Het laatste nieuws

Op deze pagina houden we je op de hoogte van alle ontwikkelingen in de energiemarkt. Lees hier het laatste nieuws en wat dit voor jou betekent. 

 

laatste update: 15 november 2022

 

 

De TEK: tegemoetkoming energiekosten voor energie-intensieve mkb'ers

Wat is de TEK?

De TEK is een regeling speciaal voor mkb-bedrijven die veel energie gebruiken. Voldoet je bedrijf aan de voorwaarden, dan krijg je tot 50% van de gestegen energiekosten terug. We zetten de voorwaarden hieronder graag voor je uiteen. 

Goed om te weten: de regeling wordt nog verder uitgewerkt. De voorwaarden, percentages en bedragen kunnen dus nog veranderen. 

Wanneer komt mijn bedrijf in aanmerking?

Dit zijn de voorwaarden (update 9/11/22):

  • Je verbruikt per jaar meer dan 50.000 kWh stroom of 5.000 m3 gas.
  • De energiekosten zijn minimaal 7 % van je omzet.
  • Je hebt een kvk-inschrijving.
  • Je bedrijf voldoet aan de definitie van een mkb-bedrijf:
    • Je hebt minder dan 250 werknemers
    • Je jaaromzet is maximaal €50 miljoen
    • Je jaarbalans is maximaal €43 miljoen
Hoe wordt het subsidiebedrag berekend?

Je kunt straks 50% van je gestegen energiekosten terugkrijgen, tot een maximaal bedrag van
€ 160.000.

Maar hoe wordt dat berekend? Hiervoor heeft de overheid een drempelprijs vastgesteld. In het plan dat er nu ligt, is dat € 1,19 per m3 gas en € 0,35 per kWh stroom.

Voor het vaststellen van de kostenstijging, wordt gekeken naar het verschil tussen de drempelprijs en de energieprijs op dat moment. 

Dus stel: de prijs voor gas is € 2,71 per m3. Dat is € 1,52 boven de drempelprijs. Als je 5.000 m3 gas verbruikt, ben je vergeleken met de drempelprijs € 7.600 duurder uit. Dit is je kostenstijging. Daarvan krijg je 50% terug. Het subsidiebedrag is dan € 3.800. Oftewel: 28% van je totale gaskosten.

Hieronder nog twee rekenvoorbeelden van de RVO. Ze gaan hierin uit van een energieprijs van € 2,71 per m3 en € 0,78 per kWh stroom.

Gas Stroom Kosten Teruggave % totaal
40.000 m3 30.000 kWh € 131.800 € 36.850 28 %
25.000 m3 50.000 kWh € 106.750 € 29.750 27,9 %

 

 

Klopt het dat de omzetgrens is aangepast van 12,5% naar 7%?

Dat klopt. Zowel vanuit MKB Nederland als verschillende brancheorganisaties kwam het geluid dat de omzetgrens van 12,5% te scherp was. Gelukkig heeft het kabinet hier naar geluisterd. Op 9 november werd bekend dat de grens wordt verlaagd naar 7%. Dat betekent dat meer bedrijven recht hebben op de TEK. Goed nieuws dus. 

De regeling gaat dus pas volgende jaar in, welke overbruggingsmogelijkheden zijn er?

Er zijn meerdere overbruggingsregelingen die je komende tijd lucht kunnen geven. Zo is de Belastingdienst sinds 1 oktober soepeler bij het verlenen van uitstel van betaling. Ook is het kabinet in overleg met de banken over mogelijke overbruggingskredieten. In beide gevallen wordt het per bedrijf bekeken. Neem dus contact op met de Belastingdienst of je bank als je wilt weten wat er mogelijk is. 

En natuurlijk staan wij ook voor je klaar. We zoeken graag samen met je naar een oplossing als betalen niet gaat. 

Welke regelingen zijn er nog meer voor ondernemers??

Op de site van de RVO vind je een overzicht van alle regelingen, waar je nu al gebruik van kunt maken of die nog in ontwikkeling zijn. Bekijk ze hier.

Goed om te weten: ook bedrijven vallen per 1 januari onder het prijsplafond. Ook ontvang je in november en december € 190 compensatie. 

