Hulp nodig bij betalen? Je staat er niet alleen voor

Lukt het je niet om de energierekening te betalen? Dat kan iedereen overkomen. Ook als het even financieel tegenzit, staan we voor je klaar.

Onze hulp bij betalen

We kunnen je op verschillende manier helpen. Bekijk welke hulp het beste bij je past. 

  1. Kun je de rekening wel in één keer betalen, maar niet gelijk? Dan heb je een uitstel van betaling nodig.

    Met een uitstel van betaling stellen we je betaling maximaal 30 dagen uit. Op de nieuwe afgesproken betaaldag schrijven wij het bedrag in één keer eenmalig van je rekening af.

    Uitstel van betaling regelen

  2. Kun je de rekening niet in één keer betalen, maar wel in delen? Spreek dan een betalingsregeling met ons af.

    Met een betalingsregeling betaal je de factuur in delen. Je moet minimaal € 50,- per maand aflossen en voor elke maand berekenen we € 2,- administratiekosten. De maandelijkse aflossing en je maandelijkse termijnbedragen incasseren we op het moment in de maand die jou het beste uitkomt. Een betalingsregeling kan je afspreken over maximaal 12 maanden.

    Betalingsregeling afspreken

  3. Heb je meerdere rekeningen bij ons openstaan en kun je niet voldoen aan de voorwaarden van een uitstel van betaling of betalingsregeling?

    Neem dan contact op met onze klantenservice. Onze energieadviseurs zitten klaar om samen met jou naar een passende oplossing te zoeken.

    Contact met onze klantenservice

  4. Heb je bij meerdere bedrijven rekeningen openstaan en kun je er wel wat hulp bij gebruiken?

    Dan biedt Geldfit hulp. Geldfit biedt tips en hulpmiddelen om financieel gezond te blijven of worden. Door vijf korte vragen te beantwoorden zie je hoe je ervoor staat. Je ontvangt een advies voor jouw persoonlijke situatie. Zo heb je snel weer controle over je geldzaken.

    Doe de Geldfit test

Man met kop koffie bij glazen deur

Een keer te laat betalen is niet erg

Te laat betalen, dat kan iedereen een keer gebeuren. Je hebt nog voldoende tijd om zonder extra kosten te betalen. We vertellen hoe het zit.

Veelgestelde vragen

Wat moet ik nog betalen, waar zie ik mijn openstaande rekeningen?

In Mijn Vattenfall/Facturen zie je precies welke rekeningen al betaald zijn of nog betaald moeten worden. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. En betalen kan hier ook meteen. Wel zo makkelijk. 


De automatische incasso is mislukt, wat nu?

Dat kan gebeuren. Kijk in Mijn Vattenfall/Facturen welke rekening nog niet betaald is. Je kunt deze dan ook meteen betalen.

Pas eventueel je betaaldag aan. Jij weet tenslotte het beste wanneer er voldoende geld op je rekening staat.

Het is voor mij deze maand lastig om te betalen, kan ik hulp krijgen?

Goed dat je hulp zoekt. Is onze betalingsregeling, of uitstel van betaling geen oplossing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We bekijken je situatie en nemen de mogelijkheden met je door. Zo komen we snel tot een oplossing. 
Je vindt ook informatie op de pagina over Schuldhulp.

De betalingsregeling is vervallen, wat moet ik doen?

Als er onvoldoende geld op je rekening stond, mislukt de automatische incasso en vervalt je betalingsregeling.

Nu is het nodig dat je alle openstaande bedragen in een keer betaalt via Mijn Vattenfall/Facturen

Ik heb een aanmaning of incassobrief ontvangen, wat moet ik doen?

Het kan zijn dat je inmiddels alles betaald hebt. Dan hebben wij je onterecht een aanmaning of incassobrief gestuurd.

Je checkt dit eenvoudig zelf. Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen. Hier zie je precies of er nog bedragen open staan. 

Lees meer over: Aanmaning of incassobrief ontvangen

Ik heb een brief van een incassobureau ontvangen, wat nu?

Als je al een brief van je incassobureau hebt gekregen, is het niet meer mogelijk een betalingsregeling met ons te treffen. We adviseren je contact op te nemen met het incassobureau. Zij helpen je verder.

Ik heb een brief van de deurwaarder of netbeheerder ontvangen over einde levering, wat nu?

Deze brief krijg je als:

  • je energiecontract afloopt en je nog geen nieuw contract hebt afgesloten.
  • Als je een te grote betalingsachterstand hebt.

We leggen uit wat je moet doen op: Dreigende afsluiting

Wordt het tegoed van de jaarafrekening verrekend met de openstaande bedragen?

Ja, als je nog een openstaande rekening hebt, verrekenen we dit met het tegoed. Het bedrag dat we naar je overmaken is dan lager dan het bedrag op je jaarafrekening.


Ik kom er financieel niet uit, wat kan ik doen?

Goed dat je hulp zoekt. Een schuldhulpinstantie kan uitkomst bieden. Zij bekijken je situatie en kunnen je verder helpen.

Meld je aan bij de afdeling Sociale Zaken van jouw gemeente. Zij schakelen dan schulphulp voor je in. 

Meer relevante onderwerpen