1. Home
  2. Opladen elektrische auto

Opladen van je elektrische auto, zo zit het

Een elektrische auto wil je het liefst opladen waar en wanneer je maar wilt. Gewoon thuis voor de deur en onderweg. Maar hoelang duurt dat opladen eigenlijk? En hoe werkt het: steek je de stekker gewoon in het stopcontact of heb je een laadpaal nodig? En wat betaal je ervoor? We helpen je graag op weg.

Je elektrische auto thuis opladen

Om je elektrische auto op te laden, heb je een laadpunt nodig. Opladen via een thuislaadpunt is slimmer en verstandiger dan via een normaal stopcontact, want:  

  1. Het opladen via een laadpaal gaat veel sneller. 
  2. Elektrisch laden van je auto verbruikt vaak de volledige capaciteit van je aansluiting. Gebruik je een normaal stopcontact, dan is het bijvoorbeeld niet mogelijk om je vaatwasser of wasmachine tegelijk te laten draaien.
  3. Het is veiliger. Als je via een normaal stopcontact oplaadt, kunnen je oplader en laadkabel ontzettend heet kunnen worden is er brandgevaar.

Een laadpaal voor thuis mag je alleen op je eigen terrein plaatsen. Heb je een garage, dan kun je ook een laadpunt aan de muur bevestigen. Woon je in een rijtjeshuis of appartement en heb je geen eigen oprit of garage? Vraag dan bij je gemeente een laadpunt aan. Dat is een openbaar laadpunt dat iedereen mag gebruiken.

Hoelang duurt het opladen van een elektrische auto?

Natuurlijk, met het tanken van benzine ben je direct klaar. Gelukkig gaat het opladen van een elektrische auto tegenwoordig ook veel sneller dan voorheen. Thuis heb je je auto aan een laadpaal in zo’n vier tot acht uur volledig opgeladen. Via een openbare snellaadpaal ben je in 20 tot 40 minuten weer op weg.

Hoe lang duurt opladen elektrische auto | Man laadt zijn auto op

Oplaadtijd elektrische auto

Hoe snel je een elektrische auto oplaadt is afhankelijk van:

Je stroomaansluiting

Hoelang het duurt om je elektrische auto op te laden is afhankelijk van je stroomaansluiting. Bij een 3-fase-aansluiting kun je een laadpaal met meer vermogen plaatsen, dan bij een 1-fase-aansluiting. Woon je in een nieuwbouwhuis, dan heb je waarschijnlijk een 3-fase-aansluiting. In oudere huizen heb je vaak nog een 1-fase-aansluiting. Het type aansluiting vind je op je jaarafrekening, meestal bij het onderwerp 'Stroom'. Daarbij staat '3x25 Ampère' voor een 3-fase-aansluiting. Je kunt ook de meterkastcheck doen.

Wil je sneller kunnen laden, vraag dan aan je netbeheerder om je aansluiting te verzwaren van 1-fase naar 3-fase. Hier zijn wel kosten aan verbonden. 

Vermogen van de laadpaal

Hoe hoger het vermogen van de laadpaal, hoe sneller je elektrische auto opgeladen is. Heb je thuis een 3-fase-aansluiting, dan kun je een laadpaal met een hoger vermogen plaatsen dan bij een 1-fase-aansluiting. Een 3-fase-aansluiting laadt een elektrische auto twee tot drie keer sneller op. Openbare laadpalen en snelladers hebben meestal een hoger vermogen dan je laadpaal thuis.

Capaciteit van je accu

Ook de capaciteit van je accu is van invloed op de laadtijd van je elektrische auto. Hoe groter je accu, hoe langer het duurt om je elektrische auto helemaal op te laden. Heb je een auto met een accucapaciteit van 75 kWh en een laadpaal die 11 kWh kan leveren? Dan kun je in 6 uur en 49 minuten (75 gedeeld door 11) je auto opladen.

