Een slimme meter voor warmte

Je hebt hem al voor stroom of krijgt hem binnenkort: een slimme meter die je meterstanden bijhoudt en de standen aan ons doorgeeft. Zo’n meter is er nu ook voor je warmte.

Een Warmtelink in je meterkast

De slimme meter voor stadsverwarming: misschien heb je er al een. Zo niet, dan komen we hem binnenkort plaatsen. Dat zijn we als leverancier van warmte zelfs verplicht. Lees hieronder wat je kunt verwachten op basis van je situatie.

Ik heb nog geen slimme meter voor mijn stadsverwarming. Wanneer krijg ik die?

We zijn de komende jaren nog bezig met het plaatsen van slimme meters. Je krijgt vanzelf een bericht als jouw woning of bedrijf aan de beurt is.

Ik heb een slimme meter en een brief waarin staat dat jullie de standen automatisch gaan uitlezen

Vanaf mei 2022 lezen we van een aantal klanten de meterstanden automatisch uit. Stapje voor stapje doen we dit voor steeds meer klanten. Wanneer we de standen van jouw slimme meter automatisch gaan uitlezen, krijg je van tevoren een brief of e-mail.

Ik heb een slimme meter, maar ik weet niet of jullie de standen al automatisch uitlezen?

Als je hier geen brief of e-mail over hebt gehad, dan lezen we de standen niet automatisch uit. Gaan we dat wel doen, dan krijg je van tevoren bericht.

De voordelen van de slimme meter

Meterstanden doorgeven

De meter leest je meterstand en geeft deze automatisch aan ons door. Hoef je niet meer zelf die meterkast in.

Inzicht in je verbruik

We verwerken je meterstanden in je Energierapport. Dit krijg je elke maand per mail. Voor nog meer inzicht.

Kijk en vergelijk

In de Vattenfall Energie-app kun je je verbruik bekijken en vergelijken. Zo krijg je inzicht in je energieverbruik.

Een klein kastje voor meer inzicht

Een slimme meter is heel handig. Je hoeft niet meer zelf je meterstanden door te geven. Anders dan bij stroom is de slimme meter voor warmte geen hele nieuwe meter. We sluiten een klein kastje, de Warmtelink, aan op je bestaande warmtemeter.

Ik lees dat ik een slimme meter krijg

Heb je een brief of e-mail ontvangen met een afspraak voor de plaatsing van een slimme meter voor warmte? Noteer de datum in je agenda. Komt een andere datum je beter uit? Volg dan de stappen in de brief of e-mail om je afspraak te wijzigen. De monteur heeft ongeveer drie kwartier nodig om de Warmtelink te plaatsen.

Voordat de monteur komt

Als de afspraak is bevestigd, weet je wanneer de monteur langskomt. Zorg dat op die dag de meterkast leeg is en dat er niets in de weg staat. Anders kan de monteur niet aan de slag en is een nieuwe afspraak nodig. Voor de slimme meter is een vrij stopcontact nodig. Is dat er niet, dan duurt de plaatsing langer dan een uur. Soms moet er apart een afspraak voor gemaakt worden.

Afspraak gemaakt voor het plaatsen van een Warmtelink? Maak je meterkast leeg, zodat de monteur er goed bij kan.

Vattenfall

Vragen over de slimme meter voor warmte

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt. Hieronder vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet bij, neem dan contact met ons op.

Wanneer krijg ik een slimme meter?

We zijn de komende jaren nog bezig met het plaatsen van slimme meters. Je krijgt vanzelf een bericht als jouw woning of bedrijf aan de beurt is.

Hoe kan ik mijn afspraak verzetten?

We sturen van tevoren een brief of e-mail waarin staat wanneer we langskomen. Komt het niet uit? Je kunt de afspraak verzetten via de stappen in de brief of e-mail.

Wie plaatst de slimme meter?

Een monteur van Vattenfall of van een van onze partners plaatst de slimme meter. In je brief of e-mail staat welk bedrijf dat is. De monteur kan zich altijd legitimeren.

Wanneer hoef ik geen meterstanden meer door te geven?

Je krijgt altijd een brief of e-mail van ons voordat we starten met het automatisch uitlezen van je slimme meter voor stadsverwarming. Vanaf dat moment hoef je de meterstanden niet meer zelf door te geven.

Zijn mijn gegevens wel veilig als jullie de meterstanden op afstand uitlezen?

Ja, het verzenden en uitlezen van meetgegevens gebeurt in een goed beveiligde omgeving. Onbevoegden kunnen er niet bij. Meer over het gebruiken en beschermen van jouw klantgegevens lees je in ons Privacy Statement.

Kunnen jullie mijn verwarming op afstand aan- of uitzetten?

Nee, dat kunnen we niet en dat willen we niet. Je blijft altijd zelf de baas over je verbruik. We hebben wel tips voor je om dat zo laag mogelijk te houden door energie te besparen.

Ondersteunt de Warmtelink ook energieverbruiksmanagers?

Ja, onze Warmtelinks zijn voorzien van een consumentenpoort. Op deze poort in het kastje kun je met een RJ-12 connector de meeste typen energieverbruiksmanagers aansluiten. In alle gevallen zijn de verbruiksdata op deze manier uitleesbaar, maar soms is voor de voeding van de energieverbruiksmanager nog wel een externe voeding nodig. Veel van die apparaatjes in de markt zijn nog niet geschikt voor het uitlezen van warmteverbruik in gigajoules (GJ’s).

We verwachten wel dat deze mogelijkheid in de komende tijd door fabrikanten zal worden toegevoegd. Als je meterstanden door ons op afstand worden uitgelezen ontvang je van ons elke maand een Energierapport dat inzicht geeft in je verbruik en dit vergelijkt met dat van soortgelijke woningen.

Wat gebeurt er als ik ga verhuizen?

De slimme meter hoef je niet los te schroeven en in te pakken. De meter blijft achter. Die blijft eigendom van je netbeheerder of warmteleverancier. Ga je verhuizen van 'slim naar slim', dan hoef je niets te doen. Nog een voordeel van een slimme meter.

Op de pagina Slimme meter lees je wat er gebeurt als je van 'slim naar oud' gaat of andersom.

Ik heb een slimme meter. Waarom krijg ik toch nog een meterstandenkaart?

Dat kan verschillende oorzaken hebben.

  • Je hebt een slimme meter, maar we lezen de standen nog niet automatisch uit. Je krijgt van tevoren een brief of e-mail wanneer we daarmee beginnen.
  • Je hebt slimme meter, maar hebt bezwaar gemaakt tegen het automatisch uitlezen van de standen. In dat geval moet je ze zelf doorgeven.
  • Je hebt een slimme meter, maar deze heeft een storing. We sturen een meterstandenkaart of herinnering als we de meter niet kunnen uitlezen.

In deze gevallen vragen we je je meterstanden alsnog aan ons door te geven.

Ik hoef geen slimme meter. Kan ik hem ook weigeren?

De plaatsing van een slimme meter is een verplichting van de overheid waaraan wij moeten voldoen. Je bepaalt zelf of we je standen mogen uitlezen. Wil je dat niet? Dan kun je altijd bezwaar maken. Misschien wil een bewoner na jou wél dat we automatisch standen ontvangen. We komen de slimme meter daarom toch graag bij je plaatsen.