Thuisladen: altijd een opgeladen auto voor de deur

Thuisladen maakt elektrisch rijden nog gemakkelijker. Het gaat niet alleen sneller. Je hebt ook altijd een opgeladen auto voor de deur. Ontdek meer voordelen van thuisladen.

Voordelen van thuisladen

Je kan je elektrische auto opladen bij één van de laadpalen in de straat of ergens anders in de buurt. Maar als je een eigen oprit of garage hebt kan je ook een eigen laadpaal laten installeren. Thuisladen heeft namelijk verschillende voordelen.

Thuisladen is ultiem gemak

Na een lange werkdag wil je het liefst zo min mogelijk gedoe. Met een laadpaal thuis ervaar je alle gemak van elektrisch rijden pas echt. Dicht bij huis, op je oprit of in de garage gaat je auto aan de stekker. Je laadt tussendoor bij of 's nachts helemaal op. Hierdoor heb je nooit zorgen over bereik. Elektrisch rijden zoals het bedoeld is.

Nooit meer last van laadpaalklevers

Als je ergens in de buurt moet opladen, dan is het soms even zoeken zijn naar een beschikbare parkeerplek met laadpaal. Met een laadpaal thuis kun je natuurlijk altijd parkeren en laden. En als je je auto een tijdje niet nodig hebt, hoef je deze ook niet te verplaatsen om te voorkomen dat je een laadpaal bezet houdt (het zogenaamde ‘laadpaalkleven’).

Thuisladen is vaak goedkoper

Bovendien is laden vaak goedkoper als je dat thuis doet. Thuis betaal je namelijk het tarief dat je aan je energieleverancier betaalt. Als je kijkt naar het gemiddelde verbruik van een elektrische auto van 15 kWh per 100 kilometer, kom je bij een standaard stroomprijs van € 0,28 per kWh uit op € 0,042 per kilometer.

Bij een openbare laadpaal betaal je vaak een hoger tarief dan wanneer je thuis laadt. Dat tarief verschilt per laadpaal en provincie, en ligt meestal tussen de € 0,30 tot € 0,75 per kWh. Daarmee kom je uit op een prijs van € 0,045 tot € 0,11 per kilometer. Meestal betaal je daarnaast ook nog abonnementskosten voor je laadpas of app. En sommige openbare laadpalen hebben een start- en uurtarief om te voorkomen dat volgeladen auto's een plek bezet houden. Daar bovenop komen soms ook nog parkeerkosten. 

Elektrisch rijden? Ga thuisladen!

Met een eigen laadpaal heb je altijd een opgeladen auto voor de deur. Wel zo makkelijk en vaak voordeliger. We helpen je graag bij het samenstellen van je ideale laadpaal. En bieden deskundige begeleiding rondom de installatie en het onderhoud. 

Bekijk onze laadpalen

Thuisladen met eigen zonnepanelen

Heb je thuis zonnepanelen, of wil je die gaan kopen? Als je zelf stroom opwekt met zonnepanelen en niet meer opwekt dan je verbruikt, dan kun je met de salderingsregeling alle opgewekte kWh tegen de inkoopprijs van je stroom wegstrepen. Dit betekent dat je eigenlijk geen kosten hebt voor de stroom die je zelf opwekt, behalve de investering in de zonnepanelen.

Wek je meer op dan je verbruikt in een jaar? Dan krijg je de terugleververgoeding voor iedere kWh die je meer hebt opgewekt. Die is veel lager dan de prijs die je zelf betaalt voor een kWh. Als je meer opwekt dan je verbruikt is het dus extra aantrekkelijk om thuis te laden.

Door te laden op de momenten dat je zonnepanelen stroom opwekken, kun je het net ontlasten en voorkomen dat er duurzame energie verloren gaat.

Slim laden

Binnenkort voegen we Slim laden toe aan de Vattenfall Energie App. Hiermee laad je automatisch op de meest voordelige momenten: wanneer de stroomvraag laag is of wanneer er veel groene stroom beschikbaar is. Dit is stroom die wordt opgewekt uit onuitputtelijke energiebronnen. Denk aan: zon en wind. Zo maak je niet alleen gebruik van groene én goedkope stroom. Je helpt ook het stroomnet balanceren.

Slim laden is beschikbaar voor klanten. Meld je aan en krijg bericht wanneer Slim laden beschikbaar is.

Hou me op de hoogte

Combineer een laadpaal met zonnepanelen

Heb je een eigen oprit of garage en een elektrische auto? En denk je erover om zonnepanelen te laten installeren? Leg (als dat mogelijk is) ook zonnepanelen aan voor het stroomverbruik van je auto, want dan laad je thuis voor heel weinig geld.

Zoek je meer informatie over laadpalen voor elektrische auto's? Lees meer over ons laadpalen aanbod, de kosten van een laadpaal en de besparingen van elektrisch rijden.

Alle veelgestelde vragen op een rij

De meest gestelde vragen staan hieronder. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Wat kost een laadpaal voor thuis?

De kosten van een eigen laadpaal hangen af van:

  • de prijs van de laadpaal
  • de installatiekosten
  • eventuele aanpassingen in je meterkast

Tijdens een gratis adviesgesprek bespreken we je situatie en wensen. Daarna geven we een inschatting van de kosten. Laat hier je contactgegevens achter. Dan bellen we je voor een adviesgesprek.

