test

Een termijnbedrag dat bij je past

Wil je een ander termijnbedrag, advies of je betaaldag wijzigen? Je regelt het eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall

Zomer en winter hetzelfde termijnbedrag

Als je klant wordt, verhuist, en na elke jaarafrekening berekenen wij je termijnbedrag. We berekenen hoeveel energie je komend jaar waarschijnlijk nodig gaat hebben en wat dit gaat kosten. Dit totaalbedrag verdelen we over 12 termijnen en zo ontstaat je termijnbedrag.

Je betaalt dus een voorschot. Zo betaal je zomer en winter hetzelfde vaste termijnbedrag en staat er steeds hetzelfde bedrag op je termijnfactuur. 

Zo berekenen we je termijnbedrag

  • We kijken naar het gemiddelde energieverbruik van afgelopen jaren op jouw adres. Als je net klant bent, gebruiken we het jaarverbruik van je adres. Dit ontvangen we van je netbeheerder.
  • Ook het weer is van invloed op je energieverbruik. Net als alle andere energieleveranciers, gebruiken we hiervoor een rekenmodel op basis van graaddagen. Bekijk detailberekening.
  • Daarnaast kijken we naar ontwikkelingen op de energiemarkt. Door vraag en aanbod veranderen onze variabele leveringstarieven. Maar ook netbeheerders en overheid kunnen hun tarieven wijzigen. Goed om te weten is dat de energieprijs altijd uit drie delen bestaat: leveringskosten (voor Vattenfall), netbeheerkosten (dragen wij af aan je netbeheerder) en overheidsheffingen (dragen wij af aan de overheid)

Meer informatie over de termijnfactuur

Vrouw kijkt op laptop

Kijk of je termijnbedrag nog steeds past

Heb je een slimme meter? Als je ons toestemming geeft voor het dagelijks uitlezen van je meterstanden, sturen wij je regelmatig een Seintje, een e-mail met termijnbedragadvies. 

Nog geen slimme meter? Gebruik dan ons termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall

Zo weet je of je nog goed zit en voorkom je verrassingen op de jaarafrekening. 

Naar Mijn Vattenfall

Pas je termijnbedrag aan als er iets verandert

Je energieverbruik kan veranderen. Bijvoorbeeld door een verandering in gezinssamenstelling, extra apparatuur, of bij een koude of lange winter. We adviseren je dan om het termijnbedrag hierop aan te passen.

Je past je termijnbedrag zelf aan in Mijn Vattenfall

Betaaldag wijzigen

Kies zelf de beste betaaldag

Bij ons kies je zelf je betaaldag van je automatische incasso. Je past het zo vaak aan als je wilt. Een van de zes services.

 

Betaaldag wijzigen

De 6 services van Vattenfall

Veelgestelde vragen over het termijnbedrag

Kan ik in minder termijnen betalen?

De meeste mensen betalen per maand. Maar betalen per twee, drie of zes maanden kan ook. Neem je dan wel even contact met ons op? Dan regelen we dat meteen voor je.

Ik heb geen maandelijkse afschrijving of termijnfactuur ontvangen.

Op je jaarafrekening in Mijn Vattenfall zie je precies in hoeveel termijnen je betaalt. Ook de betaaldag is er te zien. 

Lees meer over het termijnbedrag