Je termijnbedrag aanpassen; zodat het altijd bij je past

Wil je het termijnbedrag aanpassen, termijnbedragadvies of je betaaldag wijzigen? Je regelt het eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall of de Energie-app.

Een gemiddeld termijnbedrag; betaal zomer en winter hetzelfde

Als je klant wordt, verhuist, en na elke jaarafrekening berekenen wij je termijnbedrag. We berekenen hoeveel energie je komend jaar waarschijnlijk nodig gaat hebben en wat dit gaat kosten. Dit totaalbedrag verdelen we over 12 termijnen en zo ontstaat een gemiddeld termijnbedrag energie. Hierdoor betaal je zomer en winter hetzelfde bedrag.

Je betaalt dus een voorschot. Verandert je energieverbruik, pas dan je termijnbedrag aan. Zo voorkom je een teruggave of een bijbetaling bij de jaarafrekening. 

Termijnbedrag aanpassen bij een verandering

Door de situatie rondom Corona ben je meer thuis. Hierdoor kan je verbruik zijn toegenomen. In de Energie-app en in Mijn Vattenfall kun eenvoudig je termijnbedrag aanpassen en ons termijnbedragadvies bekijken.

Termijnbedrag aanpassen

Hoe we je termijnbedrag berekenen

Je termijnbedrag berekenen we als je klant wordt, verhuisd en na elke jaarafrekening. Hoe we dit doen leggen we uit in deze video.

Online advies over je termijnbedrag

Via ons termijnbedragadvies zie je of het termijnbedrag nog past bij je energieverbruik en kun je het meteen aanpassen.

Zo weet je steeds of je nog goed zit en voorkom je verrassingen op de jaarafrekening. 

Heb je een slimme meter? Als je ons toestemming geeft voor het dagelijks uitlezen van je meterstanden, sturen wij je regelmatig een Seintje, een e-mail met termijnbedragadvies. 

Termijnbedragadvies

Termijnbedrag-advies in de Energie-app

Je ziet in één oogopslag hoe je ervoor staat met je termijnbedrag. En je krijgt een advies op maat als het handig is om je termijnbedrag bij te stellen. Het aanpassen van je termijnbedrag doe je gelijk in de App.

Geregeld! Zo voorkomen we samen verrassingen op de jaarafrekening. 

Download de Energie-app

Termijnbedrag berekenen, zo doen we dat

  • We kijken naar het gemiddelde energieverbruik van afgelopen jaren op jouw adres. Als je net klant bent en we je termijnbedrag berekenen, gebruiken we het jaarverbruik van je adres. Dit ontvangen we van je netbeheerder.
  • Ook het weer is van invloed op je energieverbruik. Net als alle andere energieleveranciers, gebruiken we hiervoor een rekenmodel op basis van graaddagen.
    Bekijk de detailberekening: termijnbedrag energie berekenen
  • Daarnaast kijken we naar ontwikkelingen op de energiemarkt. Door vraag en aanbod veranderen onze variabele leveringstarieven. Maar ook netbeheerders en overheid kunnen hun tarieven wijzigen. Goed om te weten is dat de energieprijs altijd uit drie delen bestaat: leveringskosten (voor Vattenfall), netbeheerkosten (dragen wij af aan je netbeheerder) en overheidsheffingen (dragen wij af aan de overheid). 

Je termijnbedrag, of voorschot energie samenstellen is dus best complex. Deze uitleg geeft je inzicht in hoe we je voorschot energie berekenen.  

Meer informatie over de energierekening

Kies zelf de beste betaaldag

Bij ons kies je zelf je betaaldag van je automatische incasso. Je past het zo vaak aan als je wilt. Een van de 7 servicebeloftes.

Betaaldag wijzigen

Veelgestelde vragen over het termijnbedrag

Vattenfall termijnbedrag aanpassen

Je termijnbedrag aanpassen? Dat regel je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall.

Vattenfall termijnbedrag aanpassen

Kan ik in minder termijnen betalen?

De meeste mensen betalen per maand. Maar betalen per twee, drie of zes maanden kan ook. Neem je dan wel even contact met ons op? Dan regelen we dat meteen voor je.

