Een betalingsregeling nodig? Regel het zelf in Mijn Vattenfall.

Lukt betalen even niet? Dat kan iedereen overkomen. Een betalingsregeling biedt uitkomst. Je regelt het eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall.

Vattenfall betalingsregeling

Heb je een bijbetaling van € 100,- of meer, dan kan de Vattenfall betalingsregeling een oplossing voor je zijn. Kun je deze maand niet betalen? Vraag dan uitstel van betaling aan. 

Je regelt dit eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall

Goed om te weten over de betalingsregeling

  • We innen voortaan al je betalingen via automatische incasso. Dus ook je maandelijkse termijnbedragen.
  • De aflossing van je betalingsregeling is minimaal € 50,- per maand.
  • Daarnaast berekenen we per termijn € 2,- administratiekosten.
  • Je mag in minimaal twee en maximaal twaalf termijnen betalen. Je kiest zelf een voor jou haalbaar aantal. 
  • Je kunt een betalingsregeling treffen als je geen andere betaalafspraak hebt en er nog geen incassobureau is ingeschakeld.

Zo werkt uitstel van betaling

  • Je betaling stellen we maximaal 30 dagen uit.
  • Het te betalen bedrag betaal je in één keer.
  • We schrijven dit bedrag via automatische incasso af van je rekening. (De betaalwijze van je termijnfacturen verandert niet)
  • Je kunt uitstel krijgen als je geen andere betaalafspraak hebt lopen en er nog geen incassobureau is ingeschakeld.

Zorg voor voldoende saldo

Zorg je ervoor dat er voldoende geld op je rekening staat? Want als de automatische incasso mislukt, vervalt je betalingsregeling.

Is de betalingsregeling vervallen? Dan is het nodig dat je alle openstaande bedragen in één keer betaalt via Mijn Vattenfall.

Rekening betalen

Veelgestelde vragen

Wat moet ik nog betalen, waar zie ik mijn openstaande rekeningen?

In Mijn Vattenfall/Facturen zie je precies welke rekeningen al betaald zijn of nog betaald moeten worden. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. En betalen kan hier ook meteen. Wel zo makkelijk. 


De automatische incasso is mislukt, wat nu?

Dat kan gebeuren. Kijk in Mijn Vattenfall/Facturen welke rekening nog niet betaald is. Je kunt deze dan ook meteen betalen.

Pas eventueel je betaaldag aan. Jij weet tenslotte het beste wanneer er voldoende geld op je rekening staat.

Het is voor mij deze maand lastig om te betalen, kan ik hulp krijgen?

Goed dat je hulp zoekt. Is onze betalingsregeling, of uitstel van betaling geen oplossing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We bekijken je situatie en nemen de mogelijkheden met je door. Zo komen we snel tot een oplossing. 
Je vindt ook informatie op de pagina over Schuldhulp.

De betalingsregeling is vervallen, wat moet ik doen?

Als er onvoldoende geld op je rekening stond, mislukt de automatische incasso en vervalt je betalingsregeling.

Nu is het nodig dat je alle openstaande bedragen in een keer betaalt via Mijn Vattenfall/Facturen

Ik heb een aanmaning of incassobrief ontvangen, wat moet ik doen?

Het kan zijn dat je inmiddels alles betaald hebt. Dan hebben wij je onterecht een aanmaning of incassobrief gestuurd.

Je checkt dit eenvoudig zelf. Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen. Hier zie je precies of er nog bedragen open staan. 

Lees meer over: Aanmaning of incassobrief ontvangen

Ik heb een brief van een incassobureau ontvangen, wat nu?

Als je al een brief van je incassobureau hebt gekregen, is het niet meer mogelijk een betalingsregeling met ons te treffen. We adviseren je contact op te nemen met het incassobureau. Zij helpen je verder.

Ik heb een brief van de deurwaarder of netbeheerder ontvangen over einde levering.

Deze brief krijg je als:

  • je energiecontract afloopt en je nog geen nieuw contract hebt afgesloten.
  • Als je een te grote betalingsachterstand hebt.

We leggen uit wat je moet doen op: Dreigende afsluiting

Wordt het tegoed van de jaarafrekening verrekend met de openstaande bedragen

Ja, als je nog een openstaande rekening hebt, verrekenen we dit met het tegoed. Het bedrag dat we naar je overmaken is dan lager dan het bedrag op je jaarafrekening.


Ik kom er financieel niet uit, wat kan ik doen?

Goed dat je hulp zoekt. Een schuldhulpinstantie kan uitkomst bieden. Zij bekijken je situatie en kunnen je verder helpen.

Meld je aan bij de afdeling Sociale Zaken van jouw gemeente. Zij schakelen dan schulphulp voor je in. 

Voorkom verrassingen op de jaarafrekening

  • Inzicht in je energieverbruik
    Gebruik onze gratis Energie app of Mijn Verbruik als je precies wilt weten wat je verbruik is. 
  • Advies over het juiste termijnbedrag
    Heb je een slimme meter en toestemming gegeven je meterstanden uit te lezen? Dan krijg je ons seintje, een e-mail met een termijnbedragadvies. Nog geen slimme meter? Gebruik dan ons termijnbedragadvies. Zo weet je steeds of je termijnbedrag nog past bij je verbruik.
  • Hulp bij energie besparen
    Plan een gratis energiescan. Een energieadviseur kijkt dan live met je mee via je smartphone of tablet en geeft je praktische bespaartips. Of doe de Duurzaam Wonen Check. Onze chatbot Nina helpt je stap voor stap besparen met de drie slimste energieoplossingen, passend bij jouw persoonlijke woonsituatie. Bekijk ook of deze bespaartips je helpen.

Meer relevante onderwerpen