1. Home
  2. Service
  3. Meterstanden

Vattenfall meterstanden doorgeven

We gebruiken je meterstanden om te berekenen hoeveel energie je hebt verbruikt. Heb je een slimme meter dan krijgen we automatisch je meterstanden door. Heb je nog een normale meter? Dan zijn er drie momenten waarop je bericht krijgt van ons of je je meterstanden wilt doorgeven. We leggen graag uit wanneer en waarom.

Met een slimme meter hoef je geen meterstanden door te geven

Met een slimme meter gaat je meterstanden doorgeven vanzelf. Dat zit zo. Als je net een slimme meter hebt gekregen, dan vragen we je eenmalig toestemming voor het op afstand uitlezen van je meterstanden. Met jouw toestemming stuurt je netbeheerder ons voortaan elke dag automatisch je meterstanden door. Met een gewone meter moet je wel zelf je meterstanden aan ons doorgeven.

Met een gewone meter geef je zelf je standen door

  • Als het tijd is voor het maken van je jaarafrekening. Je krijgt vanzelf van ons bericht. Met een persoonlijke link en/of een eigen opnamenummer. Gebruik dit nummer als je jaarstanden online doorgeeft. Zo weten we zeker dat het om jouw meterstanden gaat. Krijgen we je standen niet, dan schatten we je verbruik. Het is belangrijk dat je de standen op je jaarrekening altijd even naloopt.

  • Als je nieuw bij ons bent. Dan vragen we je om je eerste Vattenfall meterstanden. Deze 'startmeterstand' gebruiken we twaalf maanden later bij het maken van je jaarafrekening.

  • Als je gaat verhuizen. We vragen je dan om je meterstanden van het nieuwe en het oude adres. Met de standen van het oude adres maken we je eindafrekening. De nieuwe standen gebruiken we als beginstand op je nieuwe adres. Bekijk onze pagina over verhuizen voor meer informatie over het doorgeven van je verhuizing. Begin- of eindstanden doorgeven.

Hulp bij het aflezen van de meterstand

Hier vind je de meest voorkomende meters met uitleg over het aflezen.

Aflezen meterstanden

Vragen & antwoorden over Vattenfall meterstanden doorgeven

Waar vind ik het opnamenummer?

Als we je vragen je meterstanden aan ons door te geven, ontvang je ook meteen het opnamenummer. Dit staat in de brief, e-mail of meterstandenkaart. Je hebt het nodig bij het doorgeven van je standen. Zo weten we zeker dat het jouw meterstanden zijn.

Ik ben het opnamenummer kwijt

Wil je de standen voor de jaarafrekening doorgeven, maar ben je het opnamenummer kwijt? Geef dan de standen met je klantnummer door. Je klantnummer vind je op je bankafschrift en in Mijn Vattenfall.

Ga meteen naar aarafrekening meterstanden doorgeven in Mijn Vattenfall

Zijn mijn meterstanden goed doorgekomen?

Je ziet je meterstanden verschijnen in Mijn Vattenfall zodra we ze hebben verwerkt.

Ik heb de verkeerde Vattenfall meterstanden doorgegeven

Heb je de verkeerde meterstanden doorgegeven? Dan kun je op dezelfde dag nog hier de juiste doorgeven.

Zodra we je meterstanden ontvangen hebben, weten we je verbruik. We kijken dan hoe dat is veranderd ten opzichte van eerdere periodes. Heb je de meterstand verkeerd doorgegeven en wijkt je verbruik daardoor erg af? Dan krijg je opnieuw bericht en kun je de juiste standen alsnog aan ons doorgeven. Zie je zelf dat de meterstanden op je jaarafrekening of eindafrekening niet helemaal kloppen? Dan kun je je meterstanden laten aanpassen.

De meterstanden op mijn jaar- of eindafrekening kloppen niet.

Is er een groot verschil tussen je nieuwe meterstanden en die van voorgaande jaren? Dan kunnen we je meterstanden aanpassen. Als het verschil klein is, verrekenen we dit bij de volgende jaarafrekening.

Bekijk alle informatie over meterstanden

Nog niet gevonden wat je zocht? Lees verder op: Meterstanden

Ik heb een slimme meter. Waarom krijg ik toch nog een meterstandenkaart?

Dat kan verschillende oorzaken hebben.

  1. Misschien heb je nog niet voor al je energie een slimme meter. Bijvoorbeeld wel een slimme meter voor stroom, maar (nog) niet voor warmte of gas. Of andersom. 

  2. Als je pas een nieuwe slimme meter hebt of als we je toestemming niet (op tijd) hebben ontvangen. Misschien was je meterstandenkaart al onderweg. 

  3. Als er een storing aan je meter(s) is of was. We sturen een meterstandenkaart of herinnering als de netbeheerder je meter niet kan uitlezen.

In al deze gevallen vragen we je je meterstanden alsnog aan ons door te geven.

Meterstanden bijhouden geeft inzicht in je energieverbruik

We helpen je graag inzicht krijgen in je energieverbruik via Mijn Verbruik. Zo wordt energie besparen pas echt leuk. Lees meer over je meterstanden bijhouden en verbruik inzien.

Mijn Verbruik

Onderwerpen die hierbij passen