Prijsplafond: zo gaat het eruit zien

Per 1 januari 2023 komt er een prijsplafond. Dit houdt in dat je over je basisverbruik een vast tarief betaalt. Verbruik je meer dan het basisverbruik, dan betaal je daarvoor het markttarief. Het prijsplafond zorgt er zo voor dat het basisverbruik voor veel mensen betaalbaarder wordt. 

Wat houdt een prijsplafond in?

Bij dit prijsplafond geldt een maximumtarief voor stroom en gas. Over het eerste gedeelte van je verbruik betaal je niet meer dan dit tarief. Dit eerste gedeelte van je verbruik noemen we het basisverbruik. Verbruik je meer dan het basisverbruik, dan betaal je daarvoor het tarief bij je leverancier.

Verbruik 

Tarief

t/m 2.900 kWh stroom

Maximaal 0,40 euro per kWh

Boven 2.900 kWh stroom

Tarief bij je leverancier

t/m 1.200 m3 gas

Maximaal 1,45 euro per m3

Boven 1.200 m3 gas

Tarief bij je leverancier

  • Deze tarieven zijn inclusief overheidsheffingen en btw.
  • In onze adviezen houden we nog geen rekening met het prijsplafond. Je ontvangt van ons nog een persoonlijk advies over je termijnbedrag.

 

Kan ik mijn termijnbedrag nu al verlagen?

We adviseren je daarmee te wachten. Je ontvangt van ons nog een persoonlijk bericht over je termijnbedrag. Daarin houden we rekening met het prijsplafond, de nieuwe overheidsheffingen en je verbruik tot nu toe. 

Lukt het je nu niet om je huidige maandbedrag te betalen? Laat het ons weten dan zoeken we samen naar een oplossing. Kijk hier voor de mogelijkheden

Wanneer gaat het prijsplafond in?

Het prijsplafond gaat per 1 januari 2023 in. De tarieven en verbruiken zijn inmiddels bekend. We werken er nu hard aan om alles goed in onze systemen te krijgen. Op dit moment houden we in onze adviezen nog geen rekening met het prijsplafond. Je ontvangt nog een persoonlijk bericht over je termijnbedrag.

 

Wat is een basisverbruik en hoe wordt het vastgesteld?

Een basisverbruik kan je zien als een verbruiksbundel. Voor het verbruik binnen de bundel betaal je een lager tarief. Verbruik je energie buiten de bundel dan is dat duurder. Op die manier wordt de energie die we sowieso nodig hebben beter betaalbaar. Terwijl we tegelijkertijd gestimuleerd worden om energie te besparen.

Het basisverbruik is door het kabinet nu voorgesteld op 2.900 kWh stroom en 1.200 m3 gas. Dit basisverbruik geldt voor iedereen. Het maakt dus niet uit hoe groot je huis(houden) of bedrijf is.

Wil je jouw jaarverbruik weten? Bekijk dan je laatste jaarafrekening in Mijn Vattenfall of in de Energie-app, onder berichten. Download de PDF, open het bestand en bekijk je jaarverbruik stroom en gas. 

Waar vind ik mijn jaarverbruik?

Je jaarverbruik vind je terug op de jaarafrekening:

  • Ga naar Mijn Vattenfall, of open de Energie-app en kijk onder 'Berichten'.
  • Download de PDF, open het bestand en bekijk je jaarverbruik stroom en gas.
Welk tarief ga ik betalen met het prijsplafond?

Het prijsplafond geldt voor je basisverbruik. Dat is vastgesteld op 2.900 kWh stroom per jaar en 1.200 m3 gas. Over dit basisverbruik betaal je dus maximaal het prijsplafondtarief.

Verbruik

Tarief

t/m 2.900 kWh stroom

Maximaal 0,40 euro per kWh

Boven 2.900 kWh stroom

Tarief bij je leverancier

t/m 1.200 m3 gas

Maximaal 1,45 euro per m3

Boven 1.200 m3 gas

Tarief bij je leverancier

 

  • Deze tarieven zijn inclusief overheidsheffingen en btw.
  • In onze adviezen houden we nog geen rekening met het prijsplafond. Je ontvangt van ons nog een persoonlijk bericht over je termijnbedrag
Het voordeel van het prijsplafond verschilt per leverancier. Hoe kan dat?

