1. Thuis
  2. Klantenservice
  3. Hulp bij betalen

Vraag hulp bij een betaalachterstand

Lukt het niet om uw energierekening te betalen? Dat kan iedereen overkomen. Ook als het financieel tegenzit, staan we voor je klaar. Hoe eerder je hulp vraagt, hoe meer we voor je kunnen doen.

Onze hulp bij betalen

Je kunt een of meer rekeningen van ons niet betalen

Lukt het niet om een of meer rekeningen van ons te betalen, bekijk dan of een uitstel of betalingsregeling in Mijn Vattenfall mogelijk is.

Je kunt geen uitstel of regeling meer met ons afspreken

Als je geen uitstel of een betalingsregeling in Mijn Vattenfall kunt afspreken, neem dan meteen contact op met onze klantenservice. Samen kijken we dan naar een passende oplossing.

Je kunt rekeningen van ons en anderen niet betalen

Als u uw rekeningen niet meer kunt betalen of u komt er zelf niet meer uit, dan is het belangrijk om op tijd hulp in te schakelen. Via Geldfit ziet u snel hoe u er financieel voor staat en waar u terechtkunt voor hulp. Vaak kan er meer dan u denkt.
Geldfit logo

Een keer te laat betalen is niet erg

Te laat betalen, dat kan iedereen een keer gebeuren. Je hebt nog voldoende tijd om zonder extra kosten te betalen. We vertellen hoe het zit.

 

Vraag altijd om hulp

Vaak is er meer mogelijk dan je denkt. We helpen je graag verder. Ook Geldfit en je gemeente kunnen je helpen.

Via Geldfit zie je snel hoe je er financieel voor staat en waar je hulp kunt krijgen. De afdeling Sociale Zaken van je gemeente kan je ook helpen bij het aanvragen van schuldhulp. Dit geldt alleen voor mensen die privé klant zijn of een eigen bedrijf hebben, maar geen bv of nv.

Met je toestemming geven we je gegevens door aan Geldfit of je gemeente, zodat zij je verder kunnen helpen.

Vraag je geen hulp?

Dan zijn we volgens de wet verplicht om je gegevens door te geven aan je gemeente. Het gaat om je contactgegevens, geboortedatum, klantnummer, hoogte van je achterstand en of wij energie gaan afsluiten. Wil je dit niet? Neem dan contact met ons op.

Goed om te weten bij een betaalachterstand

Vaak is hulp mogelijk. Zoek daarom snel hulp bij ons, uw gemeente, een schuldhulporganisatie of Geldfit.

We stoppen je energiecontract niet als:

  • Je een betalingsregeling met ons hebt en je hieraan houdt.
  • Je binnen vier weken laat weten dat je hulp van een schuldhulpverlener hebt gevraagd. We vragen je om een bewijs hiervan.
  • Het bedrag dat je nog moet betalen wordt meegenomen in een schuldhulptraject, behalve als het om een nieuwe schuld gaat.
  • Het afsluiten van energie leidt tot zeer ernstige gezondheidsrisico’s voor u of uw huisgenoten.
  • Er een klacht over de achterstand bij ons of de geschillencommissie in behandeling is.

Je gezondheid staat altijd voorop

We willen je gezondheid nooit in gevaar brengen. Laat het ons daarom weten als het afsluiten van stroom, gas of warmte gevaarlijk kan zijn voor jou of je huisgenoten.

Zo regel je het:

  1. Download het formulier Gezondheidsverklaring.

  2. Vul het formulier helemaal in. Stuur geen extra medische gegevens mee.

  3. Laat het formulier ondertekenen door een onafhankelijke arts (niet uw behandelend arts) en stuur het samen met uw contactgegevens naar gezondheidsverklaring@vattenfall.com

Slim omgaan met energie helpt

Onze slimme bespaartips helpen je niet alleen om jouw huis energiezuiniger te maken, je bespaart ook op je energiekosten. Met onze gratis Duurzaam Wonen Check of gratis Energiescan weet je precies waarop je kunt besparen. 

Veelgestelde vragen

Wat moet ik nog betalen, waar zie ik mijn openstaande rekeningen?