Een berekening van de laadtijd gaat trouwens niet uit van een 100% opgeladen accu, maar van een accu die voor 80% opgeladen is. Over de laatste 20% doet je oplaadpaal namelijk net zo lang als over de eerste 80%. In verhouding een stuk langer dus. Dit is om je accu te beschermen, zodat hij langer meegaat. 

Moderne lithium-ion-accu's behouden heel lang hun capaciteit. Uit onderzoek onder Tesla-rijders bleek dat bijna alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Een nadeel van lithium-ion-accu’s is dat ze gevoelig zijn voor temperatuur. Ze werken het beste bij 20-25 graden. Daarom bieden veel fabrikanten een ‘geconditioneerd’ accupakket. Wordt het kouder, dan kun je via een app de accu voorverwarmen. Tegelijk vindt tijdens de voorverwarming een actieve koeling plaats, zodat de accu sneller oplaadt.

Type laadkabel en -stekker

Je hebt verschillende soorten laadkabels die invloed hebben op de snelheid waarmee je je elektrische auto oplaadt. 3-fasekabels laden een stuk sneller dan 1-faselaadkabels. Maar dit werkt alleen als de laadpaal en de meterkast dit ondersteunen.

Niet alleen je kabel is van invloed op de oplaadsnelheid, ook de stekker die aan de kabel zit telt mee. Er zijn twee typen laadstekkers, afhankelijk van de aansluiting van je auto. Type-2 komt het meest voor. Je herkent ‘m aan zeven pinnen. Deze stekker is geschikt voor een drie fasen stroomaansluiting en heeft een hoger vermogen dan een laadstekker type-1. Met een type-2 laadstekker duurt het opladen dus minder lang dan met een type-1 stekker.

Elektrisch opladen in het buitenland: tips voor het buitenland

Trek je er met je elektrische auto op uit? Dan heb je een laadpas nodig die ook in het buitenland werkt. InCharge is ons snelgroeiende internationale netwerk. Met de InCharge-laadpas laad je je auto op bij alle InCharge- laadpalen over de grens, tegen een gunstig tarief. hebben al meer dan 85.000 laadpunten in Nederland, België, Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Met de InCharge app zie je altijd en overal je verbruik, de dichtstbijzijnde openbare laadpaal en meer. 

Voor elke elektrische rijder geldt: bij een trip naar het buitenland staat of valt alles met een goede voorbereiding. Houd in je routeplanning al rekening met tussenstops om je auto weer op te laden bij een openbare laadpaal. Kijk bijvoorbeeld of het tankstation, de camping of het hotel een laadpaal heeft. En check of je de juiste laadkabel(s) mee hebt. Meestal kun je met een type 2-laadkabel terecht. Maar in bijvoorbeeld Frankrijk en Italië is een type 3-laadkabel de standaard. Online vind je heel veel websites en apps die je daarbij helpen.

Elektrisch opladen auto | Vrouw laadt op een parkeerplaats haar auto op

InCharge, een van de grootste oplaadnetwerken van Noord-Europa

Echt trots zijn we op InCharge, ons internationale oplaadnetwerk. Nu al laden zo’n 120.000 mensen hun auto op bij onze laadpalen. In de InCharge app zie je precies waar je deze laadpalen vindt. Met elkaar reden we al 150 miljoen elektrische kilometers. Dat is net zo ver als een enkele reis naar de zon, onze grootste energiebron.

Het is nog maar het begin. We zijn vastberaden om het verschil te maken met onze oplossingen voor elektrisch vervoer. Onze ambitie is om in 2030 200.000 laadpalen te hebben neergezet, waarvan 50.000 laadpunten met 100% groene stroom. Ook pakken we de regie in slim opladen. Zo doen we in Amsterdam onderzoek naar flexibele oplaadsnelheden voor elektrische auto's. Dit doen we samen met de gemeente Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam en Liander.

Antwoorden op vragen over het opladen van een elektrische auto

Hoe kan ik mijn elektrische auto opladen?

