Meteropname stadsverwarming

Eén keer in de drie jaar komt er een meteropnemer langs om je meterstand(en) op te nemen. Op deze pagina leggen we uit waarom, hoe het werkt en waarmee je rekening kan houden.

Waarom komen jullie langs om mijn meterstand op te nemen?

Als warmteleverancier zijn we wettelijk verplicht eens per drie jaar een bezoek aan onze klanten te brengen om de meterstand van de warmtemeter en/of warmtapwatermeter op te nemen. Die vergelijken we met de meterstanden die we eerder hebben gebruikt. Ontdekken we een groot verschil in het verbruik of een probleem met de meter, dan nemen we contact met je op. Bijvoorbeeld voor het aanpassen van je termijnbedrag.

Wanneer komen jullie langs?

Je krijgt een aankondigingskaart

Hierop staat wanneer je de meteropnemer ongeveer kan verwachten.

Een afspraak maken is niet nodig

Je kunt geen voorkeur opgeven voor een bepaalde dag of tijdstip. Je hoeft geen afspraak te maken.

Niet thuis? Dan proberen we het een andere keer

We proberen het maximaal twee keer op een ander moment.

Zo herken je de meteropnemer

  • Vattenfall bedrijfskleding.
  • Duidelijk zichtbare legitimatie.
  • Een handterminal met je adres- en klantgegevens en de meternummers van de warmtemeter en/of warm-tapwatermeter.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik mij voorbereiden?

Zorg ervoor dat de meterkast goed bereikbaar is en er niets in de weg staat. Zo kunnen we er makkelijk bij.

Ben ik verplicht de meteropnemer binnen te laten?

De meteropnemer komt langs om de warmtemeter te controleren. Zo zorgen we dat je een juiste rekening ontvangt en dat je warmte goed blijft werken. De meteropnemer hoeft alleen in de meterkast te zijn en kan zich altijd legitimeren. Wil je de meteropnemer toch niet binnenlaten? Geef dit dan aan bij het bezoek. De meteropnemer zal dit noteren en deze ronde niet nogmaals langskomen.

Ik heb een geactiveerde slimme meter. Is het nodig dat jullie langskomen?

Ook wanneer je een slimme meter hebt komt de meteropnemer langs.

De meteropnemer is al langs geweest. Waarom heb ik toch een verzoek ontvangen voor het doorgeven van mijn meterstanden?

Dat kan, omdat je bijvoorbeeld binnenkort een jaarafrekening krijgt. Geef daarom je meterstanden nogmaals aan ons door.

Checken jullie ook gelijk mijn meterstanden voor elektriciteit?

Nee, de meteropnemer neemt alléén de standen van warmte, tapwater en/of koude op. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de fysieke meteropname van elektriciteit.

Ik heb de meteropnemer gemist. Moet ik zelf mijn meterstand doorgeven?

Als je niet aanwezig bent wanneer de meteropnemer de eerste keer langskomt, proberen we het daarna nog twee keer. Mocht je dan ook niet aanwezig zijn, komen we over drie jaar weer langs. Je hoeft je meterstand niet zelf aan ons door te geven.

Ik heb een klacht over het bezoek van de meteropnemer

Heb je een probleem ervaren met het bezoek van de meteropnemer? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Ook interessant