3. Als er een storing aan je meter(s) is of was. We sturen een herinnering als de netbeheerder je meter niet kan uitlezen.

In al deze gevallen vragen we je je meterstanden alsnog aan ons door te geven.

Meterstanden bijhouden geeft inzicht in je energieverbruik

We helpen je graag inzicht krijgen in je energieverbruik via Mijn Verbruik. Zo wordt energie besparen pas echt leuk. Lees meer over je meterstanden bijhouden en verbruik inzien.

Mijn Verbruik

Onderwerpen die hierbij passen