Je laadt je elektrische of hybride auto het best via een laadpaal op. Dat kan op verschillende plekken:

  • Thuis bij jouw laadpaal of laadpunt aan de muur
    Thuis heb je een laadpaal of laadpunt aan de muur en een oplaadkabel nodig. Steek de stekker in je auto en het laadpunt om het laden te starten. Soms heb je een laadpas of toegangssleutel nodig, zodat niemand anders je laadpaal kan gebruiken. Volladen duurt zo'n vier tot acht uur. Hoelang het duurt om je elektrische auto op te laden is afhankelijk van verschillende punten. Een gewoon stopcontact kun je beter niet gebruiken. Dat gaat niet alleen veel langzamer, maar is ook brandgevaarlijk.
  • Onderweg bij een openbare laadpaal of snellader
    Openbare (snel)laadpalen staan door heel Nederland. Er zijn er al meer dan 80.000. Je vindt ze in de InCharge app. Bij een snellader ben je in 20 tot 40 minuten weer op weg. Onderdeel van het InCharge-netwerk zijn de snelladers bij McDonald’s. Bij een openbare laadpaal heb je een speciale laadapp of pas nodig om te kunnen betalen. Hiervoor sluit je een abonnement af bij jouw energieleverancier. Laden doe je vervolgens met de laadkabel van jouw auto. Starten of stoppen kan met de laadpas of de app.
Hoe werkt het elektrisch opladen van een auto?

Dit heb je nodig om op te laden:

  • Een oplaadkabel*. Deze wordt standaard bij je auto meegeleverd.
  • Een laadpas of app om aan een openbare (snel)laadpaal te laden.
  • Om thuis te laden: een eigen laadpaal of laadpunt aan de muur. Soms heb je ook een toegangspas nodig.

Zo werkt opladen:

  1. Parkeer je auto naast het laadpunt en plug de laadkabel in je auto.
  2. Plug de kabel hierna in de laadpaal of laadpunt aan de muur.
  3. Houd je laadpas voor de laadpaal of start de laadpaal via de laadapp op je telefoon.
  4. Er gaat nu een groen lampje branden op het laadpunt. Is het lampje rood? Dan geeft de laadpaal aan wat er aan de hand is.
  5. Klaar met laden? Hou je pasje weer voor de laadpaal om te stoppen met laden. Of stop met laden via de app.
  6. Haal de kabel uit de laadpaal en je auto.

* Er zijn drie soorten laadkabels: type 1, 2 en 3. Europese auto's hebben een type 2-aansluiting. Bij (snel)laadstations in Europa vind je dan ook laadpalen met type 2-aansluiting. Aziatische en Amerikaanse auto's hebben een type 1-aansluiting. Hiervoor heb je een kabel met twee verschillende uiteinden nodig. In de laadpaal doe je een type 2-stekker en in je auto een type 1-aansluiting. In Italië en Frankrijk was type 3 ooit de standaard. Neem daarom voor de zekerheid een laadkabel met type 3-aansluiting mee als je door die landen reist.

Hoe kan ik mijn hybride auto opladen?

Niet elke hybride auto hoef je via een laadpaal op te laden. De accu wordt tijdens het rijden en remmen namelijk al automatisch opgeladen. Alleen de hybride auto met stekker kun je thuis of onderweg ook aan een laadpaal opladen. Je laadt zo'n plug-in hybride net zo op als een elektrische auto. Meestal kun je met een volledig opgeladen PHEV zo’n 50 tot 70 kilometer elektrisch rijden. Daarna schakelt je auto automatisch over op benzine.

Als ik mijn elektrische auto wil opladen, heb ik dan krachtstroom nodig?

Krachtstroom is er voor apparaten die meer stroom nodig hebben dan normaal. Het gaat dan om 400 volt in plaats van het gangbare 220 of 230 volt. Elektrische auto's en laadpalen hebben een 1-fase- of 3-fase-aansluiting nodig.