Ik heb geen maandelijkse afschrijving of termijnfactuur ontvangen.

Het kan zijn dat de automatische incasso mislukt is. Geen probleem. In Mijn Vattenfall / Facturen zie je meteen of er nog een rekening open staat. Ook kun je die hier meteen betalen.

Meer over automatische incasso is mislukt

Heb je geen termijnfactuur ontvangen (acceptgiro), kijk dan in Mijn Vattenfall/Gegevens of je bent overstapt op automatische incasso. Is dat niet het geval of wil je dat niet, neem dan contact met ons op. 


Past mijn termijnbedrag nog bij mijn energieverbruik?

Door de situatie rondom Corona ben je misschien meer thuis. Hierdoor kan je verbruik zijn toegenomen.

Via ons termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall zie je of het termijnbedrag nog past bij je energieverbruik en kun je het meteen aanpassen.

Ik heb een slimme meter, waarom moet ik dan toch mijn meterstanden invoeren in het termijnbedragadvies?

Als je ons toestemming geeft voor het uitlezen van je meterstanden voor het termijnbedragadvies, mogen wij je standen gebruiken. Zelf meterstanden invullen is dan niet meer nodig. 

Via 'toestemming geven' in Mijn Vattenfall zet je met één klik de toestemming aan. 

Ik heb zonnepanelen, waarom werkt het termijnbedragadvies niet?

Op dit moment is het termijnbedragadvies nog niet zo gebouwd dat we teruglevering goed kunnen meenemen. We werken aan deze oplossing. 

Tot die tijd adviseren we je om zelf je termijnbedrag te verlagen. Dit regel je eenvoudig zelf via termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall. 

Ik ben klant geworden, wanneer wordt het eerste termijnbedrag afgeschreven?

Bij een overstap naar Vattenfall bepalen we samen met jou het moment waarop wij energie aan je gaan leveren en wanneer we je contract beëindigen bij je huidige leverancier. Zo proberen we een eventuele overstapboete te voorkomen.

De ingangsdatum, je termijnbedrag, de datum waarop wij het afschrijven, plus alle aanvullende informatie van je nieuwe contract krijg je schriftelijk bevestigd, per e-mail of brief. 

 

Er is een ander termijnbedrag ingesteld, dan ik heb afgesproken

Het termijnbedrag dat nu is vastgesteld is gebaseerd op verbruikgegevens. Hierdoor kan het afwijken van het eerder genoemde termijnbedrag.

Wil je een ander termijnbedrag? Dat regel je eenvoudig zelf via Termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall. 

Houd wel in de gaten of je termijnbedrag blijft passen bij je energieverbruik. Gebruik hiervoor het termijnbedragadvies. Zo voorkom je verrassingen op de jaarafrekening. 

Ik ben overstapt maar krijg nu van 2 leveranciers een factuur. Hoe krijg ik mijn geld terug

Het kan gebeuren dat je een maand een dubbele factuur ontvangt. 

We adviseren je om beide facturen te betalen. Dus storneer het bedrag niet. Zo voorkom je eventuele incassokosten of aanmaningen. 

Wacht vervolgens op de eindafrekening van je vorige leverancier. Op de eindafrekening is de teveel betaalde factuur alsnog verrekend. Is dit niet het geval, dan verrekent je nieuwe leverancier het teveel betaalde bedrag via de jaarafrekening. Je betaalt dus nooit dubbel.


Hoe is het termijnbedrag opgebouwd

In deze video leggen we uit hoe je termijnbedrag tot stand komt en uit welke onderdelen je termijnbedrag bestaat. 

Of bekijk de uitleg op de pagina: Opbouw termijnbedrag

 

Wat is een termijnbedrag

Als je klant wordt, verhuist, en na elke jaarafrekening berekenen wij je termijnbedrag. We berekenen hoeveel energie je komend jaar waarschijnlijk nodig gaat hebben en wat dit gaat kosten. Dit totaalbedrag verdelen we over 12 termijnen en zo ontstaat je termijnbedrag.

Je termijnbedrag is dus een voorschot. Aan het eind van het jaar verrekenen we de termijnbedragen met je werkelijke verbruik en krijg je de jaarafrekening.