Alles over je energiecontract

Je wilt op elk moment je contract kunnen bekijken. Wanneer gaat het in? Wat is de looptijd? Of ben je benieuwd wanneer ons nieuwe aanbod voor je klaar staat? Want dan kun je je energiecontract verlengen. We vertellen er meer over. 

Zo weet je welk contract je hebt

Logisch dat je niet precies weet wat voor een contract je hebt afgesloten. Daarom vindt je alle informatie over je contract op één pagina in Mijn Vattenfall. Zo ben je altijd op de hoogte. 

Vaste contract of onbepaalde tijd

Je contract kan een vaste looptijd hebben. Dit betekent dat je 'vast' zit aan dit contract tot het einde van de looptijd. De einddatum van je contract vind je hier ook. staat altijd bij. Voordat je contract afloopt krijg je een nieuw aanbod. Aan jou de keus of je dit aanbod overneemt, of liever iets anders wilt. 

Heb je een contract voor onbepaalde tijd, dan loopt je contract automatisch door. Wil je weten of je contract nog bij je past? Bekijk dan ons contractadvies in Mijn Vattenfall. Veranderen kan natuurlijk altijd.

Einddatum energiecontract

Heb je nog geen aanbod van ons ontvangen? Dan kan het zijn dat je contract nog niet afloopt. De einddatum van je energiecontract vindt je Mijn Contract.  Ongeveer een maand voor de einddatum krijg je een nieuw aanbod van ons.  

Looptijd energiecontract

Weet je niet meer precies voor hoeveel jaar je vaste contract loopt? Ook dat zie je meteen op de pagina: Mijn Contract

Bekijk je contract in Mijn Vattenfall

Weet je niet meer welk contract je met ons hebt afgesloten? Geen punt. In Mijn Vattenfall zie je bij Mijn Contract precies wat je nu hebt, hoe lang het nog loopt en wat je betaalt.

Bekijk je contract

Ben je net klant geworden?

Goed dat je voor ons gekozen hebt. Je krijgt natuurlijk een bevestiging van je contract. Daarin vind je alle afspraken. En wij regelen je opzegging. Jij hoeft verder niets te doen. Bekijk ook de pagina: Na je overstap

We adviseren je een Mijn Vattenfall account te maken. Zo ben je altijd op de hoogte van voortgang van je nieuwe contract. Maar hier regel je ook veel zelf. Zoals bijvoorbeeld het aanpassen van je termijnbedrag. 

Wanneer kan ik mijn energiecontract verlengen?

We hebben ongeveer een maand voordat je contract afloopt een mooi aanbod voor je klaarstaan in Mijn Vattenfall. Zo kun je altijd op tijd je energiecontract verlengen. Wil je het contract nog niet verlengen? Geen probleem. We blijven gewoon stroom en gas leveren.

Ga naar Mijn Aanbod

Energiecontract verlengen: zo werkt dat!

Je energiecontract verlengen is in drie stappen geregeld:

  1. Kies de aanbieding die bij je past en verstuur je aanvraag.

  2. Je ontvangt per mail een bevestiging van je nieuwe contract. Op de eerste dag dat je nieuwe contract ingaat, ontvang je van ons opnieuw een e-mail. In Mijn Vattenfall kun je zelf altijd gegevens wijzigingen of je verbruik en kosten inzien.

  3. Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd om je aanvraag te wijzigen of annuleren.

Blijven Loont

Elk jaar voordeel als vaste klant. Met Blijven Loont geven we je korting op de variabele leveringskosten van stroom. De korting loopt elk jaar op, tot een blijvend voordeel van 25%.

Ben je al klant? Dan begin je met 10% korting. Je korting groeit elk jaar met 5%, tot aan 25%. Zolang je klant blijft.

Lees de spelregels door. Of vraag meteen je korting aan:

Blijven Loont-korting aanvragen

Ga je verhuizen? We verhuizen je contract.

Je contract verhuist gewoon met je mee. Als je ons het nieuwe adres doorgeeft en de datum waarop je de sleutel krijgt, is dat voldoende.  Maar misschien wil jij je contract aanpassen? Dat kan natuurlijk ook. We regelen het voor je.

Verhuizing doorgeven

 

 

Vragen & antwoorden over contract verlengen

Overweeg je om over te stappen? Dan hebben we een aantal tips voor je. Zodat je je goed kunt verdiepen in het aanbod. Want soms lijkt een aanbod beter dan het is. Met deze checklist zie je eenvoudig hoe mooi de aanbieding écht is.