Een 1-fase-aansluiting gebruikt 220/230 volt. Dat is geen krachtstroom. Voor een 3-fase-aansluiting heb je 400 volt nodig. Krachtstroom dus. Je auto laadt een stuk sneller op krachtstroom. Het is sowieso verstandig een aparte stroomgroep te gebruiken. Zo blijft je laadpaal altijd werken, ook als er een stroomstoring in huis is. Ook bescherm je het stroomnet in je huis hiermee tegen overbelasting.

Heb ik een kaart of app nodig voor het opladen van mijn elektrische auto?

Bij een openbare laadpaal heb je een laadpas of een creditcard nodig om te kunnen laden. Er zijn verschillende laadpassen, kijk dus goed welke je kunt gebruiken. De Vattenfall InCharge app laat alle openbare laadpalen in ons netwerk zien, waar je met de Vattenfall InCharge laadpas terecht kunt. Heb je geen laadpas? In de Vattenfall InCharge app kan je je creditcard toevoegen. Je laadt daarmee bij alle openbare laadpalen in ons netwerk. De laadsessies en de kosten van de sessie zie je terug in de My InCharge-portal.

Bij een eigen laadpaal thuis heb je soms geen app of kaart nodig. Geen gedoe met zoeken naar pasjes of apps. Prima als jouw laadpunt in een afgesloten garage hangt, maar niet zo handig als deze langs de straat staat. Want dan kan iedereen jouw laadpaal gebruiken.

Hoe betaal ik het elektrisch opladen van mijn auto?

Betalen kan op verschillende manieren. Thuis betaal je anders dan bij een openbare laadpaal. Ook is de stroom thuis voordeliger dan die aan een openbare laadpaal. En de stroomkosten van een snellaadpaal zijn weer hoger dan van een gewone laadpaal. Ook per laadstation en regio betaal je een ander tarief.

  • Thuis betalen
    Thuis betaal je het opladen van je elektrische auto gewoon via je energierekening. Je betaalt dan de prijs per kilowattuur aan je energieleverancier. Kies je voor VoordeelLaden, dan heb je altijd een gunstig laadtarief. Worden de kosten vergoed door je werkgever of leasemaatschappij? Dan kun je, als je daarvoor in aanmerking komt, de stroomkosten ook laten verrekenen. Heb je een laadpaal via InCharge, dan werkt dit zo. 
  • Betalen bij een laadpaal
    Bij een openbare laadpaal betaal je met je laadpas of speciale laadapp. Deze heb je zonder of met laadabonnement. Zonder laadabonnement betaal je steeds een starttarief per laadbeurt, naast het tarief van de stroom die je afneemt. Als de laadpaal in een parkeergarage staat, betaal je daarnaast ook de parkeerkosten. Met een abonnement betaal je - naast je abonnementskosten - alleen het laadtarief.
Hoe vaak moet je een elektrische auto opladen?

Rijd je vaak flinke afstanden met je elektrische auto of ga je op vakantie naar het buitenland? Dan is het belangrijk om te weten hoe ver je op een volle accu komt. Dit hangt vooral af van de actieradius van jouw auto en de temperatuur buiten. De actieradius is het aantal kilometer dat je kunt rijden op één acculading, zonder tussentijds te laden. Het bereik van je auto dus. Gemiddeld heeft een elektrische middenklasser een bereik van 300 kilometer. Maar de nieuwste elektrische auto's hebben al een bereik van 400 tot 500 kilometer. Op de site van ANWB vind je een handige Europese routeplanner voor elektrische auto's.

Accu’s werken daarnaast het best bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden. In de winter kan de prestatie van je accu dus flink dalen. Niet alleen omdat een koude accu minder energie levert, maar ook omdat we de verwarming dan harder aanzetten. Dat kost energie, en die kun je niet twee keer gebruiken.

Waar kan ik mijn elektrische auto opladen?

Nergens ter wereld staan zoveel laadpalen per inwoner als in Nederland. Dat komt door de enorme groei die elektrisch rijden doormaakt in ons land. Inmiddels zijn er al meer dan 80.000 openbare laadpalen en snellaadpalen door heel Nederland. Je vindt ze in de InCharge app.

