Grootschalige productie van synthetische duurzame vliegtuigbrandstof

Vattenfall en Shell onderzoeken samen met de Zweedse luchtvaart­maatschappij SAS de grootschalige productie van 's werelds eerste synthetische duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) in Zweden. In plaats van nieuw fossiel materiaal te gebruiken in het productieproces, zal de synthetische SAF worden geproduceerd uit fossielvrije elektriciteit en gerecyclede koolstofdioxide uit stadsverwarming.

Grootschalige productie van SAF

Synthetisch SAF produceren

Het doel van de samenwerking is dat een nieuwe productiefaciliteit jaarlijks tot 80.000 ton synthetische SAF produceert, mits er in een later stadium een investerings­beslissing wordt genomen. De synthetische SAF, ook bekend als elektrobrandstof, zal worden geproduceerd uit fossielvrije elektriciteit en teruggewonnen koolstofdioxide. Wanneer de volledige productie operationeel is, kan het SAS rond 2030 tot 25% van zijn totale vraag naar duurzame vliegtuigbrandstof leveren.

Veelbelovende projectvoorwaarden

De gezamenlijke studie van de bedrijven heeft veelbelovende resultaten opgeleverd op basis waarvan er nu een diepgaande analyse zal worden uitgevoerd. De ambitie is om ergens tussen 2026 en 2027 een productiefaciliteit in gebruik te nemen nabij Forsmark aan de oostkust van Zweden. Het is de bedoeling dat de faciliteit op een terrein naast de kerncentrale van Forsmark komt te staan, aangezien daar een netwerkaansluiting is met voldoende capaciteit om fossielvrije elektriciteit (afkomstig van verschillende Zweedse duurzame bronnen) aan te leveren.

Samen de weg vrijmaken voor luchtvaart op waterstof

Airbus, Avinor, SAS, Swedavia en Vattenfall hebben overeen­stemming bereikt om een haalbaarheids­onderzoek uit te voeren naar een waterstof­infrastructuur op luchthavens in Zweden en Noorwegen. De samenwerking geeft een beter inzicht in het gebruik van waterstof­vliegtuigen, de bevoorrading, infra­structuren en de tankbehoeften op luchthavens en wil in beide landen bijdragen aan de ontwikkeling van dit ecosysteem.

Lees het persbericht

Het reductiepotentieel van elektrobrandstof

Duurzame vliegtuigbrandstof

Elektrobrandstof wordt gecategoriseerd als een duurzame vliegtuigbrandstof (SAF), aangezien de enige inputs voor het maken van elektrobrandstof fossielvrije elektriciteit, water en gerecyclede kooldioxide zijn (in tegenstelling tot nieuwe fossiele grondstoffen). Elektriciteit zal voornamelijk worden gebruikt om via elektrolyse waterstof te maken die samen met koolstofdioxide kan worden omgezet in ethanol en vervolgens kan worden omgezet in elektrobrandstof voor de luchtvaart.

De gerecycleerde koolstofdioxide wordt opgevangen door een stadsverwarmings­installatie (in plaats van te worden vrijgegeven) en gebruikt voor de productie van elektrobrandstof, daarom wordt dit koolstof­afvanggebruik (CCU) genoemd. Wanneer elektrobrandstof vervolgens wordt verbrand door vliegtuigmotoren, komt het gebruikte kooldioxide na een tweede gebruik vrij in de atmosfeer.

Fossielvrije elektriciteit en koolstofdioxide

De grondstoffen die naar verwachting zullen worden gebruikt, zijn fossielvrije elektriciteit van het Zweedse elektriciteitsnet en koolstofdioxide dat wordt verzameld uit de gecombineerde warmtekrachtcentrale van Vattenfall in Uppsala, waar ongeveer 200.000 ton koolstofdioxide per jaar kan worden teruggewonnen. In tegenstelling tot de conventionele productie van vliegtuigbrandstof in fossiele olie- of aardgasraffinaderijen, blijven fossiele grondstoffen in de bodem en komt er vrijwel geen nieuwe fossiele kooldioxide meer in de atmosfeer terecht.

De vliegtuigen van vandaag zijn gecertificeerd om te vliegen met maximaal 50% SAF, waarvan elektrobrandstof een voorbeeld is. En de rest met traditionele vliegtuigbrandstof. De jaarlijkse geplande SAF-output van 50.000 ton is ongeveer 5% van de Zweedse totale vraag naar vliegtuigbrandstof vandaag en 20% van de Zweedse SAF-behoefte in 2030. Hoewel het duidelijk is dat er een enorme vermindering van de kooldioxide-emissies is wanneer elektrobrandstof wordt gebruikt voor een vliegtuig (synthetische vliegtuigbrandstof) ten opzichte van fossiele brandstof, is er op dit moment geen exact reductiepercentage beschikbaar.

Synthetische SAF

De synthetische SAF, ook bekend als elektrobrandstof, zal worden geproduceerd uit fossielvrije elektriciteit en teruggewonnen koolstofdioxide uit stadsverwarming.

Ook interessant

Onze Industrie-specialisten staan voor u klaar!

Duurzame energieoplossingen voor de industrie

De Nederlandse industriesector staat voor de grote uitdaging om de CO2-uitstoot in 2030 met bijna 50% terug te dringen. Wij bieden onze industriële klanten daarvoor de producten en diensten om dat mogelijk te maken.

Duurzame oplossingen voor de industrie

Onze beloften aan zakelijke klanten

  • Een vast contact­persoon, rechtstreeks bereikbaar en gericht op kansen voor uw bedrijf

  • Direct een prijsalert, als u kunt profiteren van een gunstigere marktprijs

  • Een signaal bij afwijkend energieverbruik, inclusief bespaaradvies

  • Continu inzicht in uw verbruik en kosten, overzichtelijk op één plek

  • Een scan op maat voor uw duurzaamheidsvraagstuk

  • Ondersteuning bij het realiseren van uw duurzaamheidsambities, van advies, subsidieaanvraag tot aan de oplevering