1. Thuis
  2. Klantenservice
  3. Kan ik mijn contract annuleren

Overstap energieleverancier annuleren

Energieleveranciers benaderen je met een aanbod om klant te worden. Maar na zo'n gesprek ontstaat er vaak twijfel. Wil je weten of je per ongeluk bent overgestapt, of heb je spijt van je overstap? We leggen uit hoe je een overstap van energieleverancier annuleert. 

Ben ik overgestapt naar een andere leverancier?

Als je bent overgestapt, stuurt de nieuwe energieleverancier je altijd een bevestiging. Op dat moment ben je dus pas officiëel overgestapt naar een andere leverancier. 

Ook van ons krijg je een bevestiging, maar dan van je opzegging van je contract. In Mijn Vattenfall, onder je Correspondentie bewaren we dit bericht.   

Als je twijfelt of je bent overgestapt, wacht dan even af. Je krijgt vanzelf binnen een paar dagen de bevestigingen en daarna heb je nog voldoende tijd om te annuleren.   

 

Kan ik de overstap nog annuleren?

Ben je telefonisch benaderd?
Dan heb je een bedenktijd van 14 kalenderdagen om de overstap te annuleren. De 14 dagen gaan pas in op het moment dat je de bevestiging van het afgesloten energiecontract hebt ontvangen. Binnen die 14 dagen is de annulering kosteloos. 

Was de verkoper bij je aan de deur?
Ook dan heb je een bedenktijd van 14 kalenderdagen na ontvangst van de bevestiging. Binnen die periode kun je nog kosteloos van je contract af.

Tip: In de bevestiging vind je ook informatie over het annuleren van je nieuwe contract.

Ben je overgestapt naar Vattenfall?

Misschien heb je van ons een aanbod gehad? Bekijk dan onze tips. Ze helpen je om de verschillende leveranciers met elkaar te vergelijken. 

Wil je toch het nieuwe Vattenfall contract annuleren

Tips om te vergelijken

14 dagen bedenktermijn

Elke energieleverancier houdt zich aan de 14 dagen bedenktermijn. Dit is een wettelijk vastgestelde bedenktijd. 

Ben je bijvoorbeeld ongewild overstapt, en heb je nu spijt? Dan heb je nog ruim de tijd om je contract kosteloos te annuleren. Je moet dan natuurlijk wel  binnen de wettelijke termijn van 14 kalenderdagen je contract annuleren.   

De bedenktermijn is al verlopen, wat kan ik doen?

Is de bedenktermijn van 14 kalenderdagen al verlopen dan kun je het volgende doen:

  1. Opzeggen kan natuurlijk nog steeds. Maar dat is nu niet meer kosteloos. We adviseren je zo snel mogelijk contact op nemen met de nieuwe leverancier om te informeren naar de mogelijkheden.

  2. Vind je dat je misleid bent en onterecht bent overgestapt? Neem ook dan contact op met de nieuwe energieleverancier. Als hier sprake van is, zal de leverancier je tegemoet komen. 

  3. Kom je er toch niet uit, stuur dan een klacht naar de energieleverancier.  Daarna kun je ook nog terecht bij de Geschillencommissie Energie en Water. Tip: Vraag vooraf juridisch advies over de vervolgstappen.