Regie over je uitgaven

Je termijnbedrag aanpassen, een termijnbedragadvies of je betaaldag veranderen. In Mijn Vattenfall regel je het allemaal zelf.

Pas je termijnbedrag aan

Iedere maand betaal je een vast bedrag als voorschot op je energiekosten. Dit noemen we het termijnbedrag. Zo weet je precies waar je aan toe bent. In Mijn Vattenfall kun je dit eenvoudig aanpassen en ons advies bekijken. 

Termijnbedrag aanpassen

Zo berekenen we je termijnbedrag 

We berekenen je termijnbedrag zorgvuldig. Zo zorgen we dat je niet teveel betaalt per maand, maar ook niet te weinig. Dit doen we om een hoge jaarafrekening te voorkomen. Je bedrag baseren we daarom op vier inschattingen:

  • We maken een inschatting van je verbruik van de afgelopen jaren. Als je net klant bent, dan ontvangen we het jaarverbruik van je netbeheerder.
  • Ook het weer is van invloed op je energieverbruik. Net als alle andere energieleveranciers, gebruiken we hiervoor een rekenmodel op basis van graaddagen. Bekijk de detailberekening: termijnbedrag energie berekenen
  • We kijken naar ontwikkelingen op de energiemarkt. Door vraag en aanbod op de internationale energiemarkt kunnen onze variabele leveringstarieven veranderen. En ook netbeheerders en overheid kunnen hun tarieven wijzigen. De energieprijs bestaat altijd uit drie delen: leveringskosten (Vattenfall), netbeheerkosten (dragen wij af aan je netbeheerder) en overheidsheffingen (dragen wij af aan de overheid).


    In de afbeelding zie je een voorbeeld van de opbouw van een termijnbedrag bij een energieverbruik van 7.000 kWh stroom en 2.000 m3 gas.






Ontvang je factuur automatisch in je administratie

Met e-facturatie verschijnt onze factuur automatisch in je boekhoudpakket. Je regelt het eenvoudig in Mijn Vattenfall onder het kopje 'Correspondentie'. 

Mijn Correspondentie

Regel het zelf in Mijn Vattenfall

  • Kopie factuur

    Vrouw op kantoor met laptop | MKB &ZZP

    In Mijn Vattenfall vind je alle facturen op één plaats. Je kunt ze downloaden en doorsturen.

    Download kopie factuur
  • Kies je betaaldag

    Horecaondernemer en energieadviseur | MKB & ZZP

    Bij ons kies je zelf je betaaldag van je automatische incasso. Op die dag schrijven we het bedrag van je rekening. 

    Verander je betaaldag
  • Termijnbedragadvies

    Man en vrouw buiten achter laptop | MKB & ZZP

    In Mijn Vattenfall zie je welk bedrag wij adviseren. Maar ook of het termijnbedrag nog past bij je energieverbruik.

    Laat je adviseren

Veelgestelde vragen termijnbedrag

Wat is een termijnbedrag?

Je termijnbedrag is dus een voorschot. Aan het eind van het jaar verrekenen we de termijnbedragen met je werkelijke verbruik. Daarna ontvang je de jaarafrekening.

We berekenen je termijnbedrag als je klant wordt, wanneer je verhuist en na elke jaarafrekening. We berekenen hoeveel energie je komend jaar nodig hebt. Je weet dan meteen hoeveel dit gaat kosten. Dit totaalbedrag verdelen we over 12 termijnen en zo ontstaat je termijnbedrag.

 

Kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Jazeker, je past je termijnbedrag zelf aan in Mijn Vattenfall. Je ziet hier meteen het termijnbedrag dat past bij jouw huidige verbruik. Zo voorkomen we verrassingen op je jaarafrekening.

Er is een ander termijnbedrag ingesteld dan afgesproken

Het huidige termijnbedrag gaat uit van je verbruiksgegevens. Dit kan afwijken van het eerder berekende termijnbedrag. Een ander termijnbedrag regel je eenvoudig zelf via Termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall. 

Houd wel in de gaten of je termijnbedrag past bij je energieverbruik. Gebruik hiervoor het termijnbedragadvies. Zo voorkom je met een passend bedrag nu een te hoge jaarafrekening straks. 

Past mijn termijnbedrag nog bij mijn energieverbruik?

Door de situatie rondom corona ben je misschien minder of juist meer op kantoor. Hierdoor neemt je verbruik af. Via ons termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall zie je of het termijnbedrag nog past bij je energieverbruik. Dit kun je meteen aanpassen.

Kan ik in minder termijnen betalen?

De meeste bedrijven betalen per maand. Maar betalen per twee, drie of zes maanden kan ook. Neem contact met ons op. Dan regelen we dat meteen voor je.

Ik zou graag besparen op mijn zakelijke energiekosten. Wat kan ik doen?

Met onze praktische bespaartips maak je een mooie start. Bekijk ons ExpertAdvies voor het zetten van grote stappen. 

Door de crisis heb ik tijdelijk geen inkomsten, kan ik een regeling treffen?

Als je door verminderde inkomsten betaalproblemen ondervindt, kijken we graag met je naar een oplossing. Neem dus gerust contact op met onze Ondernemersdesk. Samen komen we er uit.

Whatsapp ons

Vind je je antwoord niet op deze pagina? Stel je vraag dan via WhatsApp dan zoeken we het voor je uit. We zijn bereikbaar tussen 8.00 tot 18.00 uur. Zo kun jij ondertussen verder met je werk.
 
 

Ons doel

Wij zijn Vattenfall. Een energiebedrijf met een duidelijk doel: fossielvrij leven binnen één generatie mogelijk maken. We beginnen bij onszelf, helpen je op weg en werken samen met industrie en overheden.

Doe je mee?