Termijnbedrag aanpassen bij een verandering
Door de situatie rondom Corona ben je meer thuis. Hierdoor kan je verbruik zijn toegenomen. In Mijn Vattenfall kun eenvoudig je termijnbedrag aanpassen en ons termijnbedragadvies bekijken.
Wil je het termijnbedrag aanpassen, termijnbedragadvies of je betaaldag wijzigen? Je regelt het eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall.
Als je klant wordt, verhuist, en na elke jaarafrekening berekenen wij je termijnbedrag. We berekenen hoeveel energie je komend jaar waarschijnlijk nodig gaat hebben en wat dit gaat kosten. Dit totaalbedrag verdelen we over 12 termijnen en zo ontstaat een gemiddeld termijnbedrag energie. Hierdoor betaal je zomer en winter hetzelfde bedrag.
Je betaalt dus een voorschot. Verandert je energieverbruik, pas dan je termijnbedrag aan. Zo voorkom je een teruggave of een bijbetaling bij de jaarafrekening.
Door de situatie rondom Corona ben je meer thuis. Hierdoor kan je verbruik zijn toegenomen. In Mijn Vattenfall kun eenvoudig je termijnbedrag aanpassen en ons termijnbedragadvies bekijken.
Via ons termijnbedragadvies zie je of het termijnbedrag nog past bij je energieverbruik en kun je het meteen aanpassen.
Zo weet je steeds of je nog goed zit en voorkom je verrassingen op de jaarafrekening.
Heb je een slimme meter? Als je ons toestemming geeft voor het dagelijks uitlezen van je meterstanden, sturen wij je regelmatig een Seintje, een e-mail met termijnbedragadvies.
Je termijnbedrag, of voorschot energie samenstellen is dus best complex. Deze uitleg geeft je inzicht in hoe we je voorschot energie berekenen.
Meer informatie over de energierekening.
Bij ons kies je zelf je betaaldag van je automatische incasso. Je past het zo vaak aan als je wilt. Een van de zes services.
Je termijnbedrag aanpassen? Dat regel je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall.
De meeste mensen betalen per maand. Maar betalen per twee, drie of zes maanden kan ook. Neem je dan wel even contact met ons op? Dan regelen we dat meteen voor je.
Het kan zijn dat de automatische incasso mislukt is. Geen probleem. In Mijn Vattenfall / Facturen zie je meteen of er nog een rekening open staat. Ook kun je die hier meteen betalen.
Meer over automatische incasso is mislukt
Heb je geen termijnfactuur ontvangen (acceptgiro), kijk dan in Mijn Vattenfall/Gegevens of je bent overstapt op automatische incasso. Is dat niet het geval of wil je dat niet, neem dan contact met ons op.
Door de situatie rondom Corona ben je misschien meer thuis. Hierdoor kan je verbruik zijn toegenomen.
Via ons termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall zie je of het termijnbedrag nog past bij je energieverbruik en kun je het meteen aanpassen.
Als je ons toestemming geeft voor het uitlezen van je meterstanden voor het termijnbedragadvies, mogen wij je standen gebruiken. Zelf meterstanden invullen is dan niet meer nodig.
Via 'toestemming geven' in Mijn Vattenfall zet je met één klik de toestemming aan.
Op dit moment is het termijnbedragadvies nog niet zo gebouwd dat we teruglevering goed kunnen meenemen. We werken aan deze oplossing.
Tot die tijd adviseren we je om zelf je termijnbedrag te verlagen. Dit regel je eenvoudig zelf via termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall.
Bij een overstap naar Vattenfall bepalen we samen met jou het moment waarop wij energie aan je gaan leveren en wanneer we je contract beëindigen bij je huidige leverancier. Zo proberen we een eventuele overstapboete te voorkomen.
De ingangsdatum, je termijnbedrag, de datum waarop wij het afschrijven, plus alle aanvullende informatie van je nieuwe contract krijg je schriftelijk bevestigd, per e-mail of brief.
Het termijnbedrag dat nu is vastgesteld is gebaseerd op verbruikgegevens. Hierdoor kan het afwijken van het eerder genoemde termijnbedrag.
Wil je een ander termijnbedrag? Dat regel je eenvoudig zelf via Termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall.
Houd wel in de gaten of je termijnbedrag blijft passen bij je energieverbruik. Gebruik hiervoor het termijnbedragadvies. Zo voorkom je verrassingen op de jaarafrekening.
Het kan gebeuren dat je een maand een dubbele factuur ontvangt.
We adviseren je om beide facturen te betalen. Dus storneer het bedrag niet. Zo voorkom je eventuele incassokosten of aanmaningen.
Wacht vervolgens op de eindafrekening van je vorige leverancier. Op de eindafrekening is de teveel betaalde factuur alsnog verrekend. Is dit niet het geval, dan verrekent je nieuwe leverancier het teveel betaalde bedrag via de jaarafrekening. Je betaalt dus nooit dubbel.
In deze video leggen we uit hoe je termijnbedrag tot stand komt en uit welke onderdelen je termijnbedrag bestaat.
Of bekijk de uitleg op de pagina: Opbouw termijnbedrag
Als je klant wordt, verhuist, en na elke jaarafrekening berekenen wij je termijnbedrag. We berekenen hoeveel energie je komend jaar waarschijnlijk nodig gaat hebben en wat dit gaat kosten. Dit totaalbedrag verdelen we over 12 termijnen en zo ontstaat je termijnbedrag.
Je termijnbedrag is dus een voorschot. Aan het eind van het jaar verrekenen we de termijnbedragen met je werkelijke verbruik en krijg je de jaarafrekening.