Hoeveel voordeel je hebt van het prijsplafond verschilt per leverancier. Dat lijkt oneerlijk, maar dat is het niet. We leggen het uit.

Bij het bepalen van het tarief voor het prijsplafond wordt gekeken naar de tarieven bij alle energieleveranciers. Ook wordt al rekening gehouden met een verdere stijging van de energieprijzen. Huishoudens en bedrijven die al een erg hoog tarief betaalden, gaan door het prijsplafond straks minder betalen.

Maar het kan ook zijn dat je tarief nu al lager ligt dan het prijsplafond. Dit komt doordat we de prijsstijging steeds voor je hebben weten te beperken. Omdat je in verhouding al een laag tarief betaalde heb je dus minder voordeel van het prijsplafond. Onder de streep ben je natuurlijk wel voordeliger uit.

In het NOS-artikel: Grote verschillen in sterk stijgende energietarieven per 1 oktober ( 21 sept 22) zie je het prijsverschil zien tussen de verschillende energieleveranciers. 

 

Goed om te weten:

  • De prijsstijging is niet voor iedereen hetzelfde.
  • Het tarief dat je betaalt hangt onder meer af van het moment dat je klant werd, je contract en of je bijvoorbeeld een vasteklantenkorting krijgt.
  • De tarieven voor nieuwe klanten liggen hoger.
  • De vergelijking is gebaseerd op de data die prijsvergelijkers Independer en Gaslicht.com met de NOS hebben gedeeld.
Voor wie geldt het prijsplafond?

Het prijsplafond geldt per 1 januari 2023 voor alle huishoudens en bedrijven met een kleinverbruikaansluiting.   

Goed om te weten: Het prijsplafond geldt alleen als je tarief hoger is dan de vastgestelde prijs van het prijsplafond. 

Ik heb een zakelijk contract, geldt het prijsplafond ook voor mij?

Ja, het prijsplafond geldt straks voor alle huishoudens en bedrijven met een kleinverbruikaansluiting.

Goed om te weten: 

  • Een kleinverbruikaansluiting voor stroom is maximaal 3×80 ampère. Bij een gasaansluiting ligt die grens op G40.
  • Betaal je elke maand een voorschotbedrag en krijg je een keer per jaar een eindafrekening? Dan kun je ervan uitgaan dat je een kleinverbruikaansluiting hebt. 
  • Het prijsplafond geldt alleen als je tarief hoger is dan de vastgestelde prijs van het prijsplafond. Je gaat dus niet meer betalen door het prijsplafond.
Kan ik gebruikmaken van de compensatieregeling voor energie-intensieve bedrijven?

Het laatste nieuws over de Tegemoetkoming voor energie-intensieve bedrijven vind je hier.

Geldt het prijsplafond ook voor stadswarmte?

Ja, het prijsplafond geldt vanaf 1 januari ook voor stadswarmte. Tot aan de verbruiksgrens van 37 GJ per jaar betaal je dan maximaal € 47,38 per GJ. Voor het verbruik daarboven betaal je het contracttarief. Meer informatie vind je op de tarievenpagina van stadswarmte.

Wat gebeurt er met de energiebelasting en de btw?

Per 1 januari 2023 gaan de energiebelasting weer omhoog. Ook de btw gaat terug van 9% naar 21%. Dit waren tijdelijke maatregelen om energie betaalbaar te houden. Het voordeel van een prijsplafond is dat het beter beschermt tegen verdere prijsstijgingen.

Maken jullie straks extra winst door het prijsplafond?

Nee, we ontvangen alleen een vergoeding voor de korting die je straks via ons ontvangt. We maken dus geen extra winst door het prijsplafond.

€ 190,- compensatie in november en december

Hoe zit het met de € 190,- compensatie in november en december?

Op 1 januari gaat het prijsplafond in. De overheid wil huishoudens en andere kleinverbruikers voor die tijd al helpen met de gestegen energiekosten. Daarom ontvangt iedereen met een kleinverbruikaansluiting voor stroom in november en december € 190,-. Wij keren deze bedragen aan je uit. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. 

