Over de schouder bij een servicemonteur Stadsverwarming 

Ze heeft een opleiding Sociaal Maatschappelijke Dienstverlening, maar de techniek trok haar meer. Daarom is Dianne (27) nu monteur Stadsverwarming in opleiding bij Vattenfall. We ontmoeten haar op haar uitvalsbasis, het Vattenfall-kantoor in Almere. 

Dianne, bij wie en wanneer ga jij langs als storingsmonteur?

Ik ga langs als er een melding is gedaan over een storing aan de afleverset van stadsverwarming bij klanten thuis. Bijvoorbeeld als de afleverset het niet doet of als er een lekkage is. De werkzaamheden zijn ingedeeld naar regio, zodat monteurs snel ter plaatse kunnen zijn als er iets mis is. Mijn gebied is Almere.

 

Stel, ik heb geen warmte, wat moet ik dan doen?

Ik zou eerst naar de online storingschecker gaan, want zo kom je er snel achter of de storing komt door werkzaamheden aan het warmtenet of dat de storing ergens in huis is. Je krijgt dan ook advies of je de storing zelf meteen kunt oplossen of dat er iemand langs moet komen. En als er iemand langs moet komen, met wie je dan contact op moet nemen.

Hoe ga je te werk?

Voordat ik langsga, heb ik vanuit onze storingsmeldpost al doorgekregen wat er aan de hand kan zijn. Ik werk eigenlijk altijd met een stappenplan, zodat ik problemen kan uitsluiten. Als ik weet wat het probleem is, ga ik het oplossen. 

Wat vertellen klanten over stadswarmte?

Mensen vinden het vervelend dat het duurder is geworden. Ze zijn altijd wel heel tevreden over het product en de service die we bieden. Wij komen natuurlijk meestal wanneer een klant een probleem heeft, maar we spreken ook op straat mensen. Ze willen dan gewoon eens weten wie de mensen van Vattenfall nou zijn. Ook zijn ze blij dat ze geen rekening krijgen als we langs zijn geweest.

 

Maar jullie lossen niet alle lekkages in huis op toch?

Nee, we zijn niet verantwoordelijk voor problemen aan de binneninstallatie, zoals een lekkende kraan of radiator. Dan moeten we wel vertellen dat ze toch een loodgieter moeten vragen. We kijken wel gelijk even hoe het met de installatie gaat waar we wel verantwoordelijk voor zijn. Als daar iets aan schort, lossen we dat gelijk op.

Hoe reageren klanten als ze jou voor de deur zien staan?

Heel vaak verwachten ze niet dat er een vrouw langskomt. Maar ze reageren meestal heel positief verrast. Ik heb ook niet het gevoel dat ze verwachten dat ik minder goed werk aflever. Eerder juist omgekeerd! Mensen kijken vaak over je schouder mee, maar dat deert me niet omdat ik weet dat ik mijn werk gewoon netjes doe. Volgens mij vinden ze het leuk om te zien hoe het werkt.  

Waarom trekt dit werk je zo?

Het is heel breed, als servicemonteur bij stadsverwarming ben je loodgieter en elektricien in één. Er zijn veel verschillende problemen om op te lossen.  Geen melding is exact hetzelfde. Ik kom veel verschillende situaties tegen waarbij je creatief moet denken hoe je een probleem kunt oplossen.

 

Wat heb je vandaag op het programma?

Ik vind het leuk om ’s ochtends iets te leren uit de theorie en het ’s middags al toe te passen in de praktijk. Ik oefen het eerst in de technische leeromgeving voordat ik bij de klant aan de slag ga. Vandaag ga ik meelopen met ervaren collega’s. Ik overleg altijd met de afdeling Planning om te kijken bij wie de uitdagende klusjes staan ingedeeld, zodat ik er veel van kan leren! 

Lees meer over stadswarmte