  • Check eerst de looptijd van je contract bij ons. Als je een contract hebt voor een vaste periode en de looptijd is nog niet voorbij, kan het zijn dat wij een opzegboete in rekening brengen. Sommige leveranciers vergoeden deze, maar lang niet allemaal of bij alle aanbiedingen.
  • Vraag na hoe de hoogte van het termijnbedrag wordt bepaald.
    Komen de verbruiksgegevens overeen met je gemiddelde jaarverbruik? Bij een laag termijnbedrag loop je kans dat je bij de jaarafrekening veel moet bijbetalen.
  • Lees de voorwaarden van de welkomstkorting of het welkomstcadeau.
    Een welkomstpremie of welkomstcadeau ziet er aanlokkelijk uit. Maar onder welke voorwaarden ontvang je deze? En wat zijn de voorwaarden als je voortijdig je contract opzegt. Vaak ontvang je dan geen korting of cadeau meer of moet je deze terugbetalen.
  • Hoe voordelig is de korting bij jóuw verbruik?
    Vaak is het voordeel per jaar gebaseerd op een gemiddeld verbruik, niet op het verbruik van jouw huishouden. Het gemiddelde voordeel zegt dus niet hoe groot jóuw voordeel in euro’s per jaar is.
  • Zijn er geen verborgen kosten?
    Is de korting inclusief of exclusief overheidsheffingen en btw? En wat betaal je voor netbeheerkosten? Vraag gerust wat je precies per maand gaat betalen. En kijk bijvoorbeeld ook naar de hoogte van de servicekosten, zoals voor het gebruik van acceptgiro. Hoeveel tijd krijg je voor het betalen van de energienota? En wat gebeurt er als je een keer te laat betaalt?

Kies je voor een vaste prijs? Dan blijven de tarieven die je aan ons betaalt gelijk tijdens de afgesproken looptijd. Zo weet je precies waar je aan toe bent. En wanneer de energieprijzen in de markt stijgen, profiteer je van je vaste prijs. Wel kunnen de netbeheerders of overheid hun tarieven tijdens jouw looptijd aanpassen. Hier hebben wij geen invloed op.

Kies je voor een variabele prijs? Dan wijzigen de tarieven die je aan ons betaalt twee keer per jaar. Afhankelijk van de marktprijzen van stroom en gas op dat moment. Deze prijzen kunnen dus stijgen. Maar wanneer de prijzen dalen, profiteer je daar van.

Jouw energietarief bestaat uit drie delen. Je betaalt een deel aan:

  • Ons, je energieleverancier
  • Je netbeheerder
  • De Rijksoverheid

De kosten voor de netbeheerders of Rijksoverheid berekenen wij door en dragen vervolgens voor jou af.

Wanneer je kiest voor een vaste of variabele prijs, dan bedoelen we daarmee het deel dat je aan ons betaalt.

Wanneer je geen nieuw contract met ons afsluit, verlengen we automatisch naar een contract voor onbepaalde tijd. Je kunt dat opzeggen wanneer je wilt, maar je zit in ieder geval geen moment zonder stroom of gas. Je betaalt dan voor het variabele tarief van dat moment. Een variabel tarief beweegt mee met de marktprijzen voor energie. De prijs kan dus hoger of lager worden. Meestal passen we onze prijzen twee keer per jaar aan. In januari en juli. Je krijgt hier vooraf bericht van.

Jouw termijnbedrag wijzigt niet automatisch na het aanvragen van jouw nieuwe contract. Ook niet als je minder gaat betalen. Dit komt omdat het termijnbedrag een voorschot is op je energieverbruik voor het komende jaar. Als het jaar om is verrekenen we de termijnbedragen met wat je werkelijk aan stroom en gas hebt verbruikt.Wil je een hoger of lager termijnbedrag betalen? Deze wijzig je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall.

De hoogte van je termijnbedrag baseren we op de vaste maandelijkse kosten. Plus de variabele kosten: je verwachte energieverbruik maal de afgesproken prijs per kWh of m3. We houden hierbij ook rekening met eventuele stijgingen in de tarieven. Zo proberen we verrassingen op de jaarafrekening voor jou te voorkomen.

Lees meer over het termijnbedrag en bekijk het filmpje.