1. Thuis
  2. Opladen elektrische auto

Opladen van je elektrische auto, zo zit het

Een elektrische auto wil je het liefst opladen waar en wanneer je maar wilt. Gewoon thuis voor de deur en onderweg. Maar hoe werkt dat opladen eigenlijk? Steek je de stekker gewoon in het stopcontact of heb je een laadpaal nodig? En wat betaal je ervoor? We helpen je graag op weg.

Je elektrische auto thuis opladen

Om je elektrische auto op te laden, heb je een laadpunt nodig. Opladen via een thuislaadpunt is slimmer dan via een normaal stopcontact, want:  

  1. Het opladen via een laadpaal gaat veel sneller. Hoeveel sneller hangt af van enkele factoren, maar vooral van het vermogen van de laadpaal. (Bron: Elektronische Voertuigen Database)
  2. Elektrisch laden van je auto verbruikt vaak het volledige vermogen van je aansluiting. Gebruik je een normaal stopcontact, dan is het bijvoorbeeld niet mogelijk om je vaatwasser of wasmachine tegelijk te laten draaien.
  3. Het is veiliger. Tijdens het laden via een stopcontact kan kortsluiting of zelfs brand ontstaan.

Een laadpaal voor thuis mag je alleen op je eigen terrein plaatsen. Heb je een garage, dan kun je ook een laadpunt aan de muur bevestigen. Woon je in een rijtjeshuis of appartement en heb je geen eigen oprit of garage? Vraag dan bij je gemeente een laadpunt aan. Dat is een openbaar laadpunt dat iedereen mag gebruiken.

Slim laden

Met Slim laden laad je je auto op wanneer er veel zon- en windenergie beschikbaar is, of als de vraag naar stroom laag is. Bij thuiskomst sluit je je auto aan op de laadpaal en geef je in de app aan wanneer je de auto weer nodig hebt. Onze app kiest dan automatisch het ideale moment om te laden. En we zorgen er altijd voor dat je auto is opgeladen tegen de tijd dat je wilt vertrekken.

Lees meer over Slim laden

Hoelang duurt het opladen van een elektrische auto?

Natuurlijk, met het tanken van benzine ben je direct klaar. Gelukkig gaat het opladen van een elektrische auto tegenwoordig ook veel sneller dan voorheen. Thuis heb je je auto aan een laadpaal in zo’n vier tot acht uur volledig opgeladen. Via een openbare snellaadpaal ben je in 20 tot 40 minuten weer op weg.

Hoe lang duurt opladen elektrische auto | Man laadt zijn auto op

Oplaadtijd elektrische auto

Hoe snel je een elektrische auto oplaadt is afhankelijk van:

Je stroomaansluiting

Hoelang het duurt om je elektrische auto op te laden hangt af van je stroomaansluiting. Bij een 3-fase-aansluiting kun je een laadpaal met meer vermogen plaatsen, dan bij een 1-fase-aansluiting. Woon je in een nieuwbouwhuis? Dan heb je waarschijnlijk een 3-fase-aansluiting. In oudere huizen heb je vaak nog een 1-fase-aansluiting. Het type aansluiting vind je op je jaarafrekening, meestal bij het onderwerp 'Stroom'. Daarbij staat '3x25 Ampère' voor een 3-fase-aansluiting. Je kunt ook de meterkastcheck doen.

Wil je sneller thuisladen? Vraag dan aan je netbeheerder om je aansluiting te verzwaren van 1-fase naar 3-fase. Dit kost ongeveer € 250,-.

Vermogen van de laadpaal

Hoe hoger het vermogen van de laadpaal, hoe sneller je elektrische auto opgeladen is. Heb je thuis een 3-fase-aansluiting, dan kun je een laadpaal met een hoger vermogen plaatsen dan bij een 1-fase-aansluiting. Een 3-fase-aansluiting laadt een elektrische auto twee tot drie keer sneller op. Openbare laadpalen en snelladers hebben meestal een hoger vermogen dan je laadpaal thuis.

Capaciteit van je accu

Ook de capaciteit van je accu is van invloed op de laadtijd van je elektrische auto. Hoe groter je accu, hoe langer het duurt om je elektrische auto helemaal op te laden. Heb je een auto met een accucapaciteit van 75 kWh en een laadpaal die 11 kWh kan leveren? Dan kun je in 6 uur en 49 minuten (75 gedeeld door 11) je auto opladen.