Zo werkt het:
Ben je de eerste dag van de maand klant bij ons, dan ontvang je de korting voor die maand via ons. We betalen de compensatie van november voor 26 november aan je uit. Ben je 1 december ook klant, dan ontvang je voor 24 december nog eens € 190,-.

Wanneer ontvang ik de € 190,- op mijn rekening? ​

Ben je op 1 november klant van ons, dan ontvang je van ons voor 26 november € 190,-. Ben je op 1 december nog steeds klant of ben je voor die tijd klant geworden, dan ontvang je voor 24 december nog eens € 190,-.

Wanneer kan ik de factuur downloaden?

Als je graag een factuur wilt voor je administratie, dan kun je deze downloaden in Mijn Vattenfall. De factuur staat daar nu nog niet. Deze staat voor je klaar vanaf het moment dat je de uitbetaling op je rekening ontvangt. Dit is uiterlijk 26 november voor het bedrag van november. En uiterlijk 24 december voor het bedrag in december. 

Krijg ik de compensatie per aansluiting of per klantnummer?

Je ontvangt de compensatie via je stroomaansluiting. Heb je meerdere stroom- aansluitingen, dan ontvang je voor elke aansluiting € 190,-. De compensatie is niet voor aansluitingen zonder verblijfsfunctie (zoals bijvoorbeeld een garagebox).

Op welke bankrekeningnummer ontvang ik de compensatie?
  • Je ontvangt de compensatie op het bij ons bekende rekeningnummer.
  • We kunnen het bedrag helaas niet op een andere rekening storten. 
  • Heb je nog openstaande facturen die al betaald hadden moeten zijn? Dan verrekenen we de compensatie hiermee. Blijft er nog een bedrag over, dan betalen we dit natuurlijk aan je uit. 
  • We verrekenen de korting niet met de termijnbedragen van november en december of met een lopende betalingsregeling.
Ik heb een zakelijk contract, ontvang ik de compensatie ook?

Ja, ook met een zakelijk contract ontvang je in november en december compensatie. Het compensatiebedrag is vrij van btw. 

Ik heb een betalingsachterstand: krijg ik de korting op mijn rekening of wordt dit verrekend?
  • Heb je nog een openstaande rekening bij ons, dan verrekenen we de korting daarmee. 
  • Dat doen we niet voor de termijnbedragen van november en december of een lopende betalingsregeling. 
  • Blijft er nog een bedrag over, dan betalen we dit natuurlijk aan je uit. ​ 
Kan ik de € 190,- ook doneren als ik het zelf niet nodig heb?

Dat kan zeker. Wij raden aan om te doneren aan goede doelen die ervaring hebben in het ondersteunen van huishoudens in kwetsbare situaties.

Voorbeelden hiervan zijn de landelijke stichting Energiebank Nederland die huishoudens helpt hun energierekening blijvend te verlagen. En Kansfonds dat het geld verdeeld over twintig organisatie in het hele land waar mensen aankloppen voor hulp.

Hoe kan ik doneren?
Kies het doel dat het beste bij je past en maak een bedrag naar keuze over via onderstaande link en steun zo huishoudens die het nodig hebben met hun energierekening.

Doneer je energiekorting aan De Energiebank of Kansfonds

Duidelijkheid over ingangsdatum nieuwe tarieven

We informeren je altijd persoonlijk als je tarief wijzigt. Meestal ontvangt je 30 dagen voor je nieuwe tarieven ingaan bericht. Bij de tariefswijziging van 1 oktober is dat niet voor al onze klanten gelukt. Je leest hier hoe we dat oplossen.

Ik heb na 31 augustus bericht gekregen over m'n nieuwe tarieven. Wat nu?

Heb je van ons pas na 31 augustus bericht ontvangen? Dan verschuift de ingangsdatum van je nieuwe tarief.  Dus stel: je ontving op 10 september ons bericht. Je nieuwe tarief gaat dan 30 dagen later in. De ingangsdatum is dan dus niet 1 oktober maar 11 oktober. 

Je hoeft hiervoor niets te doen. We maken dit automatisch voor je in orde. 

Laatste update: 4 oktober 

 

Mijn tarief gaat dus later in. Hoe werkt dat precies en hoe zie ik dat terug op m'n energierekening?

