Termijnbedrag: aanpassen en uitleg

Je termijnbedrag is het bedrag dat je elke maand betaalt voor je energie. Vind hier alles over je termijnbedrag aanpassen, de berekening en je termijnbedragadvies.

Je termijnbedrag aanpassen

Je kan je termijnbedrag zelf verhogen of verlagen. Bijvoorbeeld als je energieverbruik verandert. Of wanneer je tarieven stijgen of dalen.

Advies over je termijnbedrag

Voorkom verrassingen en bekijk of je termijnbedrag nog past bij je verbruik. Je bepaalt zelf of je ons advies overneemt.

Je termijnbedrag vastzetten

Als het kan verlagen we je termijnbedrag. Wil je dit niet? Bijvoorbeeld omdat je graag een spaarpotje hebt. Zet je termijnbedrag dan vast.

Termijnbedrag aanpassen en berekening

Wat is een termijnbedrag?

Je termijnbedrag is een voorschot op je energiekosten in een jaar. We berekenen hoeveel energie je volgend jaar waarschijnlijk verbruikt, en wat dat kost. Dit bedrag delen we door twaalf. Zo ontstaat je termijnbedrag.

Aan het eind van het jaar verrekenen we de termijnbedragen met je werkelijke verbruik. Dan krijg je je jaarafrekening.

Hoe is mijn termijnbedrag opgebouwd?

Je termijnbedrag bestaat uit drie verschillende kosten:

Leveringskosten

Hierin maken we een onderscheid tussen:

  • Vaste leveringskosten, een vast bedrag per maand.
  • Variabele leveringskosten, de prijs per kWh stroom en mgas.

Netbeheerkosten

Je netbeheerder rekent een bedrag voor je energie-aansluiting. We dragen deze kosten voor jou af. Op de website van je netbeheerder vind je de opbouw van deze kosten.

Overheidsheffingen en btw

De overheid heft energiebelasting. Daarnaast betaal je btw. We dragen deze kosten voor je af aan de overheid. 

Video: zo komt je termijnbedrag tot stand

Waar kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Je past eenvoudig zelf je termijnbedrag in Mijn Vattenfall en de Energie-app. Met ons termijnbedragadvies check je hier ook of je termijnbedrag past bij je verbruik.

Termijnbedrag aanpassen

Hoe wordt mijn termijnbedrag berekend?

Voor de berekening van je termijnbedrag schatten we je energiekosten van het komende jaar in. Die kosten delen we door twaalf. De uitkomst is het termijnbedrag dat je elke maand betaalt.

Bij het inschatten van energiekosten houden we rekening met:

  • De (verwachte) energietarieven
  • Hoeveelheid energie je waarschijnlijk verbruikt

Bekijk je termijnbedrag in Mijn Vattenfall

Hoe kan ik mijn termijnbedrag vastzetten?

Dit doe je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall. Goed om te weten: 

  • Je kunt je termijnbedrag nog steeds zelf aanpassen nadat je het hebt vastgezet.
  • Bij de jaarafrekening berekenen we een nieuw termijnbedrag.
  • Alleen als dit bedrag meer dan €10 per maand hoger is, passen we je termijnbedrag aan.

Termijnbedrag vastzetten

Seintje: kom goed uit met je termijnbedrag

Met ons Seintje voorkomen we samen verrassingen op je jaarafrekening. Zet Seintje aan in Mijn Vattenfall. Dan ontvang je een paar keer per jaar advies over je termijnbedrag.

Ik wil Seintje ontvangen

Termijnbedrag betalen

Betaal ik mijn termijnbedrag vooraf of achteraf?

Als je klant wordt, kiezen we samen een betaaldag. Op die dag schrijven we je termijnbedrag automatisch af. Dit is standaard op de 27ste van de maand. Wil je liever een andere betaaldag? Dat kan. Kies hier je betaaldag

Het eerste termijnbedrag schrijven we af op de eerste betaaldag na de startdatum van je energiecontract.

Of je in een maand vooraf of achteraf betaalt, hangt dus af van je betaaldag en de startdatum van je contract. 

Wanneer wordt mijn eerste termijnbedrag afgeschreven?

Dit vind je op je contractbevestiging en in Mijn Vattenfall.

  • In je contractbevestiging staat onder het kopje 'Betaalgegevens' je termijnbedrag en je betaaldag. 
  • In Mijn Vattenfall staat deze informatie bij je persoonlijke gegevens. Onder het kopje 'Betalen' staat je betaaldag. Je kan deze hier ook aanpassen.

Naar Mijn Vattenfall

Kan ik mijn betaaldag aanpassen?

