1. Thuis
  2. Opladen elektrische auto
  3. Hoelang duurt het opladen van een elektrische auto?

Hoelang duurt het opladen van een elektrische auto?

Voor veel mensen was de lange laadtijd van elektrische auto jarenlang een reden om niet elektrisch te rijden. Tegenwoordig gaat het opladen van een elektrische auto een stuk sneller dan veel mensen denken.

Je laadsnelheid is een optelsom van factoren

Hoe snel je elektrische auto precies oplaadt hangt af van meerdere dingen. De belangrijkste zijn: de capaciteit van de accu, het vermogen van de auto, het type laadkabel en het type laadpaal. We behandelen ze hieronder stuk voor stuk:

1. De capaciteit van de accu

Hoe groter je accu, hoe langer het duurt om je elektrische auto helemaal op te laden. De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in kilowattuur, ofwel: kWh. De maker van je elektrische auto bepaalt hoeveel dat is. Weet je het niet? Op ovi.rdw.nl check je het makkelijk zelf. Ook je dealer of de vorige eigenaar weet het. 

2. Het laadvermogen van je auto

De ene elektrische auto laadt sneller dan de andere. Dat heeft te maken met de accu die erin zit en het soort lader dat in je auto zit. Daar zijn verschillende soorten van:

Lader Laadvermogen
1-fase tot 7,4 kW
3-fasen tot 22 kW



Natuurlijk laadt 3-fasen een stuk sneller dan 1-fase. Alleen heb je met een 3-fasenlader ook een laadpaal nodig die een 3-fasenaansluiting heeft. Openbare laadpalen en snelladers hebben zo’n aansluiting, maar een laadpaal voor thuis heeft dat niet standaard. Om thuis een laadpaal met een 3-fasenaansluiting te installeren heb je ook een 3-fasenaansluiting in je meterkast nodig. Meestal moet je daarvoor je meterkast laten verzwaren. Dat kost eenmalig ongeveer € 250 tot € 300 en per jaar tussen de € 500 en € 1.000. 

Doe de meterkastcheck

3. Het type laadkabel

Hoe krachtiger de kabel, hoe korter het duurt om je elektrische auto op te laden. Er zijn verschillende typen laadkabels voor elektrische auto’s. Het grootste verschil zit in de lengte, dikte en het aantal fases. De laadpaal herkent welk type laadkabel is aangesloten. Verder heb je type-1 kabels, die standaard zijn in de Verenigde Staten en in Japan en type-2 kabels, die standaard zijn in Europa. Hoe hoger het maximale vermogen van de kabel, hoe sneller je kunt laden. Sommige kabels laden bijvoorbeeld met 16 ampère en andere met 32 ampère. Als je auto 32 ampère aan kan, dan is het qua snelheid zonde om met een laadkabel van 16 ampère te laden.  

4. Het type laadpaal

Er zijn twee typen laadpalen: een 1-faselaadpaal en een 3-fasenlaadpaal. Verder kan die aansluiting nog verschillen in hoeveelheid ampère. Een laadpaal voor thuis kan zowel 1-fase als 3-fasen zijn, afhankelijk van je wensen en van je meterkast: voor een 3-fasenaansluiting heb je meestal een netverzwaring nodig.

Openbare laadpalen en snelladers hebben een 3-fasenaansluiting en in de meeste gevallen ook hogere hoeveelheid ampère dan een laadpaal voor thuis. Laden aan een openbare laadpaal of een snellader gaat daardoor meestal sneller dan laden aan een laadpaal thuis.

Slim laden

Binnenkort voegen we Slim laden toe aan de Vattenfall Energie App. Hiermee laad je automatisch op de meest voordelige momenten. Is er overdag bijvoorbeeld veel zon? Dan is dit het perfecte moment om je auto op te laden. Je maakt dan gebruik van groene én goedkope stroom. 

Slim laden is gratis en beschikbaar voor klanten. Meld je aan en krijg bericht wanneer Slim laden beschikbaar is.

Hou me op de hoogte

Zelf je laadtijd berekenen

Wil je precies weten hoelang het duurt voordat je accu vol zit? Deel dan het vermogen van je accu door de laadsnelheid: Vermogen accu / laadsnelheid = laadtijd.

  • Een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor met lage laadsnelheid (bijvoorbeeld thuis, 1-fase): 75 kWh / 3.7 kW = 20 uur en een kwartier
  • Een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor met hoge laadsnelheid (bijvoorbeeld openbaar, 3-fasen): 75 kWh / 11 kW = 6 uur en drie kwartier
  • Een Kia EV6 GT aan een snellader met 150 kW: 74 kWh / 150 kW = ongeveer een half uur
  • Een Hyundai IONIQ 5 Long Range 2WD aan een snellader met 233 kW: 77,4 kWh / 233 kW = iets langer dan een kwartier

Je hebt nu een goed idee van de gemiddelde laadtijd. In de praktijk is de laadtijd steeds weer iets anders. Want het opladen van de eerste 80% gaat sneller dan de laatste 20%. Op die manier ontlast je de accu en gaat die daardoor langer mee. Ook laadt een elektrische auto niet continu even snel. Uiteindelijk verschilt de laadtijd daardoor van wat je zelf berekent.

Meer over je elektrische auto opladen