Je nieuwe tarieven gaan 30 dagen na ons bericht in.

Dus stel je ontving op 10 september bericht over je nieuwe tarieven. De ingangsdatum is dan 30 dagen later. In dit geval 11 oktober. Voor al je verbruik tot 11 oktober betaal je nog je oude tarief.

Je ziet dit straks terug op je jaarafrekening.

Om dit verbruik te bepalen gebruiken we je meterstanden. Dat kan op twee manieren.

  • Heb je een slimme meter? Dan halen we op de datum dat je nieuwe tarieven ingaan je meterstanden automatisch op. 
  • Heb je geen slimme meter of ons geen toestemming gegeven die uit te lezen? Dan schatten we je meterstanden. Daarbij houden we onder andere rekening met je gasverbruik in deze tijd van het jaar. 
  • Wil je niet dat we je standen schatten, dan kun je ze via Mijn Vattenfall bij termijnbedrag aan ons doorgeven. Doe dit één dag voor je nieuwe tarief ingaat. Een paar dagen eerder of later kan ook. We nemen de standen dan niet 1 op 1 over, maar maken daarmee wel een nauwkeurige berekening.  
Waar zie ik wanneer mijn nieuwe tarief ingaat?

In Mijn Vattenfall staat bij je notificaties (het belletje rechtsboven) een bericht voor je klaar. Hierin staat op welke datum je nieuwe tarief ingaat.

Deze datum hebben we zo bepaald:

  • Als je een e-mail van ons hebt ontvangen, kijken we naar de verzenddatum van de e-mail.
  • Heb je een brief gekregen?  Dan gaan we ervan uit dat je die drie dagen na de verzenddatum ontvangen hebt.
  • 30 dagen later gaat je nieuwe tarief in. Kreeg je de e-mail op 10 september? Dan gaat op 11 oktober je nieuwe tarief in.

Meer over het noodfonds en het voorkomen van afsluiten

Ik heb moeite met betalen, kan ik gebruikmaken van het noodfonds?

Voor mensen die er financieel niet meer uitkomen is er al een noodfonds. Via Geldfit Zakelijk kan je kijken of je hier gebruik van kunt maken. Lukt het je niet de energierekening te betalen, dan adviseren we je eerst contact met ons op te nemen. We kunnen dan samen kijken naar een oplossing. Als dat niet lukt dan helpen we je via Geldfit Zakelijk verder. Kijk hier voor hulp als betalen niet gaat.

Klopt het dat niemand meer wordt afgesloten bij betaalachterstanden?

Het prijsplafond zorgt ervoor dat energie voor de meeste mensen beter betaalbaar wordt. Kom je toch in de betalingsproblemen, neem dan contact met ons op. Dan zoeken we samen een goede oplossing. Bijvoorbeeld met een betalingsregeling. Zo voorkomen we dat je contract wordt beëindigd en de netbeheerder je afsluit. Kijk hier voor hulp als betalen niet gaat.

Hulp bij betalen

Kom je er door de gestegen prijzen financieel niet meer uit? Laat het ons weten dan kijken we samen naar een oplossing. Er kan vaak meer dan je denk. 

We denken met je mee

Update ontwikkelingen

Hoe zit het de btw-verlaging?

De overheid verlaagt de btw op energie tussen 1 juli 2022 en 31 december 2022 tijdelijk van 21% naar 9%. Je betaalt in die periode dus altijd maar 9% btw over je energie. Dit is een compensatie voor de stijgende energiekosten.

Je ziet bij ons de komende tijd meestal de prijzen met 9% btw. Omdat het een tijdelijke aanpassing is, zie je soms ook nog prijzen met 21%. We vermelden altijd duidelijk welk percentage gebruikt wordt. Natuurlijk betaal je maar 9% btw in de periode 1 juli 2022 – 31 december 2022. Dit vind je duidelijk terug op je jaarafrekening.

Waarom gaat de prijs van groene stroom ook omhoog?

Onze groene stroom is 100% groen. Opgewekt in Nederland uit de duurzame bronnen zon, wind en water. In ons stroometiket zie je precies waar je stroom vandaan komt. Je zou zeggen dat groene stroom op dit moment goedkoper zou moeten zijn dan grijze. Er is immers geen duur gas nodig om het op wekken. Toch is dat helaas niet zo.

