Terugkijken: klanten in gesprek met Vattenfall over stadswarmte
Het Warmtecafé zit erop! Heb je niet live kunnen meekijken, geen probleem. We hebben het voor je opgenomen zodat je het terug kunt kijken.
Tip: de video is ingedeeld in hoofdstukken. Je kunt erdoorheen scrollen met de voortgangsbalk.
Warmtecafé terugkijken
Op zondag 2 februari was er een speciale uitzending van het Vattenfall Warmtecafé, waarbij klanten live en via de chat vragen konden stellen over stadswarmte.
Tijdens het Warmtecafé ging Renze Klamer in gesprek met klanten en medewerkers van Vattenfall. Er werden kritische vragen gesteld over de tarieven, CO2 uitstoot en hoe je je verbruik kunt bijhouden. Benieuwd? Kijk het hier terug!
Ingestuurde vragen over stadswarmte
Is jouw vraag niet beantwoord tijdens het warmtecafé? Geen zorgen! We hebben al jullie vragen verzameld en inmiddels voorzien van antwoord. Klik op een vraag om het antwoord te zien. Als je vraag er niet tussen staat, neem gerust contact met ons op.
Huizen en bedrijven stootten in 2023 met onze stadswarmte en koude gemiddeld 62% minder CO2 uit, dan dezelfde huizen met losse cv-ketels op aardgas. Meer weten? Klik hier
De aanvoer van warmte naar de woning kan verschillen. Je hoeft zelf geen aanpassingen te doen op de afleverset. Onze storingsdienst (0800 0513) kan per adres de gegevens bekijken en een persoonlijk advies geven.
De alternatieven voor stadswarmte hangen af van je persoonlijke situatie. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Klik hier
We kijken naar de kosten van stadswarmte, inclusief inkoop, productie, onderhoud en bijvoorbeeld onze storingsdienst. De Warmtewet bepaalt het maximumtarief om te hoge prijzen te voorkomen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt jaarlijks het maximale tarief vast, gebaseerd op gasprijzen, en controleert onze winst. Meer weten? Klik hier
De overheid vindt dat warmte een basisbehoefte is en daarom beschermen ze je met de Warmtewet. Daarin is bepaald dat het maximale tarief dat wij mogen berekenen niet hoger mag zijn dan wanneer je je huis met een HR ketel op gas verwarmt. Wil je meer weten over de warmtewet? Klik hier
Een stadswarmtenetwerk met één leverancier werkt beter omdat het efficiënter en goedkoper is. Eén leverancier zorgt voor minder problemen en betere coördinatie. Dit betekent ook een betrouwbaardere en betere dienstverlening voor de bewoners.
Vattenfall werkt aan de verbetering van onze warmtenetten en het ontwikkelen van nieuwe warmtebronnen. Meer weten over de bron waar jij je stadswarmte van krijgt en de toekomstplannen in jouw regio? Klik hier
Het kan erg vervelend zijn als je een storing hebt. Klik hier om te zien wie verantwoordelijk is en wat je kunt doen om het probleem op te lossen.
Hoe lang het duurt om de ruimte met vloerverwarming te verwarmen is deels afhankelijk van het materiaal van jouw vloer. Is deze van dun PVC? Dan wordt jou vloer vaak sneller warm dan wanneer een dikke houten vloer hebt liggen.
De kranen van de afleverset mogen in de winter bij vorst niet langdurig dicht staan.
Er kan dan schade ontstaan. Als je in de winter lang weggaat, neem dan de volgende maatregelen.
- Controleer of alle radiatoren het goed doen
- Zet alle thermostatische kranen op de vorstbeveiliging (aangegeven door een sterretje)
- Heb je ook een centrale schakelaar (nachtverlaging)? Zet deze dan op de dagstand.
- Heb je een kamerthermostaat? Zet dan alle radiatoren helemaal open en de thermostaat op de
spaarstand (ongeveer 15 °C).
Zomer: Of het loont om de kranen dicht te zetten, hangt af van hoe lang je weg bent en de binneninstallatie. Door de kranen dicht te zetten, voorkom je sluipverbruik. Dit is dus een optie als je wat langer van huis bent. Het is moeilijk concreet aan te geven wat dit exact oplevert.
Meer weten? Klik hier