Of lees meer over de kosten voor een laadpaal thuis.

Hoeveel kost de installatie van mijn laadpaal?

We komen de laadpaal thuis bij je installeren inclusief:

  • Voorrijkosten en arbeidsloon
  • Montage
  • Aanpassingen aan de meterkast
  • Herstel van de oprit na het graaf- en tegelwerk
  • Uitleg over het gebruik 

De installatiekosten hangen af van de afstand tussen de meterkast en de voorkeurspositie van het laadpunt. Bij graaf- en tegelwerkzaamheden tot 1 meter kost de installatie € 779,-. Bij dit standaard installatiepakket zit ook 15 meter kabel inbegrepen. 

De kosten voor onze installatiepakketten op maat zijn variabel. Tijdens het gratis adviesgesprek bepalen we de hoeveelheid kabel en het graafwerk. En bespreken we je persoonlijke wensen om een nauwkeurige schatting van de kosten te maken.

Laat hier je contactgegevens achter. Dan bellen we je voor een adviesgesprek.

Kan elke auto geladen worden?

Ja, met onze laadpalen kan elke auto geladen worden. Als je auto gebruikmaakt van een type 1-stekker heb je wel een extra adapterkabel nodig.

We adviseren je de Alfen Eve Single zonder vaste laadkabel te bestellen.

De Charge Amps Halo wordt geleverd met een vaste laadkabel met type 2-stekker. Heb je een auto met type-1 aansluiting? Dan heb je een adapter nodig om de lader te kunnen gebruiken.

Het is verstandig om de specificaties van je auto te controleren. Zo weet je zeker welk type laadkabel je nodig hebt.

Wat gebeurt er nadat ik mijn gegevens achterlaat?

Na het invullen van het contactformulier krijg je een e-mail. Binnen twee werkdagen belt onze adviseur je om de laadpaal af te stemmen op jouw situatie en wensen. Bijvoorbeeld over de plek van de laadpaal en de laadsnelheid. En of er nog een aanpassing in je meterkast nodig is.

Na het telefoongesprek krijg je een persoonlijke offerte. Hierop staan ook de installatiekosten en het smart-abonnement. Zodra je akkoord geeft op de offerte is je bestelling geplaatst. Daarna belt onze installateur je om een afspraak te maken voor de installatie van je laadpaal aan huis. 

Hoe snel is mijn auto opgeladen?

Het werkelijke laadvermogen van je laadpaal thuis hangt af van:

  • De instelling van de laadpaal
  • De laadsnelheid van je auto
  • Je laadkabel
  • De aansluitingswaarde van je groepenkast

Het volledige laadvermogen van een thuislaadpaal kan niet altijd worden benut. Dit is een belangrijk punt om te begrijpen. Verschillende factoren beïnvloeden het werkelijke laadvermogen van je laadpaal thuis. Onder andere:

  1. Instelling van de laadpaal: De instellingen van de laadpaal kunnen de laadsnelheid beïnvloeden. Het is mogelijk dat de laadpaal begrensd is om de stroomtoevoer te beperken. Bijvoorbeeld door elektrische beperkingen in het huis.

  2. Laadsnelheid van je auto: Elke auto heeft een maximale laadsnelheid waarmee hij stroom kan opnemen. Als je auto bijvoorbeeld een maximale laadsnelheid heeft van 11 kW, kan hij niet sneller laden.  Zelfs als de laadpaal een hoger vermogen heeft.

  3. Je laadkabel: De laadkabel kan ook een beperkende factor zijn. Sommige laadkabels zijn ontworpen voor een bepaald laadvermogen. Ze kunnen een hoger vermogen niet aan.

  4. Aansluitingswaarde van je groepenkast: De aansluitingswaarde van je groepenkast bepaalt hoeveel vermogen er beschikbaar is voor de laadpaal. Stel je woont in een typisch huis in Nederland met een aansluiting van 3x25A (3-fasen). Dan kan deze maximaal 11 kW aan stroom leveren naar een laadpaal thuis.

Een voorbeeld
De Charge Amps Halo heeft een maximaal laadvermogen van 11 kW. De Alfen Eve Single heeft een maximaal laadvermogen van 22 kW.

Heeft je auto een 3-fasenlader en is de aansluiting van je meterkast ook 3-fasen? Dan bereik je met beide laadpalen een maximaal laadvermogen van 11 kWh. Het opladen van een Volkswagen ID.3 met een accu van 58 kWh duurt dan ongeveer vijf uur. Als de auto alleen geschikt is voor 1-faseladen, duurt het opladen ongeveer acht uur.

Om thuis met 22kW te laden is het nodig je 3-fasen aansluiting te verzwaren naar minstens 3x32A. Dit maakt het opladen nog sneller.

Weet dat het laden met een laadpaal veel sneller gaat dan laden via een gewoon stopcontact. Daarmee kan het opladen tot wel twintig uur kan duren. Een eigen laadpaal is ook veiliger. Tijdens het laden via een stopcontact kan er namelijk kortsluiting of zelfs brand ontstaan (bron: Milieu Centraal).

Moet mijn meterkast aangepast worden?

Soms is het nodig om je meterkast aan te passen. De adviseur kan je hier alles over vertellen. Laat hier je gegevens achter. Dan bellen we je voor een gratis adviesgesprek.

Meer over je elektrische auto opladen