Groene stroom wordt namelijk verhandeld op dezelfde markt als grijze stroom. Daar geldt één inkoopprijs voor alle stroom. Grijze stroom heeft nu nog het grootste aandeel in het totaalaanbod. En daardoor de grootste invloed op de stroomprijs. Het is dus belangrijk dat we blijven investeren in de opwek van duurzame energie. Dat is niet alleen goed voor het milieu, het maakt ons ook onafhankelijker van schaarse fossiele brandstoffen.

Hoe wordt bepaald welk verbruik afgerekend wordt tegen 9%?

Dat ligt eraan of je een slimme meter of een conventionele meter hebt.

  • Bij een slimme meter lezen we de standen uit op 1 oktober 2022 en op de datum van afrekenen.
  • Bij een conventionele meter schatten we de stand op 1 oktober 2022. Op de datum van afrekenen geef je zelf de stand door, zoals altijd bij de jaarafrekening. Wil je niet dat we op 1 oktober de meterstand schatten? Noteer dan de meterstand op 1 oktober en geef deze aan ons door.
Is er voldoende gas op voorraad voor de winter?

Nederland ligt op schema met het vullen van de gasvoorraad. Op dit moment zitten we op 70%. De verwachting is dat dit op 1 november tenminste 80% is. Dat is de minimale hoeveelheid gas die we op voorraad moeten hebben. Omdat dit voor Nederland aan de lage kant is, wil de Tweede Kamer dat de voorraden verder worden gevuld. 

Moet ik mijn contract aanpassen?

Dat hangt af van het contract dat je op dit moment hebt. Lees hier ons advies voor jouw situatie.

In het nieuws hoorde ik over een noodfonds, hoe zit het daarmee?

Voor steeds meer mensen wordt energie onbetaalbaar. Samen met andere energieleveranciers en het Kabinet werken we aan oplossingen voor dit probleem. Een van de plannen die op tafel ligt is een noodfonds. Op dit moment wordt dit plan verder uitgewerkt. Het kabinet verwacht hier vrijdag een besluit over te nemen. Op het moment dat er meer over bekend is, lees je het hier.

Update over de prijsontwikkelingen in de energiemarkt

De inkoopprijzen in de energiemarkt zijn gestegen tot een uitzonderlijk hoog niveau. We leggen graag uit hoe dit komt en hoe het doorwerkt in onze tarieven.

Veel vraag naar energie, en weinig aanbod

De oorlog in Oekraïne begon op 24 februari 2022 en werd gevolgd door sancties van de EU gericht aan Rusland. Sindsdien gebruikt Rusland de gaslevering naar Europa als machtsmiddel. Op dit moment levert Rusland via de belangrijke Nordstream 1 pijpleiding bijvoorbeeld nog maar 20% van de maximale capaciteit. Daarmee ontstaat er schaarste in Europa. Europa is namelijk sterk afhankelijk van Russisch gas. In Nederland voor zo'n 20%, en Duitsland zelfs voor 40%.

Russisch gas dat niet geleverd wordt, moet nu snel ergens anders ingekocht worden. En dat is duur, want er is niet veel beschikbaar. Daarnaast is ook de vraag uitzonderlijk hoog deze zomer. Europese landen willen hun voorraden zo vol mogelijk willen hebben, zodat zij deze winter in elk geval genoeg gas hebben.

Kortom: er is veel vraag deze zomer, en een lager aanbod. Zo blijven de prijzen oplopen.

Er heerst onzekerheid in de energiemarkt

Naast de hoge vraag en het lage aanbod is er ook onzekerheid in de markt. We weten niet of Rusland de levering nog verder zal terugschroeven. Ook weten we niet of de voorraden echt genoeg zullen zijn voor een koude winter. Die onzekerheid maakt de markt onvoorspelbaar. En dat geeft hoge pieken in de prijzen.

Warm en droog weer

De aanhoudende droogte en het warme weer van deze zomer speelt ook een rol. Zo kunnen schepen niet vol worden geladen door het lage water in de Europese rivieren. Daardoor krijgen de Duitse centrales minder steenkool. En in Frankrijk produceert een aantal kerncentrales minder. Dat komt onder andere omdat de rivieren die kernreactoren koelen, te warm zijn.