Heb je een eigen terrein, zoals een eigen parkeerplek, garage of oprit? Kijk dan of een eigen laadpaal iets voor jou is. Je laadt je elektrische auto dan tegen een gunstiger tarief op, dan bij een openbare (snel)laadpaal.

Is er geen openbare laadpaal bij je in de buurt, en wil of kun je geen eigen laadpaal aanschaffen? Dan kun je een laadpunt aanvragen bij je gemeente.

Ga je naar het buitenland? Ook daar kun je bij laadpalen terecht. Stippel voor je op pad gaat altijd goed je route uit en plan waar en wanneer je wilt opladen. In de InCharge app zie je waar je over de grens je kunt opladen. Tip: neem verschillende laadpassen mee. Je kunt niet met elke pas bij elke laadpaal terecht. 

Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Wat het opladen van je elektrische auto kost, hangt af welke laadpaal je gebruikt.

Aan je eigen laadpaal thuis laad je je elektrische auto voordeliger, dan aan een openbare laadpaal. Je betaalt het standaard stroomtarief aan je energieleverancier. Meestal is dat € 0,23 per kilowattuur. Tip: doordat je thuis je elektrische auto oplaadt, gebruik je natuurlijk ook meer stroom. Vergeet daarom niet het termijnbedrag voor je energierekening te verhogen. Zo voorkom je een onverwacht hoge jaarrekening.

Aan een openbare laadpaal laad je meestal met een hoger laadtarief. De tarieven verschillen per laadpaal en per aanbieder. Bij de meeste laadpalen betaal je tussen de € 0,30 en € 0,59 per kWh.

Aan een snellader betaal je meestal het hoogste tarief, omdat je daar ook het snelste oplaadt. Je komt tarieven van € 0,25 tot € 0,79 per kWh tegen, maar meestal betaal je rond de € 0,60 per kWh.

Lees meer over de kosten van het opladen van een elektrische auto.

Kan ik mijn elektrische auto opladen met zonnepanelen?

Heb je zonnepanelen en wil je daar volop van profiteren? Laad dan je auto overdag op, het liefst als de zon schijnt. Je gebruikt de opgewekte stroom dan direct. Laad je je auto liever 's nachts op? Maak dan via je slimme meter gebruik van het daltarief. Of kijk of je in aanmerking komt voor VoordeelLaden. Want dan laad je zelfs met een extra gunstig stroomtarief in de nachtelijke uren.

Kan ik mijn elektrische auto ook opladen in de regen of tijdens onweer?

Regen, hagel, onweer, wind: je kunt je elektrische auto opladen wanneer je wilt. Zowel de oplader als de auto zelf hebben verschillende beschermende onderdelen. Daarmee is tijdens het opladen de laadkabel waterdicht op de aansluiting van je auto vergrendeld. Je kunt dus altijd veilig opladen. En is de laadkabel in de regen toch nat geworden? Dan nog loop je geen gevaar als je de kabel toch op je auto aansluit. Zorg er natuurlijk wel voor dat je laadkabels droog opbergt als je ze niet gebruikt. Zo gaan ze langer mee. 

Kan ik een elektrische auto van de zaak ook thuis opladen?

Bij je eigen laadpaal thuis kun je ook een elektrische auto van de zaak opladen. En in veel gevallen kun je de stroomkosten voor het laden automatisch laten verrekenen. Bijvoorbeeld als je werkgever of de leasemaatschappij de kosten voor je elektrische auto vergoedt. Of als je een eigen bedrijf hebt. Heb je een laadpaal via InCharge, dan gaat dit zo: automatisch de stroomkosten van je elektrische auto verrekenen.

Je werkgever mag ook de kosten van de laadpaal zelf en de aanleg ervan vergoeden. Dat kan bijvoorbeeld door deze kosten bij het leasebedrag voor je zakelijke auto onder te brengen.