In Mijn Vattenfall/Facturen zie je precies welke rekeningen al betaald zijn of nog betaald moeten worden. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. En betalen kan hier ook meteen. Wel zo makkelijk. 


De automatische incasso is mislukt, wat nu?

Dat kan gebeuren. Kijk in Mijn Vattenfall/Facturen welke rekening nog niet betaald is. Je kunt deze dan ook meteen betalen.

Pas eventueel je betaaldag aan. Jij weet tenslotte het beste wanneer er voldoende geld op je rekening staat.

Het is voor mij deze maand lastig om te betalen, kan ik hulp krijgen?

Goed dat je hulp zoekt. Is onze betalingsregeling, of uitstel van betaling geen oplossing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We bekijken je situatie en nemen de mogelijkheden met je door. Zo komen we snel tot een oplossing. 
Je vindt ook informatie op de pagina over Schuldhulp.

De betalingsregeling is vervallen, wat moet ik doen?

Als er onvoldoende geld op je rekening stond, mislukt de automatische incasso en vervalt je betalingsregeling.

Nu is het nodig dat je alle openstaande bedragen in een keer betaalt via Mijn Vattenfall/Facturen

Ik heb een aanmaning of incassobrief ontvangen, wat moet ik doen?

Het kan zijn dat je inmiddels alles betaald hebt. Dan hebben wij je onterecht een aanmaning of incassobrief gestuurd.

Je checkt dit eenvoudig zelf. Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen. Hier zie je precies of er nog bedragen open staan. 

Lees meer over: Aanmaning of incassobrief ontvangen

Ik heb een brief van een incassobureau ontvangen, wat nu?

Als je al een brief van je incassobureau hebt gekregen, is het niet meer mogelijk een betalingsregeling met ons te treffen. We adviseren je contact op te nemen met het incassobureau. Zij helpen je verder.

Ik heb een brief van de deurwaarder of systeembeheerder ontvangen over einde levering, wat nu?

Deze brief krijg je als:

  • je energiecontract afloopt en je nog geen nieuw contract hebt afgesloten.
  • Als je een te grote betalingsachterstand hebt.

We leggen uit wat je moet doen op: Dreigende afsluiting

Let op:

Je netbeheerder heet nu systeembeheerder. De overheid heeft de naam veranderd om het duidelijker te maken.

Wordt het tegoed van de jaarafrekening verrekend met de openstaande bedragen?

Ja, als je nog een openstaande rekening hebt, verrekenen we dit met het tegoed. Het bedrag dat we naar je overmaken is dan lager dan het bedrag op je jaarafrekening.


Ik kom er financieel niet uit, wat kan ik doen?

Goed dat je hulp zoekt. Een schuldhulpinstantie kan uitkomst bieden. Zij bekijken je situatie en kunnen je verder helpen.

Meld je aan bij de afdeling Sociale Zaken van jouw gemeente. Zij schakelen dan schulphulp voor je in. 

Ook Geldfit helpt je om grip op je geld te krijgen. Met de online test van Geldfit weet je in twee minuten hoe je er financieel voor staat. En zie je meteen wie je verder kan helpen.

Ik heb een betalingsachterstand, hoe voorkom ik dat ik word afgesloten?

We willen natuurlijk voorkomen dat je wordt afgesloten. Lukt het je niet de betalingsachterstand in een keer te betalen? Neem dan contact met ons op, dan zoeken we samen naar een oplossing.

Ik heb een brief ontvangen van dat jullie de levering van energie willen gaan beƫindigen, wat nu?

Lukt het je niet om het bedrag in één keer te betalen, neem dan meteen contact op met onze klantenservice. Dan zoeken we samen een oplossing.

De gemeente heeft contact met mij gezocht in verband met een betaalachterstand, hoe zit dat?

Beginnend betaalproblemen melden wij bij je gemeente. Het is goed om beginnende schulden zo vroeg mogelijk aan te pakken. Zo voorkom je dat je schulden oplopen en uiteindelijk je energie wordt afgesloten.

De Wet Vroegsignalering verplicht ons ook betalingsachterstanden te melden bij je gemeente.

Meer relevante onderwerpen