1. Home
  2. Service
  3. Energierekening betalen
  4. Betaalproces betalingsregeling

Een keer te laat met betalen is helemaal niet erg

Bekijk hoe je extra kosten voorkomt. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

Een keer te laat betalen kan gebeuren

Een keer te laat betalen is niet erg. Dat kan iedereen een keer gebeuren. Je hebt dan nog voldoende tijd om zonder extra kosten te betalen. We vertellen hoe het zit.

Kies de beste betaaldag

Als je de betaaldag instelt op een dag dat er voldoende geld op je rekening staat, gaan je betalingen altijd goed. 

Betaaldag wijzigen

Zo voorkom je extra kosten

  1. Ben je te laat? Betaal dan zo snel mogelijk, maak een nieuwe betaalafspraak of tref een betalingsregeling

  2. Heb je een aanmaning ontvangen? Dan heb je nog 14 dagen om te betalen.

  3. Daarna volgt de incassobrief. We berekenen nu minimaal € 40,- incassokosten. Je openstaande bedragen plus de incassokosten moeten nu binnen 7 dagen op onze rekening staan.

  4. Dan krijg je de brief 'vooraankondiging einde leveringscontract'. Hierin staat dat we van plan zijn je energie af te sluiten. Vanaf de datum in de brief, heb je 10 dagen om het totale openstaande bedrag te betalen.

  5. Tot slot beëindigen we je leveringscontract. Natuurlijk willen we het niet zover laten komen. En dit gebeurt gelukkig ook niet vaak. Maar als er echt geen oplossing komt zit er niets anders op.

Stappen na beƫindiging van je contract

Als je contract is beëindigd, is het probleem nog niet opgelost. Ook dan moeten de openstaande rekeningen nog steeds betaald worden. We kunnen besluiten een deurwaarder in te schakelen of je rekeningen te verkopen aan een partij die het incassoproces voort zal zetten.

Veelgestelde vragen

In Mijn Vattenfall/Facturen zie je precies welke rekeningen al betaald zijn of nog betaald moeten worden. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. En betalen kan hier ook meteen. Wel zo makkelijk. 


Dat kan gebeuren. Kijk in Mijn Vattenfall/Facturen welke rekening nog niet betaald is. Je kunt deze dan ook meteen betalen.

Pas eventueel je betaaldag aan. Jij weet tenslotte het beste wanneer er voldoende geld op je rekening staat.

Goed dat je hulp zoekt. Is onze betalingsregeling, of uitstel van betaling geen oplossing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We bekijken je situatie en nemen de mogelijkheden met je door. Zo komen we snel tot een oplossing. 
Je vindt ook informatie op de pagina over Schuldhulp.

Ja, dat kan als je een bijbetaling hebt van € 100,- of meer. Je regelt eenvoudig zelf een betalingsregeling in Mijn Vattenfall/Facturen. Kies voor 'betalingsregeling'. 

Ja dat kan. Als betalen deze maand niet uitkomt, krijg je maximaal 30 dagen uitstel. Alleen voor de rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel aanvragen.

Je regelt dit makkelijk zelf in Mijn Vattenfall/Facturen. Voor rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel van betaling aanvragen.  

Goed dat je hulp zoekt. Een schuldhulpinstantie kan uitkomst bieden. Zij bekijken je situatie en kunnen je verder helpen.

Meld je aan bij de afdeling Sociale Zaken van jouw gemeente. Zij schakelen dan schulphulp voor je in. 

Meer relevante onderwerpen