Het tekort aan energie uit deze centrales wordt opgevuld door gascentrales. Dat maakt de schaarste van gas weer groter, en duwt de prijzen dus nog verder omhoog.

De inkoopprijzen van energie zijn flink omhooggegaan

Tot nu toe hebben we door onze inkoopstrategie de prijsstijgingen voor je weten te dempen. Maar de crisis duurt voort en de inkoopprijzen blijven hoog. Daardoor lopen ook bij ons de variabele tarieven verder op. 

Overstappen of het afsluiten van een nieuw contract is op dit moment nog veel duurder dan de tarieven voor mensen met een bestaand contract. Dat komt omdat deze volledig in lijn met de huidige prijs op de groothandelsmarkt zijn.

Ons contractadvies per situatie

Je hebt een vastprijscontract dat binnenkort afloopt

Loopt je contract binnenkort af, dan ga je over op een variabel contract. Gezien de onzekerheid in de energiemarkt doen we je nu geen aanbod voor een nieuw vasteprijscontract. Daarvoor is de prijs te veel in beweging. Voordat je contract afloopt, ontvang je van ons bericht over je nieuwe variabele tarief. 

 

Je hebt een vasteprijscontract dat nog een tijdje doorloopt.

Met dit contract merk je nu niets van de prijsstijgingen. Je blijft de vaste prijs betalen die we met je hebben afgesproken. Door de verlaging op de energiebelasting en btw betaal je minder voor je energie.

Je hebt een variabel contract | contract voor onbepaalde tijd

Op dit moment is onze variabele prijs een stuk lager dan de vaste prijzen die worden aangeboden. Een variabel contract is daarom op dit moment de beste optie. 

Je wilt overstappen naar Vattenfall

Wanneer je naar ons wilt overstappen, kunnen we je ons modelcontract aanbieden. Dit is een variabel contract. Bekijk ons aanbod

Hoe weet ik welk contract ik heb?

Bekijk welk contract je hebt in Mijn Vattenfall bij contractduur. Staat daar een looptijd, zoals 1 jaar, dan heb je een vast contract met een vaste prijs. Staat er onbepaalde tijd, dan heb je een variabel contract met een variabele prijs

Prijsplafond: voordeel verschilt per energiemaatschappij

Hoeveel voordeel je hebt van het prijsplafond verschilt per leverancier. Dat lijkt oneerlijk, maar dat is het niet. We leggen het uit.

Bij het bepalen van het tarief voor het prijsplafond wordt gekeken naar de tarieven bij alle energieleveranciers. Ook wordt al rekening gehouden met een verdere stijging van de energieprijzen. Huishoudens en bedrijven die al een erg hoog tarief betaalden, gaan door het prijsplafond straks minder betalen. Maar het kan ook zijn dat je tarief nu al lager ligt dan het prijsplafond. Dit komt doordat we de prijsstijging steeds voor je hebben weten te beperken. Omdat je in verhouding al een laag tarief betaalde heb je dus minder voordeel van het prijsplafond. Onder de streep ben je natuurlijk wel voordeliger uit.

In het NOS-artikel: Grote verschillen in sterk stijgende energietarieven per 1 oktober ( 21 sept 22) zie je het prijsverschil zien tussen de verschillende energieleveranciers. 

 

 

Goed om te weten:

  • De prijsstijging is niet voor iedereen hetzelfde.
  • Het tarief dat je betaalt hangt onder meer af van het moment dat je klant werd, je contract en of je bijvoorbeeld een vasteklantenkorting krijgt.
  • De tarieven voor nieuwe klanten liggen hoger.
  • De vergelijking is gebaseerd op de data die prijsvergelijkers Independer en Gaslicht.com met de NOS hebben gedeeld.

Energieadvies voor ondernemers

Besparen begint bij inzicht. Dus zorgen we dat je altijd en overal inzicht hebt in je verbruik en je kosten. Monitor het per vestiging of maak de vergelijking met andere bedrijven in je branche. Is er nog winst te behalen? Ga dan direct aan de slag met onze praktische bespaartips. 

Bekijk ons advies