Een berekening van de laadtijd gaat trouwens niet uit van een 100% opgeladen accu, maar van een accu die voor 80% opgeladen is. Over de laatste 20% doet je oplaadpaal namelijk net zo lang als over de eerste 80%. In verhouding een stuk langer dus. Dit is om je accu te beschermen, zodat hij langer meegaat. 

Moderne lithium-ion-accu's behouden heel lang hun capaciteit. Uit onderzoek onder Tesla-rijders bleek dat bijna alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Een nadeel van lithium-ion-accu’s is dat ze gevoelig zijn voor temperatuur. Ze werken het beste bij 20-25 graden. Daarom bieden veel fabrikanten een ‘geconditioneerd’ accupakket. Wordt het kouder, dan kun je via een app de accu voorverwarmen. Tegelijk vindt tijdens de voorverwarming een actieve koeling plaats, zodat de accu sneller oplaadt.

Type laadkabel en -stekker

Je hebt verschillende soorten laadkabels die invloed hebben op de snelheid waarmee je je elektrische auto oplaadt. 3-fasekabels laden een stuk sneller dan 1-faselaadkabels. Maar dit werkt alleen als de laadpaal en de meterkast dit ondersteunen.

Niet alleen je kabel is van invloed op de oplaadsnelheid, ook de stekker die aan de kabel zit telt mee. Er zijn twee typen laadstekkers, afhankelijk van de aansluiting van je auto. Type-2 komt het meest voor. Je herkent ‘m aan zeven pinnen. Deze stekker is geschikt voor een drie fasen stroomaansluiting en heeft een hoger vermogen dan een laadstekker type-1. Met een type-2 laadstekker duurt het opladen dus minder lang dan met een type-1 stekker.

Antwoorden op vragen over het opladen van een elektrische auto

Hoe werkt het elektrisch opladen van een auto?

Dit heb je nodig om op te laden:

  • Een oplaadkabel*. Deze wordt standaard bij je auto meegeleverd.
  • Een laadpas of app om aan een openbare (snel)laadpaal te laden.
  • Om thuis te laden: een eigen laadpaal of laadpunt aan de muur. Soms heb je ook een toegangspas nodig.

Zo werkt opladen:

  1. Parkeer je auto naast het laadpunt en plug de laadkabel in je auto.
  2. Plug de kabel hierna in de laadpaal of laadpunt aan de muur.
  3. Houd je laadpas voor de laadpaal of start de laadpaal via de laadapp op je telefoon.
  4. Er gaat nu een groen lampje branden op het laadpunt. Is het lampje rood? Dan geeft de laadpaal aan wat er aan de hand is.
  5. Klaar met laden? Hou je pasje weer voor de laadpaal om te stoppen met laden. Of stop met laden via de app.
  6. Haal de kabel uit de laadpaal en je auto.

* Er zijn drie soorten laadkabels: type 1, 2 en 3. Europese auto's hebben een type 2-aansluiting. Bij (snel)laadstations in Europa vind je dan ook laadpalen met type 2-aansluiting. Aziatische en Amerikaanse auto's hebben een type 1-aansluiting. Hiervoor heb je een kabel met twee verschillende uiteinden nodig. In de laadpaal doe je een type 2-stekker en in je auto een type 1-aansluiting. In Italië en Frankrijk was type 3 ooit de standaard. Neem daarom voor de zekerheid een laadkabel met type 3-aansluiting mee als je door die landen reist.

Hoe kan ik mijn hybride auto opladen?

Niet elke hybride auto hoef je via een laadpaal op te laden. De accu wordt tijdens het rijden en remmen namelijk al automatisch opgeladen. Alleen de hybride auto met stekker kun je thuis of onderweg ook aan een laadpaal opladen. Je laadt zo'n plug-in hybride net zo op als een elektrische auto. Meestal kun je met een volledig opgeladen PHEV zo’n 50 tot 70 kilometer elektrisch rijden. Daarna schakelt je auto automatisch over op benzine.

Hoe betaal ik het elektrisch opladen van mijn auto?