Ja, je kiest zelf wanneer we je termijnbedrag van je rekening afschrijven. Stel dit eenvoudig in Mijn Vattenfall in.

Pas je betaaldag aan

Kan ik in minder termijnen betalen?

De meeste mensen betalen per maand. Maar betalen per twee, drie of zes maanden kan ook. Neem je dan wel even contact met ons op? Dan regelen we het meteen voor je.

Waarom heb ik geen maandelijkse afschrijving of termijnfactuur ontvangen?

Ben je misschien overgestapt op automatische incasso? In Mijn Vattenfall/Gegevens zie je of je met automatische incasso betaalt

Hier lees je meer over een mislukte automatische incasso. Zo zorg je dat je geen betaling mist.

In Mijn Vattenfall/Facturen zie je ook of je rekening wel of niet is betaald. En ook betalen kan hier meteen.

Ik ben overstapt maar krijg nu van 2 leveranciers een factuur. Hoe krijg ik mijn geld terug

Het kan gebeuren dat je een maand een dubbele factuur ontvangt. 

We adviseren je om beide facturen te betalen. Dus storneer het bedrag niet. Zo voorkom je eventuele incassokosten of aanmaningen. 

Wacht vervolgens op de eindafrekening van je vorige leverancier. Op de eindafrekening is de teveel betaalde factuur alsnog verrekend. Is dit niet het geval, dan verrekent je nieuwe leverancier het teveel betaalde bedrag via de jaarafrekening. Je betaalt dus nooit dubbel.


Waarom krijg ik een ander termijnbedrag dan is afgesproken?

Het termijnbedrag dat we nu hebben vastgesteld is gebaseerd op je verbruik. Hierdoor kan het afwijken van het termijnbedrag dat we eerder hebben aangegeven.

Wil je toch een ander bedrag, pas je termijnbedrag  dan aan in Mijn Vattenfall. Houd wel in de gaten of het bedrag blijft passen bij je energieverbruik. Dit voorkomt verrassingen op je jaarafrekening. Gebruik regelmatig ons termijnbedragadvies. Dan weetje zeker dat je goed zit. 

Ben je net verhuisd of nieuw bij ons, dan weten we nog niet precies hoeveel energie je verbruikt. Je kunt daarom het termijnbedragadvies nog niet gebruiken. Na zes maanden hebben we voldoende gegevens en kunnen we je wel een goed advies geven.

Termijnbedragadvies en hoger termijnbedrag

Ik krijg geld terug, waarom is mijn termijnbedrag verhoogd?

Hoewel het niet logisch klinkt, kan het gebeuren: geld terug bij je jaarafrekening en toch een hoger termijnbedrag. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals je verbruik, de energietarieven en het weer. Bekijk de uitgebreide uitleg hier:

Geld terug maar termijnbedrag is verhoogd

Past mijn termijnbedrag nog bij mijn verbruik?

Dit check je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall. Via ons termijnbedragadvies zie je of je termijnbedrag nog past bij je energieverbruik. Hier pas je het ook makkelijk aan.

Bekijk je termijnbedragadvies

Let op: ben je net verhuisd of nieuw bij ons, dan kun je het termijnbedragadvies nog niet gebruiken. Na zes maanden weten we genoeg over je verbruik. Dan kunnen we je een goed advies geven.

Waarom zie ik geen termijnbedragadvies?

Dat kan aan verschillende dingen liggen.

Ben je net verhuisd of nieuwe klant, dan hebben we nog te weinig verbruiksgegevens van je. Na ongeveer drie maanden kunnen we je een passend termijnbedragadvies te geven.

Heb je nog geen slimme meter, vul dan zelf je meterstanden in voor een termijnbedragadvies. Dan zie je direct hoe je met je termijnbedrag uitkomt op je jaarafrekening.

Naar termijnbedragadvies

Ik heb een slimme meter, waarom moet ik mijn meterstanden invullen voor een termijnbedragadvies?

Dit komt omdat je ons nog geen toestemming hebt gegeven om je meterstanden uit te lezen. Je doet dit eenvoudig in Mijn Vattenfall. Nadat je dit hebt gegeven, hoef je zelf je meterstanden niet meer in te vullen.

Geef toestemming

Kies zelf de betaaldag die bij je past

Bij ons bepaal je zelf op welke dag wij het bedrag voor je energierekening afschrijven. Bijvoorbeeld direct na bijschrijving van je loon. Verandert er iets in je inkomsten? Dan verschuif je de betaaldag eenvoudig mee.

Betaaldag aanpassen

Meer over het betalen van je termijnbedrag