Betalen kan op verschillende manieren. Thuis betaal je anders dan bij een openbare laadpaal. Ook is de stroom thuis voordeliger dan die aan een openbare laadpaal. En de stroomkosten van een snellaadpaal zijn weer hoger dan van een gewone laadpaal. Ook per laadstation en regio betaal je een ander tarief.

  • Thuis betalen
    Thuis betaal je het opladen van je elektrische auto gewoon via je energierekening. Je betaalt dan de prijs per kilowattuur aan je energieleverancier. Worden de kosten vergoed door je werkgever of leasemaatschappij? Dan kun je, als je daarvoor in aanmerking komt, de stroomkosten ook laten verrekenen. Goed om te weten: de Alfen Eve Single ondersteunt zakelijk verrekenen. De Charge Amps Halo niet.
  • Betalen bij een laadpaal
    Bij een openbare laadpaal betaal je met je laadpas of speciale laadapp. Deze heb je zonder of met laadabonnement. Met een abonnement betaal je - naast je abonnementskosten - alleen het laadtarief. Zonder laadabonnement betaal je steeds een starttarief per laadbeurt, naast het tarief van de stroom die je afneemt. Als de laadpaal in een parkeergarage staat, betaal je daarnaast ook de parkeerkosten. 
Heb ik een kaart of app nodig voor het opladen van mijn elektrische auto?

Bij een openbare laadpaal heb je een laadpas of een creditcard nodig om te laden. Er zijn verschillende laadpassen, kijk dus goed welke je kunt gebruiken. De InCharge app laat alle openbare laadpalen in ons netwerk zien, waar je met de InCharge laadpas terecht kunt. Heb je geen laadpas? In de InCharge app kan je je creditcard toevoegen. Je laadt daarmee bij alle openbare laadpalen in ons netwerk. De laadsessies en de kosten van de sessie zie je terug in de My InCharge-portal.

Bij een eigen laadpaal thuis heb je soms geen app of kaart nodig. Geen gedoe met zoeken naar pasjes of apps. Prima als jouw laadpunt in een afgesloten garage hangt, maar niet zo handig als deze langs de straat staat. Want dan kan iedereen jouw laadpaal gebruiken.

Waar kan ik mijn elektrische auto opladen?

Nergens ter wereld staan zoveel laadpalen per inwoner als in Nederland. Dat komt door de enorme groei die elektrisch rijden doormaakt in ons land. Inmiddels zijn er al meer dan 80.000 openbare laadpalen en snellaadpalen door heel Nederland. Je vindt ze in de InCharge app.

Heb je een eigen garage of oprit? Kijk dan of een eigen laadpaal iets voor jou is. Met een laadpaal thuis heb je altijd een plek om te laden.

Ga je naar het buitenland? Ook daar kun je bij laadpalen terecht. Stippel voor je op pad gaat altijd goed je route uit en plan waar en wanneer je wilt opladen. In de InCharge app zie je waar je over de grens je kunt opladen. Tip: neem verschillende laadpassen mee. Je kunt niet met elke pas bij elke laadpaal terecht. 

Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Wat het opladen van je elektrische auto kost, hangt af van welke laadpaal je gebruikt.

Thuisladen is goedkoper dan laden aan een openbare laadpaal. Je betaalt het standaard stroomtarief aan je energieleverancier. Meestal is dat € 0,23 per kilowattuur. Tip: doordat je thuis je elektrische auto oplaadt, gebruik je natuurlijk ook meer stroom. Vergeet daarom niet het termijnbedrag voor je energierekening te verhogen. Zo voorkom je een onverwacht hoge jaarrekening.

Aan een openbare laadpaal laad je meestal met een hoger laadtarief. De tarieven verschillen per laadpaal en per aanbieder. Bij de meeste laadpalen betaal je rond de € 0,50 per kWh.

Het laden bij een snellader is het duurst. Je laadt daar ook het snelste op. Meestal betaal je rond de € 0,70 per kWh.

Lees meer over de kosten van het opladen van een elektrische auto.

Kan ik mijn elektrische auto opladen met zonnepanelen?

Heb je zonnepanelen en wil je die volop benutten? Laad dan je auto overdag op, het liefst als de zon schijnt. Je gebruikt de opgewekte stroom dan direct. Laad je je auto liever 's nachts op? Maak dan via je slimme meter gebruik van het daltarief.